Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Om det hadde blitt en situasjon noen år nedi veien hvor hans befatning med Snåsamannen hadde hatt et snev av relevans, så kunne det skadet han mer enn å være åpen omkring det allerede nå.

For da kunne det blitt brukt i mot ham, og kalle navnet hadde blitt Hekse-Hansen i stedenfor pølse-Hansen.

 

*edit: og det kan faktisk være at han med å gå ut med historien faktisk posisjonerer seg i forhold til en pågående sak.

Endret av Fin Skjorte
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Danske Michelle Hansen, opprinnelig fra Kamerun, opplevde det som et stort overgrep da tolltjenestemenn intimkontrollerte henne da hun reiste ut fra Sola flyplass tirsdag ettermiddag.

...

Jeg tror at de plukket meg ut fordi jeg er svart.

....

– Kvinnen var uheldig som falt inn i en av våre såkalte «profiler».

Aftenbladet.no

 

Systemrasisme og bortforklaringer eller dyktige tollbetjenter?

Lenke til kommentar
Danske Michelle Hansen, opprinnelig fra Kamerun, opplevde det som et stort overgrep da tolltjenestemenn intimkontrollerte henne da hun reiste ut fra Sola flyplass tirsdag ettermiddag.

...

Jeg tror at de plukket meg ut fordi jeg er svart.

....

– Kvinnen var uheldig som falt inn i en av våre såkalte «profiler».

Aftenbladet.no

 

Systemrasisme og bortforklaringer eller dyktige tollbetjenter?

 

Ingen av delen, får jeg inntrykk av, men jeg vet ikke stort om tollvesenets rutiner.

Lenke til kommentar

Tja, jeg går ut fra at du selv ser det som uproblematisk å kle av deg for villt fremmede?

 

Denne saken ville alltid blitt et oppslag fordi folk leser om det, men om det er begått noe straffbart er en helt annen sak.

 

Men å si at hun er dramaqueen, det syns jeg er å gå svært langt. Selvfølgelig føler hun seg forulempet, noe annet hadde vært unormalt.

Lenke til kommentar
Forøvrig, tollvesenet på vei UT fra flyplassen? Er det slik at tollvesenet plukker ut "tilfeldige" reisende på utenland?

 

Fra artikkelen

– Hvorfor kontrollerer dere folk som skal reise ut av landet?

 

– Det gjør vi for å kontrollere ulovlig utførsel av penger, kulturminner, truede dyrearter eller annet

......

– Hvorfor spurte dere henne om hun kom fra Nigeria?

 

– Det gjorde vi ikke. Vi spurte henne om vennen hennes i Stavanger er fra Nigeria. Da svarte hun at hun ikke er fra Nigeria og at hun ikke selger sex. Vi i Tollvesenet bryr oss selvsagt ikke om prostitusjon. Vi bryr oss om ulovlig inn- og utførsel fra landet.

Lenke til kommentar

Dette gir et interessant spørsmål.

Tolleryrket er ikke blitt til for å ivareta politisk korrekthet, eller for å være greie med folk som ikke ønsker å bli sjekket fordi de kan ta det personlig. De har sine måter å bestemme seg for hvem de skal gå etter, og statistikk er uungåelig en del av dette. Jeg har en kompis som alltid blir stoppet, selv har jeg alltid gått rett gjennom selv om han er mye streitere enn meg, så det må være noe med utseendet hans. Hva hvis mørkhudede statistisk sett er mer snuskete med hva de tar med seg? Hva skal tollerne gjøre med den informasjonen?

 

Jeg tipper jenta har tatt et blikk på sine medreisende og tenkt at "faen, jeg er den eneste mørkhudede her", for så å bli nervøs. Dette trigger erfarne tollere, og vips.

 

EDIT: Og en annen ting, at det var en kvinnelig toller på jobb legger jo også visse føringer på hvem som blir plukket ut (man kroppsvisiteres så vidt jeg vet ikke av motsatt kjønn). Hvordan var kjønnsfordelingen?

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234
Det er så vidt meg bekjent ingen lover eller regulativer som omhandler kjønnet på den som visiterer deg.

Såkalt "inngripende undersøkelse", dvs. avkledning mv., skal etter tollforskriften § 13-1-1 utføres av "tollpersonale av samme kjønn som den kontrollerte". Overflatisk visitering kan afaik utføres av begge kjønn, men ettersom "kontrollen skal foretas så skånsomt og hensynsfullt som mulig og på en minst mulig krenkende måte", vil en nok etter omstendighetene kunne forlange at også dette utføres av en toller av samme kjønn.

Lenke til kommentar
Han trenger da ikke fornekte seg. Han kunne svart at hans families sykdomsbilde er en privatsak. Han kunne svart at han som helseminister ikke ónsker á kommentere saken. Null behov for lógn eller annet.

 

Og det fins ikke den avis i Norge som ville omtalt en politikers spedbarns sykdommer uten eksplisitt eller utvetydelig implisitt godkjennelse, med rette.

 

Det er nå greit om en minister kan gå ut og snakke om privatsaker, selv om de er politisk ukorrekte. Det er litt trist at man, bl.a. her i tråden, går ut og mener han burde tiet om det. Jeg tviler egentlig på at man egentlig mener det, spesielt siden det kommer fra folk som er glad i å diskutere og si sin mening. Et sitat fra en annen debatt som jeg syntes passer godt;

 

Vi er så konforme i Norge, så redde for å si ting som kan slå tilbake på oss selv.

 

Det er så politisk korrekt i dette landet å si "det burde h*n ikke sagt". Vi bør da kunne gjøre bedre enn det? La folk si hva de mener og tenker - det trenger ikke være riktig eller korrekt. Jeg skjønner ikke den iboende trangen til så mange å leve lykkelig uvitende? Om ikke annet så kan det jo være noe å reflektere over. :)

Lenke til kommentar
Aha. :) Det forklarer det, jeg har rett og slett misforstått.

 

Forøvrig mener jeg det bør lovfestes at en ikke skal måtte visiteres av noen av et annet kjønn enn en selv.

 

Det bør være den lovfestede regelen, uansett hvor sjelden det er.

 

Tja, jeg tror kanskje enkelte hadde foretrukket det motsatte kjønn, alt ettersom :wee:

Lenke til kommentar

Forøvrig ble et medlem av min familie stanset på Sola for ikke så fryktelig lenge siden. Metalldetektoren slo ut, og hun måtte gjennom en nøye sjekk med metalldetektor, samt en grunndig manuell sjekk av bagasje. Hun ble spurt om hun ville foretrekke at en kvinne utførte den manuelle metalldetektor greia.

Etter at hun var ferdig, spurte hun om de visste hva det var som hadde gjort at det slo ut, siden hun ikke hadde noe metall på seg, og den håndholdte sjekken ikke slo ut. Hun fikk da et hyggelig svar om at, neida, det var bare en stikkprøve, men de hadde sett seg så lei av anklager om rasisme, diskriminering og alt mulig slikt, så da hadde de innført et system hvor metalldetektoren slo ut på tilfeldige personer.

Lenke til kommentar
Hva med homofile som skal visiteres? Blir det noe anderledes?

 

Er jo et godt spørsmål egentlig. Jeg innbiller meg egentlig at det er kvinner som mest ønsker en av samme kjønn, tror ikke menn flest bryr seg. Annet enn den vante irritasjonen over noe nedverdigende som kroppsvisitasjon.

 

Jeg hadde ikke gått med på det uten videre. De bør komme med noe mer enn "stikkprøve" som grunnlag for kroppsvisitering.

Lenke til kommentar
Jeg hadde ikke gått med på det uten videre. De bør komme med noe mer enn "stikkprøve" som grunnlag for kroppsvisitering.
Her er jeg uenig. Det har jo vist seg at stikkprøver avslører syndere. For ikke å snakke om at hvis de slutta med stikkprøver så innbiller jeg meg at antallet som hadde tatt sjansen på inn- eller ut-smugling fra landet hadde økt.
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...