Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Tråden om demonstrasjon i Trondheim mot krigen i Sri Lanka ble flyttet til Såpeboksen. Grunnen var mangel på diskusjon, dette innlegget var et forslag fra meg.

--

 

Jeg syns vi kan debattere om dette er en sak det riktig å demonstrer for. Om saken er riktig fremstilt i media.

 

Bare for å gi mitt inntrykke: Jeg har fulgt litt med på konflikten i det siste, får det ble oppsalg om det i Norge. BBC News har f.eks. fulgt konflikten i flere måneder. Vinklingen der er positiv nå det gjelder militær fremgang mot LTTE. Det negative går på manglende internasjonal tilstedeværelse, og at journalister som er kritiske ikke er trygg i Colombo. En journalist ble nylig drept, og før sin død skrev han at myndighetene kom til drepe ham. Så langt er ingentign bevist, men krigen er populær blant singalesere (ifølge ikke helt uavhengige kilder).

 

Omtrent like etter at BBC meldte om at LTTE var trengt oppi et hjørne, og at en viktig by var overvunnet ble det mediaoppslag i Norge. Tamiler gikk ut i offentligheten og snakket om folkemord og nedslakting, og at nå måtte norske myndigheter få gjort noe. Det som har kommet frem i norske medier er påfallende likt den propaganda som kommer fra tamilske nettsteder. Dessverre er det ikke mulig å vite hva som er rett og galt, det fins ingen uavhengige journalister der.

 

LTTE har fått mye pengestøtte fra tilhengere bosatt utenfor Sri Lanka. Er det vi ser nå en PR-støtte?

Endret av Feynman
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Som dere fleste av dere vet så skjer det mye på Sri Lanka. Og det er humanitær krise i landet og flere hundretusen flyktninger trenger hjelp. se mer info her: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=550867

 

Det blir arrangert demonstrasjon i Trondheim 05.02.09 kl 16:00 - 18:00. Kommer med mer info etterhvert.

 

Møt opp og gi din støtte. Situasjonen på Sri Lanka er svært kritisk, og nærmere en halv million menneskeliv står på spill. Still og få en slutt på folkemord av tamilere.

 

I oslo og bergen har allerede arrangert en kjempe demonstrasjon foran stortinget. Over 1000 deltakere møtte opp der for å få stanset den Sri Lankiske regjeringens folkemord mot tamilene. Vi håper at representanter fra ulike politiske partier, media og hjelpeorganisasjoner holder appeller og taler til støtte for den lidende tamilske befolkningen. Men det viktigste er at befolkningen i Trondheim må være med å støtte dette!

 

Står du der og ser på at tamilene dør?

 

2002 bidro Norge til våpenhvile på Sri Lanka og ga et håp for tamilene om en bedre framtid.

I dag er det over 470 000 interne flyktninger, mange uten tak over hodet. Befolkningen drives stadig lengre østover i takt med regjeringshærens fremrykning. Det gjenstår ikke lenger områder hvor sivilbefolkningen kan føle seg trygge.

 

Det finnes ikke lenger noe humanitært apparat i området for å hjelpe krigsrammede menneskene. I september i fjor fikk alle internasjonale hjelpeorganisasjoner beskjed om å trekke seg ut av Vanni(nord i Sri Lanka) da myndighetene ikke lenger kunne garantere for deres sikkerhet. Når det skjer er det fordi regjeringen har noe å skjule. Men når de ikke har interesser eller allierte der, snur verdensmakten seg vekk. Situasjonen er meget kritisk på Sri Lanka nå. Hjelpeorganisasjonene og observatørene er kastet ut. Det mangler mat, medisiner og rent vann, og regjeringen intensiverer kamphandlingene.

 

Norske medier følger etter Støre og Solheim når det gjelder utenrikspolitikken. når de reiser til Gaza, vender media blikket dit også. Likevel klarer ikke media fokusere på mer enn Gaza-konflikten i disse dager. Alle verdensproblemer skal prioriteres likt! Dersom en halv million blir drept, kommer vi til å få oppmerksomhet, men da er det for sent. Når Norge er så heldige å ha en fantastisk ytringsfrihet, har man også et ansvar for å bruke den.

 

Hvis mediene i Vesten tier, risikerer vi at styresmaktene i Colombo får det akkurat som de vil. Dette må vi gjøre noe med!

 

VENNLIGST MØT OPP OG GI DIN STØTTE FØR DET ER FOR SEINT. SPRE BUDSKAPET VIDERE!

 

Aktuelle linker:

MASSE INFO HER

 

 

Pressemelding ifra regjeringen i Norge

 

http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/presse....html?id=543867

 

 

Ikke regn med meg. Jeg støtter ikke budskapet.

 

Det er et par ting jeg mener myndighetene bør minnes på:

- Om det seirer militært gjenstår et politisk arbeid som kan bli langt mer utfordrende. (Krigen sluttet jo raskt i Irak ikke sant?) Det er ingen tegn til at regjeringen i Colombo har noen slike planer.

- Å stenge ute presse og humanitære organisasjoner er svært skadelig. Det går på troverdighet.

 

Men det er ikke det folk demonstrerer for. Den vanlige meningen i Norge er at regjeringsstyrkene bare skal slutte. Konflikten har pågått i 25 år, og aldri har man vært nærmere en seier over terrororganisasjonen LTTE. Hvorfor gi seg nå? Bekjemper man LTTE har man faktisk en réell sjanse for fred.

LTTE er ikke terrorister selv om de blir stemplet som det. Men hva ville det ha skjedd med Tamiliere uten LTTE? Det LTTE kjemper om eget stat for Tamilere, en liten del av Sri Lanka. De kjemper for frihet, frigjør undertrykking av Tamilere på Sri Lanka.

 

Jeg er imot hvordan LTTE kriger, da tenker jeg på selvmordsbomber og barnesoldater. Det er mange Tamilere som er imot det LTTE gjør. Men vi støtter tanken om egen stat slik som Sri Lankas regjæringen behandler Tamilere og undertrykker dem.

 

Det demonstrasjonen går ut på er at de sivile lider, de fleste er Tamilere fordi det er de som er bosatt i de områdene det er krig nå. De sivile står i mellom Sri Lankiske hær og LTTE. De er fanget, ingen om vet hva som skjer det. Ingen presse har tilgang, hjelpearbeid når ikke frem, ingen tilgang på mat/drikke

 

Jeg demonsterer for våpenhvile! Slik at unødvendige sivile liv går tapt.

Lenke til kommentar
Det demonstrasjonen går ut på er at de sivile lider, de fleste er Tamilere fordi det er de som er bosatt i de områdene det er krig nå. De sivile står i mellom Sri Lankiske hær og LTTE.
Er ikke det å fjerne LTTE en løsning? Eller skal det ble 25 år til med krig?
De er fanget, ingen om vet hva som skjer det. Ingen presse har tilgang, hjelpearbeid når ikke frem, ingen tilgang på mat/drikke
Nei, ingen vet hva som skjer. Derfor kan jeg ikke støtte dem som hevder at det pågår folkemord, og melder om enorme mennesker som "risikerer å dø".
Jeg demonsterer for våpenhvile! Slik at unødvendige sivile liv går tapt.
Jeg støtter krigføring om det kan gi varig fred. Jeg mener det kan gå an, men syns regjeringen gjør vel mange feil. Virker som jeg er den eneste i landet som er bekymeret for hvor mye demokratiet er svekket i Sri Lanka (hele landet!).
Lenke til kommentar
Noen som vet hva som kommer på Redaksjon EN idag? Blir det debatt mellom opposisjonen og regjeringen rundt redningspakken som ble lansert i går?

 

Pølse-Hansens anektdoter fra 1997 er nok mye viktigere.

 

Oppfordring til NRK: Nei, Tabloid på TV2 er ikke et bra debattprogram så det er ingen vits i å kopiere.

Lenke til kommentar
Haha, så wicked bra da ^__^

 

Men hey...vent nå litt her..har politikerene egent røykerom? HVA FAEN? Skal ikke de som styrer landet stå ute i kulda som alle oss andre røykere og ta sine magadrag???????

 

De kan jo ikke stå ute å røyke, sist gang Sandberg og Langeland sto utenfor stortinget og røyket ble jo sandberg slått ned ;)

Det er egentlig merkelig at Sandberg ikke blir slått ned oftere.

 

Og nei, det betyr ikke at jeg støtter vold mot Per Sandberg.

Lenke til kommentar
Hva mener du?

At Sandberg er en person som tidvis kan være SVÆRT provoserende. Det samme gjelder Hallgeir Langeland, Aslak Sira Myhre, Lars Sponheim og enkelte medlemmer av vår regjering.

 

Det er egentlig merkelig at Sandberg ikke blir slått ned oftere.

 

Og nei, det betyr ikke at jeg støtter vold mot Per Sandberg.

Det er da ikke så rart. Per Sandberg er tross alt voldsdømt. Det er vel mange som tenker det er lurt å holde seg på svingavstand fra en voldskriminell.

He he he. Morsomt. Faktisk ganske småmorsomt.

Lenke til kommentar
Snåsamann-debatt.

Det provoserer meg at en helseminister dolker troverdigheten til fagmiljøene i helsevesenet i ryggen. Han kan tørke av seg pølsegliset og beklage dypt og inderlig uttalelsene sine.

 

At statsministeren går ut og støtter han i hekseri/spøkelse-bablet er ikke mindre enn rystende. Stoltenberg burde strammet opp Hansen og bedt han beklage. Eller har Stoltenberg gjort som en av sine regjeringskollegaer og rådført seg med ei passende 18 kr/min spåkone?

 

Hva blir det neste? Snåsamannen som finansminister? Kurerer finanskrisa på 5 minutter?

Lenke til kommentar
Hva blir det neste? Snåsamannen som finansminister? Kurerer finanskrisa på 5 minutter?

Simen, normalt er du og jeg enige i svært mye, men her syns jeg faktisk du overdriver og drar saken svært langt utover det realistiske.

 

Så lenge Hansens tro på dette ikke får betydning for politikken hans departement fører ser jeg ingen problemer.

Lenke til kommentar
Det provoserer meg at en helseminister dolker troverdigheten til fagmiljøene i helsevesenet i ryggen. Han kan tørke av seg pølsegliset og beklage dypt og inderlig uttalelsene sine.
Helt enig. Det er latterlig at en minister går ut på den måten og legitimerer en sjarlatan av den kaliberen.
Lenke til kommentar
Så lenge Hansens tro på dette ikke får betydning for politikken hans departement fører ser jeg ingen problemer.

Hansen sender et særdeles dårlig signal om mistro mot egne fagmiljøer. Hadde han holdt det for seg selv så hadde det ikke vært noen sak. Nå gir han offentlig moralsk støtte til heksedoktorer, djevelutdrivere, kvakksalvere, sjamaner, tarot-spåkoner, og annet uvitenskapelig pakk.

 

Som fremste representant for et stort, livsviktig og seriøst fagmiljø burde han ikke en gang tenkt tanken på å støtte sånt overtroisk tull på bekostning av helsevesenets troverdighet.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...