Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Man skal vite hva man driver med om man bruker Facebook. Med de vilkårene som er der ville jeg aldri tillatt mine unger å benytte seg av dem før de er myndige.

Så gjelder det bare å finne den rette balansen slik at de får ha et privatliv i sin ungdom. Forhåpentligvis har vi så god kontakt og kommunikasjon at store problemer ikke oppstår. Time will tell :)

Jeg får litt bilder i hodet av deg sittende på Facebook med F5 på dine barns navn her :ermm::p

Aftenposten: USAs president Barack Obama valgte den arabiske kanalen Al Arabiya som den første til å få et intervju med ham etter at han tiltrådte. Dette ble sett på som et viktig politisk signal.

Han sa at han i løpet av sine første 100 dager som president kommer til å holde en tale til den muslimske befolkningen. Obama vil gjøre dette i en hovedstad i et muslimsk land, men sa ikke hvilket.

Undrer på om McCain hadde gjort noe slikt.

Er spennende å se på en mann som går i sin egen retning og som faktisk virker å få det til..så langt iallefall.

Når en først snakker om Obama, noen som har oversikt over hva hans tanker er om Cuba og handelsboikotten osv?

Cubanerene vil iallefall ha forhandlinger på bordet: http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2889999.ece

_cigar-br_d_jpg_952214f.jpg

Salget av smertestillende midler setter stadig nye rekorder. Legemiddelverket mener mange av oss tyr til piller for raskt.

Mange nordmenn går på apoteket eller i butikken når vi får vondt eller føler annet ubehag.

I fjor ble det solgt 148,5 millioner definerte døgndoser av smertestillende medikamenter. Det er nesten 5 millioner mer enn året før, skriver Dagsavisen.

I fjor brukte hver nordmann 43 tabletter på 500 milligram, og overlege Steinar Madsen i Legemiddelverket mener noe av økningen skyldes at samfunnet stiller strengere krav til å møte opp på skole og jobb, samtidig som nordmenns smerteterskel er blitt lavere.

– Vi tåler mindre smerte enn før og er nok ikke vikinger lenger, sier Madsen.

Hver nordmann kjøper nå medisiner for over 3.600 kroner årlig, og det er medisiner mot høyt kolesterol, høyt blodtrykk, sovetabletter og allergimedisin som topper listen, skriver Dagbladet.

I fjor ble det solgt legemidler fra apotek for 17,1 milliarder kroner, en økning på 2,9 prosent fra 2007.

Strengt tatt så må jeg fint si meg enig i dette. Vi har blitt noen alvorlige pilleknaskere. Imo så er det litt urovekkende.

Hvor ble det av tøffe Ola Nordmann? :(

Og så en liten gladnyhet med vårt skolesystem:

Lyngmyr skole i Tvedestrand arrangerer mattekurs – for foreldre. Det samme skjer andre steder i landet.

– Vi opplever at mange foreldre kommer til kort når de skal hjelpe barna med mattelekser. Derfor arrangerer vi mattekurs for foreldre, sier leder for Foreldrenes arbeidsutvalg (FAU) ved skolen, Line Øvernes Mørch (47).

– Vi har sett problemet gjennom flere år, men først nå fikk vi til et slikt kurs. For mange foreldre er det mange år siden de har hatt matteundervisning på skolen. Flere av oss står rett og slett fast når barna spør om hjelp. Jeg skulle gjerne sett at slike kurs ble innført for hele læreplanen, sier FAU-lederen.

Hun var én av om lag 40 foreldre som i forrige uke stilte på mattekurset for foresatte ved ungdomsskolen i Tvedestrand. Initiativet kom fra FAU etter at flere foreldre til ungdomsskoleelevene fortalte at de ikke greide å hjelpe barna med matteleksene.

Realfag i reprise.

Mørch får støtte av Anne Katrine Fatland (47), som gjerne skulle hatt et kurs over flere kvelder i realfagene.

– Det er to fag som er spesielt vanskelig å hjelpe til med. Det er matematikk og naturfag. Jeg opplever at mange foreldre trenger å friske opp hukommelsen litt, sier Anne Katrine med et lite smil fra tredje rad.

Utrolig bra tiltak. Her er det noen som faktisk prøver å gjøre noe med problemene som har vært med realfag de siste årene, at matte for eksempel har vært en synkende kunnskap i den norske skole. Kudos,virkelig.

http://vol.no/nyhet.asp?F=F&N=24001

Regjeringen la mandag fram en tiltakspakke som skal bidra til å trygge arbeidsplasser og som samtidig gir et velferdsløft i kommunene og satsing på miljø. I Nordland sørger den rødgrønne regjeringen for 210,1 millioner kroner ekstra til kommunene og 68,2 millioner til fylkeskommunen.

Jeg må faktisk si jeg er litt imponert over arbeidslisten som er lagt fram over ting som skal gjøres med veinettet i Nordland, blandt annet E6'en skal få en god opprusting, spessielt ved Majavatn, der det er helt horibelt å kjøre.

Eneste jeg ikke klarer helt å se er at er kommet noe særlig med på oversikten er alle bassengene som skulle ha vært pusset opp, kan hende det er vol.no som ikke har nevnt dette da, men etter at Jensemann var i Hadsel for en stund til bake og lovte vann i svømmebassengene i Melbu for eksempel så burde det nesten ha kommet med.

Noen som har en god oversikt over resten av krisepakka?

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Blargh. Jaja, da får folk kjøpe seg Leica i stedet. :p

Edit: Forøvrig rimelig fåfengt. Det skal være fordømt høyt for å overdøve mitt gamle E-400 når det vipper opp og ned speilet, og det kameraet kan jeg fotografere hvem som helst med på en meters avstand uten at de merker det.

Tricket er å skyte fra hofta, og vente på en trikk, buss eller bil.

Det er spesielt morsomt å bevise poenget for venninner som mener det er umulig, ved å gjøre det mens de prater om hvor umulig det er. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Et slikt påbud gir neppe annet enn falsk trygghet. Både fordi de som vil det sikkert får til å deaktivere lyden, og fordi, som Simon påpeker, det er ikke alltid at folk vil høre det likevel.

Løsning: Tele (for å komme langt unna) og støyete omgivelser (for å overdøve klikket).

Nå var jo problemet i Japan at menn fotograferte under skjørtet på damer på de overfylte togene der borte, og da vil ikke akkurat en telelinse hjelpe. :p

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Vel, kan hende de mest aktive snikfotografene vil tilpasse seg, men jeg kan godt forestille meg at det blir noen færre mobilbilder fra gymgarderoben. Idag har "alle" kamera på mobilen, og det er svært lett å snikfotografere seg til et bilde, gjerne helt spontant. En ekstra lyd, som man må gjøre litt mer enn å trykke på noen få knapper for å deaktivere, vil ihvertfall være et ekstra lite hinder.

Lenke til kommentar

Som dere fleste av dere vet så skjer det mye på Sri Lanka. Og det er humanitær krise i landet og flere hundretusen flyktninger trenger hjelp. se mer info her: http://www.vg.no/nyheter/utenriks/artikkel.php?artid=550867

Det blir arrangert demonstrasjon i Trondheim 05.02.09 kl 16:00 - 18:00. Kommer med mer info etterhvert.

Møt opp og gi din støtte. Situasjonen på Sri Lanka er svært kritisk, og nærmere en halv million menneskeliv står på spill. Still og få en slutt på folkemord av tamilere.

I oslo og bergen har allerede arrangert en kjempe demonstrasjon foran stortinget. Over 1000 deltakere møtte opp der for å få stanset den Sri Lankiske regjeringens folkemord mot tamilene. Vi håper at representanter fra ulike politiske partier, media og hjelpeorganisasjoner holder appeller og taler til støtte for den lidende tamilske befolkningen. Men det viktigste er at befolkningen i Trondheim må være med å støtte dette!

Står du der og ser på at tamilene dør?

2002 bidro Norge til våpenhvile på Sri Lanka og ga et håp for tamilene om en bedre framtid.

I dag er det over 470 000 interne flyktninger, mange uten tak over hodet. Befolkningen drives stadig lengre østover i takt med regjeringshærens fremrykning. Det gjenstår ikke lenger områder hvor sivilbefolkningen kan føle seg trygge.

Det finnes ikke lenger noe humanitært apparat i området for å hjelpe krigsrammede menneskene. I september i fjor fikk alle internasjonale hjelpeorganisasjoner beskjed om å trekke seg ut av Vanni(nord i Sri Lanka) da myndighetene ikke lenger kunne garantere for deres sikkerhet. Når det skjer er det fordi regjeringen har noe å skjule. Men når de ikke har interesser eller allierte der, snur verdensmakten seg vekk. Situasjonen er meget kritisk på Sri Lanka nå. Hjelpeorganisasjonene og observatørene er kastet ut. Det mangler mat, medisiner og rent vann, og regjeringen intensiverer kamphandlingene.

Norske medier følger etter Støre og Solheim når det gjelder utenrikspolitikken. når de reiser til Gaza, vender media blikket dit også. Likevel klarer ikke media fokusere på mer enn Gaza-konflikten i disse dager. Alle verdensproblemer skal prioriteres likt! Dersom en halv million blir drept, kommer vi til å få oppmerksomhet, men da er det for sent. Når Norge er så heldige å ha en fantastisk ytringsfrihet, har man også et ansvar for å bruke den.

Hvis mediene i Vesten tier, risikerer vi at styresmaktene i Colombo får det akkurat som de vil. Dette må vi gjøre noe med!

VENNLIGST MØT OPP OG GI DIN STØTTE FØR DET ER FOR SEINT. SPRE BUDSKAPET VIDERE!

Aktuelle linker:

MASSE INFO HER

Endret av baddis
Lenke til kommentar

TV 2 avslørte hemmelig opposisjonsmøte

Etter litt venting var det ingen av opposisjonslederne som dukket opp utenfor Frp-formannens kontor, derimot stakk Siv Jensen selv hodet ut av døren.

- Kan jeg hjelpe dere med noe, spør en tilsynelatende overrasket Frp-leder.

Journalistene svarer med å spørre om det skulle være noe møte på Jensens kontor. Det hadde ikke Frp-lederen hørt noe om.

- Nei, her skal det ikke være noe møte. Vi skal ha en samling klokken 12, men ikke noe her.

- Men du skal ikke på noe møte nå?

- Nei, vi skal ikke ha noe møte. Jeg skal bare en tur i røykerommet og der tror jeg ikke noen av de er, svarer Jensen.

Komisk uttrykk på Siv Jensen på den videoen. :!:

Lenke til kommentar
Haha, så wicked bra da ^__^

Men hey...vent nå litt her..har politikerene egent røykerom? HVA FAEN? Skal ikke de som styrer landet stå ute i kulda som alle oss andre røykere og ta sine magadrag???????

De kan jo ikke stå ute å røyke, sist gang Sandberg og Langeland sto utenfor stortinget og røyket ble jo sandberg slått ned ;)

Lenke til kommentar

Innlegget ble flyttet til Såpeboksen. Dette var et svar på oppfordringen om å demonstrere i Trondheim mot krigen i Sri Lanka.

--

Ikke regn med meg. Jeg støtter ikke budskapet.

Det er et par ting jeg mener myndighetene bør minnes på:

- Om det seirer militært gjenstår et politisk arbeid som kan bli langt mer utfordrende. (Krigen sluttet jo raskt i Irak ikke sant?) Det er ingen tegn til at regjeringen i Colombo har noen slike planer.

- Å stenge ute presse og humanitære organisasjoner er svært skadelig. Det går på troverdighet.

Men det er ikke det folk demonstrerer for. Den vanlige meningen i Norge er at regjeringsstyrkene bare skal slutte. Konflikten har pågått i 25 år, og aldri har man vært nærmere en seier over terrororganisasjonen LTTE. Hvorfor gi seg nå? Bekjemper man LTTE har man faktisk en réell sjanse for fred.

Endret av Feynman
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...