Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja. Å snoke i privatlivet til barna dine er galt. Man kan følge med, men nå er det snakk om snoking, og det er feil.

Så du mener man alltid vet best i den alderen? Noen ganger trenger man å bli fulgt med på, like it or not.

Det er jeg fullstendig klar over, men det er en forskjell på å følge med og å snoke.

Men hvorfor er det overvåkning å følge med på og hvor barnet befinner seg på internettet?

Det er per definisjon overvåkning. Du kan vanskelig gjøre det uten å bedrive overvåkning.

Lenke til kommentar
Men hvorfor er det overvåkning å følge med på og hvor barnet befinner seg på internettet?

Fordi det er uønsket oversikt over barnets privatliv.

Hør her, det er mulig å sette grenser og følge med på barnet uten å overvåke det. Foreldre burde sette seg ned sammen med barna sine og snakke om det jeg har nevnt, nettidentiet, anonymitet og nettvett (og nettikette). Foreldrene kan gjerne bli venn med barna på facebook, det er sikkert sunt og artig for både barn og foreldre. Det er noe helt annet enn å få tilgang til barnets facebook-konto og regelrett snoke i barnets privatliv.

(Jeg har ikke lest artikkelen i Dagbladet siden den tydeligvis ikke er på nettet, så om Dagblet foreslår at foreldre skal bryte seg inn i kontoen til barnet eller på andre måter snoke i barnets privatliv vet jeg ikke.)

Lenke til kommentar

Internett-snoking er verre enn dagbok-snoking. Dessuten, hva skal du gjøre med det du finner? Med mindre du oppdager noe veldig truende, er det ingen grunn til å slå alarm, selv om det kanskje er egnet til å gi noen og enhver forelder griller i hodet. Selv hvis du skulle finne ut at jentungen er i ferd med å la seg lokke med på noe grusomt, vil det koste deg dyrt å bli avslørt, og ellers må du ta med deg tillitsbruddet i graven. Det fører umulig til noe godt forhold.

Lenke til kommentar
Internett-snoking er verre enn dagbok-snoking.

Det kommer vell helt og holdet ann på hva man legger i ordet internett-snoking? Å overvåke et hvert tastetrykk på en PC, eller sniffe passord for å logge på barnas konto, er uten tvil et overgrep. Å oppsøke informasjon som barnet har lagt ut fritt tilgjengelig på internet ser jeg absolutt ikke noe galt i.

Om et barn har lagt ut noe på sin hjemmeside, på sin åpne facebook profil, eller tilsvarende, som barnet ikke ønsker at foreldrene skal/se lese, trenger barnet en forelesning om internet og privatliv umiddelbart.

Lenke til kommentar

Da mener jeg med "snoking" å skaffe seg info man ikke er ment å ha, som ikke er gjort allment tilgjengelig. Forresten er det kanskje ikke så dumt å lage sin egen facebook-konto og adde barna sine. Det legger litt føringer, men ikke for mye. Dessuten vil det sannsynligvis mer oppfattes som et teit påfunn fra en akterutseilt gamling enn et sleipt forsøk på overvåkning.

Lenke til kommentar

Tror nettvettet til den yngre garde best kommer med prøving og feiling. Noe som er smått dumt, siden en feil der kan få katastrofale følger for livet ellers. Internett er en global arena, hvor det man gjør ofte blir arkivert for evigheten. Foreldre og skole må møte denne nye hverdagen med å lære de yngre farene med Internett. Folk koste seg med Star Wars kid på Internett (derav ble det et eget fenomen), men gutten selv endte opp med et ødelagt liv som brukes som skrekkeksempel i fagbøker (som sikkert ikke hjelper han ytterligere). Jeg vil være særdeles forsiktig med hva ungene mine får lov til på Internett, det skal lite til før de blir globale mobbeoffer.

Jeg er ikke akkurat redd for hvem de skal møte på Internett. Det er mer faren for hva som kan skje når de eksponerer personlig informasjon via nettett. Men jeg tror ikke ungene hadde giddet å høre på meg om jeg drev og overvåket dem. Spesielt ikke når de blir tenåringer. Foreldre må lære seg å respektere barnas privatliv. Oppdragelse er ikke bare en læringsprosess for ungene, det krever også læring og tilpassing for foreldre.

Lenke til kommentar
Internett-snoking er verre enn dagbok-snoking.

Det kommer vell helt og holdet ann på hva man legger i ordet internett-snoking? Å overvåke et hvert tastetrykk på en PC, eller sniffe passord for å logge på barnas konto, er uten tvil et overgrep. Å oppsøke informasjon som barnet har lagt ut fritt tilgjengelig på internet ser jeg absolutt ikke noe galt i.

Om et barn har lagt ut noe på sin hjemmeside, på sin åpne facebook profil, eller tilsvarende, som barnet ikke ønsker at foreldrene skal/se lese, trenger barnet en forelesning om internet og privatliv umiddelbart.

Jeg er helt enig i at barn og foreldre må prate sammen om personovern, privatliv, anonymitet også videre på nettet, men slik det er i dag så oppfatter mange barn og unge (voksne også for den del) nettaktiviteten sin som privat, selv om det de legger ut er vidåpent for gud og hvermansen. Du kan sammenligne det med et postkort fra kjæresten. Foreldrene har all mulighet til å lese det, men man ser vel helst at de ikke gjør det?

Lenke til kommentar
Du skal ikke lære far din å pule, men du skal faen ikke lære sønnen din å surfe heller.

Å lære nettvett er ingen dum ide. Men ser ut som de tar tak i dette alt på barneskolen, så det lover litt bedre for de kommende generasjonene. Så kanskje vi unngår endel av tabbene våre generasjoner gjorde når Internett så brått inntok hverdagen.

Men i fremtiden tåler kanskje folk bedre å "drite seg ut" på Internett.

Lenke til kommentar

Venn av meg har moren sin på facebook. Skapte ikke noe mer drama enn at de diskuterte dagens middag over facebook når han var på skolen. Åpen informasjon, er, trossalt, åpen informasjon. "Hacking", av kontoer er totalt uakseptabelt. Hadde pappa sjekket mine mailer ved å gå inn på gmail. hadde jeg karnøflet han, men husker godt hvor sur mamma ble når hun oppdaget min diskusjon.no profil. Jeg hadde det fantastiske sitatet: "Eg har ikkje våre so såra sia eg kom ut av fitta te mor mi", og fikk en lang leksjon av henne om hvor dum og uansvarlig jeg var. Følte meg ikke som kongen på haugen da, nei, men feilen er ene og allene min.

Lenke til kommentar
"Eg har ikkje våre so såra sia eg kom ut av fitta te mor mi"

Husker den signaturen, var det deg det? Skulle likt å sett ansiktsuttrykket ditt da modern fant det sitatet :D Uff, så flaut, men, ja man lærer av sine feil. Dessverre ofte "The hard way".

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Venn av meg har moren sin på facebook. Skapte ikke noe mer drama enn at de diskuterte dagens middag over facebook når han var på skolen. Åpen informasjon, er, trossalt, åpen informasjon. "Hacking", av kontoer er totalt uakseptabelt. Hadde pappa sjekket mine mailer ved å gå inn på gmail. hadde jeg karnøflet han, men husker godt hvor sur mamma ble når hun oppdaget min diskusjon.no profil. Jeg hadde det fantastiske sitatet: "Eg har ikkje våre so såra sia eg kom ut av fitta te mor mi", og fikk en lang leksjon av henne om hvor dum og uansvarlig jeg var. Følte meg ikke som kongen på haugen da, nei, men feilen er ene og allene min.

It was phunney when it happened. Husker du kom til meg på MSN og var rimelig fortvila. :p

Den signaturen er forøvrig noe av det beste som noen gang har vært her.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Woman bites driver over non-hybrid bus

The frantic passenger who bit a veteran driver's arm was upset that his bus wasn't a hybrid, he said Thursday.

"She came on the bus, and she said she waited more than an hour for a hybrid," said MTA driver Peter Williams, 42. "I said, 'I'm not in control of what bus is assigned to me.'" (...)

Bolar chomped through a jacket, a sweater and a thick shirt, causing a bruise and swelling but not breaking skin.

"She bit through all that," said Williams, still shocked.

Lenke til kommentar
A quick overview on a psychological condition known as \"The Tetris Effect.\"

The Tetris Effect

As I have let on in previous posts, I am very very very interested in psychology, and as I was browsing different psychology material I came across something intersting.

There is an actual psychological condition known as "The Tetris Effect." It is a condition where prolonged repetition of advanced brainwork causes you to repeat the behavior in real life. This first showed up when the popular game Tetris was released. Tetris required you fit falling blocks of different shapes into each other as they fall to create a line, which then disappears. This requires a large amount of spacial thinking and forces the player to think ahead to what will happen next. People soon became mentally addicted (different from physical addiction) to the game, and kept playing for extended periods of time repetitively. But after such prolonged mental activity, people wouldn't stop at just the game. People would walk down the street and see a bunch of boxes and line them up in there head, and try to stack trees so they fit each other.

Similar cases that have nothing to do with Tetris have appeared ever since. After intense continuous play of Dance Dance Revolution, it has been reported that people see arrows flying downward when they close there eyes, and they move in only the four direction allowed in DDR. People have reported reaching for a non-existent button in their car to fire a missile at a person in front of them. Panic attacks have surfaced when FPS people notice that there isn't a crosshair in the middle of their vision and they are unarmed.

Video games aren't nessicarily the cause, people have reported that they frequently reach for Ctrl+Z when they do something wrong, or Ctrl+S when they do something right and want to save it. Ever since people were looking for happenings like this, they seemed to just pop up in everyday life. One person involuntarily moves to click the rewind button on an imaginary remote, another slinks along corners to avoid being shot at by an imaginary assassin, while yet another avoids video cameras at banks after a Splinter Cell binge.

While it isn't nessicarily a 'problem' common among people as a whole, it has gripped many people whether they are aware of it or not.

Visual, kinesthetic, and mental repetition are not the only forms that this shows up. A similar ailment are subjects of dreams. Have you ever stopped coding after a 4 hour coding spree, then go to bed exhausted and dream of code? Even common harmless things such as having a song stuck in your head are caused by the same process. This process is most likely linked to "Procedural Memory" which is what you use when you react without thinking, as if you were trained to do what ever it was after the memory receives conformation on the stimuli, this is the root of muscle memory.

Further reading:

http://www.citypaper.net/articles/032196/article038.shtml

http://en.wikipedia.org/wiki/Tetris_effect

Replaying the game: Hypnagogic images in normals and amnesics By: Stickgold, R., Malia, A., Maguire, D., Roddenberry, D., & O'Connor, M

And that pretty much sums it up,

NC

http://www.hellboundhackers.org/articles/4...ris-effect.html

Hvem har vel ikke savnet en ctrl-z i virkeligheten. :wee:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...