Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Man skal vite hva man driver med om man bruker Facebook. Med de vilkårene som er der ville jeg aldri tillatt mine unger å benytte seg av dem før de er myndige.

 

Så gjelder det bare å finne den rette balansen slik at de får ha et privatliv i sin ungdom. Forhåpentligvis har vi så god kontakt og kommunikasjon at store problemer ikke oppstår. Time will tell :)

Lenke til kommentar
Kommer an på intensjonen. Snoking er en uting. Men om man misstenker sønnen eller datteren oppsøke miljøer og plasser de ikke er tjent med via venner de har skaffet seg på internettet, bør foreldrene gripe inn.

Da tror jeg kanskje vi er enige likevel. Jeg mener det bør foreligge en mistanke før man "bryter seg inn i deres sfære". Generell snoking uten noen spesiell grunn er utenkelig for meg.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar

Om barnet ditt kommer borte i den rette psykotiske manipulatoren med de gale intensjonene kan denne gjøre større skade enn om sønnen/datteren blir snurt for at du har "overvåket" han/henne. Den jobben bør man faktisk som oppgående forelder ta. Alt for mange som ikke gjør det.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
"Sjekk hva barna dine foretar seg på nettet."

"Slik ser du barnas facebook-profil."

 

Dagbladet bruker i dag forsiden på å nærmest oppfordre foreldre til å snoke i sine barns privatliv. Jeg ble faktisk ganske så provosert da jeg så avisa i butikken i dag.

Siden når ble det regnet som at Facebook er noe "privat". Om man vil ha noe privat er vel Facebook noe av det dummeste man kan finne på.

 

Det er vel i prinsippet like privat som en e-post?

Lenke til kommentar
Om barnet ditt kommer borte i den rette psykotiske manipulatoren med de gale intensjonene kan denne gjøre større skade enn om sønnen/datteren blir snurt for at du har "overvåket" han/henne. Den jobben bør man faktisk som oppgående forelder ta. Alt for mange som ikke gjør det.

Tja. Jeg ble en gang fortalt at 'every pervert is online but not everyone online is a pervert'. Det er begrenset hvor stor foreldre bór ha pá barns privatsfáre i det de vokser opp, nettopp fordi det er en del av prosessen á bli voksen. Jeg har hatt gleden av á studere nettsamfunn hos en av pionerene innen studiene av det (blant annet kreditert med á ha kommet opp med begrepet), og nettopp det at nettsamfunn representerer en sfáre utenfor foreldre, lárere og voksnes kontroll er en av de viktigste attraksjonene. Vi ser at barn begynner á utvikle sin egen identitet pá nettet nettopp pá virtuelle nettsamfunn. En grad av oppróret, det á skape sin egen uavhengighet fra foreldrene, begynner blant annet ved á ha en privatssfáre de ikke har adgang til.

 

Ved kontroll av barns nettbruk kan man stille seg spórsmálet: ved hvilken alder mener man et barn skal ha lov til á ikke bli fotfulgt og overváket 24t i dógnet. For barn i tenárene finner jeg nettkontroll som et sá til de grader inngrep i deres personvern. Hvem ville ment det var riktig á overváke barn via GPS og avlyttingsutstyr i samme alder (fórstnevnte er en realitet for enkelte, sistnevnte fin innenfor hva som er praktisk mulig) ?

 

Jeg tror ikke nettet er noen sárlig stórre trussel mot barn enn hva som har eksistert tidligere. Det som har blitt lettere er det á overváke barna. Men er det noe argument for á gjóre det?

Lenke til kommentar

Helt enig i at dette må være en del av læringsprosessen. Har man da oppdratt barnet godt og utstyrt det med en real dose sunt folkevett vil barnet mest sannsynlig klare å luke ut disse truselene selv. Er de foreldrene som nettopp ikke har gjort dette jeg er bekymret for. Jeg mener også at de å følge med på hva barnet gjør aldri har skadet noen. Som sagt kan de skade mer og ikke gjøre det. Det er selvsagt en balansegang her.

Lenke til kommentar
"Sjekk hva barna dine foretar seg på nettet."

"Slik ser du barnas facebook-profil."

 

Dagbladet bruker i dag forsiden på å nærmest oppfordre foreldre til å snoke i sine barns privatliv. Jeg ble faktisk ganske så provosert da jeg så avisa i butikken i dag.

Siden når ble det regnet som at Facebook er noe "privat". Om man vil ha noe privat er vel Facebook noe av det dummeste man kan finne på.

Det er barn og ungdom det er snakk om her. For dem er facebook og andre nettsamfunn og blogger en privatsfære. I praksis så er det jo ikke så privat, men det oppfattes som privat av dem som bruker det. Om det er tankeløshet eller uvitenhet det kommer av skal jeg ikke uttale meg om. I stedet for å snoke på ungene sine så burde foreldrene heller snakke med dem om nettvett, nettidentitet og privatliv. Vist dem hvordan de kan begrense adgangen til profilene deres, snakket med dem om at det de legger ut på nettet er tilgjengelig for hele verden og ikke bare vennene deres og at om de ikke vil bli brettet ut i Google så må de begrense tilgangen til profilene sine.

 

Nå mener jeg også at det generelt sett ikke er noen grunn til å være bekymret for barnas internetbruk. Det er ikke slik at pervoene lurer rundt vert eneste hjørne. Undersøkelser fra USA har også vist at pervo/pedofrykten er voldsomt oppblåst. Den største faren for barn på internet er ikke voksne griser, men jevnaldrende som trakasserer og plager dem. Akkurat som IRL.

 

Ellers stort sett enig med Cybbe.

Lenke til kommentar

Ná er faren for at noe skjer med barn som er pá nettet uten overvákning - strengt tatt - lav. Faren for at overvákning av barn eller en ungdom - med páfólgende fólelse av mistro, mindre tillit, sáret intimsfáre og at integriteten faller bort - er nok stórre. Hvis jeg hadde oppdaget at foreldrene mine overváket min personlige korrespondanse ville jeg fátt et varig dárlig forhold til dem.

Lenke til kommentar

Det er da mange voksne som strengt tatt ikke vet best, uavhengig av alder. Poenget er at man bór fólge med pá andre máter en diverse former for overvákning, som til syvende og siste fórer til at midlene er en helt unódig inngripen. Etter hvert som man vokser opp sá er det báde naturlig og nódvendig at man danner seg en uavhengighet fra foreldrene. Man ruster ikke barna opp til á ta egne valg ved á titte dem etter i kortene til en hver tid.

Lenke til kommentar

Man lar de heller ikke utvikle seg i en positiv retning ved å la de gjøre som de vil til enhver tid. Barn trenger grenser, regler og rutiner. Ja, de skal være selvstendige og ta ansvar for egne handlinger, men på samme tid trenger de å få høre at de ikke bestemmer alt selv. Det er bedre føre var en etter snar. Dette prinsippet gjelder også for våre barn.

 

Og ja, det er mange voksne som ikke vet sitt eget beste, mulig pga. mangefull og dårlig oppdragelse?!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...