Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så lenge det ikke er tillatt på skolens område skal dette følges. Om de er uenige får de ta det opp på riktig måte. Og å sammenligne mat, som heller ikke er tillatt å spise i timen, med snus er heller tåpelig.

Nå sammenligner jeg det fordi snus har blitt sammenlignet med hasj, noe som er minst like tåpelig.

 

Reglene ble ikke håndhevd av mer enn en håndfull lærere, derfor så jeg på det som fullstendig legitimt. Jeg har bakt snus i møte med undervisningsinspektøren på min skole, han reagerte ikke. Skolen ønsket i utgangspunktet ikke regelen, men ble instruert av fylkeskommunen. Det regelen i praksis ble brukt til var å ta de som faktisk gjorde idiotiske ting med snus, så som å kaste snus på gulv og på vegge.

 

Så lenge det ikke er tillatt på skolens område skal dette følges. Om de er uenige får de ta det opp på riktig måte. Og å sammenligne mat, som heller ikke er tillatt å spise i timen, med snus er heller tåpelig.

Følges det av de ansatte på skolen?

Ikke alltid. Men det vil nok variere mye.

Lenke til kommentar
Det eneste rasjonelle argumentet for å forby snusing på skolene er argumentet om tilskitning, og tilskitning forsvinner ikke når man forbyr snusing.

Det rasjonelle er at skolen bør være et rus & giftfritt miljø som ikke legger forhold til rette for at folk skal skade verken seg selv, eller andre, som en følge av sitt misbruk av regulerte stoffer.

Lenke til kommentar
Det rasjonelle er at skolen bør være et rus & giftfritt miljø som ikke legger forhold til rette for at folk skal skade verken seg selv, eller andre, som en følge av sitt misbruk av regulerte stoffer.

Selv om det er snakk om myndige personer?

 

Det er forresten ikke "misbruk" å bruke tobakk. For at noe skal kunne kalles misbruk må det nødvendigvis også kunne anvendes legitimt/riktig, f.eks. medisinsk.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Selv om det er snakk om myndige personer?

I prinsippet ja. Selv på arbeidsplasser bør det ikke være et miljø som tilrettelegger for selvskading via misbruk av regulerte stoffer.

Tobakk er lovregulert til å kunne selges til myndige personer over disk. Bare av den grunn er det ikke "misbruk" å snuse eller røyke.

Lenke til kommentar
Tobakk er lovregulert til å kunne selges til myndige personer over disk. Bare av den grunn er det ikke "misbruk" å snuse eller røyke.

Med misbruk mener jeg primært folk som har brukt så mye av substansen at de har opparbeidet seg et fysisk avhengighetsforhold til stoffet.

Lenke til kommentar
For øvrig synes jeg det er på tide at skolene slutter å marginalisere voksne elver på denne måten. Å forby nytelsesmidler som kaffe og snus i klasserommene er å skape et kunstig miljø som en ikke finner igjen utenfor skoleporten. Voksne personer blir ikke behandlet på denne måten ellers i samfunnet. Det er ingen som kommer og tar fra deg snusen eller kaffekoppen i arbeidslivet, uansett om du sitter i et møte, på et seminar eller på ditt eget kontor.

Jeg tror du vil se at dette ikke stemmer. Forsøk gjerne å møte opp til et jobbintervju med en prell under leppa innen svært mange yrker, og du vil automatisk gjøre et elendig førsteinntrykk. Svært få innen profesjonelle yrker ville heller tillatt snusing innen f.eks. klientmøter. Det stemmer rett og slett ikke at voksne innen yrkeslivet ikke reguleres og kan handle utelukkende i tråd med sine drifter og instinkter i alle sammenhenger. En del av læringsprosessen er nettopp å måtte forholde seg til regler og normer, selv om man er uenig i dem, nettopp fordi man ikke vil fungere i en arbeidssituasjon om man ikke gjør det.

 

Det som er kunstig er en arbeidssituasjon hvor en selv definerer hvilke regler som skal gjelde. En arbeidstaker som får beskjed av sjefen sin om at Russ97-hettegenseren ikke sømmer seg for den type arbeid han utfører er ikke umyndiggjort, han er ansvarliggjort.

Endret av Cybbe
Lenke til kommentar
Kan det kalles nytelsesmiddel hvis det medfører dårlig konsentrasjon hos de som ikke får sitte med det i leppa hele skoledagen?

Den norske stat omtaler alkohol som et rusmiddel, og tobakk som nytelsesmiddel.

 

Det eneste rasjonelle argumentet for å forby snusing på skolene er argumentet om tilskitning, og tilskitning forsvinner ikke når man forbyr snusing.

Det rasjonelle er at skolen bør være et rus & giftfritt miljø som ikke legger forhold til rette for at folk skal skade verken seg selv, eller andre, som en følge av sitt misbruk av regulerte stoffer.

Nå er det jo tross alt slik at alt er giftig, i prinsippet. Kefir inneholder små mengder alkohol, alkohol er en gift.

 

Jeg er enig i at man bør forby elever å sette sprøyter med konsentrert nikotin i timene, men snus er noe ganske annet, naturlig nok. Mener du at andre elever tar skade av en annen elevs snusing?

 

Når det kommer til snusing og arbeidslivet, vel. I prinsipp er jeg faktisk helt enig i at man ikke skal snuse når en er i kontakt med klienter. Men selv i et yrke som mitt (journalistikk) finnes det unntak. Så lenge jeg er på huset snuser jeg så mye jeg vil. Møter jeg andre mennesker, vel det varierer. Jeg snuser ikke om jeg skal snakke med eldre mennesker på et gamlehjem. Er jeg på en industribedrift og lager fotoreportasje er det en annen sak.

 

Jeg har til og med tatt et glass whisky med en country-artist fra Nashville. Hvorfor sa jeg ja? Fordi han ville blitt fornermet om jeg ikke tok i mot.

 

Så alt er relativt. Men generelt sett er det viktig at man ikke bruker snus til feil tidspunkt. Og jeg tror det er en forskjell mellom mennesker lenger Nord i Norge og mennesker i sørøst. Folk i Oslo reagerer helt annerledes på snusing (og røyk for den saks skyld) enn folk i for eksempel Trondheim.

 

Det er ikke så enkelt som enkelte tror, og det inkluderer både de som mener alle blir fornermet av snusere, og de som mener ingen blir det.

 

Som vanlig er det den gylne middelvei som gjelder. :)

Lenke til kommentar
Og en rekke rasjonelle grunner som er like legitime i å forby mat, sterk parfyme og andre ting.

 

Skal vi forby det?

Er det vanlig å gaffe i seg mat i skoletimene? Jeg kan ikke huske at det var tillatt.

 

Det er en rekke eksplisitte og implisistte regler for oppføresel på en skole mens undervisning pågår. Ulike aktiviteter som på forskjellige måter virker forstyrrende på en selv eller andre har ikke noe i et klasserom å gjøre, og jeg tror det er generell enighet om dette. Det er også meget rasjonelt.

 

Det er smartere å ta seg en matbit om man sitter i timen og er sulten enn å la vær. Sult ødelegger konsentrasjonen langt mer enn å skrelle seg en banan og spise den. Om man da ikke har vært lur nok og fått i seg næring i forkant.

 

Det er ingenting fornuftig med firkantede regler og paragrafrytteri i så måte. Spising i timene kan være meget rasjonelt i visse kontekster.

 

Jeg har absolutt ikke noe sans for snus, strengt talt mener jeg det er en idiotisk ting å bedrive (ikke ment å fornærme noen, vi gjør alle idiotiske ting). Men når vi først tillater snus i dette landet ser jeg ingen problemer med også å tillate det i undervisningen, det er ikke akkurat sjenerende med mindre man er veldig prippen eller lett å distrahere. Jeg har vært instruktør for en god del snusere og om jeg skulle tvunget dem til ikke å snuse ville jeg vært en dårligere instruktør, ikke bedre.

 

Det virker hverken rasjonelt å forby mat eller snus i timene på skoler. Det er et suppetynt grunnlag å forsvare forbud. På mange måter kan det virke mot sin hensikt, å sitte med siden av en som ikke får i seg snusen sin som har suget er langt langt verre for både deg og han det gjelder når det kommer til å konsentrere seg enn om vedkommende får fylt leppa si med faenskapet. Det finnes få ting som er mer forstyrrende enn det. Og det finnes få ting vanskeligere for en lærer/instruktør å fange opp oppmerksomheten til noen som føler et sug eller som er sulten.

 

Bare for å servere et litt annet perspektiv på saken. Folk står fritt til å avvise det om ønskelig, men rent personlig kan jeg ikke se noe som helst som underbygger at det er rasjonelt eller bedre for undervisningen å forby slikt. Syntes man griper veldig etter strå i denne diskusjonen. Jeg hadde blitt mer overbevist om det gjaldt røyk. Å forby snus eller mat er ikke bra for undervisningen utifra den erfaring jeg har både som elev, student og instruktør. Forbud skaper større ulempe enn fordeler og resultatet er dårligere kvalitet på undervisningstilbudet. Selv jeg som snushater har klart å innse det (jeg var motstander av snus i timen i starten av min instruktørkarriere).

 

En del av læringsprosessen er nettopp å måtte forholde seg til regler og normer, selv om man er uenig i dem, nettopp fordi man ikke vil fungere i en arbeidssituasjon om man ikke gjør det.

 

En enda viktigere del av læringsprosessen er å ikke blindt følge reglene og normene. Noe annet er smått farlig. Vi sliter strengt talt mer med sauementalitet enn regelbryting i dette landet, på alle plan. :)

Lenke til kommentar
Nå er det jo tross alt slik at alt er giftig, i prinsippet. Kefir inneholder små mengder alkohol, alkohol er en gift.

 

Jeg er enig i at man bør forby elever å sette sprøyter med konsentrert nikotin i timene, men snus er noe ganske annet, naturlig nok. Mener du at andre elever tar skade av en annen elevs snusing?

Nei, kan ikke tro at noe tror at andre tar skade av andres snusing. Poenget mitt var at det bør ikke legges til rette for selvskading heller. Og når man snakker om Kefir ol. så er det som du sier, mikroskopiske stoffer her som er skadelig. Snus derimot inneholder store mengder gift, mer enn i sigaretter så vidt jeg vet. I tillegg er ikke snus et næringsmiddel slik som Kefir vil klassifiseres som. Det er en grunn til at Kefir kan drikkes av barn, mens snus er lovregulert til ikke å kunne brukes av barn.

Lenke til kommentar
Det går blant annet på lukt. Når det gjelder dårlig ånde så er du vel enig i at det er heller vanskelig å forby? Personlig hygiene er noe alle inneforstått med reguleres av implisitte regler og normer.s.

 

Si ikke det. Vi har en klasseforstander som ikke vet hva personlig hygiene er for noe. Det har vært et ganske stort problem som man har prøvd å ta opp med avdelingslederen, men hvordan skal man gjøre noe med det? Som han selv sa: "Jeg kan ikke bare gi henne en tannbørste heller".

Endret av J@cob
Lenke til kommentar

Mange lærere har elendig ånde, noe som sikkert kommer av at de er tørre i kjeften hele tiden fordi jobben deres jo er å snakke ganske mye. I stedet for å ta med et eple til læreren, hvorfor ikke bare kjøpe en eske Frisk eller noe, og legge det på kateteret når han eller hun ikke er der? Det er en fin måte å si ifra på, og alle oppegående mennesker bør være glade for å få vite at pusten stinker. Det er sånt man gjerne ikke vet om selv.

 

Vi hadde en læreren som brukte samme genseren i 1mnd i strekk så...vi må vel kanskje ha regler for å hindre at noe slikt grusomt kan skje igjen.

Høres ut som geografilæreren min på videregående, bare at jeg tror det var flere akkurat like gensere. :p

Hvorfor skulle det forresten ikke være mulig å gjøre noe med dette for personalsjefen? Er det liksom uhørt å stille krav? Selgere kan jo bare glemme å komme stinkende på jobb.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar

Teknisk ukeblad hadde en kåring i fjor om vanskelige temaer som sjefer må ta opp. Problemer med personlig hygiene hos ansatte toppet listen over de mest ubehagelige temaene man kan ta opp. Jeg regner med personalsjefen feiget ut og pustet lettet ut da h*n fikk deg til å skjønne at h*n ikke hadde lyst til å ta det opp med den aktuelle læreren.

Lenke til kommentar

Det er derfor man bør ha personalhåndbøker, også i offentlig sektor, som man skal skrive under på at man har lest før man tiltrer i stillingen. Der kan det blant annet stå at det forventes at man holder seg ren og pen. Sjefen slipper å gå rundt og fortelle det til folk, og det blir hakket enklere å ta opp.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...