Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg har ennå ikke sett et eneste rasjonelt argument for å forby bruk av snus i skolene.

Det er nok mange lover & regler som mange ikke finner rasjonelle. Noen mener sikkert også at hasj-kaker burde vært lov siden det hjelper dem å slappe av. :shrug: Men den prinsipielle grunnen er altså at skole/arbeidsplass bør være et rus & giftfritt miljø. Personlig ville ikke et glass øl til lunsj påvirket meg negativt, men alkohol bør likevel prinsipielt holdes utenfor skole/arbeidsplass.

Forskjellen ligger i rus og ikke-rus. Et rusmiddel er en ting, et nytelsesmiddel er noe helt annet.

Så du mener altså at skolen bør være et sted hvor nerve-giftstoffer aktivt brukes for nytelsens skyld?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg snakker om at snus i følge norsk lov er et nytelsesmiddel, ikke et rusmiddel. Det er all tobakk.

 

Poenget er at forbudet mot snusing er irrasjonelt da det ikke skader andre enn brukeren.

 

Ja, jeg mener nevergifter bør tillates brukt dersom det ikke går utover andre mennesker. Forklar meg gjerne forskjellen på å innta nikotin ved hjelp av snus over en periode for 15-30 minutter, og det å ha inntatt nikotin ved å ta en røyk i et friminutt. Hvor ligger forskjellen?

 

At du, Erik, har den erfaringen får stå for din egen regning. Jeg kjenner elever med snitt på 1, 2, 3, 4, 5 og 5.25 som snuser.

 

Og hvorledes mener du at disse elevene forpester klasserommet med snusleppene sine? Forpester ikke folk som ikke dusjer før skolen mer, til og med mennesker som sitter å lager høye og tydelige tyggelyder med tyggegummi?

 

Hvor kommer denne motstanden mot snus i skolen fra?

Lenke til kommentar
Hvis det bare er et nytelsesmiddel burde de vel klare å gå "ukonsentrert" gjennom skoledagene? I min klasse er det bare giddalause toer- og treerelever som forpester klasserommet med snusleppene sine, de får knapt blitt mer ukonsentrert.

Spørsmålet er hvorfor de skal gå uten snus. På hvilken måte plages du av at andre snuser?

Hvis argumentet er at det lukter dårlig, så kan man samtidig argumentere for at illeluktende matpakker med egg, leverpostei og annen dritt bør forbys.

Lenke til kommentar
Hvis det bare er et nytelsesmiddel burde de vel klare å gå "ukonsentrert" gjennom skoledagene? I min klasse er det bare giddalause toer- og treerelever som forpester klasserommet med snusleppene sine, de får knapt blitt mer ukonsentrert.

Spørsmålet er hvorfor de skal gå uten snus. På hvilken måte plages du av at andre snuser?

Hvis argumentet er at det lukter dårlig, så kan man samtidig argumentere for at illeluktende matpakker med egg, leverpostei og annen dritt bør forbys.

Jeg håper du ser forskjellen mellom mat og snus.

Lenke til kommentar

Snøvær stanset Gaza-demonstrasjonen

Er ikke dette litt patetisk? Det var for dårlig vær til å vise sin mening? Kan ikke akkurat si jeg tar (de fredelige) demonstrantene så veldig seriøst.

"Jeg gidder ikke vise min mening, det er litt dårlig vær ute."

 

Er ikke akkurat som om folk kan velge å dø eller leve pga været :roll: .

 

Red: såklart er det noen som møter opp. Kudos til de, men disse hjemmedemonstrantene kan ta seg en bolle.

Endret av chokke
Lenke til kommentar
Snøvær stanset Gaza-demonstrasjonen

Er ikke dette litt patetisk? Det var for dårlig vær til å vise sin mening? Kan ikke akkurat si jeg tar (de fredelige) demonstrantene så veldig seriøst.

"Jeg gidder ikke vise min mening, det er litt dårlig vær ute."

 

Er ikke akkurat som om folk kan velge å dø eller leve pga været :roll: .

 

Red: såklart er det noen som møter opp. Kudos til de, men disse hjemmedemonstrantene kan ta seg en bolle.

 

Er det ikke minst like patetisk å lete desperat etter noe å kritisere Palestina-sympatisører for?

Lenke til kommentar
Hvis det bare er et nytelsesmiddel burde de vel klare å gå "ukonsentrert" gjennom skoledagene? I min klasse er det bare giddalause toer- og treerelever som forpester klasserommet med snusleppene sine, de får knapt blitt mer ukonsentrert.

Spørsmålet er hvorfor de skal gå uten snus. På hvilken måte plages du av at andre snuser?

Hvis argumentet er at det lukter dårlig, så kan man samtidig argumentere for at illeluktende matpakker med egg, leverpostei og annen dritt bør forbys.

Jeg håper du ser forskjellen mellom mat og snus.

Nå har enkelte indirekte sammenlignet en brukers avhengighet av hasj med en brukers avhengighet av snus, så jeg ser ikke helt at det er noen forskjell mellom mat og snus i så henseende.

 

Men forklar gjerne hvordan illeluktende mat er bedre enn lukt av snus?

 

Tydeligvis fra fascistiske idéer om at en har rett til å forby alt en ikke liker, selv om det ikke ligger noe rasjonelt argument bak.

Nå har det fremkommet en rekke rasjonelle grunner for et eventuelt forbud.

Og en rekke rasjonelle grunner som er like legitime i å forby mat, sterk parfyme og andre ting.

 

Skal vi forby det?

Lenke til kommentar

Nå er det heldigvis mulig å mene noe om en isolert sak uten å automatisk måtte ta et lignende standpunkt i saker hvor det er atskillig mer hårreisende. Forbud er helt klart uønskelig. Det er ikke verre enn å si at vi skulle gjerne sett snusbruk tillatt, men av hensyn til vårt vaskepersonale og allmenn hygiene må vi dessverre nedlegge et forbud. Det er ikke snakk om å forby alt man ikke liker, men å se på hva som faktisk skjer, og gjøre noe med situasjonen hvis den ikke er holdbar.

Lenke til kommentar
Og en rekke rasjonelle grunner som er like legitime i å forby mat, sterk parfyme og andre ting.

 

Skal vi forby det?

Er det vanlig å gaffe i seg mat i skoletimene? Jeg kan ikke huske at det var tillatt.

 

Det er en rekke eksplisitte og implisistte regler for oppføresel på en skole mens undervisning pågår. Ulike aktiviteter som på forskjellige måter virker forstyrrende på en selv eller andre har ikke noe i et klasserom å gjøre, og jeg tror det er generell enighet om dette. Det er også meget rasjonelt.

Lenke til kommentar

Det jeg kommenterte var først og fremst drøye sammenligninger.

Effekten kommer selvsagt an på sanksjonene, men det vil absolutt hjelpe noe. Nå vet jeg ikke hva slags skole dette er snakk om, men det er klart at noen, kanskje vi kan si ganske mange, vil la seg påvirke. Et fungerende forbud mot å kaste snus på veggene ville jo vært bedre, men da måtte man jo tatt syndere på fersken. Å håndheve noe slikt ville vært upraktisk, om ikke umulig innenfor de rammene man har på en skole.

Lenke til kommentar
Det er en rekke eksplisitte og implisistte regler for oppføresel på en skole mens undervisning pågår. Ulike aktiviteter som på forskjellige måter virker forstyrrende på en selv eller andre har ikke noe i et klasserom å gjøre, og jeg tror det er generell enighet om dette. Det er også meget rasjonelt.

På hvilken måte er det "forstyrrende" at noen har snus i munnen? Er det kulen på overleppen som er til sjenanse? Lukten som varer fra snuseboksen åpnes til prisen puttes i munnen?

 

Hvis det er lukten som er problemet, så er lærere med kronisk dårlig ånde et mye større hinder for læring, ettersom det er veldig vanskelig å konsentrere seg når en lærer med dårlig ånde står og henger over deg mens han/hun prøver å forklare deg noe. Dette var i alle fall et stort irritasjonsmoment for meg da jeg gikk på skole.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar
Det går blant annet på lukt. Når det gjelder dårlig ånde så er du vel enig i at det er heller vanskelig å forby? Personlig hygiene er noe alle inneforstått med reguleres av implisitte regler og normer.s.

Jeg er ingen stor tilhenger av å forby alt mulig, men når noe først skal forbys må forbudet være fundert på fornuft, og det bør helst ikke diskriminere. Snus er et personlig nytelsesmiddel, og det har like mye (eller lite) med personlig hygiene å gjøre som dårlig ånde. Jeg mener da at et forbud mot snus er diskriminerende.

 

For øvrig synes jeg det er på tide at skolene slutter å marginalisere voksne elver på denne måten. Å forby nytelsesmidler som kaffe og snus i klasserommene er å skape et kunstig miljø som en ikke finner igjen utenfor skoleporten. Voksne personer blir ikke behandlet på denne måten ellers i samfunnet. Det er ingen som kommer og tar fra deg snusen eller kaffekoppen i arbeidslivet, uansett om du sitter i et møte, på et seminar eller på ditt eget kontor. Er det noen som regulerer lærernes bruk av nytelsesmidler når de befinner seg utenfor klasserommet, f.eks. i lærermøter eller på seminarer? Er det noen som ber læreren ta bort kaffekoppen som han har med seg inn i klasserommet etter lunsjpausen? Selvsagt ikke, men læreren har ingen problemer med å be deg ta bort cola-flasken eller snopet som du har på pulten.

Endret av Spenol
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...