Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Siden han påpekte at han snuste med en kamerat, så lurte bare på om det var skummelt å snuse alene? :p

Det var kansje en litt underlig formulering. Jeg snuser også alene, men på skolen er det litt: "Skal vi ta oss en pris? Klokken er faen meg ni og vi har norsk - Ja, gjerne!".

Lenke til kommentar

Det høres kjent ut.

På min skole var vel den primære motstanden mot snus i timene noe som kom fra røykere, morsomt nok. Irriterte over at de naturlig nok fikk pes om de tok seg en røyk i timen, mens vi ikke opplevde noen sanksjoner.

Det at tobakksrøyk i klasserommene kanskje er litt mer problematisk enn snusernes interne nikotininntak, det var ikke et poeng for dem.

Det er en grunn til at røyking ikke tillates på skolens område, nemlig at røyking er noe som kan skade andre, spesielt de med astma og pusteproblemer.

Det er ingen rasjonell grunn for å forby snusing på skoler.

Lenke til kommentar

Snus er ikke et rusmiddel, det er per norsk lov et nytelsesmiddel, i likhet med røyk.

Og som tidligere nevnt blir man ikke beruset av snus, i alle fall ikke når en har brukt det et par uker. Det er et irrasjonelt konformitetsforbud uten fundament i noen som helst problematikk.

Jeg tror faktisk diverste smertestillende medisiner en får på resept er svært mye mer berusende og påvirker psyken i svært mye større grad enn snus. Det er like fullt ikke forbudt på noen skole jeg kjenner til.

Edit: Forøvrig syns jeg ikke vi skal spøke med en familietragedie.

Men dog er det et poeng. Ond musikk er et oppfunnet begrep.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Det er ingen rasjonell grunn for å forby snusing på skoler.

Skolen (og arbeidsplassen) bør være et rus-og giftfritt område. Regulerte substanser som påvirker psyken utifra "egenmedisinering" har ingenting å gjøre på slike plasser.

Lenke til kommentar

Kan du gi meg et rasjonelt argument for det? Mener du folks evne til å arbeide påvirkes i negativ retning av nikotininntak, og i så fall hvorledes?

Videre lurer jeg på hva du mener om å ta smertestillende man får på resept på skoler og på arbeid, er det også noe du mener bør være forbudt?

Lenke til kommentar
Kan du gi meg et rasjonelt argument for det? Mener du folks evne til å arbeide påvirkes i negativ retning av nikotininntak, og i så fall hvorledes?

Videre lurer jeg på hva du mener om å ta smertestillende man får på resept på skoler og på arbeid, er det også noe du mener bør være forbudt?

Først og fremst er det bekymringsverdig at folk er såpass tungt avhengig av rus & giftstoffer at de føler at de må være påvirket av stoffet for å kunne fungere "normalt" i en dagligdags situasjon som feks. på skole eller arbeidsplass. Slike steder bør som sagt være frie for rus & giftstoffer. Spesielt skoler bør også ha en oppdragende effekt i sitt virke, og bør i tillegg til rus&giftstoffer heller ikke oppmuntre til spesielt usunne næringsmidler. Om man er tungt neddopet av medikamenter som er utskrevet på resept er det vel også vanlig at man har sykemelding. Men det er også forskjell på egenmedisinering som er en følge av sin egen substansavhengighet kontra medisin/smertestillende som er skrevet ut av fagfolk. Om pasienten får utskrevet såpass mye stoff at han/hun utvikler et avhengigetsforhold er det også ting som tyder på at noe er galt.

Endret av Vice
Lenke til kommentar

Nå er det ikke det som er poenget. Spørsmålet er hvilket problem bruk av snus utgjør i skoleverket. At en kan nekte en 16-åring på ungdomsskolen å bruke snus er en ting, men en 18-åring på videregående skole blir ikke oppdratt ved å nekte ham eller henne å snuse. Det har ingen virkning i så måte.

Nå er det selvfølgelig brukerens egen feil at han eller hun er avhengig, det innrømmer jeg først som sist. Men det er dessverre lite sannsynlig at vedkommende kommer til å kvitte seg med åket fordi det er forbudt på skolen.

Og når åket ikke forsvinner vil det være fullstendig kontraproduktitvt å nekte personen å snuse i timene. Det eneste en oppnår er at individet rett nok fungerer rimelig normalt, men at personen får dårlig konsentrasjon og gjerne blir irritabel.

Ville saken vært bedre dersom personen brukte nikotintyggegummi? I mine øyne blir det ett og det samme, men jeg tror det er noe vanskeligere å håndheve.

Skoler skal være fri for rus, og de skal være røykfrie. Men man skal ikke nekte myndige mennesker å bruke noe som til syvende og sist bare gjør deres forutsetninger for å ta til seg læring bedre. Det blir som å spise et eple i timen. Er det forstyrrende? Kanskje, til en viss, svært liten grad. Men er det mer forstyrrende om eleven ikke får i seg næring, og dermed blir urolig og ukonsentrert? Jo, det er det. Derfor får man gjerne spise epler i timen, man tillater også elever å fylle vann på drikkeflasker dersom det skulle være nødvendig.

Jeg har ennå ikke sett et eneste rasjonelt argument for å forby bruk av snus i skolene.

Skader det andre? Er det mer forstyrrende enn å bruke en sterk parfyme?

Hyperio: Ærlig talt, dette er noe jeg ville ment om jeg ikke snuste også. Jeg bruker konsekvent ikke tyggegummi, jeg liker det ikke. Og gud skal vite at det ligger mye tyggegummi på gulv, vegger, under pulter og andre steder på skoler. Jeg mener like fullt at folk bør få bruke tyggegummi på skolen.

Dette er et prinsipp for meg. Det handler om at man ikke skal forby det som ikke har noen som helst betydning for en elevs evne til å ta til seg læring, ja i dette tilfellet noe som styrker elevens evne til å ta til seg læring.

Et vanlig argument fra ikke-snusere er gjerne at røykerne røyker ute, hvorfor kan ikke snuserne gjøre det samme? Det kunne vi, det er bare det at snus virker over lengre tid. En røyker kan ta i seg en grei dose nikotin på fem minutter, å ta til seg nikotin fra snus tar gjerne 15-30 minutter, og så lange friminutt hadde vi i alle fall ikke da jeg gikk på videregående.

Snus øker snuseres evne til å ta til seg læring, og av den grunn er det svært kontraproduktivt å forby det.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg vil faktisk gå så langt som å si at folk som snuser og røyker ikke har noe grunnlag for å diskutere et eventuelt forbud da avhengigheten styrer argumentasjonen.

Hehe, eller som godeste Hunter S. Thompson en gang sa det: "You can turn your back on a person, but never turn your back on a drug"

Lenke til kommentar
Jeg har ennå ikke sett et eneste rasjonelt argument for å forby bruk av snus i skolene.

Det er nok mange lover & regler som mange ikke finner rasjonelle. Noen mener sikkert også at hasj-kaker burde vært lov siden det hjelper dem å slappe av. :shrug: Men den prinsipielle grunnen er altså at skole/arbeidsplass bør være et rus & giftfritt miljø. Personlig ville ikke et glass øl til lunsj påvirket meg negativt, men alkohol bør likevel prinsipielt holdes utenfor skole/arbeidsplass.

Lenke til kommentar

Det er nok mange lover & regler som mange ikke finner rasjonelle. Noen mener sikkert også at hasj-kaker burde vært lov siden det hjelper dem å slappe av. :shrug: Men den prinsipielle grunnen er altså at skole/arbeidsplass bør være et rus & giftfritt miljø. Personlig ville ikke et glass øl til lunsj påvirket meg negativt, men alkohol bør likevel prinsipielt holdes utenfor skole/arbeidsplass.

Forskjellen ligger i rus og ikke-rus. Et rusmiddel er en ting, et nytelsesmiddel er noe helt annet.

I denne saken gir jeg meg dessverre ikke, dette er et spørsmål om realiteter, og der står jeg fast.

Hva med hygiene? Lite delikat med store oppsamlinger av brukt snus på trapper og innganger. Det er et rasjonell argument mot snus på skoler og offentlige tilholdssteder.

Det er jeg helt enig i. Derfor har jeg opp gjennom mine år på videregående skole klappet til en og annen snuskaster. Slikt ødelegger for oss som ikke driver med slikt.

Og igjen, samme argumentet kan man bruke mot tyggegummi, man kan bruke det om mat, man kan vitterlig bruke det om blyantkvessere. Fra min tid på barneskolen husker jeg hvor mye søppel fra store blyantkvessere ordenselevene måtte koste opp daglig.

Dette er intet annet enn offentlig inngripen i folks frihet der det strengt tatt ikke behøves.

Det er ikke skadelig for andre, derfor er det ingen grunn til å forby det. Ikke mer grunn enn det er for å forby mat og tyggegummi.

At noen ikke liker snus, det er faktisk en helt annen sak.

Konsekvensene av å håndheve et forbud mot snus er intet mindre enn å gi de elevene som er avhengige av snus dårligere forutsetninger for å klare seg gjennom timene, og det ser jeg saklig sett på som et overgrep. Det ville jeg gjort om jeg ikke snuste også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...