Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hehe, nå var det ikke relgementet jeg siktet til, jeg siktet til reglementets legitimitet.

 

Det er enkelte lover og regler jeg mener det er svært viktig at folk følger (ikke stjele, ikke slå i hjel, ikke partere klassekameraten din), men det er også lover og regler jeg er mer liberal i min tolkning overfor. Fellesnevneren for disse er at jeg godtar det meste som ikke gjør andre skade.

 

Forklar hvorledes min snusing gjør skade på deg (gitt at vi gikk i samme klasse).

 

I samme slengen vil jeg påpeke at regelrytteri er greit nok på Ungdomsskolen der en prøver å hindre folk i å begynne med svineriet, men på videregående er dette fåfengt, og det ENESTE du står igjen med er elever med nikotinabstinenser som blir gretne, sure, ukonsentrerte og tidvis agressive.

 

Er det virkelig så viktig for deg å ha sinte, sure, arggressive og ukonsentrerte elever rundt deg?

 

Jeg driter i din liberale tolkning, så lenge det ikke er tillatt kan de innfinne seg med reglene eller la være å gå på skolen. Man aksepterer disse når man velger å være elev der, og når brudd på reglene ikke får konsekvenser blir jeg oppgitt. Håper derimot noen kommer beruset på skolen i russetiden, da blir det utvisning. Og snus stinker, forresten. :)

Lenke til kommentar
En uttalelse i mangel på argumentasjon :hmm:

Jeg så ingen argumenter, bare antydinger ut fra føleri.

 

Jeg driter i din liberale tolkning, så lenge det ikke er tillatt kan de innfinne seg med reglene eller la være å gå på skolen. Man aksepterer disse når man velger å være elev der, og når brudd på reglene ikke får konsekvenser blir jeg oppgitt. Håper derimot noen kommer beruset på skolen i russetiden, da blir det utvisning. Og snus stinker, forresten. :)

Men nå var heller det sentrale spørsmålet i min argumentasjon OM reglene er legitime. Å si at personer bør unngå å gå på videregående skole fordi de liker snus er også en svært uheldig tenkemåte.

 

Videre vil jeg påpeke at det er en stor forskjell på beruselse og det å bruke snus. Med mindre det er første gang man bruker snus er det ikke akkurat noe som gjør det beruset. Å være beruset på skolens område i skoletid er uønsket fordi man blir ute av stand til å ta i mot lærdom, gjerne blir plagsom og fordi man har mindre kontroll over seg selv.

 

Ingen av disse argumentene gjør seg gjeldende overfor snus.

 

Du sier forøvrig at snus stinker, det er noe jeg kan forstå. Det gjør gammelost også, det er ikke forbudt. Å snyte seg høylydt i timene er ikke forbudt. Å spytte på kunstgressbaner er ikke forbudt (selv om det kan føre til alvorlige infeksjoner og koma i ytterste fall ved skader), det er ikke forbudt å komme på skolen uvasket, og ingen nekter deg å bruke en ekstremt kraftig parfyme. Dette er bare en liten oppramsing av de ting som ikke forbys på norske skoler.

 

Kan du gi meg et eneste relevant argument for at disse ting skal være tillatt, mens snusing skal være forbudt?

 

:)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg driter i din liberale tolkning, så lenge det ikke er tillatt kan de innfinne seg med reglene eller la være å gå på skolen. Man aksepterer disse når man velger å være elev der, og når brudd på reglene ikke får konsekvenser blir jeg oppgitt. Håper derimot noen kommer beruset på skolen i russetiden, da blir det utvisning. Og snus stinker, forresten. :)

Regler er kun et verktøy for å skape et bedre samfunn/skole/whatever, og skal håndheves med fornuft. Hvis lærerne skulle håndheve denne regelen bare fordi den finnes, så ville halve dagen gått med til krangling med elever, og elevene ville blitt mer sure og mindre mottakelige for lærdom. Så da kan en si at det er ufornuftig å skulle håndheve denne regelen. Regler mot alkoholbruk eller røyking derimot er fornuftig å håndheve, fordi bruk av disse fører til et dårligere læringsmiljø for alle elevene som ikke drikker eller røyker selv (og de som drikker blir også mindre mottakelige for lærdom).

 

Hvis du tror regler er til kun for å følges i seg selv, og ikke bare et "verktøy" som bør brukes med fornuft, tror jeg nok du har misforstått ett og annet her i verden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Det er eit problem på vår skule at snusarane sleng frå seg snusen på golvet, på stolane og på veggane. Problemet er så stort at vaskarane på skulen ikkje lenger fjernar snusen, men legg han på pulten som er nærmast. Er ekkelt som fan.

Lenke til kommentar

Folk som holder på sånn kan umulig være de lyseste hodene. Skolen burde henge opp en lapp hvor det står at fra nå av samles all snus de finner utenfor søppelbøttene inn og sendes til DNA-analyse, og at synderne vil bli straffet blant annet ved å måtte sitte helt foran. Vil sikkert ha en viss effekt.

 

Jeg vet ikke helt om jeg kjøper den. Det høres litt ut som om dette hører hjemme på den tiden da man politisk korrekt nok var overbevist om at intelligens ikke var arvelig og at det bare var omgivelsene som avgjorde hva man endte opp som. Med den tankegangen er det også innlysende at barn som ikke får hjelp med leksene gjør det dårligere på skolen enn de som får, fordi de ikke får hjelp og ikke så mye annet. I senere tid har forskningen imidlertid bevist at jo, intelligens er tvert imot svært så arvelig (at det måtte forskning til og at mange fremdeles ikke tror på det sier litt om hvor dypt janteholdningene stikker). Kanskje det ikke hadde hjulpet så mye om de fikk hjelp av foreldrene. Da er ikke problemet først og fremst lekser, men vår elendig tilpassede skole som forutsetter at like gamle elever bør være omtrent like smarte hvis de vet hva som er bra for dem. Skolen får noe å skylde på, og fokuset blir feil.

 

Når det er sagt er jeg svoren motstander av lekser selv. La hver elev være seg selv, og ikke annonser en eneste prøve på forhånd.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
Det er eit problem på vår skule at snusarane sleng frå seg snusen på golvet, på stolane og på veggane. Problemet er så stort at vaskarane på skulen ikkje lenger fjernar snusen, men legg han på pulten som er nærmast. Er ekkelt som fan.

Det er dessverre idioter som gjør slikt. Det er skikkelig unødvendig, og normalt pleide jeg å gjøre mindre gode ting med de idiotene som gjorde slikt. Det gjorde livet surt for oss som kvitter oss med prisene i søppelbøtter og på toalettene.

 

Noe annet jeg også husker, er at det tidvis var litt matkrig. Men ingen snakket om å forby mat på skolen av den grunn.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Og difor har ein 777. Dei som ikkje klarar å skjøne svensk kan like gjerne sjå tekstinga på 777. Er jo idiotisk å tekste nokon som talar eit språk så likt norsk.

Lenke til kommentar

Har jevnlig kontakt med noen svensker som har gamet en del med (fantastisk uttrykk) jeg sliter aldri med å lese det de skriver, men de sliter iblant med det jeg skriver. Skype har aldri vært noe problem though. Litt innspill fra meg!

 

Til snusdiskusjonen: Jeg snuser selv, sammen med en kammerat. Det gjør skolehverdagen lettere for min del. Jeg blir mer avslappet, og klarer å følge bedre med i timene. Greit. Det stinker. Men så går jeg ikke rundt og puster folk i trynet heller da. Har en lærer som snuser selv, aldri fått noen bemerkning om det annet enn fra norsklæreren som av og til lirer fra seg: "Hvordan klarer du å snakke med den der trykt så langt oppi leppen", eller "Jacob da, snus er ekkelt". Klassen kunne ikke brydd seg mindre, og blir mer irritabel de to første minuttene etter at jeg har tredd innfor dørene etter et friminutt sammen med røyken.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...