Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg tror ikke vi skal legge for mye i dette. Forholdet mellom Norge og USA har vært sterkt helt siden 1905, og det vil det fortsette å være. USA vet at de til syvende og sist har sterk støtte i Norge, både fra folkets flertall og fra det politiske flertallet.

 

SV er bare et mindre irritasjonsmoment. Svenske statsministere ble heller ikke mottatt hos det Hvite Hus før Bildt kom i regjeringsposisjon og kalte arabere for terrorister en stund, det er også en faktor.

 

Dersom vi skal legge noe som helst vekt på dette syns jeg ikke skylden ligger hos Norge. Vi deltar i amerikanskledede operasjon, og har stort sett gjort det i lang tid.

 

Dersom Bush føler seg sur over at Norge ikke vil ha tropper enkelte steder, og mener det er en slags forkastelig holdning at Norge ikke danser etter USAs pipe i alt, da er det i mine øyne mer et problem med George W. Bush enn med Norge. Det er viktig at Norge klarer å sette grenser og at Norge klarer å vise at vi tenker selvstendig. Og det har vi da også klart.

 

Det er svært få ukloke utenrikspolitiske grep den rødgrønne regjeringen har stått for, tross alt.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke vi skal legge for mye i dette. Forholdet mellom Norge og USA har vært sterkt helt siden 1905, og det vil det fortsette å være. USA vet at de til syvende og sist har sterk støtte i Norge, både fra folkets flertall og fra det politiske flertallet.

Saken med telefon-samtalen er nok nærmest bare for en kuriositet å regne, og som du nevner så er Norge i det store og hele med på å støtte USA.(Og det er jo USA også klar over).

("Irritasjonsmoment" tror jeg også forøvrig er en svært god oppsummering av SV's status og virke i regjering. :) )

Endret av Vice
Lenke til kommentar

SV har opplevd det FRP vil oppleve i regjering. Alle ytterliggående partier (og det inkluderer både SV og FRP) vil oppleve at mer moderate partier (Høyre, Venstre, KRF, Senterpartiet, AP) vil ha en mer moderat holdning til finanser og annen politikk. Selv med FRP som største parti vil de oppleve at både Venstre og Høyre vil nekte å gå med på enkeltsaker som strider for mye mot deres økonomiske og politiske doktriner.

 

Venstre vil være uenig i miljøspørsmål, Høyre uenig i enkelte verdispørsmål. Høyre og Venstre vil begge være uenige i økonomisk politikk.

 

Regjering er alltid en dødare for protestpartier som FRP og SV.

Lenke til kommentar
SV har opplevd det FRP vil oppleve i regjering. Alle ytterliggående partier (og det inkluderer både SV og FRP) vil oppleve at mer moderate partier (Høyre, Venstre, KRF, Senterpartiet, AP) vil ha en mer moderat holdning til finanser og annen politikk. Selv med FRP som største parti vil de oppleve at både Venstre og Høyre vil nekte å gå med på enkeltsaker som strider for mye mot deres økonomiske og politiske doktriner.

 

Venstre vil være uenig i miljøspørsmål, Høyre uenig i enkelte verdispørsmål. Høyre og Venstre vil begge være uenige i økonomisk politikk.

 

Regjering er alltid en dødare for protestpartier som FRP og SV.

Nå har vel ikke FRP ennå vært i posisjon så akkurat det blir spekulasjoner, men for SV sin del stemmer det klart. FRP har også mulighet til å få et flertall, i motsetning til sær-interesse partier som SV.

Lenke til kommentar

FRP har ikke mulighet til å få flertall. De har mulighet til å få maks 30 prosent av stemmene, og de tredve prosentene er svært lite verdt uten støtte fra Høyre og de andre borgerlige partiene. Og de borgerlige partiene har sine dogmer om moderasjon i økonomisk politikk, helt andre normer, dogmer og ideer enn FRP. FRP vil føre en svært radikal finanspolitikk i forhold til dagens finanspolitikk, med relativt store endringer av statsbudsjett med mere. Høyre vil heller være uten makt enn å være uansvarlige i sin egne øyne.

 

Dette er spekulasjoner, men all politisk analyse er spekulasjoner. Jeg baserer mine spekulasjoner på at FRP og SV er svært like partier, relativt sett. Partipolitisk står de selvfølgelig et godt stykke fra hverandre, men rent prinsippielt er de ganske like. De er begge en del av henholdsvis venstresiden og høyresiden, men de representerer ytterpunkter, og en del av de holdningene begge partier står for har lite aksept og/eller møtes av redsel blant de andre partiene i sine respektive sider av den politiske skala.

 

Det er en spekulasjon, men ikke helt uten grunnlag.

 

Min spådom er at FRP vil gjøre et svært godt valg, sitte fire år i regjering, og gjøre sitt verste valg siden 1985.

 

Regjeringsslitasje kombinert med regjeringspartnere som ikke vil akseptere store deler av den politikken de ønsker å føre, og som de går til valg på, vil svekke FRPs oppslutning dramatisk, akkurat som det skjedde med SV.

Lenke til kommentar

FRP i regjering vil ventelig ha langt større gjennomslagskraft enn SV. Så i teorien bør kamelsvelgingen være langt mindre, i tillegg så er ikke FRP i nærheten av å være like ekstreme i utenrikspolitikken.

 

Men jeg frykter rotet folk som Sandberg og co vil stelle i stand om de blir ministre. FRP har ingen personligheter som imponerer meg og som er ønsket i regjering.

 

Men partiet er mer spiselig enn SV og venstrefløyen i AP. Men det kommer uansett ikke til å smake noe godt :)

Lenke til kommentar
Blir nesten flaut å se på når de priser og takker Gud i nesten hver eneste setning. Står det ikke i grunnloven at gud skal holde seg unna politikken?

Det er USA, sånn er det der borte. Du får ta med deg at Obama nevnte non-believers i talen sin.

 

For we know that our patchwork heritage is a strength, not a weakness. We are a nation of Christians and Muslims, Jews and Hindus - and non-believers. We are shaped by every language and culture, drawn from every end of this Earth; and because we have tasted the bitter swill of civil war and segregation, and emerged from that dark chapter stronger and more united, we cannot help but believe that the old hatreds shall someday pass; that the lines of tribe shall soon dissolve; that as the world grows smaller, our common humanity shall reveal itself; and that America must play its role in ushering in a new era of peace.

 

Rick Warren tok voldsomt i når han måtte minne gud på at de er amerikanere. "Remember, God, that we are Americans!" Hehe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...