Gjest Slettet+891234 Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Ønsker en lavere priser, bør en heller stemme på et parti som ønsker fri konkurranse i bokmarkedet. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 (endret) Nei, så vidt jeg vet eksisterer det fortsatt fastpris på fag- og lærebøker (det var snakk om å fjerne det for noen år tilbake). edit: kilde http://www.regjeringen.no/nb/dep/fad/press....html?id=514959 Endret 18. januar 2009 av Cybbe Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Pleier som regel å kjøpe bøker på engelsk, liker språket bedre. I tillegg holder fagbøker skrevet av utlendinger generelt sett langt høyere kvalitet enn hva nordmennene kommer med. Der er det stort sett kun innen media jeg kjøper norske, siden de tar for seg det norske medielandskapet. Samt endel biografier og slikt da. Lenke til kommentar
JuGeun Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Fastprisene, kombinert med avgiftsfritaket for bøker ved import, gjør at spesielt lærebøker er noe man kan spare mye på ved å bestille fra utlandet (som fra Amazon). Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Sist gang jeg kjøpte en relativt dyr bok fra utlandet ble jeg ilagt en eller annen slags avgift på 25%. Enten må senderen ha skrevet feil utenpå pakken, eller så var tolleren en dust. Det er derfor jeg nøler litt med å kjøpe en Tolkien-samling til 5000 kr. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 18. januar 2009 Del Skrevet 18. januar 2009 Hvordan vil det bli for Norge (Europa og forsåvidt) når USA nå mest sannsynlig blir mer proteksjonistisk? Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Hvordan vil det bli for Norge (Europa og forsåvidt) når USA nå mest sannsynlig blir mer proteksjonistisk? Vet at Obama er kritisk til NAFTA, og har pratet litt tull om at folk heller vil ha t-skjorter og amerikanske jobber til 20$ enn kinesiske t-skjorter til 10$, men har han i det siste kommet med konkrete utspill mot frihandel? Obama har jo allerede "changed" noen valgkamputspill. En vesentlig grunn til jeg håpet på McCain, var at han etter eget utsagn var "a free trader". Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Vel, tenkte bare at det ville være logisk nå og lurer på i hvor stor grad dette eventuelt vil skje. Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234 Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 U.N. Acquires Nuclear Weapon NEW YORK—The United Nations, a highly organized governing body bent on world peace, has obtained a nuclear warhead and intends to use the dangerous device to pursue its radical human rights agenda, sources reported Monday. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 (endret) Hjelp. Jeg satte meg ikke så mye inn i den karikaturstriden, men jeg visste ikke at det var så ille... Endret 19. januar 2009 av Astralnoise Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Noe som såleds er overdrevet tullball. Hva skal en motsi Gilbert på? At det ikke er så ille å amputere barn? At sykehusene egentlig ikke er fulle? Man kan la være å ukritisk viderebringe løgnene hans, og prøve å undersøke begge sider av saken. Les de stakkars små sidene det er å lese, så hadde du slippet å stille slike dumme spørsmål. Jeg gidder ikke lese. Men hvis du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine, så... Lenke til kommentar
WarpX Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 http://www.vg.no/nyheter/innenriks/norsk-p...hp?artid=550395 Fint at Høyre-svina klarer å ødelegge for seg selv Lenke til kommentar
Olum Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Sist gang jeg kjøpte en relativt dyr bok fra utlandet ble jeg ilagt en eller annen slags avgift på 25%. Enten må senderen ha skrevet feil utenpå pakken, eller så var tolleren en dust. Det er derfor jeg nøler litt med å kjøpe en Tolkien-samling til 5000 kr. Med "relativt dyr" regner jeg med du mener over 200kr. Alle varer som sendes fra utlandet og koster over 200kr blir ilagt en toll på 25%. Mener å huske at det har vært denne tollgrensa siden 1995. Den bør heves drastisk. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Noe som såleds er overdrevet tullball. Hva skal en motsi Gilbert på? At det ikke er så ille å amputere barn? At sykehusene egentlig ikke er fulle? Man kan la være å ukritisk viderebringe løgnene hans, og prøve å undersøke begge sider av saken. Hva er poenget med å undersøke begge sidene av saken dersom Gilbert uansett er en løgner? Er Gilbert løgner selv om han snakker sant? Er "løgner" i så fall din verbale betegnelse på "sosialist"? Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Poenget er at Gilbert fikk spre propagandaen sin uimotsagt. Man må undersøke begge sider av saken uansett. Lenke til kommentar
cyclo Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Sist gang jeg kjøpte en relativt dyr bok fra utlandet ble jeg ilagt en eller annen slags avgift på 25%. Enten må senderen ha skrevet feil utenpå pakken, eller så var tolleren en dust. Det er derfor jeg nøler litt med å kjøpe en Tolkien-samling til 5000 kr. Med "relativt dyr" regner jeg med du mener over 200kr. Alle varer som sendes fra utlandet og koster over 200kr blir ilagt en toll på 25%. Mener å huske at det har vært denne tollgrensa siden 1995. Den bør heves drastisk. 1) Varer blir ikke ilagt "en toll på 25%". Derimot er varer på over 200 kr mvapliktige, og man betaler 25% mva (eller moms om du vil). 2) Bøker i Norge er ikke mva pliktige, og man skal ikke betale noe ekstra for innførsel av bøker. Derimot må man av absurde byrokratiske regler betale mva på bøker, om det ligger mva-pliktige varer i samme forsendelsen som bøkene, noe som er hårreisende absurd. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Men er det nødvendig å undersøke saken i det hele tatt hvis Gilbert, for å bruke din egen karakteristikk, lyver? Du kan ikke akkurat beklage og si at du er misforstått eller at du formulerte deg klønete, denne ufundamenterte påstanden har du gjentatt til det kjedsommelige langt flere ganger enn jeg orker å telle. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Noe som såleds er overdrevet tullball. Hva skal en motsi Gilbert på? At det ikke er så ille å amputere barn? At sykehusene egentlig ikke er fulle? Man kan la være å ukritisk viderebringe løgnene hans, og prøve å undersøke begge sider av saken. Hva er det han har sagt som har vært løgn? Kom med kilder, ellers er det bare ubegrunnete kjedelige påstander. Les de stakkars små sidene det er å lese, så hadde du slippet å stille slike dumme spørsmål. Jeg gidder ikke lese. Men hvis du ikke er interessert i å underbygge påstandene dine, så... Nei, ser man der ja. Så det er likegyldig for deg hvilke kilder jeg kommer med, så lenge jeg har en link under det jeg siterer? Hvorfor gidder du i det heletatt å bry deg om temaet og undersøkelsen når du ikke engang gidder sette deg litt inn i saken? Jeg har forøvrig underbygget påstandene mine, i motsettning til deg. Om du ikke gidder å lese 40 linjer med tekst så får det være ditt problem, ikke mitt. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 19. januar 2009 Del Skrevet 19. januar 2009 Sist gang jeg kjøpte en relativt dyr bok fra utlandet ble jeg ilagt en eller annen slags avgift på 25%. Enten må senderen ha skrevet feil utenpå pakken, eller så var tolleren en dust. Det er derfor jeg nøler litt med å kjøpe en Tolkien-samling til 5000 kr. Med "relativt dyr" regner jeg med du mener over 200kr. Alle varer som sendes fra utlandet og koster over 200kr blir ilagt en toll på 25%. Mener å huske at det har vært denne tollgrensa siden 1995. Den bør heves drastisk. Den ble faktisk opprettet i 1975. Beløpet var uansett langt mer verdt da enn nå, på grunn av inflasjonen som har funnet sted iløpet av de 34 årene siden beløpet ble fastsatt. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå