Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Men i bunn og grunn burde servicen være den samme for alle og enhver som kommer innom, men at dette ikke er virkeligheten, selv om alle serviceytende sier de gir enhver kunde lik behandling.

Var bare det jeg ville poengtere :)

Jeg kler meg presentabelt hver eneste gang jeg skal i sosial interaksjon med andre mennesker, rett og slett fordi det er en del av meg. For at Erving Goffman ikke skulle rynke på nesa, må jeg vel innrømme at jeg, som alle andre, kler meg i blant forskjellig etter hvilke sosiale kretser jeg skal omgås med.

 

Over til noe helt annet:

Many have imagined republics and principalities which have never been seen or known to exist in reality; for how we live is so far removed from how we ought to live, that he who abandons what is done for what ought to be done, will rather bring about his own ruin than his preservation.
Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar
Dagen etter kledte jeg meg opp i hettegenser, slitt dongeribukse, og håret i en bustete, løs hestehale.

Det er klart det er en fordel å se presentabel ut. Det sier seg selv.

 

Ikke ofte jeg sier dette, men her er jeg helt enig med Pricks. Jeg har merket det selv på klienter jeg har på jobben, som finner det mye enklere å motta juridiske råd fra en velstelt ung mann enn fra en 22-åring med ørering og hettegenser. Selv om utopien er å ikke dømme utifra utseende, så er en slik forutinntatthet noe jeg mener nesten alle burde være klar over. man kler seg derfor etter hva man vil gjøre den dagen.

Lenke til kommentar
snip

Dette er ikke uvanlig.

Faren til en kompis skulle ut å kjøpe seg bil, han hadde jobbet i hagen før på dagen og gadd ikke å skifte. Han har en god jobb hvor han tjener mye, men er ikke spess forfengelig.

Han skulle ut å se på relativt dyre biler.

Første stopp var hos en Jaguar forhandler. Han fikk hjelp, men da han spurte om han kunne prøvekjøre bilen fikk han bare noe sånt som "tror ikke dette er en bil for deg" som svar.

Så da endte det med at han gikk over til nabo forhandlere å kjøpte seg en Porsche Cayene i stede for.

 

Hadde likt å se tryne på selgere hos Jaguar da han kjørte ut med Porschen :p

Lenke til kommentar

Akademikere som jobber ved universitetet vet dessverre ikke hva en barberhøvel er. Ustelt på håret, tre-dagers skjegg og en tendens til å komme for sent er ikke noe som gir et godt førsteinntrykk på en forelesning.

 

Det vandrer rett og slett for mange shabby folk rundt der. Står man foran en forsamling må man se presentabel ut fra første stund, være forberedt og ikke komme dettende inn etter 5 minutter og ikke minst ha engasjement. Det blir bare så mange små ting som samlet blir smått distraherende, det roper ut til det overfladiske i oss.

 

Innvandrere har skjønt det. I hvert fall de som jobber på universitet.

Lenke til kommentar
Akademikere som jobber ved universitetet vet dessverre ikke hva en barberhøvel er. Ustelt på håret, tre-dagers skjegg og en tendens til å komme for sent er ikke noe som gir et godt førsteinntrykk på en forelesning.

 

Det vandrer rett og slett for mange shabby folk rundt der. Står man foran en forsamling må man se presentabel ut fra første stund, være forberedt og ikke komme dettende inn etter 5 minutter og ikke minst ha engasjement. Det blir bare så mange små ting som samlet blir smått distraherende, det roper ut til det overfladiske i oss.

 

Innvandrere har skjønt det. I hvert fall de som jobber på universitet.

 

Vet ikke helt hva slags hippie-universitet du gikk på, Dotten, men hos oss på juridisk fakultet høres ikke dette riktig ut...

Lenke til kommentar
Det vandrer rett og slett for mange shabby folk rundt der. Står man foran en forsamling må man se presentabel ut fra første stund, være forberedt og ikke komme dettende inn etter 5 minutter og ikke minst ha engasjement. Det blir bare så mange små ting som samlet blir smått distraherende, det roper ut til det overfladiske i oss.
Forberedelse og engasjement er viktig, har man dette er ikke resten så viktig. Folk må gjerne se shabby ut så lenge det ikke er stillingsbeskrivelsen, men da må de levere der de skal.
Lenke til kommentar
Vet ikke helt hva slags hippie-universitet du gikk på, Dotten, men hos oss på juridisk fakultet høres ikke dette riktig ut...

SV-fakultetet her ved UiB :wee:

 

Men de fleste er nå greie nok, har også en som ser ut som han bor på Blitz men hvor man ikke bryr seg om det fordi han leverer varene. Det er først når man ikke leverer og i tillegg går rundt som "the nutty professor" det blir plagsomt.

 

Enda verre var det i forsvaret når folk var shabby. Der er det tross alt forventet at man ser litt presentabel ut og det ser ekstra dumt ut om man går i uniform som ikke er strøket og hvor man er ubarbert. Det blir kontraster som forstyrrer. Og det kommer fra meg som syntes mye med den militære disiplin og "mambo jambo" krav er, vel, mambo jambo.

 

Men det er manglende engasjement som er det verste, enten man ser pen ut i tøyet eller ikke. Det er herlig når man har å gjøre med folk som virkelig brenner for det, verre når man har å gjøre med folk som stort sett er opptatt av hvor kaffekoppen er.

Lenke til kommentar
Min konklusjon er i alle fall at "likestilling", og "lik behandling" er rimelig fraværende i dagens samfunn. Det er bare ikke sånn verden fungerer.

Dette kan kanskje også gjelde andre sektorer enn servicesektoren. Noen som har hatt lignende erfaringer eller observasjoner?

Ja har definitivt observert lignende. Personlig liker jeg å snuse rundt i butikker på egenhånd, uten å bli forstyrret av ekspeditører hele tiden som skal "hjelpe". Har helt klart merket at jeg får mye mer oppmerksomhet dersom man er ser litt "dyr" ut i klesveien. Men på den annen side, om man er altfor shabby kan man fort også tiltrekke seg mye oppmerksomhet, men dette er ikke fordi de ønsker å hjelpe, men fordi de passer på deg. :)

Men dette er jo ikke noen overraskelse eller noe ukjent fenomen. Man kler seg ganske enkelt etter anledningen og etter hvordan man ønsker at folk skal motta sitt førsteinntrykk. Klær kan være til fordel eller de kan være til ulempe, men man velger selv hva man ønsker.

Lenke til kommentar
Ikke alle artikkler om de har vært slik.

Det er ikke det jeg sier heller. Jeg bare påpeker at slik har det vært.

 

Noe som såleds er overdrevet tullball. Hva skal en motsi Gilbert på? At det ikke er så ille å amputere barn? At sykehusene egentlig ikke er fulle?

 

De 7 avisene som har blitt brukt.

Men gjelder det for hver enkelt avis, for alle sammen?

 

Les de stakkars små sidene det er å lese, så hadde du slippet å stille slike dumme spørsmål.

Lenke til kommentar

- Folket vil ikke ha dem. Likevel tillater de seg å fremstå som regjeringskandidater. Det er så vidt Venstres Lars Sponheim og KrFs Dagfinn Høybråten får plass på Stortinget, men statsråder vil de være. Frekkhetens nådegave kan man kanskje si. I hvert fall en ganske sterk overvurdering av egen popularitet

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article2871987.ece

 

Hegnar er vel inne på noe ja. Selv om jeg tror Venstre kan gjøre det bra.

 

Siv Jensen og Jens Stoltenberg er vel de to politikerne som har noe grunnlag til å fremstå som om de faktisk har pondus.

Lenke til kommentar

Hegnar er inne på noe. Men det han totalt overser er at FRP ikke kan regjere uten dem. Derfor blir de sentrale, uansett hvilken regjering landet skal ha. Og da spørs det som KRF og Venstre velger FRP foran rødgrønt.

 

Men, tiden vil vise. Vi får vel en FRP-regjering til slutt. Det tok mange år før vi fikk Hornsrud-regjeringen også, men til slutt skjedde det også.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...