Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Ungene mine tror på Jedi-power (min jedi-kraft er at jeg alltid får dem til å smile ved å ta opp hånden) og julenissen. I tillegg til at de tror de kan lage egne univers med tankekraften (fantasi).

 

Rent personlig håper jeg aldri de mister den troen. Spesielt ikke troen på at de kan skape univers med tankens kraft.

 

Selv skulle jeg gjerne hatt noe mer å tro på. Jeg er ikke religiøs. Men jeg har heldigvis endel ting å tro på. Ting man ikke kan vite, men hvor man må gå over til å tro. Som å tro på at noen ikke lyver når de sier de snakker sant, å tro på at venner vil stille opp og tro på at de jeg er glad i vil få et godt liv. Jeg ser ærlig talt ikke vitsen med livet om man velger å ikke tro på noe. Jeg ser heller ikke hvordan man kan bli lykkelig da.

 

På mange måter misunner jeg flere religiøse, litt avhengig av hva de tror på.

 

Endel ateister har jo rett og slett ikke skjønt forskjellen på tro og viten. Hele poenget med flere av religionene er at man ikke skal kunne vite. Derav tro (man kan ikke tro på noe man vet. Viten erstatter tro. En allmektig Gud som er ute etter tro ville selvfølgelig sørget for at man aldri kan vite, her må man velge om man tror eller ikke). Samtidig er det nokså banalt å høre på religiøse som sier de vet at Gud eksisterer. De har også misforstått. Det korrekte svaret for dem er "jeg vet ikke, men jeg velger å tro".

 

Det blir som regel en skyttergravsdiskusjon fordi den behandles som en deskriptiv setting og ikke en normativ. For meg er spørsmålet om det er greit at folk tror. Noe jeg svarer ja til. Jeg er (beklageligvis?) ikke en troende mann selv, når det kommer til religion. Men jeg håper det eksisterer noe mer der ute, men livet ville ikke vært spennende om man visste om det :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvorfor skal Norges befolkning bry seg om hva du vil hvis de vil noe annet? Bør det ikke få være opp til hver enkelt å velge religion fritt? Hvorfor vil du ha ditt valg dyttet over på andre og andres barn? Skjønner du ikke at det eneste rettferdige i den sammenheng er at andre får like muligheter til å dytte sine valg over på deg og dine barn?

De skal ikke bry seg om hva jeg mener, de skal kunne velge selv. Det kan de også! Jeg håper selvfølgelig at de velger Kristendommen. Jeg er likevel ærlig nok til og stadfeste min tro og retning i spørsmålet. Jeg føler den stadig voksende muslimske befolkningen som en trussel for samfunnet våre besteforeldre var med på å bygge. Dette er bekymringsverdig og kritikkverdig. Jeg vil ikke dytte på noen en tro de ikke innehar, men jeg har valgt å være klar på hva jeg mener om islam og blant annet dets inntog i våre skoler. Jeg ser faren ved dette, ved og opprette enda klarere skiller mellom "oss" og "de". Undertegnede og Geir (TWFA) har hatt mange gode debatter om dette temaet, også her i "Såpeboksen". Rielgion er viktig, men det skal ikke styre oss.

 

Hvilke grunnleggende prinsipper snakker du om? Kristne prinsipper? Hvorfor skulle noen bry seg om det, hvis majoriteten av Norges befolkning vil følge andre prinsipper? Vi lever tross alt i et demokrati og da bør vel befolkningen selv få velge de representantene de mener har de mest riktige prinsippene.

Ikke nødvendigvis "kristne prinsipper", men generelle trekk som gjør samfunnet vårt til det er der, som menneskerettigheter, ytringsfrihet, toleranse, religionsfrihet, menneske syn (spesielt rettet mot kvinner), oppdragelse, læring og oppfostring. Dette er prisnipper som strider mot store deler av islam og som undertegnede føler blir truet om dette skulle bli en dominant religion i Norge.

 

Om ikke svarene mine gir deg det du ønsker kan jeg dessverre ikke fremlegge det annerledes klokken ett på natten. Nå er det takk for i dag.

 

Simen, jeg tror ikke Robert mente omvending av muslimer.

Det tror ikke jeg heller.

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis "kristne prinsipper", men generelle trekk som gjør samfunnet vårt til det er der, som menneskerettigheter, ytringsfrihet, toleranse, religionsfrihet, menneske syn (spesielt rettet mot kvinner), oppdragelse, læring og oppfostring. Dette er prisnipper som strider mot store deler av islam og som undertegnede føler blir truet om dette skulle bli en dominant religion i Norge.

Det er ikke så mange år siden den lutheranske statskirken i Norge også reflekterte i baner som utvilsomt vil kunne omtales som kvinneundertrykkende.

 

Og den katolske kirken er vel ikke akkurat en kirke som kjemper for kvinners rettigheter, ei heller den russisk-ortodokse. :)

Lenke til kommentar
Ikke nødvendigvis "kristne prinsipper", men generelle trekk som gjør samfunnet vårt til det er der, som menneskerettigheter, ytringsfrihet, toleranse, religionsfrihet, menneske syn (spesielt rettet mot kvinner), oppdragelse, læring og oppfostring. Dette er prisnipper som strider mot store deler av islam og som undertegnede føler blir truet om dette skulle bli en dominant religion i Norge.

 

Dette er prinsipper som strider mot store deler av kristendommen også. Synd du ikke klarer å være prinsippiell.

Lenke til kommentar
Jeg føler den stadig voksende muslimske befolkningen som en trussel for samfunnet våre besteforeldre var med på å bygge. Dette er bekymringsverdig og kritikkverdig.

Trussel på hvilken måte? Muslimer er da også folk med følelser, meninger, lyster og tanker. De fortjener like mye respekt for sitt menneskeverd som medlemmer av andre religioner, deriblant kristendom.

 

Landet bygges kontinuerlig av innbyggerne etter hvert som årene går. Det gjelder også muslimske innbyggere. De må også få sin del av æren for landets "byggetilstand".

 

Du må gjerne være bekymret og kritisere utviklingen.

 

Jeg vil ikke dytte på noen en tro de ikke innehar, men jeg har valgt å være klar på hva jeg mener om islam og blant annet dets inntog i våre skoler. Jeg ser faren ved dette, ved og opprette enda klarere skiller mellom "oss" og "de".

Hvorfor vil du bygge opp større skiller? Religiøse uenigheter vil det nok alltid være, men nøkkelen til et godt samfunn er respekt og forståelse. Ikke oppbygging av skiller. Særlig ikke grove religiøse overtramp som forkynning kristendom i skolen. Dette er grove overtramp på naive og uvitende barnesinn, samt foreldre som ikke ønsker slik forkynning.

 

Forkynning er generelt en uting, uansett religion og hvem det utføres av, også foreldre. Barn fortjener å kunne få gjøre sitt eget objektive valg av livssyn uten ytre press.

Lenke til kommentar
Dette er prinsipper som strider mot store deler av kristendommen også. Synd du ikke klarer å være prinsippiell.

Forskjellen er at Kristendommen har utviklet seg.

 

Nuvel. Det finnes svært mange fundamentalistiske kristne som tviholder på en bokstavtro tolkning av bibelens tekster og på en del forskrudde tradisjoner (kvinner skal tie i forsamlinger etc.). Det finnes også svært mange moderate muslimer som ikke støtter de ekstreme islamistene man hører om på nyhetene. Det høres ut som du behøver en realitetsorientering. Holdningene dine er ekstreme og unyanserte.

Lenke til kommentar
Hvorfor vil du bygge opp større skiller?

Hvis du tenker deg om og leser det jeg uttaler Simen, så ser du at jeg er imot sterkere skillelinjer. Jeg imot forslag om opprettelse av muslimske skoler, jeg er imot inntoget av islam i allerede etablerte norske skoler. Skal de praktisere sin tro og religion får de benytte seg av egnede steder som moskeer. Der kristnede mennesker går i kirken. På skolen bør kristendommen være grunnlaget for religions lære.

Lenke til kommentar
Det finnes også svært mange moderate muslimer som ikke støtter de ekstreme islamistene man hører om på nyhetene. Det høres ut som du behøver en realitetsorientering. Holdningene dine er ekstreme og unyanserte.

Har jeg nektet for dette? Jeg konstaterte at dette finnes og mulig er nærere en mange faktisk tror. Hvilken av holdningene mine er forresten "ekstreme"? Det at jeg vil barna skal lære om kristendommen i Norge eller det at jeg ikke vil at islam skal bli en dominant religion i Norge? Jeg kunne godt sagt takk det samme kjeklulf.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Jo, til en viss grad. På enkelte felter er store deler av den etablerte kirken fortsatt svært konservativ og reaksjonær.

 

Det er også nok av fundamentalistiske kristne i Norge.

 

Ja, iallefall her jeg bor. Går rundt i nabolaget og prøver å konvertere ikke-kristne folk over til å bli kristen og ta imot gud. Hvis ikke så kommer vi vist til helvete. Begynner å bli meget lei av at de kommer på døra hver helg. Det er sånne som dem som gjorde at jeg meldte meg ut av statskriken... For de kom med så masse piss og propoganda. "-Det du viser oss nå er djevelns verk" haha, når ble liksom vitenskap.. djevelns verk?

 

Halleluja *over&ut*

Lenke til kommentar

Dette med "forhåndsdømming" er veldig gøy.

 

Etter å ha hatt forelesning om symbolsk interaksjonisme, sosial kategorisering og så videre gjorde jeg et lite forsøk.

 

Jeg har langt hår, og jeg valgte å vannkjemme det bakover og sette det i en stram hestehale, ta på meg dresskjorte, tynn genser, sølvkjede rundt halsen, svarte sko og min svarte ullfrakk. Samtidig tok jeg med meg en stress"koffert" i sort lær.

 

Jeg valgte meg ut to banker og to gullsmedforretninger som jeg besøkte. Med rak rygg og et fast blikk gikk jeg inn, og i tre av de fire ble jeg møtt med "God dag min herre, kan jeg stå til tjeneste for dem?", ble tiltalt som "sir" i den ene banken (eiendomsavdelingen), og ellers en utrolig høflig tone og jeg hadde de ansattes fulle oppmerksomhet hele tiden. I begge bankene så de ut til å bli veldig skuffet når jeg gav uttrykk for at jeg hverken skulle kjøpe hus, åpne konto eller noe spesielt. I gullsmedforretningene fikk jeg eksepsjonelt god service.

 

Dagen etter kledte jeg meg opp i hettegenser, slitt dongeribukse, og håret i en bustete, løs hestehale. Jeg besøkte alle de fire forretningene igjen, og møtte i tre tifeller de samme ansatte som dagen før. To av de tre kjente meg ikke igjen over hodet, eller gav i alle fall ikke noe inntrykk av det. I begge gullsmedforretningene ble jeg ikke møtt med noe annet enn "hei." og et skarpt blikk, og ennå mer mysende blikk når jeg sa jeg ikke skulle ha noe spesielt, men bare kikket. I den ene banken der jeg møtte på den samme ansatte som dagen før, ble jeg ikke møtt med noe annet enn "god dag.", og "signér der", og "vil du ha kvitteringen?".

 

 

Jeg vet ikke om dette var helt tilfeldig eller om det er sånn andre steder, men inntrykket jeg satt igjen med er at alle de sosiale normene og forvetningene som man sier at ikke finnes i vårt herlige likeverdige sosialdemokrati, faktisk sitter godt plantet i de aller fleste mennesker. Kanskje var det bare fordi jeg så ut til å ha masse penger at de ble hyggelige, men jeg tror det også kan ha noe med at de trodde jeg var av høyere sosial status dag en enn dag to.

 

 

Min konklusjon er i alle fall at "likestilling", og "lik behandling" er rimelig fraværende i dagens samfunn. Det er bare ikke sånn verden fungerer.

Dette kan kanskje også gjelde andre sektorer enn servicesektoren. Noen som har hatt lignende erfaringer eller observasjoner?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...