Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

 

Du har vel ikke alltid vært like snill mot sosialister? :)

Til tider kritisk, men ikke slem.

 

Hvorfor skal vi ha religionsforkynning i skoler? :)

Nettopp fordi individer som kaller seg kristne og forkynner dette går sakte ned. Man må gjerne få ta en standpunkt senere i livet, men det skader ikke å lære litt om dette på skolen.

 

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette, Simen? Det var en konstatering. Forsetter innvandringen på samme nivå som den gjorde i 2008 vil det mulig bli et flertall av muslimer innen 2029, de vil da trolig praktisere islam. Er det da nettopp derfor ikke viktig med en motvekt til denne utviklingen?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg tror ikke fjerning av pressestøtten/momsfritaket gir så dramatiske konsekvenser. De fleste kjøperne og abonnentene skal ha sin avis, koste hva det koste vil. Forøvrig flommes vi over av nyheter og informasjon fra stadig flere kanter. TV, radio, Internett, aviser, blader, nyhetsskjermer på bussene, osv. Denne flommen har bare økt og økt de siste tiårene. Vi har i flere tiår hatt en helt annen tilgang på nyheter enn for f.eks 50 eller 100 år siden. For 100 år siden var folk underernært på nyheter og samfunnsinformasjon. I dag drukner vi i det.

 

Du har helt rett i dette, vi har en enorm strøm og den største og mest markante endringen er faktisk deg, meg og andre som skriver på nett. Bloggere og brukere av fora, samt tjenester som Youtube gir en enorm variasjon. Enkelte omtaler det som den femte statsmakt, endelig har vi funnet svaret på "who watches the watchmen". Endel i norske medier liker jo det ikke og ønsker å få internettdebatten under deres kontroll igjen (Norsk journalistlag vil eksempelvis ha forhåndssensur av nettdebatter). Media har mistet en god del av makten. Konsekvensene det har hatt og hvor ekstrem utviklingen faktisk er overgår folks oppfatninger og det er egentlig noe man bør lese seg til (faglitteratur) for virkelig å få inn over seg omfanget. :)

 

Dotten,

 

Har du noen eksempler på norske medier som passer inn under begrepet "Nye medier"?

 

"Nye medier" er et begrep som konstant blir diskutert, for hva er det egentlig? Mange mener det kan omdøpes til "Digitale medier", fordi ingen kommer på et nytt medium som ikke er digitalt. Terje Rasmussen delte det inn i følgende:

 

1. Nettaviser som springer ut av avisorganisasjoner

2. Rene nettmedier

3. Temainnrettede nettmedier

4. Nettmagasiner

5. Portaler og søkemotorer

6. Nettmedier som springer ut av TV- og radioselskaper

7. Andre nettmedier

 

Internett er i mediesammenheng nærmest et like stort paradigmeskifte som Gutenbergs oppfinnelse på 1400-tallet og radio og tv's inntog noen hundre år senere. Det mest markante med det nye mediebildet kan oppsummeres med årets person (2006 tror jeg):

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
time-person-of-the-year-2006.jpg

 

Norske nye medier er det du leser på nett, for å kort oppsummere. :)

Lenke til kommentar
Prinsippet om likebehandling bør selvsagt veie svært tungt for å unngå forskjellsbehandling. Med andre ord argumenterer du for at dine barn gjerne skal bli forsøkt rekruttert til islamske miljøer av muslimske lærere.

Hvordan har jeg argumentert for dette? Jeg har uttalt at koranen og islam ikke har noe i den norske skole å gjøre. Vennligst omformuler.

Du ønsker forkynning i skolen:

Forkynnelse i offentlig skole liker jeg ikke, ikke i noen retning.
En blanding av forkynnelse og læring er å foretrekke. Kristen forkynnelse naturlig nok ;)

Og argumenterer samtidig for religionsfrihet blant lærere:

Som uttalt er det religionsfrihet i Norge dette gir alle muligheten til å forkynne sin Gud om ønskelig.

 

Jeg skjønner ærlig talt ikke hvor du vil med dette, Simen? Det var en konstatering. Forsetter innvandringen på samme nivå som den gjorde i 2008 vil det mulig bli et flertall av muslimer innen 2029, de vil da trolig praktisere islam. Er det da nettopp derfor ikke viktig med en motvekt til denne utviklingen?

Hvorfor skal man lage noe religiøst opprustningskappløp mot det? Vil folket praktisere islam så må de da for all del få lov til det. Det er da religionsfrihet her i landet. Hvis folket vil praktisere islam, hva er du for en til å fortelle dem at de velger feil, bare fordi du har valgt noe annet? Hva er det for slags frekkhet?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Religion vil ikke forsvinne.

Trur eg ingen påstår heller. Det er viktig å lære om religion fordi det er ein viktig del av mange sitt liv og det har historisk sett vore ein stor påverknad på kunst og kultur, men religiøs forkynning i skuleverket er ein uting.

Lenke til kommentar

Har hatt teknisk grunnkurs i opptak (film og lyd) denne uken ved universitetet og det har bare fått meg til å elske innvandring enda mer. Hadde en fantastisk eldre kar ved navn Fahmi, tatt rett ut av The Julekalender. Salig blanding av norsk og engelsk (med litt arabisk i tillegg). Den klart beste foreleseren (men strengt talt var han ikke det, han engasjerte seg for mye til det) jeg har hatt ved universitetet.

 

"Yes my friends, pass på hvitnivået now, okay?" :wee:

 

For å generalisere: Det er mer liv i pensjonister i Jamaica enn det er blant norsk ungdom. vi må være verdens kjedeligste og tørre folkeslag.

 

Norwegian Stiffness!

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lenke til kommentar
Hvorfor skal man lage noe religiøst opprustningskappløp mot det? Hvis folket vil praktisere islam, hva er du for en til å fortelle dem at de velger feil, bare fordi du har valgt noe annet?

Har ingen problem med å lese Simen bare det blir fremlagt på en måte det er mulig å forstå.

 

Jeg har da aldri fortalt noen at noe er "feil" vennligst ikke putt ord i munnen på meg! Det jeg dermed har uttalt er at undertegnede er kritisk til islam og ønsker ikke at dette skal bli en dominant religion i Norge da jeg bestemt mener dette vil sette våre grunnleggende prinsipper på prøve. Det er ikke snakk om noe kappløp.

 

Selv føler jeg ikke at religiøs forskjellsbehandling er et stort problem i Norge, det er vel knapt nok et land i verden som har så stor toleranse for andre religioner. Religiøs verving/indoktrinering ser jeg på som et hovedtrekk i den islamske tro. Om du mener at eventuell Kristen forkynnelse på skolen er religiøs verving/indoktrinering blir bildet mulig annerledes. Jeg mener ikke dette er saken i så måte.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Men noen av disse får jo pressestøtte. :)

 

Noe som ikke er bra.

 

Jeg jobber i media og studerer media. Pressestøtte sikrer min arbeidssituasjon bedre. Men det er overhodet ikke forenelig med de verdier og de oppgaver vi som jobber i media har. Derfor kan jeg ikke støtte den. Spesielt ikke nå som den er totalt overflødig.

 

Her er tilgjengelig informasjon også så overveldende at jeg ikke er i tvil om at det vil omvende selv den mest ihugga tilhengeren av pressestøtte. Det gjelder bare å tilpasse sinnet den nye hverdagen og ikke forholde seg til pre 95. :)

Lenke til kommentar
En blanding av forkynnelse og læring er å foretrekke. Kristen forkynnelse naturlig nok ;)

En slik uttalelse gjør meg ærlig talt redd, irritert, oppgitt og skuffet.

 

Religion vil ikke forsvinne.

Jeg har en oppfattelse, eller jeg vil faktisk påstå at følgende vil skje; la oss si om 300-400 år (bare for å ha et visst perspektiv) vil folk tenke på relgion slik vi i dag tenker på troll, spøkelser, nissen og gammel norrøn mytologi. Med andre ord le av at folk faktisk trodde på det tullet som Simen1 korrekt kalte det.

 

2009: "Tor med hammeren sto bak lyn og torden" :rofl:

 

2409: "Trodde Gud styrtet flyet i Hudson River for så å la alle overleve bare for å "teste deres tro" :rofl:

 

Nei, vent det er jo folk som ler av det i dag, men vi er jo bare respektløse hedninger eller til og med satanister.

Lenke til kommentar
Jeg har da aldri fortalt noen at noe er "feil" vennligst ikke putt ord i munnen på meg! Det jeg dermed har uttalt er at undertegnede er kritisk til islam og ønsker ikke at dette skal bli en dominant religion i Norge <..>

Hvorfor skal Norges befolkning bry seg om hva du vil hvis de vil noe annet? Bør det ikke få være opp til hver enkelt å velge religion fritt? Hvorfor vil du ha ditt valg dyttet over på andre og andres barn? Skjønner du ikke at det eneste rettferdige i den sammenheng er at andre får like muligheter til å dytte sine valg over på deg og dine barn?

 

<..> da jeg bestemt mener dette vil sette våre grunnleggende prinsipper på prøve.

Hvem "våre"? Ekskluderer du f.eks 40% av Norges befolkning i 2050 i ordet "våre" bare fordi du ikke ser på dem som norske?

 

Hvilke grunnleggende prinsipper snakker du om? Kristne prinsipper? Hvorfor skulle noen bry seg om det, hvis majoriteten av Norges befolkning vil følge andre prinsipper? Vi lever tross alt i et demokrati og da bør vel befolkningen selv få velge de representantene de mener har de mest riktige prinsippene.

 

Det er ikke snakk om noe kappløp.

Jo, det er det. Hvis f.eks de kristne i Norge vil ha kampanjer i skoleverket og andre steder for å omvende muslimene til kristendommen så vil selvsagt muslimene forsøke å motarbeide kampanjen og lage sine egne kampanjer for å omvende kristne til muslimer. Sånn vil det balle på seg som et kappløp.

 

Selv føler jeg ikke at religiøs forskjellsbehandling er et stort problem i Norge, det er vel knapt nok et land i verden som har så stor toleranse for andre religioner.

Jeg kan forstå at du som kristen ikke føler at forskjellsbehandlingen er noe stort problem, nettopp fordi forskjellsbehandlingen går i favør av din tro. Spørsmålet mitt begrenset seg derimot ikke til Norge og i retning din tro. Det var et spørsmål om generell religiøs forskjellsbehandling.

 

Religiøs verving/indoktrinering ser jeg på som et hovedtrekk i den islamske tro. Om du mener at eventuell Kristen forkynnelse på skolen er religiøs verving/indoktrinering blir bildet mulig annerledes. Jeg mener ikke dette er saken i så måte.

Dette spørsmålet var også formulert helt uten den vinklingen du gir det. Jeg forsøker på nytt:

 

Argumenter heller for

1. Generell religiøs forskjellsbehandling

2. Bevisst religiøs verving/indoktrinering uavhengig av religion

av barn som er født fullstendig religionsfrie.

Lenke til kommentar
Jeg har en oppfattelse, eller jeg vil faktisk påstå at følgende vil skje; la oss si om 300-400 år (bare for å ha et visst perspektiv) vil folk tenke på relgion slik vi i dag tenker på troll, spøkelser, nissen og gammel norrøn mytologi. Med andre ord le av at folk faktisk trodde på det tullet som Simen1 korrekt kalte det.

 

Jeg tror mennesker alltid vil trenge å tro på noe. Det være religiøs tro, troen på evig liv, troen på en sjel, troen på kjærlighet. Noe som ikke er rasjonelt. Det er hva som sørger for at folk flest holder ut livet.

Godt poeng. Men som Hyperio sier så tror jeg også at de religionene vi har i dag vil dø ut, omtrent som norrønn mytologi. (Noen særinger tviholder selvsagt på slikt tullball selv om resten av verden har vokst fra det). Men det å tro på noe vil nok bestå for alltid. Dvs. nye religioner og i mye større grad religionsfrihet. Frihet fra "monopolet" verdensreligionene har hatt i hele land, byer, områder og bygder. Folk vil i mindre grad følge hverandre store religioner, som fisk følger hverandre i store stimer. Folk vil få et mer nyansert bilde av hvilke religioner som finnes i utvalget og kunne plukke en som passer personligheten til hver enkelt. Evt. klippe og lime det som passer best for en selv. Jeg tror også at folk i mye større grad vil respektere at religion er en personlig og privat greie. Forhåpentligvis fører det vil langt mindre "samling av stimer".

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...