Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Med all respekt å melde roberteh, så er profeten mohammed og Islam veldig viktig for mange mennesker i verden og akkurat like mye/lite tullball som gud og kristendommen.

 

Argumenter heller for

1. Religiøs forskjellsbehandling

2. Bevisst religiøs verving/indoktrinering

av barn som er født fullstendig religionsfri.

Lenke til kommentar
Det er regionfrihet i Norge. Men det betyr ikke at vi må tåle at dere driter ut Kristendommen.

Ideologi er svært viktig for mange. Jeg kjenner folk som tror fullt og helt på sosialisme, folk som er religiøse i sin tro på sin ideologi.

 

Du har vel ikke alltid vært like snill mot sosialister? :)

 

Poenget er at for mange er religion svært provoserende. For mange av oss gjelder det en religion. For meg gjelder det flere. Religionsforkynning er for mange svært provoserende.

 

Hvorfor skal vi ha religionsforkynning i skoler? :)

Lenke til kommentar
Som uttalt er det religionsfrihet i Norge dette gir alle muligheten til å forkynne sin Gud om ønskelig.

Prinsippet om likebehandling bør selvsagt veie svært tungt for å unngå forskjellsbehandling. Med andre ord argumenterer du for at dine barn gjerne skal bli forsøkt rekruttert til islamske miljøer av muslimske lærere. Interessant!

 

PS. Jeg forventer svar på forrige innlegg. :)

Lenke til kommentar
Du har vel ikke alltid vært like snill mot sosialister? :)

Til tider kritisk, men ikke slem.

 

Hvorfor skal vi ha religionsforkynning i skoler? :)

Nettopp fordi individer som kaller seg kristne og forkynner dette går sakte ned. Man må gjerne få ta en standpunkt senere i livet, men det skader ikke å lære litt om dette på skolen.

Lenke til kommentar
Fundamentalt uenig. Vi har mer bruk for pressestøtten i dag enn for ti år siden. Pressestøtten gir oss variasjon i media, og det er noe vi virkelig behøver.

 

Vi har _aldri_ hatt mer variasjon i media. Og om pressestøtten forsvinner og det medfører 20-30 mindre avisers død (for å ta hard i) så vil det ikke gå ut over variasjonen. Og hvorfor det? Jo, nye medier sikrer det.

 

I tillegg slå slipper vi media som bedriver "valgkampanje" for partiene som lover pressestøtte. Aviser som mottar pressestøtte har for meg null integritet i sin politiske dekning. Heldigvis har nye medier sørget for at dekningen er mer enn god nok.

 

Jeg kan anbefale endel fagbøker på området (Nettmedier, Norsk Mediehistorie m.m.). I mine studier av Nye medier her ved universitetet viser alt jeg kommer over av empirisk informasjon og ikke minst historie at pressestøtten er en uting. Nye medier har gitt siste spiker i kisten når det kommer til å gjøre den overflødig, i tillegg så strider det mot viktige demokratiske prinsipper at partier lover penger til de som skal presentere nyhetsbildet for deg og meg. Det er uforenelig med rollen pressen skal ha og Internett sikrer mer enn god nok bredde.

 

Ikke minst grunnet det interaktives inntog. Her gjelder det å se på dagens medieverden, jeg har enda til gode å se noen klare å forsvare pressestøtten hverken utifra behov eller prinsipielt. At selv folk som i sin tid var med på å utarbeide den sier den har utspilt sin rolle illustrerer det bare enda bedre. Den har ingen fremtid og takk og pris for det. Internett har gjort den overflødig. Så med det kan media endelig sikre integriteten sin langt bedre, samt at staten får mer penger å bruke på annet :)

Lenke til kommentar
Prinsippet om likebehandling bør selvsagt veie svært tungt for å unngå forskjellsbehandling. Med andre ord argumenterer du for at dine barn gjerne skal bli forsøkt rekruttert til islamske miljøer av muslimske lærere.

Hvordan har jeg argumentert for dette? Jeg har uttalt at koranen og islam ikke har noe i den norske skole å gjøre. Vennligst omformuler.

Lenke til kommentar
Hvorfor skal vi ha religionsforkynning i skoler? :)
Nettopp fordi individer som kaller seg kristne og forkynner dette går sakte ned. Man må gjerne få ta en standpunkt senere i livet, men det skader ikke å lære litt om dette på skolen.

Det er jo bare en fordel at antall forkynnere går ned og antallet muslimske forkynnere går opp. Det betyr en mer nøytral påvirkning på barn, slik at de blir bedre i stand til å ta et mer objektivt religiøst valg når de blir modne nok til det.

 

Bare for å trekke paralleller mellom politiske retninger og religiøse retninger: Tenk om du automatisk ble meldt inn i partiet Rødt ved fødselen og at du gjennom oppveksten bare ble fortalt hvor bra Rødt er og at alt annet er "ondt", samt at lærerne får lov til å forkynne sine røde politiske retninger som de vil under parolen "politisk frihet". Med slikt massivt press hadde du og de fleste andre blitt forkjempere for Rødt dere også. Vil du da dine barn så vondt at du vil hjernevaske de inn i din politiske retning, bare fordi du gjennomgikk samme hjernevasking?

 

Vi har _aldri_ hatt mer variasjon i media. Og om pressestøtten forsvinner og det medfører 20-30 mindre avisers død (for å ta hard i) så vil det ikke gå ut over variasjonen. Og hvorfor det? Jo, nye medier sikrer det.

Jeg tror ikke fjerning av pressestøtten/momsfritaket gir så dramatiske konsekvenser. De fleste kjøperne og abonnentene skal ha sin avis, koste hva det koste vil. Forøvrig flommes vi over av nyheter og informasjon fra stadig flere kanter. TV, radio, Internett, aviser, blader, nyhetsskjermer på bussene, osv. Denne flommen har bare økt og økt de siste tiårene. Vi har i flere tiår hatt en helt annen tilgang på nyheter enn for f.eks 50 eller 100 år siden. For 100 år siden var folk underernært på nyheter og samfunnsinformasjon. I dag drukner vi i det.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Jeg har uttalt at koranen og islam ikke har noe i den norske skole å gjøre.

Då bør kristendom og bibelen ikkje ha noko i den norske skule å gjere.

 

Å lære om religon i skulen er viktig, men å forkynne religion i skulen er feil.

Lenke til kommentar
Du har vel ikke alltid vært like snill mot sosialister? :)

Til tider kritisk, men ikke slem.

 

Hvorfor skal vi ha religionsforkynning i skoler? :)

Nettopp fordi individer som kaller seg kristne og forkynner dette går sakte ned. Man må gjerne få ta en standpunkt senere i livet, men det skader ikke å lære litt om dette på skolen.

Å lære om det er en ting, nå snakker vi om forkynning.

 

Mener du det er like legitimt å kritisere kristendommens rolle i det norske samfunnet som islams rolle i det norske samfunnet?

Som uttalt er alltid en samfunns debatt velkommen. Kritikk av Kristendommen har aldri vært større på mange områder. Det er også legitimt å kritisere og debattere islam.

Da er vi enige om det. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...