Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Så mye forurenser Google-søkingen din

 

Gah! Hva f**n er poenget med å skrive artikler som dette? Slik går det når en "lur" journalist skal ri miljøbølgen atter en gang.

Hvorfor ikke heller fokusere på hvor mye Google har gjort for internettsøk, og hvor mye positivt som kommer ut av det?

 

Haha, jeg fikk nesten teen min i vrangstrupen her! Men som påpekt i dagbladet, dette er jo bare tull, digitaliseringen av informasjon fører jo til at vi bruker mindre energi for å finne den. Dessuten hører det med i et samfunnsøkonomisk regnestykke den økte nytten vi får av å ha rask og enkel tilgang til informasjon. Men det er ikke annet å forvente av VG.

De tabloide vinklingene som har poppet opp er ikke akkurat så smarte, men det ligger et poeng inni der en plass. Dataparker bruker store mengder energi, å minke energibruken burde være noe alle er interessert i. Løsningen er selvsagt ikke å la være å søke på google, det er selskapene selv som må gjøre endringer i sine dataparker. Så får vi enkeltindivider gjøre hva vi kan for å minke vår egen energibruk. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/2009/01/13/kultur/...rosoft/4355198/

 

:wow:

 

- Det er som om Microsoft har hyret inn en kristen kult som bor i skogen isolert fra alle, og bedt dem om å lage en reklame, skriver musikkbloggen Stereogum, som også påpeker at programvaren ikke virker.

Selvironisk video -> viral marketing. Alle diskuterer. Mission accomplished.

Det er like fullt en usedvanlig morsom reklame. Om enn på en svært sær måte.

Lenke til kommentar

Heh. Nå er det tydeligvis virkelig nyhetstørke på gang. VG serverer en artikel om at en amerikansk tenåringsjente med fastpris på SMS har sendt 14528 SMS på en måned, for deretter å regne ut hvor mye dette hadde kostet om hun ikke hadde hatt fastpris på SMS.

What gives?

Kanskje man skal bli netjournalist hos VG og starte en ukentlig spalte om hva man har funnet i navnlen i løpet av uka?

Lenke til kommentar

Den glemte krigen - eller "Krigen vi ikke vet noe om"

 

Konflikten i Sri Lanka fremstilles som at myndighetene endelig klarer målet om å drepe alle tamilene. Gidder de i det hele tatt å undersøke fakta?

 

For det første er ikke krigen glemt i utenlandske medier, men fremstillingen er litt forskjellig. Regjeringsstyrkene gjør endelig fremgang i jobben med å knekke LTTE. Denne terrororganisasjonen som truer både singalesere og tamiler som ikke støtter dem. Minner meg mye om ETA. Det står om dette i BT artikkelen, men lurer på om noen i redaksjonen har lest det (fakta sakset fra wiki).

 

En av de intervjuede frykter at 100.000 kan bli drept. Står ingenting om hva som er grunnlaget for tallet, men til sammenligning er ca. 70.000 drept de siste 25 årene av konflikten. Andre nettsteder melder om ca. 10.000 nye flyktninger.

 

Slik jeg ser det kan den konflikten løses - ved at LTTE blir knust.

Lenke til kommentar

Rasjonelt sett er det en god løsning. Politiet må få større bevilgninger, og asylsektoren kunne med fordel fått større bevilgninger.

 

Det ene handler om den operative kampen mot kriminalitet i samfunnet, og til en viss grad den preventive kampen, det andre handler i svært, svært stor grad om prevensjon, og da ikke i form av kondomer.

Lenke til kommentar

Heh. "Bosetting av flyktninger og tiltak for innvandrere (overføringer til kommunene)"

3 milliarder i overføringer til kommunene. Dette er vel relativt malplasserte penger når mesteparten på død og liv likevel skal komme seg så fort som mulig til Oslo for å bidra til forslummingen der. :(

Lenke til kommentar
Om det er noen problemer i asylsektoren er det vel saklig sett de privat drevne asylmottakene. Det er folk som har tjent seg styrtrike på asylmottak i Finnmark og Troms, og forskjellen på et kommunalt og et privat asylmottak blir svært synlig om man ser dem under ett.

Kan du forklare litt mer om dette? Evt underbygge med noen kilder? :)

Lenke til kommentar
Om det er noen problemer i asylsektoren er det vel saklig sett de privat drevne asylmottakene. Det er folk som har tjent seg styrtrike på asylmottak i Finnmark og Troms, og forskjellen på et kommunalt og et privat asylmottak blir svært synlig om man ser dem under ett.

Kan du forklare litt mer om dette? Evt underbygge med noen kilder? :)

 

 

Det er folk som har tjent seg styrtrike på asylmottak i Finnmark og Troms

Ja, slemme onde folk som har tjent seg rike. Ta dem!

Jeg kan dessverre ikke underbygge dette med noen kilder, men stoler på min far som har vært styreleder for det lokale, kommunale mottaket.

 

Et konkret eksempel kunne vi i sin tid se mellom min kommune og en nabokommune. Vår kommune hadde (og har) et kommunalt mottak, nabokommunen et privat drevet mottak.

 

De fleste mottakene i Norge går med overskudd, noe som i tilfellet med det private mottaket gikk i eierens lommer. I prinsipp ikke noe galt i dette, men det gikk altså uavkortet til eiers lommer. I det kommunale tilfellet blir det litt mer avansert, men asylmottaket sto hvert år for en del hundre tusen kroner i overføringer til kommunen, noe som er en del i en liten kommune. Resten av overskuddet ble benyttet på å forbedre asylmottaket, bygge trimrom, kjøpe gamle sykler som så ble restaurert og så videre.

 

En konkret forskjell mellom min kommune og nabokommunen var at min kommune i den perioden hadde færre sykkeltyveri. Nå kan vi velge å tolke det på to måter.

 

a) De forbanna innvandrerne stjeler altså om vi ikke gir dem sykler? Få dem ut.

b) Behovet for å stjele sykler forsvant da de fikk sine egne sykler.

 

Som realist er jeg tilbøyelig til å se på begge tenkelige tolkninger, og begge innehar sannhet. Men med mindre vi skal avskaffe asylmottak er det jo interessant å se at man faktisk tjente på det, sett i forhold til kriminalitet ved å kanalisere en del av overskuddet tilbake til drift og utbedringer.

 

Nå skal jeg ikke si om det er slik over alt, det er det sikkert ikke, men private aktører i Nord-Norge har endt opp som mangemillionærer ved å effektivt drive mottak med de offentlige midlene de mottar, og så å ta ut overskudd nærmest uavkortet for egen del i ettertid. Dette tjener eierne på, staten tjener noe på det, i at de slipper å stå for det organisatoriske, men taperne er asylsøkerne og kommunene de plasseres i.

 

:)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+891234

Var for feit - Frikjent for samleier med 10-åring

 

Den pedofilitiltalte 36-åringen ble frikjent for flere tilfeller av vaginalt samleie med en liten jente på grunn av sin fysiske korpulens.

 

- Vurdert etter tiltaltes kroppsfasong i dag, antas at det ville være fysisk umulig for ham å gjennomføre et vanlig samleie med et lite barn, heter det i dommen.

 

Det er flere år siden overgrepene, som skal ha startet da jenta var 10 år gammel. VG får bekreftet at mannen også på det tidspunktet var betydelig overvektig. I retten måtte han ha en egen stol å sitte på på grunn av det dommeren kaller «tiltaltes kroppsfasong».

:ermm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...