Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Ytringsfrihet betyr ikke nødvendigvis å ha rett til å ytre seg på enhver plattform til enhver tid, og samtidig kreve enormt kostbar politibeskyttelse.

Det er jeg faktisk fundamentalt uenig i. Jeg er dypt uenig med herr Jensen, men det hindrer ikke at jeg (prinsippielt) vil gi mitt liv i forsvar for hennes rett til å si det hun ønsker å si, når hun ønsker å si det.

 

Men jeg er like fullt uenig i at dette er en trussel mot ytringsfriheten. Det er noen fjompenisser som bruker vold, men det er ingen reell trussel mot ytringsfriheten forstått som at vi kommer til å miste ytringsfriheten vår som konsekvens.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Ytringsfrihet betyr ikke nødvendigvis å ha rett til å ytre seg på enhver plattform til enhver tid, og samtidig kreve enormt kostbar politibeskyttelse.

Det er jeg faktisk fundamentalt uenig i. Jeg er dypt uenig med herr Jensen, men det hindrer ikke at jeg (prinsippielt) vil gi mitt liv i forsvar for hennes rett til å si det hun ønsker å si, når hun ønsker å si det.

 

Men jeg er like fullt uenig i at dette er en trussel mot ytringsfriheten. Det er noen fjompenisser som bruker vold, men det er ingen reell trussel mot ytringsfriheten forstått som at vi kommer til å miste ytringsfriheten vår som konsekvens.

 

For å være helt ærlig er jeg ikke sikker på om jeg virkelig mener det jeg nettopp skrev, men nå kan det stå der til spott og spe.

 

Dog vet jeg med sikkerhet at jeg aldri ville ofret livet mitt for Siv Jensen.

Lenke til kommentar
Selv for Siv Jensen. Onar Åm er jeg mer usikker på. :)

 

Jeg har egentlig mer respekt for Onar Åm enn Siv Jensen. Onar Åm forsøker i det minste å argumentere noenlunde skikkelig for seg, mens Siv Jensen bare er en demagog. Med tanke på at hun oppgir Ayn Rand som favorittforfatter, har hun nok akkurat de samme ekstreme meningene som Onar Åm (som også er objektivist), men dette deler hun ikke med "folk flest."

 

Når det gjelder dette med at gårsdagens voldelige opptøyer kan utgjøre en trussel mot ytringsfriheten, så er jeg redd det kan ha noe i seg. Hvis gårsdagens hendelser får folk som i utgangspunktet er tilhengere av full ytringsfrihet til å gruble på om det er verdt det når man ser konsekvensene, så er jo det en uheldig utvikling.

Lenke til kommentar
Jeg er dypt uenig med herr Jensen

 

Håper du skrev dette med vilje, for det var ganske bra. :)

 

Hun ser jo faktisk ut som en ond versjon av Rachel Maddow på MSNBC. Maddow er dog åpent lesbisk.

Nå er ikke Jensen like ung som hun en gang var, men det var ikke det jeg siktet til.

 

Jeg siktet til tittelen. Formann. Fremskrittspartiet kaller en spade for en spade og vedtar å markere at feminisme er dumt ved å kalle sin forkvinne en formann.

 

Ironisk var det selvfølgelig.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg er dypt uenig med herr Jensen

 

Håper du skrev dette med vilje, for det var ganske bra. :)

 

Hun ser jo faktisk ut som en ond versjon av Rachel Maddow på MSNBC. Maddow er dog åpent lesbisk.

Nå er ikke Jensen like ung som hun en gang var, men det var ikke det jeg siktet til.

 

Jeg siktet til tittelen. Formann. Fremskrittspartiet kaller en spade for en spade og vedtar å markere at feminisme er dumt ved å kalle sin forkvinne en formann.

 

Ironisk var det selvfølgelig.

 

Noe skuffende, men fremdeles bra.

Lenke til kommentar

Vel, det vet jeg ikke. 'Leder' er jo et godt alternativ som også gjør seg gjeldende både på bokmål og nynorsk. Men situasjonen er altså at Norges nest største parti har en frontfigur som er kvinne. Denne kvinnen omtales som 'formann'.

 

Det er direkte ulogisk, og jeg ser ikke poenget med det.

 

Kjønnsnøytrale titler er ikke akkurat det verste feminismen har ført meg seg, tross alt. Sier vi sykesøster eller sykepleier? Dersom vi ser en politikvinne, sier vi da 'politimann'?

 

Forøvrig er det faktik et par offentlige titler som ikke er kjønnsnøytrale. Rådmann og fylkesmann, for eksempel. Må innrømme at rådkvinne og fylkeskvinne høres ut som en kvinne i et råd og en kvinne som tilhører et fylke. Men jeg er ikke Sylfest Lomheim, så hva vet jeg.

 

Brannkvinne er vel også et ord. Og jeg kjenner et par av dem (altså fotballsupportere, ikke ansatte i brannbekjempningsbransjen), og det er ikke noe å spøke med. :p

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar

Vel, nå har jo ord som formann fått en betydning der de færreste tenker på den kjønnsbestemte delen av ordet. Jeg tviler også på at folk reagerer på ord som "chairman" i engelskspråklige land.

Ordet "senator" som blir brukt i usa, kommer forresten fra det latinske "senātus", som betyr "gammel mann" ;)

Endret av likferd
Lenke til kommentar

Jeg tror faktisk folk reagerer på en kvinne som omtales som chairman, uten å kunne vise til empiriske bevis for det. ;)

 

Men jeg tror ikke ordet 'forman' har så sterk betydning for folk flest at de ikke vil akseptere 'leder' heller, for den saks skyld. :)

 

At senator betyr 'gammel mann' tror jeg ikke plager kvinnelige senatorer nevneverdig, latin er uforståelig for de fleste som ikke er prester eller professorer i nevnte språk.

 

Formann er et norsk ord vi forstår ganske greit. :)

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Jeg må innrømme at "forkvinne" er et ord jeg ikke har hørt før. Er det faktisk et ord? hva blir det neste? Brannkvinne? høres ut som en kvinnelig supporter fra bergen :mrgreen:

 

Jepp!

 

forkvinne - forkvinne (av I *for-, etter mønster av *formann) (valgt) kvinnelig leder

Endret av oldboy
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...