Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Slik saken er presentert, og det er jo for all del ikke sikkert at alle fakta er på bordet, virker det altså som om politimannen trakk det han antok var en Tazer og skjøt, mens det egentlig var en pistol.

 

Det er flere aspekter ved dette jeg finner suspekt (bruken av tazer mot en mann som tydeligvis er under kontroll er en faktor), men disse er ikke så relevante for akkurat denne saken da de nok handler mest om prosedyre.

 

Men dette er en tragisk sak for politimannen som skjøt, og de etterlatte. Og offeret, selvfølgelig.

 

Noe jeg ikke finner besvart i artikkelen er dog hvorfor denne mannen ble arrestert?

 

Edit: I forhold til væpning av politiet er jeg faktisk enig med sindres. Det er en god ting at norsk politi ikke er bevæpnet, om jeg enn ikke er fjern for oppbevaring av våpen i låste skap i hanskerom heller enn bagasjerom (et bagasjerom kan være taktisk upraktisk, for å si det slik). Men det er bra vi ikke trenger daglig bevæpning.

Endret av Simon Aldra
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+891234
Noe jeg ikke finner besvart i artikkelen er dog hvorfor denne mannen ble arrestert?

"Grant var på vei hjem fra nyttårsfeiring i San Francisco da det brøt ut slosskamp mellom to passasjergrupper om bord i toget. Politiet stod klare da toget ankom Fruitvale stasjon i Oakland, og beordret alle passasjerene - inkludert Grant - ut på perrongen."

Lenke til kommentar

Verdt å merke seg at det her er snakk om transportcops. Det blir jo på en måte et slags tyttebærpoliti, eller vektere med "big guns". Det samme som campuscops. Det blir på en måte en slags mellomting mellom politi og vekter. Områdebegrenset politimyndighet.

 

Kanskje det er på tide at en innser at dette ikke fungerer særlig bra. De fleste "big headlines" har jo i det siste blitt skapt av slike. Denne gangen var det transportpolice, sist var det campuspolice.

Lenke til kommentar
Ifølge artikkelen påstår familiens advokat at han prøvde å roe ned situasjonen faktisk.

Det vil i alle fall ikke være første gang et forsøk på å roe ned folk, og med folk mener jeg både illsinte kamphaner og unge politifolk med mye adrenalin i øyeblikket, fører til at diplomaten pågripes for "å hindre politiets arbeid". Det skjer fra tid til annen, de fleste steder.

 

Verdt å merke seg at det her er snakk om transportcops. Det blir jo på en måte et slags tyttebærpoliti, eller vektere med "big guns". Det samme som campuscops. Det blir på en måte en slags mellomting mellom politi og vekter. Områdebegrenset politimyndighet.

Litt som svenskenes Ordningsvakt, bare med pistol.

 

Det virker i alle fall som om det minst var en 'transport police officer' som kanskje ikke hadde kompetansen som behøvdes.

 

Og ja, forbud mot salg av mat spesielle tider på døgnet er idiotisk.

Lenke til kommentar
Ein taser er jo og livsfarlig.

I forhold til et slag mot hodet med en batong er det ikke det.

Nå slås sikkert tusenvis, om ikke titusenvis av mennesker i hodet med batong under demonstrasjoner verden rundt hvert år. Et betongslags dødelighet vil vel gjerne være avhengig av kraften politimannen bruker, og treffsted. Altså vil dødeligheten i svært stor grad, men ikke i all grad, bestemmes av politimannens evne til å kontrollere kraften i slaget og treffstedet.

 

En tazer gir samme støt uansett objekt, og har man hjerteproblemer får man samme problemer om man er skikkelig vanskelig eller bare litt vanskelig.

 

At det skulle være noe argument for å faktisk slå folk i hodet med batong ser jeg heller ikke, det er vel andre deler av kroppen politiet trenes opp for å angripe med batong.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...