Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nuvel, la oss heller debattere noget annet.

 

Nasjonal Samling ville sterilisere hver 10. nordmann

Nasjonal samling innførte en lov under andre verdenskrig som ga overlegene ved psykiatriske sykehus retten til å sterilisere pasienter.

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

1230972098583_419.jpg

 

I juli 1942 innførte Nasjonal Samling lov nr.1 om folkeætten. Dette var partiets egen steriliseringslov som var i tråd med tysk, nazistisk helsepolitikk. I arbeidet mot å få en bedre befolkning, spilte steriliseringen en viktig rolle. Denne loven ga overlegene ved psykiatriske sykehus retten til å kreve sterilisering av pasienter. I tillegg stilte den krav om at sterilisering ble vurdert ved utskrivning av pasienter som var schizofrene, skriver aftenposten.no Nazistene ville forhindre uønskede svangeskap av det de mente var av mindreverdig kvalitet, men norske leger var lite villige til å følge opp ønskene til Nasjonal Samling.

 

Det ble bare gjennomført 500 steriliseringer etter denne nye og strengere loven, det viser at legene ikke fulgte opp slik Nasjonal Samling hadde ønsket.

 

Hele 10 prosent av Norges befolkning er ubrukelig, uttalte Egil Rian, overlege og sjef på Reitgjerdet sinnssykehus, i en tale han holdt for fylkestinget i Trøndelag i 1944. Rian fortsatte med å si at ca. 10 prosent av det norske samfunnets befolkning ikke var "ønskeverdige", og at ca. 280 000 av befolkningen har interesse for psykiaterne. Overlegen var også bekymret for dårlig kontroll og omsorg for de åndssvake.

Kanskje like greit, det gikk som det gjorde.

 

e: BBKode

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Gladnyhet er det vel ikke, med mindre man er en av de som syns det er kult å mobbe nynorsk.

 

Nynorsk er et flott mål, og det irriterer meg at jeg ikke kan det bedre.

 

Det er ikke nynorsken som er et problem, nynorsk gir oss et mer nyansert språk og en debatt rundt språket, det er det tvungne sidemålet som er det reelle problemet.

Lenke til kommentar
Det er ikke nynorsken som er et problem, nynorsk gir oss et mer nyansert språk og en debatt rundt språket, det er det tvungne sidemålet som er det reelle problemet.

 

Det tvugne sidemålet er jo en konsekvens av at vi faktisk har nynorsk... Derfor synes jeg det er gledelig å se at nynorsk fortsetter sin nedgang.

Lenke til kommentar

Gah, fordrar ikke slik halvveis journalistikk.

Det har gått ned nå men hvordan har ståen vært fordelt over de siste årene?

 

Må vel gjøre researchen selv...

  • 2008: Bokmål: 531705 Nynorsk: 82357
  • 2007: Bokmål: 532126 Nynorsk: 84237
  • 2006: Bokmål: 533345 Nynorsk: 85721
  • 2005: Bokmål: 531760 Nynorsk: 86886
  • 2004: Bokmål: 529402 Nynorsk: 88020
  • 2003: Bokmål: 528082 Nynorsk: 89472
  • 2002: Bokmål: 520976 Nynorsk: 89680
  • 2001: Bokmål: 510162 Nynorsk: 89235
  • 2000: Bokmål: 502042 Nynorsk: 88413

Kilde: http://www.wis.no/gsi/tallene/

Lenke til kommentar
Det tvugne sidemålet er jo en konsekvens av at vi faktisk har nynorsk... Derfor synes jeg det er gledelig å se at nynorsk fortsetter sin nedgang.

Det tvungne sidemålet vil ikke forsvinne fordi det er litt færre elever som bruker nynorsk (og det kommer jeg tilbake med mitt sitat av b-real), det eneste som realistisk fjerner tvungent sidemål er å fjerne tvungent sidemål.

 

Gah, fordrar ikke slik halvveis journalistikk.

Det har gått ned nå men hvordan har ståen vært fordelt over de siste årene?

 

Må vel gjøre researchen selv...

  • 2008: Bokmål: 531705 Nynorsk: 82357
  • 2007: Bokmål: 532126 Nynorsk: 84237
  • 2006: Bokmål: 533345 Nynorsk: 85721
  • 2005: Bokmål: 531760 Nynorsk: 86886
  • 2004: Bokmål: 529402 Nynorsk: 88020
  • 2003: Bokmål: 528082 Nynorsk: 89472
  • 2002: Bokmål: 520976 Nynorsk: 89680
  • 2001: Bokmål: 510162 Nynorsk: 89235
  • 2000: Bokmål: 502042 Nynorsk: 88413

Kilde: http://www.wis.no/gsi/tallene/

Altså har det trolig mer med antallet elever i et gitt årskull å gjøre. Vi kan jo også konstatere at det er færre bokmålsbrukere, oh dear..

 

Hegnar har litt shabby forhold til journalistikk fra tid til annen, men jeg kan kanskje bringe vann til bålet ved å nevne at jeg har samarbeidet med en av de mer seriøse journalistene i Finansavisen, som jeg mener skal være en del av Hegnar-konsernet?

 

Men men.

Lenke til kommentar

Astralnoise: Sør-Trøndelag også.

 

Men nå tror jeg jammen Nationen har begynt å se inn i fremtiden.

 

Bondens Marked og Norsk Gardsmat melder om rekordomsetning på årets julemarkeder.

 

(...)

 

Leder for Bondens Marked i Tromsø, Liv Grete Johansen, melder om en omsetningsøkning på godt over 60 prosent på årets julemarkedsalg i forhold til fjoråret.

 

Rett meg om jeg tar feil, men det er da nesten ett helt år til årets julemarked skal gå av stabelen. :)

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Gah, fordrar ikke slik halvveis journalistikk.

 

Trend er desverre et fremmedord for mange journalister, eller evt. så bare later de som om de ikke vet hva det er. Analyse av statistikk handler om å finne trenden og det gjør man ikke ved å ta forrige resultat målt opp mot nåværende. Man må ha resultater fra flere perioder.

 

Som du så fint illustrerer, det er fint lite trend å finne for å underbygge påstand om at færre elever har nynorsk som hovedmål.

 

BT har for ordens skyld falt veldig i kvalitet de siste årene. Jeg gikk med avisen som avisbud i fem år i min ungdom og har alltid hatt et spesielt forhold til den blekka der. Men 2008 var året jeg mistet mye av respekten for avisen, spesielt deres kampanje mot Mjelde er tung kost for en Brann-suporter. Den gikk fra å være saklig til å bli smålig og mer som en forfølgelse.

 

Men jeg liker at avisen (som eneste?) har et leserombud. Går selv med tankene om at vi her på forumet burde fått et brukerombud. En som kan fyre løs litt kritikk av hvordan ting fungerer. Men på den annen side, alle brukere er jo på sett og vis brukerombud. :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...