Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Om ikke nettutgavene skal være en lett blandig av underholdning og nyheter, lurer jeg på hva de skal være!? Man velger selv hva man vi lese.

Jeg er enig der. Selv følger jeg jo med på de "store" tingene rundt om i verden (eller det jeg får servert gjennom diverse nettaviser da), men iblant kan det jo være litt greitt å lese om litt andre ting enn bare de store krisene.

Lenke til kommentar
http://www1.vg.no/film/artikkel.php?artid=549966

 

Dette er altså landets mestselgende avis sin hovedsak på andre dagen. Selvsagt en enorm tragedie for familien Travolta, men er det ikke viktigere ting å fokusere på?

 

Hva skjer hvis man fjerner mediestøtten? Vil slike aviser overleve? Eller er det slike aviser som forsvinner? Med slike aviser mener jeg aviser som er uærlig om visjonen sin.

 

For meg som en voksen (i alder, trolig ikke i sinn) familiefar anser jeg nyheten om John Travoltas sønn sin død som en - av nyhetsverdi - god nyhet (men selvfølgelig ytterst tragisk i innhold, jeg tør ikke forestille meg sorgen til den godeste Travolta). Slike nyheter er med på å sette livet mer i perspektiv og jeg tar heller det enn det meste andre av nyheter VG trykker.

 

Det var faktisk en av de få nyhetene VG har trykket de siste månedene jeg fant det verdt å vise til ungene. Både for å vise hvor mye eldre mannen de så i Grease på nyttårsaften var blitt og for å fortelle om hvor trist det var at han hadde mistet sin sønn og at det er viktig å behandle mennesker godt så lenge de er på denne planeten.

 

Men som nevnt, at jeg er en gammal familiefar veldig oppmerksom på at livet ikke varer evig gjør vel nyhetsverdien større for meg enn den yngre garde. Men kanskje det nyanserer bildet litt, hva vet jeg? :)

 

Forresten, om pressestøtten fjernes vil det være til VGs fordel. Støtten kommer de små avisene til gode ikke de store. Dog er jeg fortsatt for fjerning av støtten av rent prinsipielt grunnlag.

Lenke til kommentar
Tviler egentlig på at det er noe automatikk som legger ut en slik nyhet på topp. Saken dukket jo opp fra intet og fikk beste plassering med en gang. Har heller aldri tidligere sett at saker har rykket oppover til topp-plassering etter å ha ligget lavere nede en stund. Men en fillesak som legges ut på topp vil automatisk få flere hits en en sak som gjemmes langt nedover. Men det kan jo tenkes at deres statistikk tilsier at deres lesere fortrekker slike jalla-nyheter og at de derfor prioriterte saken.

Du har rett og feil på samme tid. Det er ingen automatikk som legger en sak på topp. For eksempel måtte jeg søke hos de to største nettavisene for å finne nyheten om demonstrasjonen på Island. :)

 

Det er en redaksjonell vurdering som putter en slik sak på topp, men det er brukermønsteret og antall sidevisninger som holder det på topp. Det er gjerne innbakt i de ferdige publiseringsløsningene avisene bruker. Men det kan jo flyttes manuelt ned, selvfølgelig.

 

At slike saker leses mye fører til at de kjøres stort på avisenes nettsider, det blir en sirkel av hendelser og prioriteringer. Vi må huske at avisene skal tjene penger, til svyende og sist.

 

En av lærererne mine var en del av den første nettrevolusjonen i Norge, blant annet på nyhetsdesken i gamle Skandinavia Online (SOL), og han fikk en gang kritikk for å ha en toppsak som hadde vært der i flere timer. Men poenget var at saken hadde tusenvis av sidevisninger i timen, og det var ganske mye i 1998. ;)

 

Derfor ble den på topp i svært mange timer.

 

Om ikke nettutgavene skal være en lett blandig av underholdning og nyheter, lurer jeg på hva de skal være!? Man velger selv hva man vi lese.

Det er litt av det fine med nett. Man har en - innen rimelighetens grenser - uinnskrenket mulighet til å publisere stoff. Man kan ha store mengder tungt nyhetsstoff, store mengder kjendisstoff, store mengder sport, store mengder utenriks og store mengder innenriks. Man kan til og med dele inn avisen i flere seksjoner slik at folk kan sjekke de seksjonene de interesserer seg for. En bekjent av meg ser kun på sport, og da får han bare sport.

 

Du har ikke helt de samme mulighetene med offsetprint. ;)

Lenke til kommentar
For meg som en voksen (i alder, trolig ikke i sinn) familiefar anser jeg nyheten om John Travoltas sønn sin død som en - av nyhetsverdi - god nyhet (men selvfølgelig ytterst tragisk i innhold, jeg tør ikke forestille meg sorgen til den godeste Travolta). Slike nyheter er med på å sette livet mer i perspektiv og jeg tar heller det enn det meste andre av nyheter VG trykker.

 

Det var faktisk en av de få nyhetene VG har trykket de siste månedene jeg fant det verdt å vise til ungene. Både for å vise hvor mye eldre mannen de så i Grease på nyttårsaften var blitt og for å fortelle om hvor trist det var at han hadde mistet sin sønn og at det er viktig å behandle mennesker godt så lenge de er på denne planeten.

 

Men som nevnt, at jeg er en gammal familiefar veldig oppmerksom på at livet ikke varer evig gjør vel nyhetsverdien større for meg enn den yngre garde. Men kanskje det nyanserer bildet litt, hva vet jeg? :)

Jeg leste også gjennom denne saken. Det er sjeldent jeg bruker tid på kjendissaker, men denne fant jeg altså leseverdig. Antagelig av de litt samme grunnene som du gjorde det.

 

Men så er spørsmålet om saken ville vært like "interessant" for VG å ha på topp om den handlet om en helt vanlig familiefar, og ikke selveste herr Travolta?

Lenke til kommentar
For meg som en voksen (i alder, trolig ikke i sinn) familiefar anser jeg nyheten om John Travoltas sønn sin død som en - av nyhetsverdi - god nyhet (men selvfølgelig ytterst tragisk i innhold, jeg tør ikke forestille meg sorgen til den godeste Travolta). Slike nyheter er med på å sette livet mer i perspektiv og jeg tar heller det enn det meste andre av nyheter VG trykker.

Ikke glem Dr.Dre nå da!

Lenke til kommentar

Trolig ikke, fordi Travolta er en mange har et "forhold" til. Hadde jeg vist et helt vanlig bilde til ungene mine og sagt "han mistet sin sønn" så tror jeg ikke helt de hadde enset det, de ville løpt fort inn på rommet for å leke med Jedi-lekene. Men når det var mannen de så danse og synge så tøft bare for et par dager siden, så gjorde det mer effekt.

 

Det gir også en god felles referanseramme for å snakke om noe jeg vet de har begynt å tenke litt på.

Lenke til kommentar

I høyeste grad ditt syn. Det er et legitimt syn, men kanskje litt vel personlig for å være relevant? ;)

 

Jeg har samme holdning til whisky. Kun tåper kjøper Jack Daniels når man får årntli' whisky for samme prisen. Selv Bell's er bedre, liker du mild whisky er Tullamore Dew et godt valg, skal du uansett ha billig whisky er Famous Grouse et godt valg.

 

Men det er like fullt mange som liker Jack, uforståelig nok. Men man skal være forsiktig med å utbasunere hvor fælt det er overfor folk en ikke kjenner. :p

Lenke til kommentar

Dr.Dre er ikke akkurat nymotens, han er vel betraktet som like "Old school" som 2pac og den gjengen der.

 

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/uriks/article2846691.ece

Våpenhvile

USA går nå inn for en våpenhvile med internasjonal overvåking som skal hindre at Hamas ruster opp, men Hamas’ øverste leder, Khaled Meshaal, som bor i Damaskus, varsler at gruppa på ingen måte har tenkt til å gi opp.– Vi er klare for utfordringen, denne kampen ble tvunget på oss, og vi er overbevist om at vi vil vinne fordi vi har gjort våre forberedelser, sier Meshaal i en TV-overført tale.
Slik at Hamas ikke ruster opp men Israel kan de godt ha til å tjene litt penger på :) Endret av b-real
Lenke til kommentar

Det vil jo i alle fall være en logisk slutning.

 

Det som hadde vært interessant hadde jo vært en løsning der EU kunne legge militært press på Israel. EU har en rekke store militære makter, Storbritannia, Frankrike, Tyskland og til en viss grad Italia, og spesielt i ett henseende er EU svært overlegen Israel, nemlig i flåtestyrker.

 

En blokkade for å hindre tilførsel av våpen til de stridende partene, og fredsbevarende styrker med vide fullmakter?

 

Jada, totalt urealistisk, men verdt en tanke.

 

(Som kanskje også burde føres videre i Israel-Palestina-tråden? :))

Lenke til kommentar
I høyeste grad ditt syn. Det er et legitimt syn, men kanskje litt vel personlig for å være relevant? ;)

Helt klart!

 

Jeg må innrømme at jeg har litt vanskelig for å plassere Dr. Dre jeg også. Jeg tror han er en av disse nymotens rapperne.

Ikke helt.

 

Dr. Dre er artistnavnet til André Romell Young, (født 18. februar 1965 i Compton, California, USA) rapper og musikkprodusent. Dr. Dres hip hop-karriere begynte på 1980-tallet i gruppen NWA (Niggas With Attitude) som frontfigur til sammen med blant annet Ice Cube og Eazy E. Etter at gruppen ble splittet slapp han sitt debutalbum The Chronic. Han har siden da vært en framgangsrik produsent som blant annet fikk fram Eminem, 50 Cent og Snoop Doggy Dogg og vært gjesteartist på andres album, blant annet The Game og Eminem. I september 1999, sju år etter debuten, kom hans andre album, 2001 som har solgt i mer enn syv millioner eksemplarer i USA. Dr. Dre er for tiden den 5. rikeste rapperen og tjente over 20 millioner dollar i 2006.

Altså ingenting og skryte av etter min mening.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...