Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Pluss, det å sitte med en destroyer eller fregatt mot fattige afrikanere i småbåter med en RPG eller to er omtrent like risikofylt som å kjøre gjennom Østfold.

 

Det er en kjennsgjerning at det å ha en slik oppfattelse er noe av det farligste som er. Erfaringen tilsier at slike oppdrag blir livsfarlige rett og slett fordi soldater går rundt og tror det er "like risikofylt som å kjøre gjennom Østfold". Heldigvis er det fokus på å få vekk slikt blant de som faktisk reiser ned etter endel uheldige og dødelige utfall som konsekvens av at folk har valset rundt og vært uforsiktig og undervurdert faren. Krigshistorien er full av Goliater som har måtte lide for Davider i enkelthendelser.

 

Det er mange Max Manuser i småbåt som har utnyttet det til sin fordel. Enten de var afrikanere, muslimer, amerikanere eller norske "guttestreker"-mennesker. De lykkes de gangene fienden tar lett på det og innbiller seg at det er trygt der de befinner seg. Det finnes nok av ofre som kan avkrefte påstanden din.

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

Du mener piratjakt fra destroyere og fregatter i Aden-bukta er spesielt risikofylt? De samme piratene som har bl.a. har blitt slått tilbake av kinesiske fiskere? Her er det snakk om risikoen når 400-fots fregatter armert med helikoptre, torpedoer, missiler og kanoner (Canada sender bl.a. et slikt skip) møter småbåter med RPG, hvor sistnevnte attpåtil ikke har som mål å senke militærfartøyet. Ettersom førstnevnte spesifikt jakter på sistnevnte ser jeg heller ikke at man kommer til å 'valse rundt' selv om risikoen er lav. Jeg har mer tillit til militæret enn som så. Det utføres daglig bl.a. vakthold av militært mannskap i Norge hvor risikoen er lavere enn en gjennomsnittlig taxikø i Oslo (som vaktholdet av Akershus festning). Det betyr ikke at de utfører en slett jobb.

Lenke til kommentar

Ja det er risikofylt om de som reiser ned er utviser samme naive holdning til det som du utviser. Heldigvis har forsvaret, også det norske, lært å slå hardt ned på de som tar så lett på det.

 

Det eneste som sikrer at risikoen ikke er der er å luke vekk enhver soldat som går rundt og tror det er fint lite fare. For det er slike holdninger som har gitt enhver sabotør muligheten til å slå til opp gjennom historien. Du kan gjerne sitte her med de holdningene, men de blir ansett som amatørmessig for enhver som har analysert de vellykkede aksjonene som kom mot det som var ansett som trygge enheter a la den usynkelige Titanic.

 

Et par menn med gummibåt har klart å ramme selv amerikanske fartøyer, noe som ble muliggjort fordi de fikk den falske tryggheten du utviser. Den er potensiell livsfarlig.

 

Dette er for ordens skyld ikke synsing, det er empirisk bevist og slått fast som grunnen til at de fleste vellykkete sabotasjeaksjonene mot antatt sikre enheter. Jeg trodde de lærte slik basic kunnskap allerede på førstegangstjenesten.

 

Operasjoner er alltid farligst når man undervurderer risikoen. Er det en u-båt der ute er alle på tå hev og under et enormt nervepress. Er det en tulling med sprengstoff i en jolle der ute slapper man av. Eller, man gjorde det før i tiden. Forhåpentligvis ikke nå lenger. Nå frykter man tullinger med sprengstoff i en jolle mer enn en fiendtlig u-båt. Og det med god grunn. For de har drept flere soldater de siste årene enn noe annet fartøy. ;)

 

Jeg ville heller kjørt gjennom Østfold i blinde fremfor å sitte i en fregatt der nede.

Lenke til kommentar
En RPG kan gjøre mye skade på en fregatt om den treffer. De er så vidt meg bekjent ikke spesielt godt pansret.

 

Men det er ikke min spesialitet.

 

En RPG av typen negrene bruker hadde hatt problemer med å senke en snekke. De er laget for å lage et lite hull i lettpansrede kjøretøyer, ikke å skade 150 meter lange pansrede fregatter.

Endret av likferd
Lenke til kommentar
Har du noe dokumentasjon på at dette skjer "ofte"?

Jens selv og Osmundsen er jo klassiske eksempler.

 

 

Og FRP-politikere klarer å gå på talerstolen med promille.

Promillen ble antatt å være ca. 0 i følge en ekspert som uttalte seg. Han var på ingen måte synlig beruset, og mange andre hadde tatt litt å drikke den dagen. Flere kjente SVere forsvarte ham blant annet. Så denne må du lenger ut på landet med.

Lenke til kommentar

Antatt, altså. Kroppen har alltid en naturlig promille, og noen som drikker ett (eller var det to?) glass akevitt har en form for promille.

 

Det var ikke en beskyldning, det var en ironisk bemerkning.

 

Jeg ser ikke noe egentlig problem med det, men å nyte alkohol før en går på talerstolen er kanskje litt respektløst. Uansett om du er fra FRP eller SV.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...