Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Meg bekjent er det lov i første omgang og presedens i neste. At forarbeidene kan brukes er ukjent for meg, og ikke har jeg sett dem.

 

Jeg var uansett litt for kjapp. Den omtrentlige jevnbyrdigheten kan også brukes for å sette straffen under lavmålet. Men uansett vil de vel straffes hardere pga. presedens.

 

Det jeg uansett er mest skeptisk til er at det prinsipielt skal likestilles med voldtekt.

Lenke til kommentar

1. Ærekrenkelse forsvinner.

 

Jeg kjenner en fyr som blir skikkelig glad for dette. :) Han er journalist, med et par dommer på seg for ærekrenkelser, hehe.

 

Men det spørs hva dette vil ha å si for sladrepressen. For pressen generelt har man jo PFU, så i det store og det hele ser jeg små problemer med å fjerne paragrafen om ærekrenkelser.

 

2. Sex-lovene.

 

Vi får håpe det blir utvist skjønn med tanke på 16-åringer som har seg med kjæresten på 13 1/2 år.

 

Ellers er det intet annet enn et overgrep.

 

Lovene kan også brukes uheldig slik de er i nå. En bekjent av meg var på et utested der aldersgrensen var 20. Han var på det tidspunktet 21. Han møtte en ung dame, hun innrømmet at hun bare var 19 år, så forøvrig ut til å være noe mellom 17 og 25. De likte hverandre godt, og ting gikk der de måtte gå, i senga.

 

Jenta var 14. Og etter en anmeldelse fra foreldrene ble det dom, betinget, men fortsatt dom.

 

Skal man avkreve legitimasjon fra sex-partnere som sier de er 19 år gamle og som en møter på et 20+-utested?

 

Tsk tsk.

Lenke til kommentar
Loven har sine problemer idag og ja. Men det som er så bekymrende med den nye er at alle seksuelle handlinger skal likestilles med voldtekt. Altså ville din bekjente ha fått akkurat samme straff for bare å ha befølt en 14-åring, som utga seg for å være 19-åring på et 20+ utested.

 

Det er slik jeg tolker det ihvertfall.

 

Loven (og proposisjonen) skiller mellom seksuell omgang og seksuell handling. Det er kun seksuell omgang som omfattes av den nye bestemmelsen. Hele proposisjonen finnes her:

 

http://www.regjeringen.no/pages/2138594/PD...2000DDDPDFS.pdf

Lenke til kommentar

I helgen er du trygg

Aksjon gir ekstra politifolk i gatene VG

Politiets Fellesforbund (PF) har den siste tiden fått kritikk for aksjonene der politifolk blant annet nekter overtidsarbeid. I helgen velger de en annen aksjonsform, og sender flere hundre ekstra politifolk ut i gatene.

 

Målet er å vise hva politiet kan få til, dersom bemanningen er god nok.

Jeg håper virkelig dette funker slik det skal. Har selv tro på at med bedre bemanning hadde politiet sluppet å få slik kritikk angående hva ressursene brukes til og hva som blir prioritert. Flere politi folk mener jeg ville gitt bedre sikkerhet enn hva det nå er. Det er såklart ikke like lett å vise sine ferdigheter og ressursmangel på bare en helg, men gir det nedsatt statistik (I forhold til fyllebråk ol.) tror jeg dette er en god løsning å vise hva politet kunne fått til. Hva mener dere? Vil det funke?

 

EDIT: Typz.

Endret av Darkbuster
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/12/20/nyheter...r/kina/4109407/

 

I passende avstand fra OL er det like ille altså. Har de virkelig noen grunn til å sensurere verdens største (og kanskje beste) avis? Eller er de bare overparanoide?

 

Blir ikke noe bedre av at kommersielle aktører som Google tilpasser sin tjeneste etter ønske fra kinesiske myndigheter, for å få innpass i markedet. Kinesiske markedet begynner å bli så attraktivt at store internasjonale virksomheter med kun profitt i tankene vil gi avkall for prinsipper og således undergrave ytringsfriheten enda mer.

 

Her hjemme håper jeg bare vi får et regjeringsskifte med en regjering som ikke har folk som går rundt og leker med tanker om medieombud og annet.

Lenke til kommentar
Denne kuksugeren anmelder United Airlines for å servere vin oå flyet, etter at han banket opp kona si. Hva med å ta ansvar for egen drikking?

 

http://www.vg.no/reise/artikkel.php?artid=545443

 

Helt latterlig ! For det første fraskriver han seg enhver fungerende hjernecelle ved å drikke seg dritings på flyet. samtidlig presterer han å banke opp kona. å så skal han igjen understreke at han ikke tenker selv, ved å saksøke flyselskapet. :!: jeg må le

Lenke til kommentar
Som sagt; om du behøver å lese innholdet en gang til, kan du gjøre det her.

Hva med den? Det forandrer ikke på det faktum at det er venstresiden som pleier å være først ute med merkelappene.

 

I følge Aftenposten krever Siv Jensen granskning av Djupedal-utnevnelsen. Jeg synes det er litt rart at hun er tilhenger av å kaste bort offentlig midler på noe uviktig tull som dette, med tanke på at hun og Fr.p. alltid maser om respekt for skattebetalernes penger, mindre offentlig sløsing, mindre byråkrati, etc. Men alle prinsipper kan vel kastes over bord så lenge det kan bidra til å sverte Fremskrittspartiets motstandere.

Du mener det er bortkastet å granske mulig korrupsjon o.l.?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...