Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Djupedal søker etter fristen er gått ut, får jobben som 6 andre også søkte på. Er det virkelig kameraderi eller er det ikke noe suspekt med det?

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2831814.ece

Hvorvidt det er kameraderi eller ikke skal jeg ikke uttale meg om, uansett så finner jeg ikke utnevnelsen så "sjokkerende". Utnevnelse av fylkesmenn er politiske utnevnelser, ikke nødvendig at den best kvalifiserte, hva nå enn det betyr i denne sammenhengen, er den som blir utnevnt. Føler igrunn at media konstruerer en sak her.

Lenke til kommentar
Men på den andre siden, om han var best kvalifisert burde han uansett ikke fått jobben fordi fristen var ute?

I en privat bedrift ville det vært helt naturlig.

Si at Per har en liten bedrift med tre-fire andre ansatte, og han ønsker en mann til.

Selv om Per har fått mange søknader, og så kommer det en stjerne-kar helt på tampen rett før beslutningen tas.

Da burde Per jo kunne ansatte han som var rett mann, for det er tross alt hans interesser.

 

Og eksempelet er dugende også for en stor bedrift, eksempelvis når topplederne ansettes.

 

Men er det forskjell mellom det private og det offentlige?

 

Er helt enig med deg. Så jeg undres over hvorfor det blir slått slik opp. Det er ille om slikt utdeles grunnet kameraderi, uavhengig av om det var før eller etter fristen. Men jeg kan bare ikke få meg til å tro at det er uvanlig i det offentlige at noen som søker for sent allikevel kan bli vurdert. For det skjer stadig i det private.

Lenke til kommentar
Er helt enig med deg. Så jeg undres over hvorfor det blir slått slik opp. Det er ille om slikt utdeles grunnet kameraderi, uavhengig av om det var før eller etter fristen. Men jeg kan bare ikke få meg til å tro at det er uvanlig i det offentlige at noen som søker for sent allikevel kan bli vurdert. For det skjer stadig i det private.

Uten å vite sikkert virker det jo som om det er enkelte av de andre søkerene som gjør at dette blir slått opp så stort.

Lenke til kommentar

Vidar Kleppe og Einar Gelius var to av de andre søkerne så vidt jeg har forstått. Mulig det finnes flere? Vidar Kleppe er utelukket, han er for det første rasist, representant for et mikroparti og generelt sett en tulling. Einar Gelius har lite politisk erfaring utover å ha vært statsekretær i Stoltenberg I. Av disse tre så kan jeg ikke forstå annet enn at Djupedal er best kvalifisert.

Lenke til kommentar

I følge Aftenposten krever Siv Jensen granskning av Djupedal-utnevnelsen. Jeg synes det er litt rart at hun er tilhenger av å kaste bort offentlig midler på noe uviktig tull som dette, med tanke på at hun og Fr.p. alltid maser om respekt for skattebetalernes penger, mindre offentlig sløsing, mindre byråkrati, etc. Men alle prinsipper kan vel kastes over bord så lenge det kan bidra til å sverte Fremskrittspartiets motstandere.

Lenke til kommentar
I følge Aftenposten krever Siv Jensen granskning av Djupedal-utnevnelsen. Jeg synes det er litt rart at hun er tilhenger av å kaste bort offentlig midler på noe uviktig tull som dette, med tanke på at hun og Fr.p. alltid maser om respekt for skattebetalernes penger, mindre offentlig sløsing, mindre byråkrati, etc. Men alle prinsipper kan vel kastes over bord så lenge det kan bidra til å sverte Fremskrittspartiets motstandere.
På en måte er jeg faktisk litt enig med deg med å kaste bort offentlige middler men ansettelsen er vel litt sånn..øøhm..wtf så..det må nok enda en komisjon for å se på problemet :roll:

 

 

Siste melkekartong gjenvunnet på Hurum dag blir den aller sistemelkekartongen forvandlet til julepapir på Hurum. Nå skal kartongene dubretter til Sverige – så lenge de vil ta imot.

På kaia til Hurum Papermill på Tofte ruver et berg med sammenpressede melkekartonger. Når maskinene slås av for godt i ettermiddag, står fortsatt 600 tonn kartong, for det aller meste møysommelig brettede kubber fra norske kjøkkenbenker, igjen.- Vi har kjørt det vi har maktet de siste ukene, men dette klarte vi ikke, sier direktør Ivar Thun.Nå må han betale for transporten til Norrköping i Sverige. Etter nyttår følger resten av kartongene vi bretter samme vei. Miljøeventyret på Hurum er nemlig definitivt slutt.Med 50 friske millioner fra Atle Brynestad i ryggen har den 101 år gamle bedriften det siste året prøvd å seile på miljøbølgen: De ville lage ferdige produkter; papirposer, gavepapir, kopipapir og konvolutter av kartongene, ikke bare råstoff.

Betaler ikke

- Men miljøinteressen er jo ikke så stor hvis folk må betale litt mer, konstaterer klubbformann Vidar Israelsson. Han er svært skuffet over at staten ikke har vist interesse for å redde de 67 miljøarbeidsplassene. – Storting og regjering bruker ikke engang miljøpapir fullt ut. Utrolig sørgelig!Direktør Thun er like skuffet over at en statlig bedrift som Vinmonopolet ikke ville skifte ut noen av sine 44 millioner plastposer med papir. - Jeg synes det er trist at vi i Norge ikke klarer å gjenvinne avfallet vårt selv, men må eksportere det til andre, sier han, og spår at et stadig vanskeligere marked vil tvinge drikkekartongene enda lenger vekk enn Sverige.

Usikkert mottak

Det er selskapet Grønt Punkt som har ansvar for retur og gjenvinning plast og kartong i Norge. Fagsjef Gunnar Moen oppfordrer alle til å fortsette å levere kartongene sine som før. Samtidig innrømmer han at det byr på utfordringer at Hurum forsvinner. Blant annet må kommunene fjerne plastposene rundt kartongene før de kan levere.- Men finanskrisen er en like stor utfordring. Vi har en muntlig avtale om levering i Sverige. Men de har leveringsstopp til jul, og ingen kan garantere noe i dag, sier Moen. Svikter svenskene, vil han måtte tråle verdensmarkedet på jakt etter et mottak. God butikk kan han uansett ikke forvente: Transporten bare til Norrköping koster mer enn han får for kartongen.

Brett videre!

- Hvorfor skal forbrukerne likevel brette?- For miljøet er det like bra så lenge returfiber erstatter nye trær, og vi lager mindre avfall. Transporten til Sverige slår ikke mye ut i CO{-2}-regnskapet, forsikrer han.Også direktør Ellen Hambro i SFT ber folk brette og stappe videre.- Hurum var et veldig bra miljøkonsept, det er synd de ikke fikk det til. Men det er ikke nødvendigvis noe mål at produksjonen skjer i Norge. Det viktigste er at returordningen videreføres, så kartongen ikke havner på fyllingen.Men klubbformann Israelsson fnyser: – Tenk at Norge av alle ikke kan feie for egen dør. Horribelt!

Miljøsatsning er ikke hva det en gang var. Endret av b-real
Lenke til kommentar
Du mener det er alltid irrelevant hvem som startet det hele?

 

Så det du sier er altså at det er fullstendig irrelevant hvem som startet det hele, og når du så kritiserer den som ikke startet det hele men ikke den som startet det, så har du ditt på det tørre? Ingen dobbeltmoral?

 

Jeg mener du er flink til å legge ord i munnen på andre og at de fleste vokser fra den typen argumentasjon når de fullfører førskolen. Ikke alle, åpenbart. ;)

Lenke til kommentar

- Kvinner og barn har vært ofre for en mannsvennlig lov

Da Knut Storberget presenterte sin nye og moderniserte straffelov, la han ikke skjul på at kvinner og barn har vært de store taperne under det gamle lovverket.

 

Skjerpet straff for voldtekt, drap og grov vold var hovedoverskriften da justisminister Knut Storberget la frem sitt forslag til ny, modernisert straffelov fredag.

Jeg reagerer på denne uttalelsen fra Storbergets side. Om en straff er for mild, på hvilken måte betyr dette at den er "mannsvennlig"? Det at de som begår disse forbrytelsene i all hovedsak er mannlige betyr ikke at menn generelt støtter lavt straffenivå? Begrepet "mannsvennlig" tolkes av meg som noe som gagner menn som gruppe i samfunnet, men hvordan gagner et lavt straffenivå på disse sakene menn generelt når kun en liten andel, som overhodet ikke er representative for de fleste menn, begår denne kriminaliteten? Og det er vel oftest menn som utsettes for både grov vold og drap, så selv ikke ifølge Storbergets forkvaklede logikk er dette "mannsvennlig".

Lenke til kommentar

Er det bare jeg som stusser litt over dette?

 

Ny straffelov:

Ytringsfriheten styrkes – straff for ærekrenkelser oppheves

 

Regjeringen går inn for å oppheve straffebestemmelsene mot ærekrenkelser i forslaget til ny straffelov. – Vi må reagere med andre sanksjoner enn straff mot ærekrenkelser. Det betyr likevel ikke at det er fritt frem for ærekrenkelser, eller at den som krenkes blir rettsløs, sier justisminister Knut Storberget.

 

De fleste straffverdige ytringer vil fremdeles kunne straffes gjennom annen lovgivning. Eksempler er bestemmelser om hatefulle ytringer, hensynløs atferd, krenkelser av privatlivets fred og forulemping av offentlig tjenestemann. I tillegg sørger regjeringen for tydeligere regler for erstatning og oppreisning etter krenkelser av ære og omdømme. En ny bestemmelse i skadeserstatningsloven gir bedre veiledning om rettstilstanden enn dagens straffebestemmelser gjør.

 

Praktiseringen av straffebestemmelsene mot ærekrenkelser har vært gjenstand for flere endringer de seneste årene som følge av utviklingen internasjonalt. Norge har fire ganger blitt dømt av Den europeiske menneskerettsdomstolen. Bruk av straff for å verne mot ærekrenkelser har vært meget beskjeden i nyere tid. De sentrale avveiningene mellom ytringsfrihet og personvern har vært gjenstand for en grundig vurdering, blant annet av Ytringsfrihetskommisjonen og Straffelovkommisjonen. I en høringsrunde i 2008 fikk avkriminalisering av ærekrenkelser god støtte blant høringsinstansene.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/presse....html?id=541159

 

Hvilken konsekvens har dette egentlig?

Lenke til kommentar
Jeg reagerer på denne uttalelsen fra Storbergets side. Om en straff er for mild, på hvilken måte betyr dette at den er "mannsvennlig"? Det at de som begår disse forbrytelsene i all hovedsak er mannlige betyr ikke at menn generelt støtter lavt straffenivå? Begrepet "mannsvennlig" tolkes av meg som noe som gagner menn som gruppe i samfunnet, men hvordan gagner et lavt straffenivå på disse sakene menn generelt når kun en liten andel, som overhodet ikke er representative for de fleste menn, begår denne kriminaliteten? Og det er vel oftest menn som utsettes for både grov vold og drap, så selv ikke ifølge Storbergets forkvaklede logikk er dette "mannsvennlig".

 

Fra pressemeldingen:

http://www.regjeringen.no/nb/dep/jd/presse....html?id=541166

– Dagens straffelov ble laget for over 100 år siden – av og for menn. Det er på høy tid med en fornyelse. Med dette forslaget har vi oppdatert hele straffelovgivningen, sier justisminister Knut Storberget.

 

Da var det ikke en tilfeldig glipp ihvertfall.

 

I den samme pressemeldingen står også dette:

– For å understreke alvoret ved seksuelle overgrep mot barn og styrke barns beskyttelse mot overgrep, mener vi at alle former for seksuell omgang med barn under 14 år skal anses som voldtekt, og derfor straffes med fengsel i minst 3 år, sier justisminister Storberget.

 

"Endelig" har altså pedofilihysteriet resultert i en trangsynt skjerping av straff. Jeg må si jeg er litt bekymret for 16-åringen som blir beskyldt for å ha "voldtatt" sin 13 år gamle kjæreste ved å ha holdt litt for lenge på forbudte steder, og som da må tilbringe minst 3 år i fengsel.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
"Endelig" har altså pedofilihysteriet resultert i en trangsynt skjerping av straff. Jeg må si jeg er litt bekymret for 16-åringen som blir beskyldt for å ha "voldtatt" sin 13 år gamle kjæreste ved å ha holdt litt for lenge på forbudte steder, og som da må tilbringe minst 3 år i fengsel.

 

Det kommer nok fortsatt til å bli utvist skjønn i domstolene, skal du se.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...