Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Rent estetisk synes jeg nordiske mennesker er vakre, og jeg synes dessuten det er et poeng at en nordmann av i dag ser ut som en nordmann fra fjern fortid. Men selvfølgelig kan ikke slike tanker influere innvandringspolitikken (eller noen som helst annen politikk). Det som derimot er relevant, er at innvandring lett skaper ulike problemer som det er vanskelig å løse.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Selv er jeg i det pessimistiske hjørnet i kveld og tror menneskeheten er på vei mot stupet. Om noen hundre år tror jeg det værste rovdyret til dags dato er borte - nemlig mennesket. Synes forøvrig at det er litt feigt du stiller deg så passiv til den fremtidige eksistens av vårt eget folk. Handler vel ikke om å være overfladisk Dotten?

 

Her kan jeg være enig. Menneskeheten bruker stadig mer av klodens ikke-fornybare naturressurser (fossile brensler, div. metaller), og de ressursene som er fornybare, overforbrukes eller ødelegges (f.eks. overfiske, forurensning). Man snakker om peak-oil, men det kan vel også opereres med peak-development. På et eller annet tidspunkt vil man se at menneskeheten har nådd sitt høydepunkt, og at tiden fremover vil være preget av stagnasjon. Slik tilstanden er per i dag, har jeg ingen grunn til å tro at dette tidspunktet ligger i en meget fjern fremtid. Jeg ser det ikke som usannsynlig at et typisk menneske om et par hundre år vil leve mer som i middelalderen enn slik vi gjør i dag.

Endret av frevild
Lenke til kommentar

Kontroversielt TV-selvmord skaper bølger. "Right to Die: The Suicide Tourist" VG

Foran rullende TV-kameraer drikker pensjonisten Craig Ewerts gift, slår av pustemaskinen - og dør. Dokumentaren som vises onsdag kveld har skapt en opphetet debatt i Storbritannia. Konen Mary Ewert forteller at mannen ønsket å vise sin egen død på TV for å bevise at alvorlig sykdom som er kommet helt til det terminale stadiet, altså dødsleiet, ikke trenger å bety en smertefull død.

 

- Død er tabubelagt

 

- For Craig, min mann, handlet det å tillate filmteamet å filme å hans død i Zurich om å møte slutten på livet på en ærlig måte, har hun sagt til The Independent.

 

Den nå avdøde pensjonisten sier i dokumentaren at døden er en reise alle må ut på før eller siden, og at tanken på å lide, men være så lammet av sykdommen at han ikke kan gjøre uttrykk for det, har fremstått som en skremmende tanke. 59-åringen mente da at døden er et alt for bortgjemt og privat tema, som folk ikke tør møte ansikt til ansikt.

"I Storbritannia har det i forkant av onsdagens dokumentar pågått en debatt om hvorvidt et TV-sendt selvmord en usmakelig måte å tjene penger på andres nød på og billig kikkermentalitet."

Hva mener dere? Er dette usmakelig eller er dette nødvendig så ikke døden skal ligge over samfunnet som tabu?

Lenke til kommentar
Se hvordan verden er i kaos. Kriger, sult, finanskriser, opptøyer, vold, drap, voldtekter, kriminalitet, osv. Vi tar sakte, men sikkert livet av oss selv.

Gahr-Støre (med forbehold om feil på harddisk) påpekte at det var 50 % mindre krig i verden i dag enn for kun ti-år siden.

Finanskrisen bekrefter bare vårt økonomiske system. Det har skjedd mange ganger før og vil skje igjen. Alt fra Christiania-krakket til Tulipan-bobler, 1929 etc etc.

Vold, drap og voldtekt sies det at det var i ville vesten og selv om det kanskje ikke var helt sant, men innføring av kristendommen både her til lands og i alle andre eksotiske landsbygder har tidvis vært vel så brutal.

 

Menneskeheten har klart å gjøre noe med seg selv før, og vi vil kunne gjør det igjen. Eksempelvis med utfasing av PCP-gassene på 80-tallet, innføring av demokrati i flere østblokk-land etc.

Vi vil finne stadig nye måter å tilrettelegge for oss selv på en måte som ivaretar kloden vår samtidig som vi får det bedre.

 

:)

Lenke til kommentar
Se hvordan verden er i kaos. Kriger, sult, finanskriser, opptøyer, vold, drap, voldtekter, kriminalitet, osv. Vi tar sakte, men sikkert livet av oss selv.

 

Vi har da vitterlig holdt på slikt i flere tusen år, hvorfor tror du stoppen kommer om noen få hundre år? Og hva er da så galt? Hvis menneskene er så ille, kan de ikke bare dø ut da? Er meg likegyldig om det lever mennesker i år 2500, og hvis de lever så er det da enda mindre viktig om de er hvite eller brune eller har opphav fra norden?

Lenke til kommentar
Jeg har det vel ikke godt når jeg konstaterer at menneskets eksistens er meningsløs. Selvom vi har holdt på slik i flere tusen år tror jeg personlig vi ikke kan holde det gående i nye tusen år. Mennesket vil dø ut og naturressursene vil svikte. Som sagt er min påstand at vi tar livet av oss selv.

 

Spørsmålet mitt er hvorfor den påstanden skal være grunn til noen motaksjon. Rent biologisk er jo den eneste funksjonen mennesket har å formere seg vidre - spre sine gener. Fysisk sett er vi bare fungerende atomklump. Hvor mye mening det er i denne realiteten vet ikke jeg, eneste jeg bryr meg om er rent biologisk sett en kontinuerlig endorfinproduksjon i bukspyttkjertelen min :) Men det er jo mange måter å oppnå det på, men å redde menneskeheten anno 2500 er for min del ikke en av de måtene.

Lenke til kommentar
Selv er jeg i det pessimistiske hjørnet i kveld og tror menneskeheten er på vei mot stupet. Om noen hundre år tror jeg det værste rovdyret til dags dato er borte - nemlig mennesket. Synes forøvrig at det er litt feigt du stiller deg så passiv til den fremtidige eksistens av vårt eget folk. Handler vel ikke om å være overfladisk Dotten?

 

"Vårt eget folk"?

 

Normdenn a la 1900 representerer du og jeg eksempelvis på ingen måte. Verden forandrer seg, det at jeg er født i Norge betyr ikke at jeg er stolt over å være norsk. Det at jeg er hvit i huden gjør meg ikke stolt over å være hvit i huden.

 

Skal jeg være stolt av noe så skal det være fortjent og basert på noe rasjonelt. Mennesker er mennesker, om eksempelvis en av mine sønner kommer hjem med en palestinsk eller kinesisk jente om noen år ser jeg ikke noe problem i det. Det er ikke noe trussel mot "vårt folk".

 

Jeg anser meg ikke som "samme folk" som de med fremmedfrykt eller som er opptatt av slikt som dette her. :)

Lenke til kommentar
Det og være stolt av Norge og Nordmenn betyr ikke det samme som og spre fremmedfrykt. Det handler om patriotisme og ikke nasjonalisme. At vi har utviklet oss fra 1900tallet er ingen uenige om.

 

Men i Norge er fremmedfrykten så tilstede at jeg ikke ser noe grunn til å være stolt av landet. Ei heller stolt av nordmenn, generelt sett (for meg er alle med statsborgerskap nordmenn).

Lenke til kommentar

Men det gir meg ikke noe grunn til å være stolt over å være norsk eller nordmann.

 

Er jeg med i en gruppe som i felleskap utfører noe (hvor jeg da bidrar) så kan jeg godt være stolt av resultatet.

 

Norge og nordmenn er ikke noen unison gruppe som jeg føler noe tilhørighet til i så måte. Det blir et for vidt begrep som omfavner alt for mange.

Lenke til kommentar

Selv er det mange ting jeg ikke er direkte stolt over med Norge. Men jeg velger likevel og støtte opp om landet og heller prøve og forandre det jeg ikke er stolt over. Fremmedfrykt vil alltid være tilstede, berettiget eller ikke. Selv tror jeg ikke Norge er noe værre på dette en feks. våre naboland, heller tvert imot. Mange mennesker i Norge jeg heller ikke føler noen tilhøriget til.

Lenke til kommentar

Klinikk i Oslo dumpet menneskerester i bakgården

Kundene betalte titusener og la seg på operasjonsbenken for et bedre utseende. Etterpå satte Oslo-klinikken menneskerestene ut i bakgården. Daglig leder vil ikke svare på hvor lenge praksisen har pågått.

 

Klikk for å se/fjerne spoilerteksten nedenfor

2_1228901106.jpg

 

5_1228902724.jpg

Det de ikke vet er at menneskerester og smittefarlig avfall etter operasjoner har blitt stående dårlig pakket i bakgården, sammen med husholdningsavfall og annet boss. Søppelkassene brukes også av naboer og et firma i petroleumsbransjen som holder til i kvartalet. Dagbladet.no fikk nylig informasjon om at klinikken håndterte operasjonrester og smittefarlig avfall i strid med forskriftene.

 

Det er ekkelt, uetisk overfor kundene og kvalmt. Det finnes både lover og forskrifter som forbyr slikt. Tenk om alle klinikker hadde satt ut sekker med menneskerester, det hadde ikke sett ut.

Dagbladet.no oppsøkte klinikken noen sene kveldstimer i slutten av november. Da mørket la seg over bakgården på Oslos vestkant gikk ansatte ved klinikken flere ganger ut i bakgården med avfall. Hver gang tentes en kraftig lampe som henger over bygårdens søppeldunker. Det sensorstyrte lyset slår seg også på når kunder ankommer for konsultasjon eller operasjon.

 

Daglig leder og eier av Oslo Plastikkirurgi er Dr. Amin Kalaaji. Etter at Dagbladet.no konfronterte ham med dumping av menneskerester i bakgården innrømmer han at Oslo Plastikkirurgi har et «forbedringspotensial» for håndtering av avfallrutinene ved klinikken.

 

Se videoen. OBS! Noen kan finne disse bildene støtende!

 

Er dette greit, eller direkte kvalmt og uetisk?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...