Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Og det er jo nettopp derfor FrP har slik suksess, de lytter til folket.

De lytter ikke til folket, de lytter til populært press i massemedia.

 

I enkelte saker må en lytte på folket. Man går for eksempel ikke til krig mot folkets vilje (noe som selvfølgelig har skjedd), og man går ikke inn i EU uten å spørre folket.

 

Men det blir en litt annen diskusjon. Poenget er at dersom man stemte på FRP for noen år siden er ikke lenger FRP det partiet man stemte på.

 

Det FRP har vist er at de er et parti som kaller seg liberalistisk, men som gang på gang viser seg som et sosialdemokratisk parti med et par liberalistiske kjepphester. Og nå spikrer det bildet igjen.

 

Folket skriker alltid etter liberalisme i oppgangstider. Men så snart kurvene går nedover beveger massene seg til mer sosialistiske partier, noe som selvfølgelig er positivt.

 

Er det ikke det som kalles demokrati?

Er det ikke for folket politikerne er?

Ja og nei.

 

Demokrati er at folket stemmer inn representanter som så avgjør saker mer eller mindre på løpende bånd. I alle fall i representative demokratier.

 

Vi har ikke direkte demokrati i Norge, man kan gjerne argumentere for det, men vi har det ikke.

 

Demokrati er mye rart. Et flertall av folket kan gå inn for overgrep, for eksempel mot minoriteter, jøder, homofile, sinnsyke og så videre. Demokratiet kan også bestemme at slike overgrep skal være forbudt.

 

Eller er folket dumme sauer som trenger en elite til og styre seg?

Nei. Men folket har svært lite forståelse for økonomi på statsbudsjettnivå, derfor er det realpolitisk nødvendig med en gruppe mennesker som faktisk har erfaring og innsikt til å forstå hvordan et samfunn fungerer, og som ser hvordan økonomien påvirkes av forskjellige ting.

 

De har ikke nødvendigvis alltid rett, men de vet mer enn meg og sannsynligvis mer enn flertallet i denne tråden.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.6342297

 

Joda, tanken som teller og blablabla...men fakkeltog?!?

 

Ai, lurer på om jeg får fakkeltog om leiligheten min brenner... Jeg er tross alt student og har ikke god råd. Jeg fortjener da det? Eventuelt om noen kommunister bestemmer seg for å brenne ned kontorbygget faren min har firmaet sitt i, vil noen i det hele tatt bry seg?

 

 

Forøvrig vil jeg gjerne påpeke smakløsheten i å tenne fakler for en familie hvis restaurant har brent ned. :wee:

Lenke til kommentar
Virker som innbyggerne har lite og drive med.

Jeg bor for tiden i Ringsaker kommune, der Brummundal er kommunesenteret.

 

Dersom du har litt historieforståelse for kulturen i Brummundal tror jeg ikke du hadde skrevet det du skrev der. Rasisme kan man debattere frem og tilbake, men du kan ta deg faen på at det er et reelt problem i Brummundal. Det var et problem i '91, og det er et problem i dag, om enn mindre.

 

Det er et ganske klart budskap vi får fra 1000 mennesker i Brummundal - de støtter ikke rasisme. Og dersom du har bare LITT innsikt i Brummundals historie på 90-tallet burde du se poenget i det.

 

Jeg har hatt gleden av å portrettintervjue Tor Lillehovde som var ordfører i 1991, en stor mann, og du kan ikke se for deg hva han gikk gjennom i kampen mot rasismen i Brummundal.

 

Og den er ikke død ennå..

Lenke til kommentar
http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark...pland/1.6342297

 

Joda, tanken som teller og blablabla...men fakkeltog?!?

 

Ai, lurer på om jeg får fakkeltog om leiligheten min brenner... Jeg er tross alt student og har ikke god råd. Jeg fortjener da det? Eventuelt om noen kommunister bestemmer seg for å brenne ned kontorbygget faren min har firmaet sitt i, vil noen i det hele tatt bry seg?

Gå og gi noen en klem a :p

Forøvrig vil jeg gjerne påpeke smakløsheten i å tenne fakler for en familie hvis restaurant har brent ned. :wee:

 

Smakløsheten kommer vel først inn, om noen lager billige vitser om det på et forum etterpå. :sick:

 

 

 

Over snittet dyptgående innspill i finanskrisedebatt-tornadoen:

post-55699-1228718221_thumb.jpg

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Det er et ganske klart budskap vi får fra 1000 mennesker i Brummundal - de støtter ikke rasisme. Og dersom du har bare LITT innsikt i Brummundals historie på 90-tallet burde du se poenget i det.

 

Og den er ikke død ennå..

Jada har fått med meg at det har vært noen episoder i Brummundal, jeg selv har aldri bodd det, synes derfor det er ganske logisk at jeg ikke har det største kunnskap til temaet. Rasisme finnes overalt, så nei den er ikke død. Hvordan dette handlet om rasisme skjønner ikke jeg. Det har vel heller ikke blitt påvist på noen som helst måte. Det har vært antatt, men det neste blir antatt som rasisme for tiden. Tror selv ikke dette handler om rasisme.

Lenke til kommentar
Bare fordi vi lever i et sosialdemokrati, så er gratis re-konstruksjon av tanngarden innkludert?

 

Ja for resten av kroppen er jo så mye billigere å behandle...not. Forskjellen mellom kropp og tann er bare det at staten ikke er villig å betale for kjeften, av en eller annen merkeligsnodig årsak.

Endret av WarpX
Lenke til kommentar
Er det for ille at det på nettforum er mulig å anonymt omtale en offentlig person som idiot?

http://www.bt.no/bergenpuls/tv/article672359.ece

Det Roald Bruun-Hansen reagerer på er nivået debatten blir trukket ned på. Brannsupportere forventer at klubben tar de seriøst. Men de tør ikke å stå frem med navn når de kommer med latterlige karakteristikker av spesielt den sportslige ledelsen. Det er bare til å ta seg et par runder der man oppsøker artikler som omhandler Brann. Les kommentarfeltene under. Er dette en frisone når en kommer til vær varsom plakaten, redaksjonelt ansvar osv?

 

Når det gjelder anonymitet og debatter på internett så er det viktig å kunne ytre seg som anonym. En er naiv hvis en tror at folk ikke dømmer folk på grunn av deres meninger. Men hvis en kommer til det punktet at en diskuterer enkeltpersoner, offentlige eller ei (så er det et relevant spørsmål å stille om Bruun-Hansen er en offentlig person), så mener jeg at folk bør ha baller nok til å bruke sitt eget navn. Jeg kaster stein i glasshus her, jeg er fullstendig klar over det. Men jeg har ikke planer om at mitt navn skal dukke opp på google i hytt og pine når en fremtidig arbeidsgiver googler meg. Jeg vil ikke være en martyr for god debattskikk.

Lenke til kommentar

AVINOR: Færre forsinkelser med nye radarer

Fram mot 2012 skal etter planen 10 nye sivile flyradarer være i full drift i Norge. –Resultatet av god radardekning er færre forsinkelser og en sikrere og mer effektiv trafikkavvikling, sier konsernsjef i Avinor, Sverre Quale.

 

Stein Olav Berglund (ingress)I 2006 besluttet Avinor å starte et storstilt radarprogram (NORAP) for å sikre full radardekning i fastlands-Norge samt bedre dekningen for reiser mellom fastlandet og offshore. Prosjektet til en samlet sum av 389 millioner kroner er nå kommet et langt stykke på vei.

-Det pågår nå arbeider på 6 av de 10 stedene vi har plukket ut for etablering av nye radarer, opplyser prosjektleder Stein Olav Berglund i Avinor.

Disse stedene er Kirkenes, Alta, Bardufoss, Heidrun (Haltenbanken), Bergen og ved Oslofjorden (Kihlåsen i Vestfold).

I løpet av januar 2009 vil Bardufoss, som den første radaren, komme i operativ prøvedrift.

 

Viktig for kapasiteten

Sommeren 2009 vil den nye radaren på Kihlåsen ved Oslofjorden bli satt i operativ prøvedrift, etter at byggearbeidene kom i gang i mars i år.

-Dette er et helt nødvendig tiltak for å sikre nødvendig radardekning og effektivisere all trafikk i Oslofjordområdet, sier Berglund.

Gjennom å gjøre trafikkavviklingen mer effektiv, er radaren også et bidrag i arbeidet med å redusere klimautslipp fra flytrafikk.

 

Sikrere arbeidsveg for 82 000

I sommer ble Heidrun-radaren montert på plattformen under en stor løfteoperasjon som gikk etter planen.

-Dette blir den første offshore-radaren i verden, hvor moderne teknologi kompenserer for plattformens bevegelser, som er helt nødvendig for å sikre et stabilt og korrekt radarbilde for flygelederne, forteller Berglund.

Når radaren blir tatt i bruk i løpet av 2009, vil den gi en enda sikrere reisevei for de 82 000 passasjerene som flyr med helikopter mellom Kristiansund lufthavn Kvernberget og Heidrunplattformen.Heidrun10 (ingress)

 

Første sivile radar

Men det er ikke bare i Nordsjøen NORAP-prosjektet passerer milepæler.

- Det har svært høy prioritet hos Avinor å sørge for kontrollert luftrom over hele Finnmark, og i Kirkenes bygges nå Finnmarks første sivile flyradar noensinne, sier Berglund.

Radaren skal etableres på Bugøynesfjell utenfor Kirkenes, og er en av to radarer som nå skal etableres i Finnmark. Den andre skal bygges i Alta kommune, også dette arbeidet er kommet godt i gang.

Avinor jobber nå videre med å få etablert radarer på Andøya, i Rogaland (Urdalsnipa), Ørland og på Ekofisk.

Så...en har mao ikke ordentlig kontroll på luftrommet i Nord-Norge? Deler ikke forsvaret radarer med det offentlige (avinor osv.)?

Lenke til kommentar
Jada har fått med meg at det har vært noen episoder i Brummundal, jeg selv har aldri bodd det, synes derfor det er ganske logisk at jeg ikke har det største kunnskap til temaet. Rasisme finnes overalt, så nei den er ikke død. Hvordan dette handlet om rasisme skjønner ikke jeg. Det har vel heller ikke blitt påvist på noen som helst måte. Det har vært antatt, men det neste blir antatt som rasisme for tiden. Tror selv ikke dette handler om rasisme.

Poenget er at Brummundal nok føler at de må vise hva stedet står for, og derfor måtte det komme en reaksjon som den som kom. Uansett om det er snakk om reell rasisme som ligger bak dette eller ikke.

 

Det gir i alle fall en veldig fin følelse at så mange i Brummundalen tar seg tid til å gjøre dette. Det varmer mitt hjerte at et tettsted kan forandre seg så mye til det bedre på relativt kort tid.

 

:)

Lenke til kommentar

Vel, Brumunddal er største tettsted og kommunesentrum i Ringsaker kommune, med 8 866 innbyggere. Gikk 1000 mennesker i tog gir ikke dette store prosentandelen av innbyggerne. Så hva innbygerne står for er forsatt uvist. Men for å slutte og kverlulere så er jeg enig at dette var "flott" gjort, men synes forsatt det finnes viktigere ting og ta seg til, da (igjen) det her ikke er påvist at dette handlet om rasisme.

Lenke til kommentar

Hva folket i Norge forholder seg passive til er vel en subjektiv ytring som varierer fra person til person. Selv mener jeg som tidligere uttalt at det finnes viktigere ting og demonstrere mot. Hadde det vært slått fast med sikkerhet at dette dreide seg om noe annet en tildeligheter og uflaks, ville jeg mulig stilt meg annerledes til situasjonen.

Lenke til kommentar

Jeg vil nå påstå at det at det finnes viktigere ting også er en høyst så subjektiv ytring. Personlig har jeg vanskelig for å se at det finnes stort som er viktigere enn å markere sin avsky mot enkneltes syn på at en gruppe mennesker er mindre verd enn andre.

 

Brumunddal har som sagt en historie, og å gjøre det klart og tydelig at rasisme ikke er akseptert, selv om det bare er for å være på den sikre siden, ser jeg som utelukkende positivt. Det er ikke lenge siden det var et rasismeproblem der, og det har garantert ikke forsvunnet på snaue 15 år, så det er uansett ikke et spill for tom sal.

Lenke til kommentar
OM folk tar seg tid til å lese partiprogram fra 80 og 90-tallet så vil man nok trå varsomt med å anklage noen partier for å "følge mer etter folket" enn andre. Det skjer alle partier og det er normalt.

 

Det er en retorisk strategi fra enkelte parti som går flere år tilbake hvor FRP skal anklages for å være populistisk, spesielt de gangene de fremmer noe som tiltaler massene. Mens FRP har sine retoriske triks.

 

FRP og AP strekker etter så store grupper og vil være "folkepartier". Derfor er det også mye inkonsekvent å finne i deres rekker.

Fra Frps partiprogram

Fremskrittspartiet arbeider for markedsøkonomi der den enkelte fritt kan operere innenfor generelle rammebetingelser trukket opp av myndighetene. Et velfungerende marked innebærer at forbrukerne i all hovedsak styrer tilbudet gjennom sin etterspørsel.

 

Når Jensen ønsker å regulere lønnen til bankledelser rundt omkring i detalje, så står det i sterk strid med partiets eget program.

Å kalle det "generelle rammebetingelser" er feil.

 

Fianskrisen er heller ikke våre banker sin feil, ei heller er det dem som som først og fremst blir "reddet" av tiltakspakkene, det er realøkonomien.

Og at renten går opp, som den går ned, i takt med utenlandske konjunkturer er ikke noe nytt - så hva er galt med at bankene tjener penger til tross for vante sykler?

Det er ikke verre enn at kundene skifter til banker med bedre betingelser om kunden anser lønnsbetingelsene til sin bank som for god (implisitt prisene for tjenestene for høy).

Det var ihvertfall et bra grep for at Jensen skulle få eksponering i mediene, omkring en situasjon sittende regjering tjente på og som svekket utsiktene for det "borgerlige" alternativet, og det er en ærlig sak.

Så om ikke sentralplanlegging av lønninger til private firma ikke faktisk er å løpe veldig etter vinden for å tufte folkeopinionen, så hva er det da?

 

At Frp, og alle andre partier har utviklet seg i løpet av de siste 20-30 årene er ingen overraskelse.

For så lenge samfunnet til stadighet skifter ut mennesker, så gjør partiene det også.

 

Ser gjerne andre eksempler på andre partier som så drastisk går i mot sine egne grunnpilarer, for det har sikkert skjedd det og!

:)

Lenke til kommentar

Her risikerer hunden livet for å redde påkjørt kompis

Dyreekspert er ikke overrasket over hunden som løp ut i trafikken for å redde en påkjørt kompis. - Hunder kan utsette seg for fare for å redde venner, sier han. Den hjemløse hunden handlet raskt da kameraten ble påkjørt av en bil på motorveien i Chiles hovedstad Santiago. Da den andre hunden ble liggende livløs i veibanen, løp hunden rett ut i tett trafikk og trakk hundevennen i sikkerhet på midtrabatten.

 

Se videoen. OBS! Noen kan finne disse bildene støtende!

 

Hunder i en etablert flokk har godt utviklet sosial adferd overfor hverandre. De vil oppføre seg som en enhet. Hvis dette er mor og barn er adferden sterkest, men også hvis det er søsken eller individer som kjenner hverandre godt, så vil de hjelpe. De kan ha en oppfattelse av at den andre trenger hjelp, sier veterinæren som ikke er i tvil om at hunden visste at den selv utsatte seg for fare da den løp ut i trafikken.

 

Flere som ble rørt over denne historien? Dette viser at dyr er mer enn kun instinker. Og hvorfor prøver ikke bilene og bremse?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...