Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Enig i analysen, men var det ikke noe etterkrigsoppgjør i tyskland?

Kanskje ikke i den grad som vi hadde.

Skal ikke hevde noe for skråsikkert, men nazisme ble vel i det store og hele bare opplest og vedtatt som noe galt umiddelbart etter krigens slutt.

Og det skjedde etter å ha vært den "gode" retningen i vel 15 år for tyskerne sin del. Slik det ble ingen debatt om hvorfor det var ille.

 

At det gikk mer smurt for vår del kommer vel av at nazismen var i stor grad uønsket hele tiden, slik at det ikke ble en plutselig omveltning.

~bare en tanke da...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå er det jo en flott debatt om dette allerede. USA er nok en fallende hegemon, men kommer aldri til å kollapse som stormakt, skal vi basere sikkerhetspolitikken vår på Sverige? Sverige har aldri vært noe annet enn en buffer og nøytral i andre tilfeller.

 

Det svenske flyet nådde ikke våre preferanser og det er ikke engang gitt hva prisen vil være.

 

Men nå kommer jo selvfølgelig dette fra NATO-kritikere som anbefaler rødt neste gang. Så det sier jo sitt om nyansene.

 

De stiller spørsmålstegn ved å binde oss til USA og NATO med sikkerhetspolitikken vår og så vil ha oss ut av NATO og helst i ett samarbeid med Sverige. Huff, jeg kan ikke annet enn å flire.

Lenke til kommentar
Svaret vi fikk fra statsministeren og forsvarsministeren står ikke til troende: Nei, det svenske kampflyet er dyrere enn det amerikanske, og dessuten mer eller mindre ubrukelig. Dette kan vise seg å være et for høyt spill i forhold til våre svenske naboer. Reaksjonene derfra har vært hoderystende. Et etterspill er sannsynlig. Hittil er det svart at JAS Gripen ville kostet en tredjedel av hva den norske regjeringen sier.

Haha, ja selvsagt burde vi valgt Gripen. Tross alt, når vi setter fem-minutters analysen til Morgenbladet opp mot regjeringens eget prosjekt som er backet opp av to eksterne kvalitetskontrollører, ja da er det jo enkelt å se at Morgenbladet har et godt poeng... :lol:

Lenke til kommentar
Svaret vi fikk fra statsministeren og forsvarsministeren står ikke til troende: Nei, det svenske kampflyet er dyrere enn det amerikanske, og dessuten mer eller mindre ubrukelig. Dette kan vise seg å være et for høyt spill i forhold til våre svenske naboer. Reaksjonene derfra har vært hoderystende. Et etterspill er sannsynlig. Hittil er det svart at JAS Gripen ville kostet en tredjedel av hva den norske regjeringen sier.

*snip*

 

Det er en kjennsgjerning at all informasjon til nå har tydet på at en JAS Gripen løsning ville koste en brøkdel av en JST løsning. Inntil noen kan gi et godt svar på hvorfor, så er dette et interessant spørsmål.

Lenke til kommentar
Det er en kjennsgjerning at all informasjon til nå har tydet på at en JAS Gripen løsning ville koste en brøkdel av en JST løsning. Inntil noen kan gi et godt svar på hvorfor, så er dette et interessant spørsmål.

Det er også en kjensgjerning at info som har versert i media er basert på spekulasjoner og mindre info enn det kampflyprosjektet har hatt tilgang til. Nettopp derfor er ikke all info tilgjengelig for offentligheten da den inneholder sensitiv kommersiell informasjon vedrørende leverandørene. Saab er forøvrig invitert til debriefing(det foregikk trolig denne uken) slik at de selv skal kunne se fremgangsmåten for resultatet og rydde opp i evt. uklarheter.

 

Og selv om Gripen hadde vært billigere ville det vært fullstendig irrelevant, all den tid det viste seg å prestere såpass mye dårligere enn JSF i enkelte scenarioer.

 

Jeg er skeptisk, fordi Eurofighter trakk seg så usaklig tidlig. Det er vel sjelden at et selskap vil la et anbud gå ubemerket hen. Skulle gjerne likt en bedre og uavhengig granskning av det.

 

Det var jo fordi de skjønte at JSF kom til å vinne uansett, så hvorfor bruke millioner på reklame?

Ja, de har også trukket seg i Danmark. Danmark vurderer også som kjent også å anskaffe JSF.

Lenke til kommentar

Nå er det ulovlig å formidle penger til og fra utenlandske pengespill.

 

Odelstinget vedtok fredag en endring i lotteriloven som slår fast at formidling av innsats og gevinst til og fra utenlandske pengespill uten norsk tillatelse, er ulovlig.

 

Hva faen? Når fant samfunnsdebatten om denne lovendringen sted? Jeg begynner å bli seriøst bekymret over den stadig økende snikinnføringen av frihetsinnskrenkninger.

 

Hadde jeg ikke hatt en avtale nå snart skulle jeg gått igjennom EFN-listen for litt mer informasjon og tegn til debatt.

Lenke til kommentar
Men i helv.... Dette har det ikke stått noe om i mediene? Hvordan kan odelstinget vedta noe slikt i hemmelighet?

Det er opplest og vedtatt at gambling er fryktelig for landet og da kan de stort sett gjøre hva de vil.

 

Det er opplest og vedtatt av venstresiden ja, med et marginalt flertall på Stortinget, og langtifra med grunnlag i hva folket ønsker (såvidt meg bekjent er det ingen meningsmåler som har blitt utført i stor skala på dette).

 

 

Nå har riktignok Giske rablet om dette en stund.

 

Jeg var på et frokostmøte med Giske for ett år siden, og jeg trodde han delvis spøkte/snakket idealistisk når han bablet om dette. Jeg hadde aldri, aldri trodd at det skulle bli realitet...

Lenke til kommentar

Grunnen til at dette ikke har vært verken i media eller oppe for skikkelig debatt kan være mange. Min påstand er at dette er pga. det kommende valget. De gjør seg ferdige med slike avgjørelser nå, så detter ikke stikker kjepper i hjulene senere. Mange reagerer på dette, så det passer seg dårlig i valgkampen...

 

edit: Leif

Endret av roberteh
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...