Isbilen Skrevet 24. november 2008 Rapporter Del Skrevet 24. november 2008 Nå stiller jeg meg kanskje lagelig til for et eller annet, men jeg kan påstå med 99% sikkerhet at jeg i min tid gikk i pluss på gavekortautomatene på Arkaden i Stavanger. Spilte en tier en sjelden gang, og vant ganske ofte en 200-lapp. Pengene måtte brukes på varer i kjøpesenteret, og jeg kjøpte sjelden ting jeg egentlig hadde bruk for, men likevel. Reell nytte (hva det måtte være) blir mindre og mindre relevant. Saken her er grunnen til at jeg gikk i pluss. Flaks og lav frekvens. Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 24. november 2008 Rapporter Del Skrevet 24. november 2008 Giske har vært flink til å kanalisere spillerne over til den mer hensynsløse nettpokeren, hvor småpenger ikke er nødvendig. De gjør deg heller til gjeldsslave. Men men, kanskje det medfører at de kommer seg ut av den digitale kløften ... Klarer ikke dy meg... Enda en gang har den rødgrønne regjeringen kjørt på med tiltak som er mer basert på at de vil late som de gjør noe istedenfor å gjøre noe som faktisk nytter. Sleng på litt reguleringskåthet så har du den gode gamle rødgrønne smørja. Ser det samme når de heller vil spy ut u-hjelpspenger for å betale de fattige for å forbli fattige fremfor å fjerne tollbarrierer og subsidier, og la fattige land selge flere varer til oss så de kan få seg en fungerende økonomi fremfor å bli slaver av våre pengegaver til evig tid. Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Vil bare si at jeg er fullstendig enig med deg Pricks. Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 (endret) Vil bare legge til at de fattigste u-landene ikke har noen importkvoter eller tollbarierer mot seg. 64 lavinntektsland har toll- og kvotefri markedsadgang for alle sine varer til Norge. Den norske GSP-ordningen (Generalized System of Preferences) ble etablert i 1971. Fra 2002 har Norge gitt toll- og kvotefri markedsadgang for alle varer fra alle de 50 minst utviklede land (MUL). Fra 1.1.2008 er det gjort en rekke endringer. Endringene innebærer bl.a. at 14 lavinntektsland som ikke er i MUL-gruppen er blitt inkludert i ordningen med toll og kvotefri markedsadgang for alle varer. Detaljert informasjon om GSP-ordningens finnes i Toll- og avgiftsdirektoratets konsoliderte GSP-tekst på direktoratets internettsider. Endringene i GSP-ordningen fra 2008 er resultat av regjeringens gjennomgang av ordningen i 2006-7. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/tema/H....html?id=505963 Jeg er for all del mot proteksjonisme, men argumentet om at fattige land stenges ute fra norske marked er rett og slett ikke sant. Endret 25. november 2008 av smoothie Lenke til kommentar
cp-nilsen Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Vil bare legge til at de fattigste u-landene ikke har noen subsidier eller tollbarierer mot seg. Tollbarrierer er en ting, men hvordan kan de ikke ha subsidier mot seg? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Tolltrapper blir jo fortsatt et problem, da. Lenke til kommentar
L4r5 Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 «Sara» avslørte mannens utroskap med spionprogram. Er dette egentlig i det hele tatt lov? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Vil bare legge til at de fattigste u-landene ikke har noen subsidier eller tollbarierer mot seg. Tollbarrierer er en ting, men hvordan kan de ikke ha subsidier mot seg? Subsidier blir selvsagt feil Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Vil bare legge til at de fattigste u-landene ikke har noen importkvoter eller tollbarierer mot seg. 64 lavinntektsland har toll- og kvotefri markedsadgang for alle sine varer til Norge. Den norske GSP-ordningen (Generalized System of Preferences) ble etablert i 1971. Fra 2002 har Norge gitt toll- og kvotefri markedsadgang for alle varer fra alle de 50 minst utviklede land (MUL). Fra 1.1.2008 er det gjort en rekke endringer. Endringene innebærer bl.a. at 14 lavinntektsland som ikke er i MUL-gruppen er blitt inkludert i ordningen med toll og kvotefri markedsadgang for alle varer. Detaljert informasjon om GSP-ordningens finnes i Toll- og avgiftsdirektoratets konsoliderte GSP-tekst på direktoratets internettsider. Endringene i GSP-ordningen fra 2008 er resultat av regjeringens gjennomgang av ordningen i 2006-7. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/tema/H....html?id=505963 Jeg er for all del mot proteksjonisme, men argumentet om at fattige land stenges ute fra norske marked er rett og slett ikke sant. Gjelder dette jordbruksvarer også? Lenke til kommentar
Lemkin Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Vil bare legge til at de fattigste u-landene ikke har noen importkvoter eller tollbarierer mot seg. 64 lavinntektsland har toll- og kvotefri markedsadgang for alle sine varer til Norge. Den norske GSP-ordningen (Generalized System of Preferences) ble etablert i 1971. Fra 2002 har Norge gitt toll- og kvotefri markedsadgang for alle varer fra alle de 50 minst utviklede land (MUL). Fra 1.1.2008 er det gjort en rekke endringer. Endringene innebærer bl.a. at 14 lavinntektsland som ikke er i MUL-gruppen er blitt inkludert i ordningen med toll og kvotefri markedsadgang for alle varer. Detaljert informasjon om GSP-ordningens finnes i Toll- og avgiftsdirektoratets konsoliderte GSP-tekst på direktoratets internettsider. Endringene i GSP-ordningen fra 2008 er resultat av regjeringens gjennomgang av ordningen i 2006-7. http://www.regjeringen.no/nb/dep/ud/tema/H....html?id=505963 Jeg er for all del mot proteksjonisme, men argumentet om at fattige land stenges ute fra norske marked er rett og slett ikke sant. Gjelder dette jordbruksvarer også? Gjelder all import fra disse landene. Jordbruksvarer inkluderer dette. Problemet med jordbruksvarer er ikke importpreferansene til Norge, men landsbrukspolitikk i Norge med all den subsidieringen bøndene våre får. Dette innebærer at bøndene stiller med et konkurransefortrinn på norske markeder i forhold til hva bøndene i u-landene har (selv om det burde vært motsatt med tanke på produksjonskostnadene i Norge vs u-landenes produksjonskostnader). Jeg tviler noe parti vil kunne forrandre noe nevneverdig på dette, i og med at bøndene har drevet med meget dyktig lobbyvirksomhet over lang tid. For en grundigere gjennomgang av Norges importpreferanser på jordbruk finner du her, og her kan du lese om Norges importpreferanser generelt mot MUL. Begge artikklene er produsert av NUPI (Norks Utenrikspolitisk Institutt). I 2004 sto MLU og nedre del av middelsinntektland for 15-16% av den totale jordbruksimporten til Norge. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Største problemet landbrukssubsidiene i Norge(og EU) utgjør for u-land er vel påfølgende dumping av vestlige jordbruksprodukter i u-land som så utkonkurrer lokal produksjon. Personlig så mener jeg det er viktig at et land er potensielt selvforsynt med mat, både fordi det er svært forurensende å skulle frakte all mulig mat på kryss og tvers over hele kloden og fordi man i krisetider ikke nødvendigvis har mulighet til å importere alt man trenger av mat. Lenke til kommentar
Evilfish Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 og ikke bare det, men han henter også mange rådgivere osv fra Clinton administrasjonen... og når ting ikke kunne bli værre så ble Hillary utenriksminister yeah... CHANGE indeed Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Jeg tror kanskje det er en idé å vente med å dømme fyren før vi ser hvordan det barker i vei. Lenke til kommentar
Rampage Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Obama sa vel ærlig talt at han ville ta inn kritikere, republikanere. Inspirert av Lincoln (?) som hadde kritikere i kabinettet. For å ikke få masse "ja-mennesker". Forandringer, vel, vi får se. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 25. november 2008 Rapporter Del Skrevet 25. november 2008 Både Obama og McCain gjorde et nummer ut av hvor samarbeidsvillige og pragmatiske dem var under valgkampen. Det å reach across the aisle, ble en høystatusgreie, noe begge prøvde å vise til at dem hadde gjort i sentatet, og begge kandidatene lovte vel å gjøre det når eller om dem ble president. Så det er vel det vi ser nå. Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Obama sa vel ærlig talt at han ville ta inn kritikere, republikanere. Inspirert av Lincoln (?) som hadde kritikere i kabinettet. For å ikke få masse "ja-mennesker". Forandringer, vel, vi får se. Da burde han lett litt bedre, busk juniors mafiabande er ikke akkurat der jeg ville rekruttert mine kritikere, om jeg var en edel og rettskaffen president med landets beste i tankene. Lenke til kommentar
reverto Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Nå spørs det da om ikke Barack Obama har litt bedre greie på dette enn hva du har da. Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 og ikke bare det, men han henter også mange rådgivere osv fra Clinton administrasjonen... og når ting ikke kunne bli værre så ble Hillary utenriksminister yeah... CHANGE indeed Clinton-administrasjonen var da ikke bare ille. Lenke til kommentar
Supernisse51 Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 Vil radiomerke norske leger link: http://www.tu.no/it/article190094.ece Dette virker som en veldig dårlig ide. Hvor lenge går det før en eller annen politiker foreslår det samme skal skje med politiet. Så skal dette over til mannen i gate fordi det er til "vårt eget beste" Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 26. november 2008 Rapporter Del Skrevet 26. november 2008 (endret) Nå spørs det da om ikke Barack Obama har litt bedre greie på dette enn hva du har da. Hva slags argument er det der da? Enhver toppsjef vil ha bedre greie på interne forhold enn en utenforstående. Det gjør ikke hans/hennes handlinger fantastiske og positive. De fleste driver business. Jeg håper gjerne at Obama vil bringe omfattende endringer, men kan ikke si at denne informasjonen styrker min tillit til han. Min person er ikke relevant for om Obama har gjort et godt valg eller ei. Vil radiomerke norske legerlink: http://www.tu.no/it/article190094.ece Dette virker som en veldig dårlig ide. Hvor lenge går det før en eller annen politiker foreslår det samme skal skje med politiet. Så skal dette over til mannen i gate fordi det er til "vårt eget beste" Da har det kommet til Norge. Faenskapen bør forbys, før den gjør noe skade. Endret 26. november 2008 av AvieN Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå