Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Men et påbud om hygienisk snusbruk (vaske hendene, spytte ut på bestemt sted osv) tror jeg burde vært innført i det minste. Tror ikke det er alle som er like hygienisk, og det er ekkelt å tenke på at personen jeg håndhilser på kanskje har hatt fingeren inn under leppa.

Sannsynligheten for at de seks prosentene som snuser fast, og fire som snuser av og til har hatt en finger under leppen før han håndhilser på deg, er betraktelig mye mindre enn at alle hundre prosent av menn og kvinner ikke har vasket hendene etter et toalettbesøk. :thumbdown:

Har ingenting imot et røykeforbud på barer og restauranter, men den dagen jeg ikke kan sette meg på en benk og ta en røyk i fri natur (forutsett at jeg ikke plager noen), har landet tatt en usunn retning.

Noen år frem i tid så tror jeg at røyking vil ha så lav sosial aksept at det nok vil være det største hinderet for å røyke i "fri luft".

 

Appropo røyking vs. snus så stod det en artikkel i BA papir for en ukes tid siden, om hvor lite helsefarlig snus var i forhold til sigarretter.

Og som jeg ikke var klar over, så forsvant den konkrete helseadvarselen fra snus pga at snusprodusentene fjernet de stoffene fra snusen som var helseskadelig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen år frem i tid så tror jeg at røyking vil ha så lav sosial aksept at det nok vil være det største hinderet for å røyke i "fri luft".

 

Hvorfor se ned på røykere? Det er en ting jeg virkelig ikke skjønner. Om man setter som presedens at alle som røyker er dumme, kan jeg skjønne det, men langtifra alle røykere er dumme.

Lenke til kommentar
Men et påbud om hygienisk snusbruk (vaske hendene, spytte ut på bestemt sted osv) tror jeg burde vært innført i det minste. Tror ikke det er alle som er like hygienisk, og det er ekkelt å tenke på at personen jeg håndhilser på kanskje har hatt fingeren inn under leppa.

Da må vi innføre samme ordning for folk som bruker tyggegummi, alle som pirker i tennene etter lunchen må gjøre det og så videre.

 

Ærlig talt er det intet annet enn kommunisme å delkontrollere folks arbeidsmiljø så usedvanlig latterlig.

 

Og når det kommer til kasting av snus på vegge og i tak (under pulter? De som tror slikt forekommer snuser ikke selv).

 

Det er rett og slett unødvendig å forby snusing på grunn av slikt. Kanskje NETTOPP på grunn av snusforbud må man kvitte seg med snusen raskt og effektivt. Man må kvitte seg med snusen utenfor klasserommet. Hadde man kunnet spytte i timen, spytter man i søppelbøtta, spesielt siden læreren ser på.

 

Det er en ting å straffe folk som kaster snus på vegger og i tak, det har jeg selv gjort (knyttneve i skulder). Det er idiotisk, og ødelegger for oss andre som bare snuser og kaster snusen der den skal kastes - i søppelbøtta eller på toalettet.

 

*irritert*

Lenke til kommentar
Noen år frem i tid så tror jeg at røyking vil ha så lav sosial aksept at det nok vil være det største hinderet for å røyke i "fri luft".

 

Hvorfor se ned på røykere? Det er en ting jeg virkelig ikke skjønner. Om man setter som presedens at alle som røyker er dumme, kan jeg skjønne det, men langtifra alle røykere er dumme.

Er det røykere som blir stigmatisert eller er det røykingen? ;)

 

Uansett, var ikke forrige innlegget mitt ment som noe negativt i en eller annen retning, kun ment som en betrakning.

Som Dotten sa så var det sjelden at han så medstudenter under 25 som røykte.

Og jeg merker det godt selv, om jeg er på vorspiel og fest med eldre eller yngre venner. Blant de eldre røykes det inne og de fleste gjør det. Blant de yngre så røyker færre, de må ut i alt slags vær, og hvor røykerene faktisk er de asosiale.

 

 

Ærlig talt er det intet annet enn kommunisme å delkontrollere folks arbeidsmiljø så usedvanlig latterlig.

 

Og når det kommer til kasting av snus på vegge og i tak (under pulter? De som tror slikt forekommer snuser ikke selv).

 

Det er rett og slett unødvendig å forby snusing på grunn av slikt. Kanskje NETTOPP på grunn av snusforbud må man kvitte seg med snusen raskt og effektivt. Man må kvitte seg med snusen utenfor klasserommet. Hadde man kunnet spytte i timen, spytter man i søppelbøtta, spesielt siden læreren ser på.

Om arbeidgiver har et problem med å fjerne snus i og rundt bygningen den holder til i så ser jeg ingen grunn for at ikke arbeidsgiver ikke skal kunne innføre et forbud mot det.

Det får jo være opp til "sjefen" å avveie problemsstillingen om hvorvidt snusproblemet overgår rastløse og irriterte snusere eller ikke.

Men det er nok oftes slik at et snusforbud vil oppleves som tyngre umiddelbart etter et forbud inntreffer før man blir vant til det og aksepterer det.

 

At det er et forbud mot snus på skoler (vgs) er jo veldig forståelig.

Snus har tross alt en 18 års grense, og at en skole ikke tilrettelegger for bruk blant en aldersgruppe som ikke har anledning til bruk er en fair sak.

Lenke til kommentar
Er det røykere som blir stigmatisert eller er det røykingen? ;)

 

Uansett, var ikke forrige innlegget mitt ment som noe negativt i en eller annen retning, kun ment som en betrakning.

Som Dotten sa så var det sjelden at han så medstudenter under 25 som røykte.

Og jeg merker det godt selv, om jeg er på vorspiel og fest med eldre eller yngre venner. Blant de eldre røykes det inne og de fleste gjør det. Blant de yngre så røyker færre, de må ut i alt slags vær, og hvor røykerene faktisk er de asosiale.

 

 

I mange tilfeller er det røykerne som blir stigmatisert. Det er bare å se på noe av anti-røyk-postene som er her på forumet det, så ser man det.

 

Forøvrig merker jeg godt selv at andelen røykere går ned, både på fest, i utelivet og på skolen. Jeg synes det er en god utvikling, røyking er jo ikke sunt. Selv vet jeg med meg selv at jeg kommer til å slutte å røyke når jeg slår meg ned og begynner å stifte familie, da jeg føler at røykingen ikke er noe jeg ønsker å ta med meg videre i livet. Særlig ønsker jeg ikke at mine eventuelle barn skal påvirkes av det.

Lenke til kommentar
Men et påbud om hygienisk snusbruk (vaske hendene, spytte ut på bestemt sted osv) tror jeg burde vært innført i det minste. Tror ikke det er alle som er like hygienisk, og det er ekkelt å tenke på at personen jeg håndhilser på kanskje har hatt fingeren inn under leppa.

For kaste meg selv og noen brannfakler inn i debatten, er jeg her helt enig med A-Jay. Egne steder hvor man kunne "kaste" snus burde være essensielt foran alle innganger og der folk røyker. Hygiene burde også bedres, selv om man her får vansker med og kontrollere dette. Ingen får slippe inn på Oslo City før de har vasket hendene og tømt kjeften for snus :wee: Det finnes riktignok en gylden middelvei her.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
I mange tilfeller er det røykerne som blir stigmatisert. Det er bare å se på noe av anti-røyk-postene som er her på forumet det, så ser man det.

Og det er jo egentlig lett å forstå.

Med utgangspunkt i den rasjonelle konsumenten, så vil en investering med en alltid negativ nåverdi være vanskelig å forsvare. Forsåvidt et verdibegrep i utvidet forstand.

Når halvparten av dødsfallen blant røykere kan tilbakevises til røyking, samtidig som man er villig til å betale for det, så virker ikke det i utgangspunktet særlig smart.

Særlgi ikke med forutseningen om at sigaretter ikke er et savn for noen før man begynner.

Men samtidig så finnes jo ikke den rasjonelle konsumenten. :)

 

Og så lenge det finnes hensynsløse røykere av typen som venter på bussen, får ikke røykt ferdig, knipser gloen og tar med seg stumpen inn på bussen og fyller bussen med odør så er det desto enklere for ikke røykere å tilegne seg negative assosiasjoner til røykere som en gruppe.

Eller røykeren som pumper før han kommer inn i butikken hvor man jobber og som på død og liv skal stå rett ved siden av deg samtidig som han puster på deg, og helst litt på drøvelen og så blir man jo ikke overbevist om skarpheten til personen.

 

For røyking er til sjenanse, og da blir det enkelt å stigmatisere alle(!) røykerne. Akkuratt som at alle fra pakistan er gjengmedlem for det står jo i avisen.

Ikke nødvendigvis riktig, men enkel informasjonsprosessering i de fleste hoder.

 

 

Ja, derfor burde det være en slags "deponering stasjon " for dette.

Toaletter, bosskurver og topplokket på posesnus boksene.

Så de finnes, å ikke ta dem i bruk er kun latskap.

Lenke til kommentar

Montgomery: Akkurat det er utrolig irriterende. Jeg tar alltid hensyn til andre når det kommer til røyking. Skal jeg røyke når jeg venter på tog/buss/trikk, står jeg alltid et stykke unna andre. Jeg unngår å stå rett utenfor dører å røyke, samt at jeg gjerne flytter meg om noen ber om det.

 

Allikevel blir jeg sammenlignet med de som fyrer opp en røyk i en fremmed persons stue for det er en selvfølgelighet at han/hun skal få røyke når som helst, hvor som helst.

Lenke til kommentar
Toaletter, bosskurver og topplokket på posesnus boksene. Så de finnes, å ikke ta dem i bruk er kun latskap.

Ja, dette handler like mye om holdninger og arbeid rund disse.

Tror at alle som har jobbet på utested er særlig obs på slikt.

Å pille snusklyser ut fra askebeger og gjerne den typen askebeger med liten åpning, og en "stumpe plattform" er noe dritt.

Lenke til kommentar
Montgomery: Akkurat det er utrolig irriterende. Jeg tar alltid hensyn til andre når det kommer til røyking. Skal jeg røyke når jeg venter på tog/buss/trikk, står jeg alltid et stykke unna andre. Jeg unngår å stå rett utenfor dører å røyke, samt at jeg gjerne flytter meg om noen ber om det.

 

Allikevel blir jeg sammenlignet med de som fyrer opp en røyk i en fremmed persons stue for det er en selvfølgelighet at han/hun skal få røyke når som helst, hvor som helst.

Du blir nok det dessverre.

Samtidig så tror jeg og det er mye av grunnen til at andel røykere går ned.

Hensynsfulle røykere ønsker ikke "være som de", eller at yngre lar være å begynne for å ikke "bli som de".

 

Irriterer meg like mye over dritt unger som spytter tyggegummi på bakken, har fått flere av disse under skoa :hrm: En gang ble jeg så forbanna at jeg tok hele tyggegummiene og trøkka'n opp i trynet på vedkommende, samtidig som jeg var ganske truende! Tror du han ble skremt :wee: Er vanligvis en sindig mann, men nok er nok.

:D

Og når hundeeiere ikke evner å ta opp dritten sin etter bikkjen. Fair nuf om det er på hardangervidden, men blant tettbebygde strøkk.

Lenke til kommentar
Om arbeidgiver har et problem med å fjerne snus i og rundt bygningen den holder til i så ser jeg ingen grunn for at ikke arbeidsgiver ikke skal kunne innføre et forbud mot det.

Det får jo være opp til "sjefen" å avveie problemsstillingen om hvorvidt snusproblemet overgår rastløse og irriterte snusere eller ikke.

Hvilket problem utgjør snus blant voksne mennesker som ikke akkurat kaster snusen på veggene?

 

Men det er nok oftes slik at et snusforbud vil oppleves som tyngre umiddelbart etter et forbud inntreffer før man blir vant til det og aksepterer det.

Jeg ville aldri akseptert det. Forbud mot harmløse ting på en arbeidsplass er idiotisk.

 

At det er et forbud mot snus på skoler (vgs) er jo veldig forståelig.

Snus har tross alt en 18 års grense, og at en skole ikke tilrettelegger for bruk blant en aldersgruppe som ikke har anledning til bruk er en fair sak.

Nå er det faktisk slik at man blir atten år det året man går VG2.

 

Det er ikke snakk om å legge til rette for noe. Det er snakk om å ikke totalforby noe. Forbud mot snusing på skoler innvirker ikke på antall snusere - personlig erfaring - annet enn at snuserne risikerer en anmerkning for dårlig oppførsel selv om de ikke har oppført seg dårlig.

 

Å forby snus er idiotisk. Du skader deg selv, men that's it.

Lenke til kommentar
Kommer faktisk ikke på en eneste medstudent på under 25 som røyker. Snus er mer utbredt, det vil vel leve lenger.

Hva tenker du på når du sier medstudent? Ved høyskole/universitet, eller teller videregående også? Jeg er 18 og røyker.

 

Edit: Og til de som nå planlegger å fortelle meg hvor utrolig dum jeg er som begynner når alle slutter og slikt, vennligst fortell meg noe jeg ikke vet.

Endret av Arinomi
Lenke til kommentar
Det later jo til at mange makt-tiltak for å forhindre røyking ikke fungerer, og når de fungerer, skjønner de ikke hvorfor. Folk bør få slutte å røyke av seg selv, og først da kan man like gjerne forby.

 

Nå er det jo slik at det har vært massiv nedgang etter at røykeloven kom. Om det er som direkte konsekvens av dette eller noe annet (holdningskampanjer eksempelvis) får være opp til forskerne å finne ut av.

 

Jeg har enda til gode å se noe som viser at røykeloven ikke har medvirket til at færre røyker.

 

Hva tenker du på når du sier medstudent? Ved høyskole/universitet, eller teller videregående også? Jeg er 18 og røyker.

 

Student refererer her til høyere utdanning (høyskole/universitet). På videregående eller grunnskolen er man elev.

 

Jeg er fullstendig klar over at det finnes 18-åringer som røyker. Men det er langt fra like hyppig som når jeg selv var 18. Totalt for befolkningen har det gått fra over 40% til ned mot 20% (var vel 29% i 2003). Forhåpentligvis vedvarer trenden.

 

Det er imponerende, spesielt med hvor vanskelig det er å slutte å røyke. Det sies at nikotin er mer avhengighetsdannende enn heroin. I tillegg har man ikke presset ved at det er ulovlig. De fleste røykerne jeg kjenner har lyst til å slutte, men de er under nikotinens kontroll.

 

Det må være litt av en godfølelse for de som har klart å bekjempe nikotinsuget og vunnet kontrollen over egen kropp. Slikt vitner om skikkelig viljestyrke :)

Lenke til kommentar
Kommer faktisk ikke på en eneste medstudent på under 25 som røyker. Snus er mer utbredt, det vil vel leve lenger.

Når du bruker studenter som utvalg må du jo også ta høyde for hvilket sosioøkonomisk sjikt de fleste av dem tilhører. Det er langt fler uten vgs/høyere utdannelse som røyker enn snittet, og derfor ser vi selvfølgelig en motsatt tendens blant de som har utdannelse. Men jeg er enig i konklusjonen din om at snus nok i stor grad nå tar den rollen sigaretten tidligere har hatt, ihvertfall blant visse lag av befolkningen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...