Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg skjønner ikke hvorfor de ikke bare brukte den makt som var nødvendig. "Flytt dere, ellers skyter vi". Ikke? Pang, pang. To mindre som står i veien. "Slipp oss frem for faen, ellers skyter vi." Ikke? Pang, pang, pang. "Siste advarsel!" Ikke? Pangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpangpang. Må ha vært en rimelig stusselig militærtropp med en feig offiser.

Lenke til kommentar
Gidd a.

Om man hadde blitt siktet på med et brukbart maskingevær eller noe lignende, så ville de fleste flyttet på seg.

De fleste som står imot politi er uansett villige å stå imot maskin gevær. Eller har du ikke sett klippet av asiateren som stå foran tanksen i kina?

 

Nei, eneste som hadde funket her hadde vært tåregass. Immobilisere uten å ta livet av folk.

 

Angående å kaste opp, hmm. Joa, sikkert kvalmt å forestille seg dette. Men sammenligner man dette med andre ting som har skjedd så er dette et skrubbsår.

Lenke til kommentar

Bodø kommune forbyr røyk og snus på jobb

Fra nyttår blir det ulovlig å røyke og snuse både innendørs og utendørs i arbeidstiden for de rundt 3.000 ansatte i Bodø kommune.

 

Nordlands-kommunen er den første i landet til å innføre et slikt totalforbud mot tobakk.

Men også politikerne i Levanger i Nord-Trøndelag vurderer et tilsvarende tiltak.

 

Bodø kommune foretar imidlertid juridiske vurderinger rundt lovligheten av et forbud mot snus før forbudet settes i verk, skriver Avisa Nordland.

 

– Røyking og snus kan ikke sidestilles juridisk eller når det gjelder helsefare, så vi har bedt juristene se på dette med snusingen. Nå skal en arbeidsgruppe diskutere vedtaket og lage en plan for hvordan det skal gjennomføres, sier kommunens folkehelsekoordinator, Tom Solli, til avisen.

 

Så hvor er det mening at personer som røyker skal gå da? Skal de som det latterlige skoleforbudet stille seg utenfor skolen sitt området og så ta en røyk? :roll:

Endret av b-real
Lenke til kommentar

Har det ikke vært ulovlig å røyke i offentlige bygg siden røykeloven v1.0 kom i 1993 eller noe sånt?

 

Forbud mot snusing synes jeg var for drøyt for kommunalt ansatte. Derimot skjønner jeg godt et sånt forbud på skoler siden det grises mye med snus innendørs. Klyser som henger i taket over alt, klistret under pulter, på vegger osv. Derimot tviler jeg sterkt på at det er noe tilgrisingsproblem på kommunale arbeidsplasser.

 

Hvor røykerne skal gå? Aner ikke. Det er ikke mitt problem, ei heller politikernes problem å finne ut av. Røykerne må rett og slett tenke selv og finne seg en passende plass som er både tillatt og ikke plager andre. Det synes jeg ikke er for mye forlangt.

Lenke til kommentar
Har det ikke vært ulovlig å røyke i offentlige bygg siden røykeloven v1.0 kom i 1993 eller noe sånt?

 

Forbud mot snusing synes jeg var for drøyt for kommunalt ansatte. Derimot skjønner jeg godt et sånt forbud på skoler siden det grises mye med snus innendørs. Klyser som henger i taket over alt, klistret under pulter, på vegger osv. Derimot tviler jeg sterkt på at det er noe tilgrisingsproblem på kommunale arbeidsplasser.

Men et påbud om hygienisk snusbruk (vaske hendene, spytte ut på bestemt sted osv) tror jeg burde vært innført i det minste. Tror ikke det er alle som er like hygienisk, og det er ekkelt å tenke på at personen jeg håndhilser på kanskje har hatt fingeren inn under leppa.

Lenke til kommentar

Mistenkelig lave narkobeslag

Tollvesenet i Nord-Norge beslaglegger nesten ikke narkotika lenger. Regionsjefen synes det er bekymringsfullt.

 

Atle_Joakimsen.jpg
– Vi må sette oss ned og se på hva som skjer. Er narkotikasmuglingen stoppet opp på grunn av store finske beslag for noen år siden? Eller har smuglerne funnet andre innfartsårer? Vi vil samle opplysninger som vil munne ut i en rapport, sier regiondirektør Atle Joakimsen ved tollvesenets nordnorske hovedkvarter i Tromsø.

 

Få og små narkobeslag er ikke noe helt nytt for Tollregion Nord-Norge. Det har vært en gjenganger de siste årene.

– Det oppsiktsvekkende er at man nå også på finsk side har opplevd stor tørke i nord, når det gjelder narkobeslag.

– 14 gram hasj var det eneste tollmyndighetene nord i Finland beslagla av narkotika første halvår i år. Tidligere har de blant annet hatt relativt store beslag av heroin og kokain, forteller Joakimsen.

 

I løpet av 2007 og 2008 har Tollregion Nord-Norge ikke beslaglagt et eneste gram heroin, amfetamin eller kokain. Beslag av hasj og marihuana begrenser seg til noen få gram, og diverse narkotiske tabletter til noen få hundre.

– Vi har hatt beslag på opptil 20 kilo hasj. Det var høsten 2005 ved Kilpis. Beslag av narkotiske stoffer i en slik skala har vi ikke hatt de siste årene i vår region.

– I motsetning til i tollregionene Nord-Norge og Midt-Norge, har det sørpå vært gjort mange større beslag i år, sier Atle Joakimsen.

 

Norgeshistoriens største beslag av amfetamin er et godt eksempel. 28. januar i år beslagla tollere hele 116 kilo amfetamin i Oslo. Totalt ble det i første halvår beslaglagt 226 kilo amfetamin, en dobling fra første halvår 2007.

Tollvesenets narkobeslag i hele landet første halvår 2008 omfattet også 21 kilo kokain, 26 kilo heroin, 296 kilo cannabis og fem tonn av det narkotiske midlet khat.

 

De store narkorettssakene i Nord-Troms tingrett de siste årene har omhandlet saker der politiet har påvist at betydelige beslag er fraktet gjennom Norge. Verken tollregiondirektøren eller narkosjefen ved Tromsø politistasjon vil påstå at det alene forklarer mindre avsløring av narkosmuglere på Nordkalotten.

– At det kommer noe narkotika over grensen er det vel ikke noen tvil om. Men det gjelder bare å få tatt det, sier politiavdelingsleder Morten Pettersen.

 

Han synes det er vanskelig å mene veldig mye om det har vært noen utvikling i hvilke ruter narkosmuglerne tar inn til Norge, men ser gjerne at tollvesenets eget initiativ kan bidra til flere oppklaringer.

– Generelt er det bare positivt å evaluere måten man jobber på, for å se om man kan lykkes enda bedre, sier Pettersen.

Hva faen? 14g hasj er alt som har blitt beslaglagt av narkotika første halvåret? Da vet iallefall jeg hvor en skal dra hvis en skal smugle noe over landegrensa :innocent:

Endret av b-real
Lenke til kommentar
Tja...forbud og forbud. Jeg kunne røyke på røykerom da jeg jobbet på sykehjem her tidligere i år som nattevakt så dette forbudet kan jeg ikke akkurat se har trått i kraft så veldig sterkt.

Det røykerommet var jo i grunn de innlagtes. Grunnen til at vi brukte det på natterstid var jo på grunn av at vi måtte være i nærheten.

Lenke til kommentar

Blir bra når røyking er utryddet. Trenden er veldig bra, flere og flere sier nei og blant de yngre er det ikke akkurat lett å finne røykere. Gruppepresset i den yngre generasjonen har gått fra idioter som prøver å presse folk til å røyke, til at folk nå presses til ikke å begynne å røyke. The tide has changed.

 

Kommer faktisk ikke på en eneste medstudent på under 25 som røyker. Snus er mer utbredt, det vil vel leve lenger.

 

Husker arbeidsgiveren min i Posten ønsket å nekte oss å spille bedriftsfotball fordi det forekom så mange skader der og sykefraværet derfor gikk opp. Selv trøkte han i seg 19 giftstoffer daglig gjennom røyken. Et fint paradoks det. :)

Lenke til kommentar

Vel, om røyketrenden tar slutt på grunnlag av at folket blir opplyst og ungdom velger å si nei til røyk, så er det helt greit. Men jeg forbeholder meg retten til å selv røyke om jeg ønsker det.

 

Har ingenting imot et røykeforbud på barer og restauranter, men den dagen jeg ikke kan sette meg på en benk og ta en røyk i fri natur (forutsett at jeg ikke plager noen), har landet tatt en usunn retning.

Lenke til kommentar

Ser man røyk opp mot andre rusmidler som alkohol, hasj, kat, osv. så er det vel egentlig bare gammel uvane som gjør lovverket så vondt å vende.

 

Hadde røyk vært noe nymotens greier som dukket opp nå ville det garantert blitt like forbudt som hasj og kat. På lang sikt håper jeg røyk som fenomen opphører. Ikke fordi lovverket sier det men fordi alle instinktivt skjønner at inhalering av forbrenningsavgasser er usunt selv om de er parfymerte og fordi det blir sett ned på. (Noe det i stor grad allerede gjør)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...