Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/kultur/...medier/3757748/

^^ En seier for den internett-baserte debattformen eller en trist dag?

Jeg leste nylig en bra analogi på nettet: Hvis noen tagger grovt rasistiske ytringer på en husvegg, så vil vi selvsagt ikke anmelde huseieren for rasisme. Men vi venter at hun tar affære for å male over dette snarest mulig.

 

På samme måte er det på webforum, vi kan ikke vente at forumeieren hele tiden er ansvarlig for alt det som blir sagt, men vi bør kunne vente at de modererer visse typer utsagn så snart som rimelig mulig.

 

Så dette kommer egentlig an på hvor mye ansvar forumeieren har tatt for moderering av disse innleggene.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Har det ikke vært forsøk på en internasjonal anti-piratgruppe tidligere? mener jeg leste noen ord om det da jeg leste folkerett, men det er jo en stund siden.

 

Sjørøvere har lenge vært hostis humani generis. Alt i romertiden var de fritt vilt, og det er visstnok lagt til grunn at statene har full jurisdiksjon over slik piratvirksomhet: Det er tale om forbrytersk virksomhet som er av internasjonal karakter, som er vanskelig å hanskes med nasjonalt.

 

Veit, var ikke det jeg spurte om...

 

Vet, men det var ikke spørsmålet ditt jeg siktet til - jeg skrev etter assosiasjonsmetoden.

 

Hegnar-forumet er forresten en virtuell søppelkasse.

Endret av frevild
Lenke til kommentar
Det vi mangler i norge er en motivasjon til å utdanne seg. Det gjelder både for unge og eldre studenter (som ikke automatisk kan trekke fra utgifter til etterutdanning på skatten).

 

Når en er ferdig med skolegangen sin så sitter en kanskje med et lån på 400.000, og en kan argumentere alt en vil for at "vi" om faktisk bruker år på skolen tjener bedre enn "andre", men det bør være et visst skille mellom personer som ikke et utdannet og folk som er det.

 

Dermed tenker jeg i retning til å innføre reglene som tyskland har. Fullfører du skolegangen din, så slettes lånet automatisk. Hva er deres meninger på dette?

400 000 i lån? Er ikke dette overslaget langt større enn hva de fleste vil sitte med ved endte studier? Hvis du tenker deg en student som tar Master over 5 år mens han bor borte fra foreldrene vil lånet hans komme på 255000 (sett at vedkommende står i fagene sine, selvfølgelig). Han får 85 000 per år, men ved slutten av året omgjøres 40% til stipend, noe som vil si at han kun sitter igjen med 51 000 per år i lån.

Lenke til kommentar
400 000 i lån? Er ikke dette overslaget langt større enn hva de fleste vil sitte med ved endte studier? Hvis du tenker deg en student som tar Master over 5 år mens han bor borte fra foreldrene vil lånet hans komme på 255000 (sett at vedkommende står i fagene sine, selvfølgelig). Han får 85 000 per år, men ved slutten av året omgjøres 40% til stipend, noe som vil si at han kun sitter igjen med 51 000 per år i lån.

Med mindre det har endret seg de siste årene tror jeg ikke det er riktig. Jeg har ihvertfall over 200.000 i gjeld til lånekassen etter fullført 3-årig høyskole.

Lenke til kommentar

You would say that, wouldn't you?

 

Anyhoo.

 

Å anmelde Hegnar for rasisme er intet annet enn idiotisk og kunnskapsløst. Mennesker som ikke forstår seg på ny teknologi bør ikke uttale seg om tema der den nye teknologien står sentralt.

 

Å forhåndsmoderere et større norsk webforum (jeg har gjort det) er helt umulig. Moderatorene her på diskusjon.no vil si seg enige.

 

Som en motvekt og et alternativ må man ha en aktiv og kompetent moderatorstab. Men det er også det man må ha.

 

Om ikke annet burde de tampene og skrullingene som frekventerer Hegnar.no gjøre 'folk flest' svært lite mottakelig for slikt tull og fjas, og det er jo en god ting.

 

Les det som står der, om du ikke gapskratter innen fem minutter er du enten SVer eller fanatisk innvandringsmotstander og en fanatisk rasist. Sistnevnte tilfelle vil nok nikke anerkjennende.

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/kultur/...medier/3757748/

^^ En seier for den internett-baserte debattformen eller en trist dag?

 

En av mine egne kjernesaker er å bekjempe rasisme og jeg er glad jeg ikke nektes dette, fordi jeg lever i den tro at den beste måten å gjøre dette på er å gå i dialog med dem. Filosofien til Sokrates, Mills, Habermas og co. om at diskusjon er veien til å nå høyere innsikt. Jeg tror ikke det er å bekjempe rasisme ved å nekte dem å diskutere. Det er hva som Mill omtaler som å frarøve de som er motstandere muligheten for å diskutere det også.

 

http://www.dagbladet.no/2008/11/18/kultur/...medier/3757748/

^^ En seier for den internett-baserte debattformen eller en trist dag?

Jeg leste nylig en bra analogi på nettet: Hvis noen tagger grovt rasistiske ytringer på en husvegg, så vil vi selvsagt ikke anmelde huseieren for rasisme. Men vi venter at hun tar affære for å male over dette snarest mulig.

 

På samme måte er det på webforum, vi kan ikke vente at forumeieren hele tiden er ansvarlig for alt det som blir sagt, men vi bør kunne vente at de modererer visse typer utsagn så snart som rimelig mulig.

 

Så dette kommer egentlig an på hvor mye ansvar forumeieren har tatt for moderering av disse innleggene.

 

Kontrollansvaret er viktig. Diskusjon.no må kunne stilles juridisk ansvar for hva som blir publisert på sidene våre. Men loven er slik at det juridiske ansvaret først gjelder når man er blitt gjort oppmerksom på at det eksisterer ulovlig innhold. Fjernes det innen kort tid da, så kan man ikke stilles til ansvar. Dette kontrollansvaret kan de gjerne bli flinkere til å følge opp, slik at vi kan få vekk de useriøse aktørene. Googler man seg selv og finner noe injuriene om seg hos Diskusjon.no så er sjansen større å få det fjernet enn hvis du finner samme informasjon hos et mer useriøst debattfora. Vi må ta ansvaret på alvor og ha et system for kjapt å fjerne det vi blir gjort oppmerksom på. Og bedre skal det bli. Men det er tåpelig å anmelde eieren. En eier skal ikke blande seg inn i det redaksjonelle og det er da idiotisk å anmelde han. En professor burde vite bedre, foretaksansvaret bør ikke gjelde i slike redaksjonelle saker da det setter en uheldig presedens. Om Hegnar personlig skulle bli dømt betyr det at eiere i fremtiden vil begynne å blande seg inn i det redaksjonelle.

 

Tilhengerne av forhåndssensur, som Norsk Journalistlag, er nok preget litt for mye av "luditt-tankegangen". Holder på å skrive et lengre blogginnlegg om ansvar og hvorfor forhåndssensur er useriøst, får se når jeg blir ferdig med det.

Lenke til kommentar
En god løsning på piratproblematikken måtte være å sette i gang regulær eksortetjeneste i de mest utsatte områdene i regi av FN eller NATO. Piratene hadde tenkt seg om to ganger før de angrep en konvoi beskyttet av en fregatt eller tre. I tillegg hadde det vært god trening for marinegastene våre.

Ser nesten ut som de har lest innlegget mitt jo:

http://www.dagbladet.no/2008/11/18/nyheter...irater/3761510/

Lenke til kommentar

Nato har tidligere hansket pirater. Det er også hvorfor vi har fregatter, grunnet muligheten til å vokte egen handelsflåte internasjonalt.

 

Problemet er at de nye fregattene ikke er operative. Dessverre er det folk som med "Sjøforsvar" tenker så trangsynt at det kun dreier seg om "krig og sånt". Fregattene er knall til slike operasjoner, de har lang rekkevidde, bordingslag, topp kommunikasjon og hurtige.

Lenke til kommentar

Dette er den dårligste artikkelen jeg noen sinne har lest hos aftenposten. Det var så mye misvisende vrål at jeg så meg nødt til å kontakte forfatteren, og be ham finne seg en ny jobb.

 

Ikke ta noe av det dere ser i denne artikkelen seriøst. Dersom du har en naturvitenskapelig utdannelse med snev av medisin eller farmasi: Send en mail til de to idiotene som koket dette sammen.

 

Benzodiazepiner og MDMA er jo kliss likt!

 

http://www.aftenposten.no/nyheter/iriks/article2775594.ece

Endret av Fasces
Lenke til kommentar

HATER torsdager!

Da har vi Prosjekt til fordypning. Med en forbanna streng idiot av en lærer som jeg rett og slett hater. Jeg vurderer å skulke. Jeg klarer seriøst ikke å sitte der å jobbe med noe så innmari sinnssykt kjedelig drit under press engang. Går vg1 btw. HATER DET!!

 

Går det ikke ann å frita det?!

Endret av JohndoeMAKT
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/kultur/...medier/3757748/

^^ En seier for den internett-baserte debattformen eller en trist dag?

Rasismeparagrafen er idioti, og Bernt Hagtvet er en tulling.

Synes det faktisk er synd at saken ble henlagt.

Det hadde vært gøy å sett saken bli proesedert, gjerne helt frem til HR for å få en tydeligere avklaring av hvilke skranker det skal være for debattfora på internett.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...