Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jo sjaføren i avhør innrømmet at han kjørte for fort, og det er dette som er lagt til grunn for boten, så da er det ikke noe problem. Det er ikke noe galt i at overtredelser etterforskes på bakgrunn av sivile tips.

 

Du eller en annen sjåfør kunne selvsagt valgt å benekte det hele og sett hvor du kom hen med det i retten (dersom saken gikk så langt), men slikt er opplagt dårlig PR for en statsråd. Vi forventer at de som lager lovene respekterer dem selv, og da tar det seg dårlig ut om de begynner å krangle på en skarve fartsbot.

 

Vi har hatt flere saker i det siste hvor politikere har falt på fillesaker fordi de løy om det. Navarsete og sjåføren har nok gjort det eneste rette.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Jeg synes i grunnen det er litt fett at det fremdeles finnes ordentlige sjørøvere. Da jeg vurderte det som karrierevei avfeide jeg tanken som urealistisk siden dagens militærteknologi burde gjøre kort prosess med alt sånt. Vel, tydeligvis ikke.

 

Løsningen er nok enten å ta dem skikkelig hardt og/eller å gi dem noe annet å drive med. Hvis det er tilstrekkelig risikabelt å være pirat samtidig som det er en mulighet for å overleve på andre måter, vil problemet avta. Dette er nok desperate mennesker som ikke gir seg uten kamp.

Lenke til kommentar

Bevepning mot pirater funker som bare det det. Ett lasteskip er en stabil og fin plattform å skyte fra, en liten rask priatbåt er temmelig vanskelig å skyte fra. Problemet er hvem du skal skyte på. Skal du være rimlig sikker ender det fort med at "allt" innenfor skytbar avstand må skytes. For "100 år siden" ville nok løsningen være å sende 2-3 større krigsskip "ned dit" og la de senke allt, både pirater, fiskere og annet de måtte finne. De aller fleste i området er tross alt, ikke alt for velbemidlede, fiskere som ikke har noen forbindelser med piratvirksomhet. Så sånnt kan man nok ikke gjøre lenger.

 

De større skipene har også ofte en masse andre ganske effektive tiltak som det gjerne ikke snakkes alt for høyt om. Vet f.eks att min farfar var på ett skip på '50-tallet der anti-pirat tiltaket var at det var lagt opp ett perforert rør langs hele rekka. Dette røret var koblet til skipets dampkjele, og kunne utløses ved 'behov'.... Ellers er vannkanoner standardutstyr på de fleste større skip (brannslokking).

 

Rederienes problem med alle tiltakene er at de krever ett betydlig større mannskap. Skal alle skipets daglige gjøremål dekkes samtidig med att mannskapet skal få nok søvn og vile, er det rett og slett ikke plass til att 5-10 mann skal holde utkikk etter pirater fra ett mannskap på totalt kanskje 20. For de fleste skip er det da ikke regnet som nødvendig med denne ekstra utgiften, men spesielle skip (cruiseskip f.eks) eller skip med spesiellt viktig eller kostbar last blir ofte utstyrt med en egen bevepnet sikkerhetsstyrke i høyrisikoområder.

Lenke til kommentar

Ja, det er liksom det at kanoner må bemannes av egne folk. En sjømann er ikke nødvendigvis villig til å skyte med skarpt etter andre mennesker. Kanskje man kunne hatt ett eller flere avanserte fartøy i området, utstyrt med treffsikre missiler som utløstes ved nødanrop. Spørsmålet er hvor tidlig det er mulig å avsløre hensiktene til et mistenkelig fartøy.

Endret av Isbilen
Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/nyheter...enriks/3754773/

Er det bare meg, eller var denne straffen litt for hissig!? 20 000kr i bot, 18 dager i fengsel og 1år og 3 måneder indratt sertifikat. Alt dette bare fordi han kjørte på en sparkesykkel! Selvom det skal nevnes at han var beruset. Men fortsatt, wtf!

Det hørtes for drøyt ut, men jeg ser ikke helt for meg hvordan loven kunne vært endret. Kanskje straffeutmåling etter massefart * promille? I så fall ville en togfører som har spist likørsjokolade og kjører i 1 km/t få en enorm straff.

 

Kom gjerne med et forslag til lovformulering som gjør det mer rettferdig uten å skape nye urettferdige særtilfeller.

 

Ellers så synes jeg straffeutmålingen for en del trafikkovertredelser er hårreisende lave i blant. Ikke bøtenivået, men at svært uskikkede sjåfører som er dømt for å sette andres liv og helse i fare for n'te gang får tilbake førerkortet etter 6-12 måneder. Slike burde vært kastet ut av trafikken en mye lengre periode. Modenhet i toppetasjen og respekt for andres liv og helse kommer ikke over natta.

Lenke til kommentar

En god løsning på piratproblematikken måtte være å sette i gang regulær eksortetjeneste i de mest utsatte områdene i regi av FN eller NATO. Piratene hadde tenkt seg om to ganger før de angrep en konvoi beskyttet av en fregatt eller tre. I tillegg hadde det vært god trening for marinegastene våre.

Endret av L4r5
Lenke til kommentar
Hvilken n00b-mod har flytta tråden uten å identifisere seg?

Uklart, men tipper Simen1, som forresten er medlem av forumstyret og som har gjort en kjempe jobb med og flytte over innlegg. Det at mange brukere ikke leser rettningslinjene punkt 2 som sier, sitat: "Om du skal opprette en tråd så ha en klart definert problemstilling. Rene "utbrudd" hører hjemme i Såpeboksen.", før de oppretter nye tråder er et tilbakevendende problem. At noen her nå har gjort noe med dette er flott. Noen temaer skal faktisk debatteres i "Såpeboksen".

Lenke til kommentar
Hvilken n00b-mod har flytta tråden uten å identifisere seg?

Uklart, men tipper Simen1, som forresten er medlem av forumstyret og som har gjort en kjempe jobb med og flytte over innlegg. Det at mange brukere ikke leser rettningslinjene punkt 2 som sier, sitat: "Om du skal opprette en tråd så ha en klart definert problemstilling. Rene "utbrudd" hører hjemme i Såpeboksen.", før de oppretter nye tråder er et tilbakevendende problem. At noen her nå har gjort noe med dette er flott. Noen temaer skal faktisk debatteres i "Såpeboksen".

 

Er ikke enhver diskusjon bygget rundt det som opptar en i øyeblikket da?

 

Dette er ett utbrudd, ett annet utbrudd er hvordan tråder som omhandler økomoni blir stående med konspirasjonsteoritisk innhold, mens andre blir flyttet uten en eneste beskjed.

 

Mer utbrudd:

 

Om modereringen er sånn at når problemstillingen kommer klart frem og tråden alikevel blir flyttet så blir det forferdelig tungt å diskutere noe som helst, siden det meste havner i "såpeboksen".

Lenke til kommentar

Synd vi ikke har et sterkt nok sjøforsvar til å passe på skipsfarten vår. Vi er en av verdens største skipsfartsnasjoner men det er stort sett andres mariner som passer på den. Vi har normalt en fregatt i middelhavet i Nato-flåten som er der nede, men grunnet overgangen til de fem nye så er det en stund siden sist. Det var vel KNM Narvik for 3-4 år siden.

 

Når vi har fått 4 av de 5 nye operative kan vi igjen sende ned en. Med mindre SV får viljen sin og vi sitter med 3 fregatter hvorav 2 er operative (1 vil alltid måtte være i "dokk" av logistikkmessige og driftsmessige årsaker). Vi klarer ikke engang å passe på egen kystvakt, hvor russiske fiskere tidvis blir dem overlegne.

 

Men den enorme rekkevidden de nye fregattene får når de også er utstyrt med helikopter gjør at vi aldri har kunnet stille sterkere når det kommer til å overvåke farvann enten langs egen kyst eller langs transportruten til den norske sivile flåten (da spesielt middelhavet).

 

Moralen er at vi gledelig kan sende soldater til å beskytte andre lands borgere, men ikke for å beskytte en av de viktigste inntektskildene til norsk økonomi: skipsfart. Det er ikke bare fordi vi har en syk lang kyst vi trenger en slagkraftig marine, det er fordi vi har en syk stor skipsnæring og et fiske som må overvåkes og beskyttes. Enten av kystvakt (egen grense) eller Sjøforsvaret (internasjonalt farvann).

Lenke til kommentar
Har det ikke vært forsøk på en internasjonal anti-piratgruppe tidligere? mener jeg leste noen ord om det da jeg leste folkerett, men det er jo en stund siden.

 

Sjørøvere har lenge vært hostis humani generis. Alt i romertiden var de fritt vilt, og det er visstnok lagt til grunn at statene har full jurisdiksjon over slik piratvirksomhet: Det er tale om forbrytersk virksomhet som er av internasjonal karakter, som er vanskelig å hanskes med nasjonalt.

Lenke til kommentar
Har det ikke vært forsøk på en internasjonal anti-piratgruppe tidligere? mener jeg leste noen ord om det da jeg leste folkerett, men det er jo en stund siden.

 

Sjørøvere har lenge vært hostis humani generis. Alt i romertiden var de fritt vilt, og det er visstnok lagt til grunn at statene har full jurisdiksjon over slik piratvirksomhet: Det er tale om forbrytersk virksomhet som er av internasjonal karakter, som er vanskelig å hanskes med nasjonalt.

 

Veit, var ikke det jeg spurte om...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...