Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/nyheter...enriks/3754773/

 

Er det bare meg, eller var denne straffen litt for hissig!? 20 000kr i bot, 18 dager i fengsel og 1år og 3 måneder indratt sertifikat. Alt dette bare fordi han kjørte på en sparkesykkel! Selvom det skal nevnes at han var beruset. Men fortsatt, wtf!

 

Ble tatt for promillekjøring med hagetraktor for noen år siden.

Det gikk i 3 km/t fordi ingen hadde finni høygiret.

Jeg fikk 21 mnd. uten lappen og 21 dager i kakebua.(de andre var bevisstløse) :p

Lenke til kommentar

http://www.bt.no/innenriks/article663351.ece

 

Slik jeg kunne tyde artikkelen så har både journalistsjåføren og sjåføren til Navasete fått hvert sitt forelegg på 1600 kr for fartsovertredelse.

 

Måling gjort på speedometer med den misvisningen det måtte medføre.

 

Jeg hadde ikke godtatt dette forelegget, ganske enkelt fordi det ikke foreligger noen godkjent måling, men hva synes vi så om denne måten å drive både journalistikk og politiet på?

 

Gir dette rom for at hver og en og ringe og melde alle for fartsovertredelser, eller vil dette gjøre det lettere for politiet å vinne frem i tvilsomme saker hvor fart og målinger står sentralt?

 

Uansett hvordan en vrir eller vrenger saken så bør man ha en sikker måling av fart, og ikke en laget av sensasjonshungrige journalister....

Lenke til kommentar
http://www.dagbladet.no/2008/11/18/nyheter...enriks/3754773/

 

Er det bare meg, eller var denne straffen litt for hissig!? 20 000kr i bot, 18 dager i fengsel og 1år og 3 måneder indratt sertifikat. Alt dette bare fordi han kjørte på en sparkesykkel! Selvom det skal nevnes at han var beruset. Men fortsatt, wtf!

 

Ble tatt for promillekjøring med hagetraktor for noen år siden.

Det gikk i 3 km/t fordi ingen hadde finni høygiret.

Jeg fikk 21 mnd. uten lappen og 21 dager i kakebua.(de andre var bevisstløse) :p

 

Streffen synes for meg helt ok.

Lenke til kommentar

Å bevæpne sivile skip har akkurat samme problem som all annen bevæpning: Når en sivilist står ansikt til ansikt med en blodtørstig pirat så kommer piraten til å være raskest på avtrekkeren, fordi han ikke har noen hemninger med å skyte. At mannskapet kan låse seg inne hjelper ikke, så lenge piratene kommer seg ombord.

 

Vi måtte utvide mannskapet med leiesoldater for at en slik løsning skulle være effektiv. Det dels et økonomisk spørsmål for rederiene om det er lønnsomt. Samtidig øker eventuell motstand risikoen for tap av menneskeliv også blant det sivile mannskapet. Det er ikke uten videre en akseptabel kostnad. Det skal erfaringsmessig mye til før folk i siviliserte land aksepterer tap av sivile liv i bytte med økonomisk gevinst.

 

Artikkelen sier at piratene klarte å snike seg forbi patruljerende krigsskip, så løsningen er antagelig ikke å finne til sjøs uansett. Istedet bør verdenssamfunnet i mangel av et fungerende stats og militær-apparat i Somalia gripe inn mot piratenes antatte base i Eyl.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Det er somaliske pirater vi snakker om her. Dette vitner bare om hvor mye kaos som råder i dette landet når de ikke klarer å holde sitt eget farvann klart for sjørøvere. For å bli kvitt dette bør en få en sentral makt i Somalia som er i stand til å hamle opp med disse problemene. Altså slutt på borgerkrig, en arkaisk stammekultur med mer. Hvordan dette skal gjøres, aner jeg ikke. En nobelpris til den som klarer å løse konflikten.

Lenke til kommentar
Nuke'em. :yes:

 

Nei, jeg vet ikke helt, men jeg skjønner ikke hvorfor vi skal være snille med dem når de over hodet ikke vil være snille med andre mennesker.

Hvem er disse "de" som ikke vile være snille med andre? Piratene er kjeltringer og bør selvsagt pågripes og straffes. Problemet er at Somalia ikke har noe fungerende statsapparat som kan gjøre dette. Spørsmålet er om vi (verdenssamfunnet) derfor bør gjøre det for dem. Slike aksjoner må uansett være målrettede, så vi ikke rammer de 99% av befolkningen som ikke er pirater.

 

De er muslimer, det er vår skyld at de er sinna.

Nei, de er pirater. De gjør det for penger, ikke for religion. I dette tilfellet har jeg ikke engang hørt at de later som det har noe med tro å gjøre.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Bevæpning er etter min mening en god idé hvis kyststatene ikke klarer å holde orden.

 

En piratbåt vil vel neppe våge å nærme seg et skip som har et par mitraljøser ombord. Den vil jo bli skutt i filler lenge før den kommer nær nok til å borde. Og det hjelper da ikke piratene det spor om de skyter først.

Lenke til kommentar
Bevæpning er etter min mening en god idé hvis kyststatene ikke klarer å holde orden.

 

En piratbåt vil vel neppe våge å nærme seg et skip som har et par mitraljøser ombord. Den vil jo bli skutt i filler lenge før den kommer nær nok til å borde. Og det hjelper da ikke piratene det spor om de skyter først.

Piratene tok i følge artikkelen inn 30 millioner dollar (200 millioner kroner) hittil i år. Jeg antar de har råd til minst like store mitraljøser som rederiene, for ikke å snakke om tyngre skyts, dersom det er det som skal til.

 

Geir :)

Lenke til kommentar

Jeg tror for en gangs skyld at militær intervensjon er en nødvendig løsning.

 

Det ligger sosiale og geopolitiske grunner bak piratene, men disse må en ta for seg selv, og de må tas.

 

Men verdenshavene kan ikke være en jaktarena. Realpolitisk er verdenshavene en så viktig handelsvei at man er nødt til å sikre lov og orden.

 

Piratene er blodtørstige, men ingen match mot en moderne marine. Til og med den norske marine vil være våpenteknologisk og personellmessig sett klart overlegen piratene.

 

Hvem bør intervenere? Det vet jeg ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...