Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det er vel idrettslag og korps og slikt som leverer ut disse, mulig ungene og de slitne foreldrene ikke gidder å bruke tid på å sjekke reservasjonslistene. Jeg har også reservert meg, men virker som om de som går rundt med katalogene i Bergen bare slenger fra seg like mange kataloger som det er boenheter. Synes å huske at BT eller BA også kjørte en sak hvor de hadde dumpet flere hundre kataloger i oppgangen i ei eller anna studentblokk. Hehe.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Det er vel idrettslag og korps og slikt som leverer ut disse, mulig ungene og de slitne foreldrene ikke gidder å bruke tid på å sjekke reservasjonslistene. Jeg har også reservert meg, men virker som om de som går rundt med katalogene i Bergen bare slenger fra seg like mange kataloger som det er boenheter. Synes å huske at BT eller BA også kjørte en sak hvor de hadde dumpet flere hundre kataloger i oppgangen i ei eller anna studentblokk. Hehe.

 

Ikke noe nytt dette. I et kollektiv jeg bodde i med 6 andre så fikk vi 7 gratis adressaviser pakket godt ned i postkassen, selv om vi hang opp en lapp på postkassa om at vi kun trengte ett eksemplar.

Lenke til kommentar
Det er vel idrettslag og korps og slikt som leverer ut disse, mulig ungene og de slitne foreldrene ikke gidder å bruke tid på å sjekke reservasjonslistene. Jeg har også reservert meg, men virker som om de som går rundt med katalogene i Bergen bare slenger fra seg like mange kataloger som det er boenheter. Synes å huske at BT eller BA også kjørte en sak hvor de hadde dumpet flere hundre kataloger i oppgangen i ei eller anna studentblokk. Hehe.

Håper studentene hadde en vedovn så de i det minste gjorde litt nytte for seg. :)

Lenke til kommentar

Du er så hyggelig i dag Isbilen :)

 

 

http://www.dagbladet.no/2008/11/17/nyheter...enriks/3750542/

 

Er det der så rart da? De ser jo aldri politiet, og politiet er veike, feige og tørr ingenting, og får ikke lov til å gjøre noe. Snart kan vi privatisere politiet, for jeg tror det ville fått fart på effektiviteten i hvert fall.

Endret av Astralnoise
Lenke til kommentar

Noe av det vesentligste med en stat er at den har monopol på voldsutøvelse. Politiet være ansatt av staten. Det er teoretisk mulig med en privat politistyrke, men den måtte uansett jobbet etter forhold som ville tilsi at den i praksis ville vært statlig likevel.

 

Jeg har sagt det før: Øk kompetansen til vekterne og gi dem myndighet til å ta seg av fillesaker. Så kan politiet gjøre jobben sin.

Lenke til kommentar
Noe av det vesentligste med en stat er at den har monopol på voldsutøvelse. Politiet være ansatt av staten. Det er teoretisk mulig med en privat politistyrke, men den måtte uansett jobbet etter forhold som ville tilsi at den i praksis ville vært statlig likevel.

 

Jeg har sagt det før: Øk kompetansen til vekterne og gi dem myndighet til å ta seg av fillesaker. Så kan politiet gjøre jobben sin.

Da må vekterne innordnes under politiet. Jeg er ikke villig til å la private selskaper ansette cowboyer. Har de ikke sånne leikepoliti i England?

Lenke til kommentar

Uansett om politiet hadde fått hele Arabias oljeformue hadde det ikke forandret på det faktum at hovedproblemet er at de mangler folk. Ikke slik som i helsevesenet for noen få år siden der det var nok folk, men ikke råd til å ansette, men det er rett og slett ikke nok politi. Så da må pengene hovedsaklig brukes på å utdanne mange, mange flere politi. Og ikke minst få folk til å bli politi. Høyere lønn og bedre arbeidsvilkår vil hjelpe på dette. Blir det flere politi vil det etter hvert lette trykket på hver enkelt politi og jobben blir i det hele tatt mer attraktiv sammen med anstendig lønn. Dette vil da sørge for en naturlig utvikling mot at det bare blir flere og flere som vil bli politi. MEN dette tar tid, uansett penger. Selvfølgelig er det sikkert noen strakstiltak som kan løses ved hjelp av penger, men det vil uansett ta ca. 3 år før vi ser at politiet får en helhetlig bedre situasjon.

Lenke til kommentar

To saker fra nyhetene de siste dagene:

 

1: 80 åring kjører på en 11 år gammel gutt. Mannen har dårlig tid for han skal i møte, og bestemmer seg for å legge igjen visittkort før han stikker av.

Straff: kr 10.000 i bot og tap av førerretten i 3 måneder.

Link

 

2: 22 åring kjører hjem fra en bytur på en goped. Han hadde 1.7 i promille.

Straff: 18 dagers betinget fengsel, kr 20.000 i bot og tap av førerretten i 15 måneder.

Link

 

WTF?

 

Noen andre enn meg som reagerer på forskjellene i straffeutmåling i de to sakene?

Lenke til kommentar

andre gode eksempler er at en voldtektsmann får en billigere pengestraff en en som promillekjører.

eller en jakt ulykke for et år siden der en jeger uheldighvis skaut et dyr som det enda ikke var lov til å skyte, så men en god samvittighet meldte han i fra og fikk ca 100.000,- i bot.

samme år kom en gammel svensk jeger å skaut en bærplukker, men han fikk 7000,- i bot.

 

 

norge er et fint land med en rettsystem som man kan spy av

Endret av ole_marius
Lenke til kommentar

Det vi mangler i norge er en motivasjon til å utdanne seg. Det gjelder både for unge og eldre studenter (som ikke automatisk kan trekke fra utgifter til etterutdanning på skatten).

 

Når en er ferdig med skolegangen sin så sitter en kanskje med et lån på 400.000, og en kan argumentere alt en vil for at "vi" om faktisk bruker år på skolen tjener bedre enn "andre", men det bør være et visst skille mellom personer som ikke et utdannet og folk som er det.

 

Dermed tenker jeg i retning til å innføre reglene som tyskland har. Fullfører du skolegangen din, så slettes lånet automatisk. Hva er deres meninger på dette?

Lenke til kommentar

Tyskland har nok ikke så gunstige regler som du fremstiller det. For det første får ikke alle lån (behovsprøvd, foreldre er ansett for å være de som primært er ansvarlige for å finansiere utdanning), og alt blir nok ikke slettet ved fullført skolegang heller.

 

Nå sitter jeg på et såpass betydelig lån at det hadde vært behagelig å få det slettet. Jeg tror fokus først bør være på å få økt beløpet til et nivå som er kompatibelt med å være fulltidsstudent, og deretter se på om å øke stipendandelen ytterliggere er god pengebruk. Det virker ikke som om det er manglende vilje til å ta høyere utdanning, så det spørs om incentivargumentet holder vann.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...