Decline Skrevet 13. oktober 2005 Del Skrevet 13. oktober 2005 Det er jo det jeg lurer på, hvordan kom verdensbefolkningen inn i debatten om kommuneøkonomi... men det kan hende du har rett, at de trodde jeg mente 5 mill mennesker. Isåfall bør de kanskje lese litt bedre over det: Og økningen til kommuneøkonomien var vel mest en reduksjon. Ettersom vi har inflasjon, lønnsøkninger, økende forbruk, flere mennesker, osv. De 5 milliardene skulle vært minst 15. Men kanskje dere så den siste setningen i ledtog med delsetningen foran? Lenke til kommentar
howzer Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 AP = "styrke forholdet til næringslivet osv bla bla" Ja, hva skal vi med arbeidsplasser og verdiskapning? Dumme AP Men nå får ihvertfall homofile gifte seg! Det var jammen på tide. Homofile?! Hva med bigamister? Hva med muslimer som vil ha 20 koner og slikt? Blir det lovlig kanskje? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Den høye befolkningen i verden er vårt største problem. Både i forhold til miljøet, politisk stabilitet og naturkatastrofer. Befolknignsveksten må breme, og helst burde verdens befolkning gå tilbake. At homofile får gifte seg gjør ivertfall ikke at befolkningen øker... 5002471[/snapback] :!: Point. JBlack, så konklusjonen til deg og Zethyr er at man må ofre en del eldre og nyfødte i kommunene for å stoppe befolkningsveksten? 5002584[/snapback] Ehhh... nei. Men å spa på med mer folk for å hjelpe de eldre, er som å pisse i buksa for å holde seg varm. Omorganisering, omstrukturering og privatisering av driften er bedre tiltak. Mennesker bruker resurser. Og med mindre vi skal være usolidariske og holde resten av verden nede utviklingsmessig, noe som vil skape fattigdom, missnøye og internasjonal ustabilitet i form av bl.a terror, så må vi hjelpe resten av verden opp mot vårt nivå. Det betyr en god del ekstra resursbruk per person. Da kan vi ikke bare fortsette med å øke jordens befolkning. Og mennesker bruker plass, noe som går ut over naturen, som stadig blir presset tilbake av utvidelsen av kulturlandskapet. Og det er de endrede demografiske forholdene, som følge av befolkningsveksten, som resultaterer i større konsekvenser av naturkatastrofer, slik vi har sett i det siste. Vi vet at de siste årtiers økende skadeomfang i tap av liv og verdier utelukkende skyldtes demografiske endringer. Jordens befolkning har økt betydelig, og utsatte kystområder er i dag betydelig tettere befolket sammenlignet med noen tiår tilbake, ikke minst i utviklingsland. Landareal som tidligere tålte ekstremvær er nå kultivert, asfaltert og bosatt, noe som medfører større risiko for flom og skred. Kontinuerlig utbygging av infrastruktur betyr at langt større verdier utsettes for ødeleggelse, som igjen reflekteres i økte skadeutbetalinger. Ref: Kronikk: Tatt av vinden Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Gir 2,8 milliarder i skattelette Det meste til dem som tjener godt fra før, samtidig økes matmomsen fra 11 til 13% noe som rammer dem som har minst. Ja ja hva kunne man ellers forvente fra en prest støttet av Høyre http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=293344 Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Gir 2,8 milliarder i skattelette Det meste til dem som tjener godt fra før, samtidig økes matmomsen fra 11 til 13% noe som rammer dem som har minst. Ja ja hva kunne man ellers forvente fra en prest støttet av Høyre http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=293344 5003879[/snapback] Verdien av økt minstefradrag er anslått til 2,5 milliarder. Ref: http://www.vg.no/pub/vgart.hbs?artid=293347 Økt matmoms: Lenke til kommentar
LarsP Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 En ting jeg lenge har tenkt på er hvordan staten behandler problemet med overvekt og fedme. Jeg kunne tenkt meg å se en ordning hvor "sunne" matvarer blir momsfrie og at det blir billigere å trene i helsestudio, treningsutstyr blir billigere eller noe lignende. Det er jo faktisk billig å leve usunt i dette landet. Lenke til kommentar
Jarmo Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 (endret) Det er jo faktisk billig å leve usunt i dette landet. 5003927[/snapback] Tar du pizzaen og Cola fra nerdene så blir du jaget til asyl for resten av livet ditt Endret 14. oktober 2005 av jarmo Lenke til kommentar
howzer Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det meste til dem som tjener godt fra før, samtidig økes matmomsen fra 11 til 13% noe som rammer dem som har minst. 5003879[/snapback] Da matmomsen ble satt ned ble maten fortsatt ikke billigere, så det tjener ingen hensikt å ha en såpass lav matmoms når det ikke kommer forbrukerne til gode uansett. En ting jeg lenge har tenkt på er hvordan staten behandler problemet med overvekt og fedme. Jeg kunne tenkt meg å se en ordning hvor "sunne" matvarer blir momsfrie og at det blir billigere å trene i helsestudio, treningsutstyr blir billigere eller noe lignende. 5003927[/snapback] Måten de behandler problemet på er at de f.eks. avgiftslegger trening som er sponset av arbeidsplassen. Slikt tull kan vi ikke ha noe av, så vi må øke avgiftene på trening umiddelbart! Hvis folk er sunne og friske så blir det vanskeligere å klientifisere dem og styre livene deres. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jaja, ser det er lagt inn forslag om å øke tv-lisensen til 2039 kroner. Huff, misnøyen mot lisensen bare øker og øker for min del. Behovet for lisens er for lengst borte og det er trist at ingen er villig til å fjerne denne "avgiften". Bortsett fra FRP da, men de er jo ofte forut for sin tid Lenke til kommentar
Boralis Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Da matmomsen ble satt ned ble maten fortsatt ikke billigere, så det tjener ingen hensikt å ha en såpass lav matmoms når det ikke kommer forbrukerne til gode uansett. nei for hvem tok den?? Jo hagen & co, det var de som tjente stort på dette,men skal den vanlige mann straffes ekstra fordi de ruike pampene ikke eier skrupler?? Lenke til kommentar
co2 Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 En ting jeg lenge har tenkt på er hvordan staten behandler problemet med overvekt og fedme. Jeg kunne tenkt meg å se en ordning hvor "sunne" matvarer blir momsfrie og at det blir billigere å trene i helsestudio, treningsutstyr blir billigere eller noe lignende. Det er jo faktisk billig å leve usunt i dette landet. 5003927[/snapback] Eventuelt gjøre som USA og innføre en eller to timer gym hver dag for skole. Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jeg vet ikke om billigere treningsfasiliteter hadde hjulpet. Jeg kjenner mange nok som er støttemedlem i SATS (inkludert dama), og problemet er motivasjon for å trene. For det er ofte tungt å komme i gang med den regelmessige treningen tre dager i uka, som man er nødt til dersom man skal komme i god fysisk form. Å trene noe mindre enn det er meningsløst. Altså, det må være billig nok til at prisen ikke blir en hindring. Men jeg tror ikke det er der skoen trykker for de fleste som ikke har oppdaget gleden ved å trene jevnlig. Det jeg absolutt er for er at staten tilrettelegger for aktiviteter med å bygge og gjøre lokaler tilgjengelig, som idrettsklubber (og andre former for kulturelle aktiviteter) kan leie for en rimelig penge. Men dette sorterer under at kostnader ikke skal være så høye at disse blir en hindring i seg selv. Lenke til kommentar
ⅵdar Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det jeg absolutt er for er at staten tilrettelegger for aktiviteter med å bygge og gjøre lokaler tilgjengelig, som idrettsklubber (og andre former for kulturelle aktiviteter) kan leie for en rimelig penge. Men dette sorterer under at kostnader ikke skal være så høye at disse blir en hindring i seg selv. 5004871[/snapback] Alternativt kan man ta en tur i skogen. Helt gratis! Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Det er jeg helt enig i premium. Men jeg er for å tilrettelegge for et mangfold av aktiviteter. Se gjerne innlegget i denne tråden for sammenhengen: 5000463[/snapback] Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Fjompenisse fra SV som "kunnskapminister"!? Hva skal skje med Kristins kunnskapsløft? Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jaja, ser det er lagt inn forslag om å øke tv-lisensen til 2039 kroner. Huff, misnøyen mot lisensen bare øker og øker for min del. Behovet for lisens er for lengst borte og det er trist at ingen er villig til å fjerne denne "avgiften". Bortsett fra FRP da, men de er jo ofte forut for sin tid 5004477[/snapback] Du trenger bare å vente til det digitale bakkenettet bygges ut. Da vil lisensen forsvinne og alt blir betal-TV. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Jaja, ser det er lagt inn forslag om å øke tv-lisensen til 2039 kroner. Huff, misnøyen mot lisensen bare øker og øker for min del. Behovet for lisens er for lengst borte og det er trist at ingen er villig til å fjerne denne "avgiften". Bortsett fra FRP da, men de er jo ofte forut for sin tid 5004477[/snapback] Du trenger bare å vente til det digitale bakkenettet bygges ut. Da vil lisensen forsvinne og alt blir betal-TV. 5005940[/snapback] ja tiden får vise. Men man kunne gjerne hatt et NRK igjen som blir finansiert gjennom skatten. Men da gjerne i en litt annen form, med fokus på nyheter og programmer for "minoriteter"(som nyheter for døve o.l). Blir billigere slikt. Programmer som er levedyktig av seg selv (Nytt på Nytt(sykt bra program forøvrig) o.l) bør bli betalt av brukeren. Bare noen løpske tanker i hodet mitt. Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Lite spørsmpl. Er det noen som vet hva man kan sammenligne visepresidenten i USA med i forhold til en norsk stilling/er? Tenkte på oppgaver og makt. Lenke til kommentar
PlatinumFlyer Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 Stortingspresident?Stortingsvisepresident? Vet virkelig ikke jeg... Lenke til kommentar
Snillingen Skrevet 14. oktober 2005 Del Skrevet 14. oktober 2005 han er president for senatet, men kan det sammenlignes med den norske stortingspresidenten og er han eventuelt noe mer? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå