Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Vi kan godt ta det senere i dag Heilage, men det er viktig og skjønne at dette er to forskjellige debatter. Som nevnt før på dette forumet er det faktisk mulig og ha to tanker i hodet samtidig. Aggresjon og vold er heller ikke noe undertegnede støtter i stor grad, men kan samtidig forstå frustrasjonen og sinne til de som utfører det. Fokus må være på dyrene og deres velferd, de har dessverre ingen stemme i samfunnsdebatten. Pøbler blir arrestert, mens dyrene lider hver eneste dag.

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dyra i Norge tror jeg har det bedre enn de fleste andre steder. Jeg blir litt forvirret når enkelte er mer glad i å verne om dyr enn å verne om mennesker. Det synes jeg er kvalmt.

 

Enig. Forøvrig liker jeg å sitere Penn Jillette i disse debattene:

 

"Personally, I'd kill every last baby seal on the planet, to save one street junkie with AIDS."

Endret av Heilage
Lenke til kommentar
Dyra i Norge tror jeg har det bedre enn de fleste andre steder. Jeg blir litt forvirret når enkelte er mer glad i å verne om dyr enn å verne om mennesker. Det synes jeg er kvalmt.

Hvor skjer det?

 

Enig. Forøvrig liker jeg å sitere Penn Jillette i disse debattene:

 

"Personally, I'd kill every last baby seal on the planet, to save one street junkie with AIDS."

Vil det ene gjensidig utelukke det andre?

Lenke til kommentar
Dyra i Norge tror jeg har det bedre enn de fleste andre steder. Jeg blir litt forvirret når enkelte er mer glad i å verne om dyr enn å verne om mennesker. Det synes jeg er kvalmt.

Hvor skjer det?

 

Enig. Forøvrig liker jeg å sitere Penn Jillette i disse debattene:

 

"Personally, I'd kill every last baby seal on the planet, to save one street junkie with AIDS."

Vil det ene gjensidig utelukke det andre?

Såvidt jeg kan se er det dyra i Norge som er i fokus her. Det er min påstand at de stort sett har det veldig bra. Bortsett fra burhøns, pelsdyroppdrett osv. Men for meg er det menneskerasen som er i fokus og det er jaggu mange mennesker som lider, her oppe i det kalde nord. Om et menneske begår overgrep mot dyr, så er det fordi mennesket er i kjempevansker og da bør man heller fokusere på å løse disse. Dyrene har ikke menneskeretter, slik er det bare. Det blir musepiss i havet uansett i forhold til overgrep og slakt av dyr. Bare det faktum at vi avler opp store mengder større dyr, bare for å spise dem, impliserer at noen få sexovergrep her og der ikke har en dritt å si. Jeg forsvarer det ikke, men forsøker bare å sette det hele litt i perspektiv.

Endret av AvieN
Lenke til kommentar
Two wrongs make a right?

Nå diskuterer vi ikke metodene til de mest ekstreme organisasjonene som arbeider mot pelsdyrnæringen, men om selve pelsdyrnæringen. :)

 

digresjon digresjo'n m1 (fra lat. 'avvik, det å gå bort', av dis- og gradi 'gå') sidesprang fra et hovedemne, sidebemerkning et foredrag fullt av d-er / det var en d-

 

:)

Lenke til kommentar
Bare det faktum at vi avler opp store mengder større dyr, bare for å spise dem, impliserer at noen få sexovergrep her og der ikke har en dritt å si. Jeg forsvarer det ikke, men forsøker bare å sette det hele litt i perspektiv.

Vi føder flere tusen barn hvert år......

Vi har flere millioner kvinner i landet.....

 

I Norge blir det slaktet over 800.000 dyr som lever på netting i små bur, hvor staten subsidierer 60-70 millioner hvert år i rene overføringer.

Fjern pelsdyrindustriene, og bruk de millionene på mennesker så er det vinn-vinn!

 

Kilder

Dyrevernsalliansen og deres kilder

Norsk Landbrukssamvirke, Utbud på verdensmarkedet av farmet pelsskinn i 1.000 stk, Aktuelle tall, 2006.

Statens landbruksforvaltning, Statistikk fra søknader om produksjonstilskudd i jordbruket.

Godli, O. and Hovland, I., Pelsdyrholdet i Norge, Norsk Institutt for landbruksøkonomisk forskning (NILF), 1998.

Lenke til kommentar

Norske dyr har det relativt bra ja. Jeg var i USA nylig, og der kjørte vi forbi flere gårder som drev med storfe. I Norge går dyra gjerne på beite ute eller de står på bås(moderne båser er til og med mye friere og åpnere enn gårsdagens båser, men det er en annen sak), de gårdene vi kjørte forbi i USA var enorme innhegninger med tusenvis på tusenvis av kyr som stod tett i tett. Det er selvsagt mulig det var bedre forhold enn det så ut som, men det SÅ ikke noe hyggelig ut.

 

Industrialisert kjøttproduksjon er ikke hyggelig, men det er en konsekvens av det enorme kjøttforbruket vårt, så vi kan ikke skylde på noen andre enn oss selv. Personlig så forsøker jeg å spise moderat med kjøtt. Jeg må ikke ha kjøtt til hvert eneste måltid og jeg kan godt redusere mengden kjøtt jeg stapper i meg til middag(når jeg faktisk spiser kjøtt). Jeg kunne sikkert hvert vegetarianer, men jeg synes kjøtt er godt og jeg mener det er helt greit å spise kjøtt. Jeg mener at vi i dag spiser for mye kjøtt, derfor forsøker jeg å gjøre mitt og spiser litt mindre kjøtt.

 

Angående dyresex, så mener jeg det blir feil å kategorisk forby det. Det finnes former for sex mellom dyr og mennesker som ingen tar skade av, jeg ser ingen grunn til å forby det. Forby heller voldtekt av dyr og penetrering av dyr, ikke "utukt" eller hva man nå forsøker å få inn i lovteksten.

Lenke til kommentar

Rett over nyttår blir Aker, Ullevål og Rikshospitalet slått sammen til ett gigantisk universitetssykehus i Oslo.

Aker universitetssykehus blir slått sammen med Ullevål universitetssykehus og Rikshospitalet-Radiumhospitalet, har Helse Sør-Øst bestemt. Det nye gigantsykehuset er foreløpig døpt Oslo universitetssykehus (OUS).

 

Tidligere har det vært foreslått at Rikshospitalet-Radiumhospitalet og Ullevål skal slås sammen.

 

Best faglig tilbud.

Årsaken til at også Aker innlemmes i det nye storsykehuset er primært å sikre best mulig forskningsmuligheter, undervisning av medisinerstudenter og annet helsepersonell. Og at ett sykehus med både spesialistkompetanse og lokalsykehusfunksjoner blir et universitetssykehus med tett tilknytning til Universitetet i Oslo. Slik mener ledelsen i Helse Sør-Øst at pasientene får det beste faglige tilbudet, og at medisinsk utdanning på alle nivåer og forskning blir styrket. Ambisjonene for det nye sykehuset er høye. Oslo universitetssykehus skal være i fronten av den internasjonale medisinske utviklingen, erklærer Helse Sør-Øst.

 

Det nye sykehuset får én felles direktør og ledelse, samt felles styre. Det fremgår av styrepapirene som ble sent alle styremedlemmene i Helse Sør-Øst sent i går. Torsdag i neste uke behandler styret forslagene fra ledelsen i det regionale helseforetaket.

 

- Dette kan jeg ikke kommentere nå. Du må vente til i morgen, sier administrerende direktør Bente Mikkelsen i Helse Sør-Øst til Aftenposten.

Les mer....

Fram og tilbake, fram og tilbake. Jeg lurer på hvor mye kroner og ører som brukes på disse konsulentene som finner ut hvert år at den og den tingen skal slåes sammen og så splittes og så slåes sammen og en evig gjentagelse..Må være en formidabel sum. Skal du sikre deg en framtid så søk deg inn som konsulent for helsevesenet!

Endret av b-real
Lenke til kommentar

 

Enig. Forøvrig liker jeg å sitere Penn Jillette i disse debattene:

 

"Personally, I'd kill every last baby seal on the planet, to save one street junkie with AIDS."

 

Personlig ville jeg ikke ha noe problem med å jage ned krypsyttere og utrydde dem slik de gjør med de stakkars dyrene de jakter på. Med krypskyttere er det langt ifra alltid at det er snakk om overlevelse, men profitt at de dreper dyr. Dyr som f.eks. sibirsk tiger blir drept for to grunner: Skinn og tenner (i kina blir tigerpenisen sett på som en afrodisiak), men bruker de kjøttet? Nope. Til tross for at det er fullt spiselig. Når man dreper et dyr, for så å ikke utnytte det fullt ut, DET er kvalmt

Lenke til kommentar

No er eg ikkje så stødig på begrepsforklaringer her, men vil ikkje tidspunktet ein legg seg på reflektere tidspunktet ein bør vakne?

 

I så fall er jo spørsmålet om ein vil ha ein time og to ekstra på kvelden eller ettermiddagen.

 

Eg kaller meg sjølv B-menneske, men har ikkje noko problem med å stå opp 6:30 for å gå på jobb. Det er fint å være ferdig før dagen er slutt. På fritida er det litt verre å kome seg opp tidleg. Når eg først klarer det så er det fantastisk å kome i land med bilvask, frukost og forskjellig småting før kl 12 på dagen.

Lenke til kommentar
Det er så usmakelig at det finnes strengt tatt ikke ord for det.

Jeg kategoriserer folk som har dyre-sex på lik linje som voldtektsmenn.

Det er mennesker som ikke evner å betrakte andres opplevelser og følelser enten det måtte være mennesker eller dyr.

Nå generaliserer du voldsomt. Ikke helt ulikt det å generalisere holdninger til mentalt ustabile somaliere over på samtlige innvandrere.

 

Det er ingen tvil om at det er syke folk som har vært på ferde her, men selv om hverken du eller jeg liker å tenke på det, så er det faktisk ikke helt utenkelig at det finnes personer som behandler dyrene bra og har sex med dem.

 

Personlig synes jeg det å forby dyresex er helt bak mål. Rent praktisk vil det ikke gjøre et fnugg av forskjell, annet enn å gjøre enda en gruppe mennesker kriminelle.

Endret av rikspøbel
Lenke til kommentar
Dyra i Norge tror jeg har det bedre enn de fleste andre steder. Jeg blir litt forvirret når enkelte er mer glad i å verne om dyr enn å verne om mennesker. Det synes jeg er kvalmt.

 

Enig. Forøvrig liker jeg å sitere Penn Jillette i disse debattene:

 

"Personally, I'd kill every last baby seal on the planet, to save one street junkie with AIDS."

Min empati heller nok i like stor grad mot dyr som mot mennesker. Det kan nok være flere grunner til dette, muligens har hyppig medieomtale og stor oppmerksomhet rundt mennesker som lever under uverdige forhold på en måte gjort meg følelsesmessig avstumpet på akkurat dette området? Eller kanskje det er vissheten om at dyr som har det jævlig stort sett har det sånn som en direkte konsekvens av menneskers vanskjøtsel og egoisme, mens mennesker som har det jævlig som oftest har det sånn både på grunn av uheldige ytre omstendigheter og egne valg (med utgangspunkt i norske forhold, selvfølgelig). Altså har et menneske mer ansvar for hvilken situasjon han befinner seg i og han har utvilsomt langt større mulighet til å komme seg ut av situasjonen for egen motor når han først har kommet dit.

 

Pelsdyroppdretten er en etter min mening grunnleggende uetisk bransje som burde reguleres langt strengere enn hva som gjøres idag. Hadde jeg sett at behovet hadde vært stort for pels, f.eks. ved at man ikke hadde hatt kunststoffer som gjorde samme nytten, hadde jeg nok vært mindre negativt innstilt. Dyresex som skader dyrene er i min bok like langt nede som dyreplageri, og de som utsetter dyr for dette burde straffes langt hardere enn idag. Dyresex som ikke skader dyrene vet jeg ikke helt hva jeg synes om. Jeg synes personlig at det er absurd å ha sex med et dyr, men så lenge ingen tar skade av det ser jeg ikke noen rasjonelle grunner til å forby dette annet enn moralisme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...