Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Blindet av eksmannen - DB.no

 

Utrolig trist sak. At personer med så store problemer som denne eksmannen går fritt i samfunnet er en lite hyggelig tanke.

 

Forøvrig er jeg ganske forbauset over at det ikke har kommet noen "innvandringskritikerne" (som de selv hadde sagt) og informert oss ennå, mens de samtidig opplyser oss uvitende om at handlingene hans er en direkte konsekvens av etnisitet/religion (stryk det som ikke passer).

 

Ingen?

Lenke til kommentar
Blindet av eksmannen - DB.no

 

Utrolig trist sak. At personer med så store problemer som denne eksmannen går fritt i samfunnet er en lite hyggelig tanke.

 

Forøvrig er jeg ganske forbauset over at det ikke har kommet noen "innvandringskritikerne" (som de selv hadde sagt) og informert oss ennå, mens de samtidig opplyser oss uvitende om at handlingene hans er en direkte konsekvens av etnisitet/religion (stryk det som ikke passer).

 

Ingen?

 

Slapp av, Roberteh er på toalettet. Det kommer snart. Med stor rød skrift der det står ordet "innvandrer".

Lenke til kommentar
Blindet av eksmannen - DB.no

 

Utrolig trist sak. At personer med så store problemer som denne eksmannen går fritt i samfunnet er en lite hyggelig tanke.

 

Forøvrig er jeg ganske forbauset over at det ikke har kommet noen "innvandringskritikerne" (som de selv hadde sagt) og informert oss ennå, mens de samtidig opplyser oss uvitende om at handlingene hans er en direkte konsekvens av etnisitet/religion (stryk det som ikke passer).

 

Ingen?

 

Jeg kan ta rollen jeg, men jeg er nå ikke så grusomt innvandrerkritisk. Jeg synes bare at handlingen er ufattelig grusom og at mannen ikke burde slippes ut igjen.

 

Kunne sikkert skjedd med en etnisk nordmann og, men det ser ut til å være noe med eiendomsprinsippet kvinner fra midtøsten ser ut til å lide under. Leste en lengre artikkel i Dagbladet om det for noen dager siden (meget bra journalistikk til å komme fra den kanten forøvrig), og det er sosiologisk heller enn etnisk begrunnet ifølge den.

Lenke til kommentar

Ekspertenes dom over Fremskrittspartiets alternative statsbudsjett er klar: For mye, for tidlig.

Forslaget foreslår nemlig å bruke 17 milliarder kroner ekstra på tiltak som skal møte finanskrisen.

 

Frp foreslår å bruke til sammen 7 milliarder på samferdsel og vedlikehold av offentlige bygg og infrastruktur. I tillegg vil partiet gi 10 milliarder i skattelette for å øke kjøpekraften

 

- Ekstremt ekspansivt, er dommen til Kjetil Storesletten, professor i økonomi ved Universitetet i Oslo. Jeg er enig i at hvis ting virkelig går av hengslene så er det på tide å ta frem finanspolitikken, men vi er ikke der enda, fortsetter Storesletten. Det vil bare være å kjøre masse penger inn i en allerede het økonomi. Vi vet for lite enda til at vi bør slå på stortrommen, sier han, og understreker at fokuset nå må ligge på å få løst kredittkrisen.

 

- Mer penger til offentlige bygg er ikke det verste man kan gjøre i en krisesituasjon, heller ikke skattelettelser. Men hvis dette er motkonjukturpolitikk må disse lettelsene tas bort igjen når konjunkturene går oppover igjen, og det er jeg ikke så sikker på om er Frps intensjon, fortsetter han. [Øystein Dørum, DnB Nor Markets]

 

- Å gi skattelette er et veldig upresist virkemiddel for mye av forbruket i Norge er rettet mot import. Skattelette vil derfor stort sett komme andre land til gode. [steinar Juel, Nordea]

 

http://e24.no/makro-og-politikk/article2765580.ece

 

De virker ikke helt enige med hverandre, men jeg tror ingen av dem kommer til å stemme FrP neste år.

Lenke til kommentar
Kunne sikkert skjedd med en etnisk nordmann og, men det ser ut til å være noe med eiendomsprinsippet kvinner fra midtøsten ser ut til å lide under. Leste en lengre artikkel i Dagbladet om det for noen dager siden (meget bra journalistikk til å komme fra den kanten forøvrig), og det er sosiologisk heller enn etnisk begrunnet ifølge den.

Nå formulerte jeg meg ganske presist. Måten jeg formulerte meg på, med "direkte konsekvens" som nøkkelord, var en referanse til de mindre reflekterte innvandringsmotstanderne og hvordan jeg mener de uttaler seg. At kultur kan være en medvirkende årsak til hendelser som dette er jeg enig i, men i hvilken grad mange mindre reflekterte setter likhetstegn mellom et individs handlinger kulturen/religionen det kommer fra var det jeg ville påpeke. Faktisk vil jeg karakterisere det som ansvarsfraskrivende, ved at man fratar individet evnen til å ta personlige valg og evnen til å tenke kritisk. Selvfølgelig er denne evnen representert i varierende grad fra person til person, men det forandrer ikke det faktum at den er der selv om den ikke brukes i nevneverdig grad.

 

Men nok om dette, tankegangen jeg kritiserer er i et nøtteskall: Når man ser på majoritets-nordmenn er de kun representanter for seg selv, og hvis de gjør noe galt karakteriseres de som gale individer. Mens om en innvandrer gjør det samme er han ikke lenger en representant for seg selv, da er han en symbol på en folkegruppe eller en religion, hvor ansvaret for hans handlinger plutselig ikke lenger bare er hans.

 

Såvidt jeg husker er fenomenet jeg har beskrevet påvist og beskrevet grundig innenfor psykologien, uten at jeg er hundre prosent sikker på dette.

Lenke til kommentar

Men dette prinsippet gjelder også for oss Nordmenn, men kanskje ikke i Norge! Ser man på en del ikke vestlige land (og særlig der Amerika er involvert i krig), ser de også på oss på denne måten. Støtter et vestlig land Amerika i feks. kampen mot terror, ser ofte de ikke vestlige landene på vestlige på samme måte som du beskrev. Vi blir ikke lenger representanter for oss selv, men et symbol på en folkegruppe eller en religion. Som vi alle skulle støttet Amerika og deres kamp.

Lenke til kommentar

Og det er akkurat like latterlig når det rammer nordmenn. Det er vel ingen som har hevdet at generaliseringer ikke er et fenomen blant mennesker fra alle kulturer? Det er jo det at denne typen generaliseringer er så vanlige som de er som dem så destruktive, fordi dette øker "oss og dem"-mentaliteten eksponensielt. Men istedenfor å sløse bort tiden med å tenke på det man ikke kan gjøre noe med kan vi jo bruke tiden på det vi kan gjøre noe med. Og det vi har makt til å ha innflytelse er på hvordan vi selv tenker og hvordan de vi snakker med vil tenke etter en samtale med oss. Det eneste konstruktive er å fokusere på seg selv, istedenfor å bruke den urett som begås mot seg selv som en begrunnelse for å begå urett mot andre.

Endret av Kalinken
Lenke til kommentar
Og det er akkurat like latterlig når det rammer nordmenn. Det er vel ingen som har hevdet at generaliseringer ikke er et fenomen blant mennesker fra alle kulturer? Det er jo det at denne typen generaliseringer er så vanlige som de er som dem så destruktive, fordi dette øker "oss og dem"-mentaliteten eksponensielt. Men istedenfor å sløse bort tiden med å tenke på det man ikke kan gjøre noe med kan vi jo bruke tiden på det vi kan gjøre noe med. Og det vi har makt til å ha innflytelse er på hvordan vi selv tenker og hvordan de vi snakker med vil tenke etter en samtale med oss. Det eneste konstruktive er å fokusere på seg selv, istedenfor å bruke den urett som begås mot seg selv som en begrunnelse for å begå urett mot andre.

 

Det er viktig å huske at vi tross alt er forskjellige, vi kommer fra veldig polariserende kulturer. Uten dette i bakhodet vil jeg tro man mister fokus lett. Men det er fortsatt like viktig å ikke generalisere for grovt. (Jeg forbeholder meg retten til å si at mennesker fra Midt-Østen og mennesker fra Europa tenker på visse ting forskjellig.)

Lenke til kommentar
Jeg forbeholder meg retten til å si at mennesker fra Midt-Østen og mennesker fra Europa tenker på visse ting forskjellig.

Ja i høyeste grad. Vi er faktisk ikke så like som mange skal ha det til. Vi innehar en vidt forskjellig kultur og oppfatning.

 

Tja. Jeg har nå møtt ett par innvandrere siden jeg flyttet hit (Oslo), og de jeg har snakket med har vært særdeles hyggelige og oppegående folk.

Lenke til kommentar

Problemet er det stereotypiske bilder av visse kulturer folk får inn i hodet. De som ikke forstår seg på en viss kultur kan lett bli ført bak lyset av nyheter osv. hvor man da f.eks får høre om muslimske ekstremister som driver med terror. Slike ting fører til at mange danner et kollektivt bilde av islam pga. disse ekstremistene.

Lenke til kommentar
Tja. Jeg har nå møtt ett par innvandrere siden jeg flyttet hit (Oslo), og de jeg har snakket med har vært særdeles hyggelige og oppegående folk.

Jeg har også møtt et par oppegående innvandrere, jeg har riktig nok ingen innvandrer venner. Men poenget er at vi er forskjellige. Oppegående mennesker finner du overalt, det gjør du med rasshøl også :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...