A-Jay Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tror ikke de får til noe så stort, i hvert fall ikke i USA. Men kanskje i andre land. Jeg antar at de kommer til å sprenge et barnetog en av de neste 17. maifeiringene som kommer. Antakelig vis innen 2015. Det er først da nordmennene våkner opp og forstår trusselen. Det er vel USA som er mottaker av trusselen her? Pluss at det er mange av deres egne landsmenn i 17. mai-toget (vet ikke om det har noe å si dog). Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tror ikke de får til noe så stort, i hvert fall ikke i USA. Men kanskje i andre land. Jeg antar at de kommer til å sprenge et barnetog en av de neste 17. maifeiringene som kommer. Antakelig vis innen 2015. Det er først da nordmennene våkner opp og forstår trusselen. Det er vel USA som er mottaker av trusselen her? Pluss at det er mange av deres egne landsmenn i 17. mai-toget (vet ikke om det har noe å si dog). Yes, men noe flykapring i USA tror jeg det blir lite av de neste tredve årene. At det går av ei bombe inne i et hus kanskje, men ikke noe fly. Derfor ser jeg ikke hvordan de kan ramme like mange mennesker en gang til, om de ikke skal fyre av et kjernefysisk våpen midt i "downtown" i en storby. Når det gjelder sprenging av "egne landsmenn", har jeg fått et inntrykk av at Islamister viser ingen nåde, uansett hudfarge. De angriper og ofrer gjerne etnisk like som seg selv, bare de får frem det de vil. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Jeg tviler sterkt på at vi vil se et 17.-maitog sprenges. Det er mulig. Alt er mulig. Det kan hende en gal innvandrer eller en gal andre/tredje/fjerdegenerasjons innvandrer sprenger noe. Galninger og mentalt syke mennesker er det alltid vanskelig å gardere seg mot. Men at noen beregnende islamister skulle sette seg ned og konspirere for å sprenge et syttendemaitog, den må du lengre ut på landet med. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Vel, hvis jeg var en slik tulling ville jeg så klart såret nordmenn der de er mest sårbar, nemlig friheten hos barna. Å sprenge i filler et dusin fire-sjuåringer hadde jo rammet den norske kulturen på det viktigste punktet. Altså, tror du virkelig at ordet "islamist" er synonymt med en verdensomspennende organisasjon der en leder bestemmer hvert eneste terrorangrep? Det har ikke slått deg inn at veldig mye av det som skjer egentlig skjer uten kontroll av Bin laden, religiøse ledere og så videre? At folk tegner hakekors på en barnehage eller banker opp en utlending er ikke det samme som at en nynazistorganisasjon har planlagt det, men at NYNAZISTER har gjort det er et faktum. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 At folk tegner hakekors på en barnehage eller banker opp en utlending er ikke det samme som at en nynazistorganisasjon har planlagt det, men at NYNAZISTER har gjort det er et faktum. Man trenger ikke være en nynazist for å tegne et hakekors. Jeg vet det finnes frustrert ungdom der ute som bruker nazisymboler for å få oppmerksomhet/rope om hjelp. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Vel, hvis jeg var en slik tulling ville jeg så klart såret nordmenn der de er mest sårbar, nemlig friheten hos barna. Å sprenge i filler et dusin fire-sjuåringer hadde jo rammet den norske kulturen på det viktigste punktet. Dersom du tenker deg om er det nettopp det faktum at den eneste tenkelige muligheten er en galning, og det kan vi vanskelig beskytte oss mot i noe tilfelle. Det jeg angrep var ideen din om en organisert gruppe som skal konspirere for å gjøre det. Altså, tror du virkelig at ordet "islamist" er synonymt med en verdensomspennende organisasjon der en leder bestemmer hvert eneste terrorangrep? Selvfølgelig ikke. En islamist er en ekstremt fundamentalistisk muslim. Jeg skrev "islamister" fordi det primært er disse ekstremistene som står bak muslimsk terror. Det har ikke slått deg inn at veldig mye av det som skjer egentlig skjer uten kontroll av Bin laden, religiøse ledere og så videre? Nå tar du argumentasjon ut av løse luften, du tror du forsto hva jeg skrev, men det gjorde du ikke. Poenget er at det du vil stoppe er konspirasjoner der en gruppering mer eller mindre organisert går inn for å sprenge noe. Jeg påpeker at det er svært lite troverdig. Bin Laden er neppe noe mer enn en rent symbolsk skikkelse for brorparten av verdens muslisme terrorister. At folk tegner hakekors på en barnehage eller banker opp en utlending er ikke det samme som at en nynazistorganisasjon har planlagt det, men at NYNAZISTER har gjort det er et faktum. Det er så, men det endrer ikke saken. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det mest effektive terrorangrepet ville vært å sprenge et containerskip. Enten på vei inn til en amerikansk havn, i en amerikansk havn eller nede i middelhavet. Mer presist rett sør for Spania. Setter de ut noen pre-programmerte miner (ikke tenk de gamle taggete nå) kjøpt på svartebørsen i Russland så kan det medføre at gigantiske havner må stenge. Et angrep som lammer eller sørger for at frakten av containere går tregere grunnet større sikkerhetsgalskap (tenk flyplass) ville fått fatale konsekvenser. Skipsfart og tog er det som sørger for at markedet i det hele tatt fungerer. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 En annen, men effektiv metode ville være å imobilisere en motorvei. Imobiliserer man de største innfartsrutene til London vil man de facto stoppe all trafikk inn og ut, med de konsekvensene det vil få. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Man trenger ikke være religiøs for å bombe noe heller. Ta f.eks. herr. Unabomber. Men det faktum at det KAN skje i Norge, det er jo der. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) En annen, men effektiv metode ville være å imobilisere en motorvei. Imobiliserer man de største innfartsrutene til London vil man de facto stoppe all trafikk inn og ut, med de konsekvensene det vil få. Dra til Steinkjer or spreng Fire av broene over elva der. Da har du halshogd Nord-Norge for all trafikk via vei og jernbane. Du aner ikke hvor enkelt det er å slå infrastrukturen ned i knestående. Bare ved enkel observasjon har jeg funnet ut av det. Endret 10. november 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Dra til Steinkjer or spreng Fire av broene over elva der. Da har du halshogd Nord-Norge for all trafikk via vei og jernbane. Du aner ikke hvor enkelt det er å slå infrastrukturen ned i knestående. Bare ved enkel observasjon har jeg funnet ut av det. Mye nordover kan gå via sjø eller sverige Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Infrastruktur er i sitt grunnleggende vesen svært sårbart. Det er tilgjengelig, det er sjelden eller aldri bevoktet, ei heller er det praktisk å bevokte det. Hvilke praktiskpolitiske tiltak vil du foreslå for å unngå at slike aksjoner forekommer, Astralnoise? Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Dra til Steinkjer or spreng Fire av broene over elva der. Da har du halshogd Nord-Norge for all trafikk via vei og jernbane. Du aner ikke hvor enkelt det er å slå infrastrukturen ned i knestående. Bare ved enkel observasjon har jeg funnet ut av det. Du har ikke fått med deg hvor mange veiforbindelser det faktisk er til Sverige, Finland og Russland i Nord-Norge? Pluss at Ofotbanen fortsatt forbinder Nord-Norge med resten av jernbanenettet. Men å halshugge en storby som for eksempel London eller New York ved å kutte hovedpulsårene ville vært en spektakulært angrep, det går jeg med på. Endret 10. november 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Hyperio Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Frp-politiker Claus Jørstad truet med å klippe av fingrene til en tenåringsgutt. hehe, ny runde med en Frp politikker som får medietid men denne gangen er jeg faktisk holder jeg med ham! Haha, vg gir deg rss-feed på frp! Men ja, jeg er også enig med han. Det er faktisk sinnsykt lett å havne i en rettssak. Jeg vet med meg selv at jeg kunne funnet på å si akkurat det samme uten å en gang tenke på å faktisk gjøre det. Men dette er jo vg, de har jo ikke noe varmt forhold til frp, eller nøytralt. Hadde det vært en frp-politiker som hadde kjøpt sex hadde det stått nettopp det og ikke stortingspolitiker. Da kan vi bare lure på hvilket annet parti han er fra. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det mest effektive terrorangrepet ville vært å sprenge et containerskip. Enten på vei inn til en amerikansk havn, i en amerikansk havn eller nede i middelhavet. Mer presist rett sør for Spania. Setter de ut noen pre-programmerte miner (ikke tenk de gamle taggete nå) kjøpt på svartebørsen i Russland så kan det medføre at gigantiske havner må stenge. Et angrep som lammer eller sørger for at frakten av containere går tregere grunnet større sikkerhetsgalskap (tenk flyplass) ville fått fatale konsekvenser. Skipsfart og tog er det som sørger for at markedet i det hele tatt fungerer. Formålet med terror er ikke hvor mange den dreper eller hvilke matrielle ødeleggelser den skaper, men at det skaper frykt og handlingslammelse blant befolkingen. Om et conteinerskip blir sprengt så vil ikke det skape mye større frykt enn krisen i kongo for vesten. Det helt "geniale" med 9-11 og londonangrepene var inferensen i store befolkete områder, og særlig WTC var skremmende da byen ble "annerledes" uten dem. Skulle terroren rammet verden med et anslag på realøkonomien så ville f.eks. blokkeringen av de store kanalene som suez og panama hatt en relativt stor effekt, men bare helt til det ville kommet et mottrekk. Eksempelvis plassert Nimez i Rødehavet etc. Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Haha, vg gir deg rss-feed på frp! Men ja, jeg er også enig med han. Det er faktisk sinnsykt lett å havne i en rettssak. Jeg vet med meg selv at jeg kunne funnet på å si akkurat det samme uten å en gang tenke på å faktisk gjøre det. Men dette er jo vg, de har jo ikke noe varmt forhold til frp, eller nøytralt. Hadde det vært en frp-politiker som hadde kjøpt sex hadde det stått nettopp det og ikke stortingspolitiker. Da kan vi bare lure på hvilket annet parti han er fra. Nå har jeg som nevnt noen ganger stor tvil om vg eller noen annet media har en konspirasjon mot frp. Men å si at du skal klippe fingrene på en simple tyv er i mine øyner helt legitimt. Visstnok faren til gutten som anmeldte, og da har man tatt litt feil. Problemet her er ikke smykkeeieren men oppdragelsen til guttungen. Jeg er nesten, men bare nesten, i den mening at å faktisk klippet dem om tyvgodset ikke kom tilbake også hadde vært ok. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Frp-politiker Claus Jørstad truet med å klippe av fingrene til en tenåringsgutt. hehe, ny runde med en Frp politikker som får medietid men denne gangen er jeg faktisk holder jeg med ham! Haha, vg gir deg rss-feed på frp! Men ja, jeg er også enig med han. Det er faktisk sinnsykt lett å havne i en rettssak. Jeg vet med meg selv at jeg kunne funnet på å si akkurat det samme uten å en gang tenke på å faktisk gjøre det. Men dette er jo vg, de har jo ikke noe varmt forhold til frp, eller nøytralt. Hadde det vært en frp-politiker som hadde kjøpt sex hadde det stått nettopp det og ikke stortingspolitiker. Da kan vi bare lure på hvilket annet parti han er fra. Kanskje ikke det smarteste man kan si, men han tenkte vel ikke at faren til guttungen ville anmelde ham for noe slikt. Hadde jeg vært faren så ville jeg tatt kontakt med Jørstad og skværet opp i stedet for å dra denne fillesaken gjennom "systemet". Alvorlig talt. Guttungen fikk seg en lærepenge og smykkene kom til rette, case closed. Nå synes jeg selvsagt ikke at det er greit å true med å klippe fingrene av unger og at Jørstad nok heller burde ringt politiet, men når gjort er gjort og saken er ute av verden så får da verden også gå videre. Angående VGs påståtte dårlige forhold til FrP så har vel VG sånn sett et "dårlig" forhold til de fleste partier, så jeg tror ikke FrP skal føle seg urettferdig behandlet av VG. Lenke til kommentar
Astralnoise Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 (endret) Det perfekte terrorangrep mot USA ville nok vært å ødelegge Statue of Liberty. Endret 10. november 2008 av Astralnoise Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Tja. Heller fyre på uavhengighetserklæringen. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 10. november 2008 Del Skrevet 10. november 2008 Det mest effektive terrorangrepet ville vært å sprenge et containerskip. Enten på vei inn til en amerikansk havn, i en amerikansk havn eller nede i middelhavet. Mer presist rett sør for Spania. Setter de ut noen pre-programmerte miner (ikke tenk de gamle taggete nå) kjøpt på svartebørsen i Russland så kan det medføre at gigantiske havner må stenge. Et angrep som lammer eller sørger for at frakten av containere går tregere grunnet større sikkerhetsgalskap (tenk flyplass) ville fått fatale konsekvenser. Skipsfart og tog er det som sørger for at markedet i det hele tatt fungerer. Formålet med terror er ikke hvor mange den dreper eller hvilke matrielle ødeleggelser den skaper, men at det skaper frykt og handlingslammelse blant befolkingen. Om et conteinerskip blir sprengt så vil ikke det skape mye større frykt enn krisen i kongo for vesten. Det helt "geniale" med 9-11 og londonangrepene var inferensen i store befolkete områder, og særlig WTC var skremmende da byen ble "annerledes" uten dem. Skulle terroren rammet verden med et anslag på realøkonomien så ville f.eks. blokkeringen av de store kanalene som suez og panama hatt en relativt stor effekt, men bare helt til det ville kommet et mottrekk. Eksempelvis plassert Nimez i Rødehavet etc. Frykten det å sprenge containerskip med de følgene det vil få om det er gjort vellyket er massiv. Spesielt om det gjøres med miner. Det er også derfor slike angrep er det som er mest fryktet hos de som jobber med å forhindre terrorangrep. Fly er å anse som peanuts i forhold. Det er en grunn til at Nato bruker så mye ressurser på å overvåke skipsfarten og det er en grunn til at vi ønsket nye fregatter hos oss. Skipsfart er sammen med olje og fisk selve fundamentet i norsk økonomi og vi er særdeles heldig at de fleste andre land (som USA og England) sørger for å passe på "våre" skip siden Norge ikke "gidder". I forsvaret mot terror er Norge blant de desidert største snylterne. Norge som nasjon er et av landene som er mest utsatt for terrorangrep fordi skipsfart og oljeinstallasjoner er det som anses som størst risiko. Forhåpentligvis får vi snart hevet SV ut av regjering slik at AP og Høyre i større grad (alt etter hvem av dem som er i regjering) kan sørge for å sikre slike installasjoner. Men heldigvis har Stoltenberg innfridd det meste av løftet om at SV ikke skal ha noe å si når det kommer til forsvar. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå