Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Jeg må innrømme at jeg fant bildet av Siv på sykkel i Dagbladet litt problematisk. Men det trenger ikke ha vært meningen. Men jeg fikk et litt uheldig inntrykk.

 

Nå syns jeg det er på tide å sitere Hallo i uken.

 

"Hagen: Jeg er ikke sur. Jeg er ikke sur, sier jeg. Og skal da aldri være mulig for oss i Fremskrittspartiet å få lov til å snakke om andre ting enn innvandring? Jeg er ikke sur, sier jeg! Uansett hva vi gjør så blir vi møtt med dette samme maset om innvandringspolitikken vår. Vi ville ikke at denne valgkampen skulle handle om innvandring i det hele tatt. Men alltid er det det samme maset. Uansett så dreier dere alt over på innvandringspolitikken. Vi vil egentlig snakke om de gamle, vi.

Intervjuer: Ja, vær så god.

Hagen: Men det får vi ikke lov til, neida.

Intervjuer: Joda.

Hagen: Neida, det er alltid det samme maset. Om og om og om og om og om og om og om...

Intervjuer: Jamen så sett i gang og SNAKK OM DEI GAMLE DA!

Lang stillhet

Hagen: Og dette er tonen vi i Fremskrittspartiet møtes med når vi inviteres til å snakke om vår politikk. "

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kvinne grodde fast i madrassen, på sykehjem

En kvinne måtte for to uker siden opereres på Akershus universitetssykehus, etter å ha grodd fast i madrassen på et sykehjem. Kvinnen nektet å ta i mot pleie på sykehjemmet, og skal ha ligget i sengen i flere år uten å bli vasket eller stelt. 25. oktober måtte derimot kvinnen legges inn på Akershus universitetssykehus med alvorlige liggesår etter å ha grodd fast i madrassen. ifølge fylkeslege Petter Schou i Oslo og Akershus, ble kvinnen vurdert som samtykkekompetent, og kunne i henhold til dagens system nekte å ta i mot behandling. Han har aldri mottatt noen bekymringsmelding fra sykehjemmet eller sykehuset.

 

Dette er et resultat av pasientens egne valg, sier han, men legger til at situasjonen oppleves som forferdelig av helsepersonellet. Det er en problematisk situasjon å være i, både faglig og yrkesetisk. Vi er lært opp til å gjøre det vi mener er best for pasienten, og når vi ser at pasienter velger å gjøre ting som er medisinsk og pleiemessig uhensiktsmessig, er det klart at det knyter seg i den som behandler pasienten.

- Bjørn Magne Eggen, medisinsk fagansvarlig ved Ahus

Kan det snart bli verre?

Lenke til kommentar

Vil påstå at de som har jobbet med denne pasienten ikke har gjort jobben sin..

 

Ja en skal ta hensyn til pasienten egent ønske men det får da være grenser..

Medisinsk fagansvarlig ved Ahus, Bjørn Magne Eggen, forteller NRK at de ikke har sendt bekymringsmelding til fylkeslegen fordi kvinnen har rett til å nekte behandling.
DET er kanskje det værste...
Lenke til kommentar
Ja en skal ta hensyn til pasienten egent ønske men det får da være grenser..

Skal hensynet gå utover behandlingen av pasienten? Hvis sykehuset/hjemmet tydelig ser at her trenger personen hjelp eller assistanse, skal de da bare se på?

 

Som sagt. I norge kan man bare bruke tvang i behandling i ekstreme tilfeller. Hvilket egentlig er bra. De har tydligvis tatt opp saken, og ettersom hun ble vurdert som samtykkekompetent, så er det ikke mer de kan gjøre. Har ikke noe med en feil i helsevesenet å gjøre, i verste fall er det en feil i lovgivningen om når man kan bruke tvang i behandling.

Lenke til kommentar
Ja en skal ta hensyn til pasienten egent ønske men det får da være grenser..

Skal hensynet gå utover behandlingen av pasienten? Hvis sykehuset/hjemmet tydelig ser at her trenger personen hjelp eller assistanse, skal de da bare se på?

I et alternativt samfunn, som enkelte norske politikere kjemper for, ville kjerringa blitt kastet ut av sykehjemmet for brudd på kontrakten, og fått beskjed om å skaffe seg et annet sykehjem å bo på. (Lett!)

 

Tvang er alltid så mye lettere å akseptere når det gjelder andre ...

Frihet for meg, tvang for deg.

Lenke til kommentar

Den er heldigvis fortsatt knyttet opp mot samtykkekompetanse da... Men hva man legger i samtykkekompetanse kan jo være gjenstand for debatt. Hva om en tannlege f.eks. mener at du ikke har kompetanse til å kunne motsette deg et inngrep. Skal han da med loven i hånd spenne deg fast til stolen og tvinge munnen din åpen?

 

Jeg tviler på at så kommer til å skje, men loven åpner for at det er en mulighet. Og med min tannlegeskrekk var dette det første scenariet som dukket opp i hodet mitt.

Lenke til kommentar
Jeg er av den oppfatning at media tar seg for store friheter og er for tabloid og useriøs. Men det rammer ikke FRP mer enn andre har jeg inntrykk av.

Hva med alle hat-kampanjene mot FrP i VG? Det rammet FrP hardt. De mistet dog ikke mange velgere, dette slår jo tilbake når det gjelder FrP, altså den velkjente Martin Koldberg effekten, også kjent som teflon effekten. Så bare forsett, når var FrP tilbake på nesten 28% igjen :wee:

 

 

Jeg har forsvart FRP titt og ofte. Ikke fordi jeg liker partiet, jeg kunne ikke tenkt meg å stemme på dem. Men de angripes ofte på urederlig vis fordi det er det partiet som mislikes av flest (paradoksalt nok er det også et av partiene som er mest likt). Landets fremste komikere og kulturfolk ellers er jo også plassert på venstresiden, bl.a. min egen absolutte favoritt Knut Nærum. Så de kan fort bli mer utsatt for satire enn eksempelvis Rødt og SV. Men det betyr ikke nødvendigvis at det medfører riktighet.

 

Men det finnes journalister med integritet, det finnes komikere med integritet. Det gjør at jeg ikke har noe inntrykk av at VG kjører noen kampanje mot FRP. Om de kjører noen form for kampanje så er den i hvert fall rettet mot alle, aller mest kampanjer som sørger for å selge flest aviser. Man selger nødvendigvis ikke flest aviser ved å kjøre kampanjer mot store partier som FRP og AP. Jeg vil våge å hevde at partier som KRF og Høyre i langt større grad er offer for "kampanjer" (jeg setter anførselstegn fordi jeg ikke helt liker å bruke det ordet i denne sammenheng).

 

Finner jeg det etisk riktig å forsvare FRP så vil jeg gjøre det også i fremtiden. Men jeg må nok skuffe FRP'ere, jeg finner ikke påstanden om at de er mer utsatt for noen målrettet kampanje fra media som legitim. Den urettmessige og uetiske kritikken de tidvis får av media bunner ikke ut i at media misliker partiet, svaret ligger andre steder. Det er en ukultur ja, men den rammer andre (som KRF og AP) like mye som den rammer FRP. Media har kommet i en posisjon hvor de tar seg større og større friheter, internett har igjen medført at mange ufaglærte har slått seg frem i den delen av industrien. Så mange kunnskapsløse sitter med mye makt og innsikt.

Lenke til kommentar
Og hvilken politiker foreslå så?

Var det spørsmålet til meg?

 

Jeg skrev ikke at noen politiker eller noe parti hadde foreslått å kaste kjerringa på gata, men jeg mener det er en naturlig konsekvens av et system der ingen har plikt til å gi deg en sykehjemstjeneste, men der hver enkelt, med statlige penger i bakhånd, har en rettighet til fritt å velge sykehjemstilbud i et marked der ulike tjenesteleverandører tilbyr ulike tjenester, og der en kontrakt inngås mellom tilbyder og kunde.

 

Bryter du kontrakten kan du ende på gata.

Lenke til kommentar

Riksrevisjonen refser norsk bistandspolitikk

 

Når skal Norge begynne å ta slike saker som dette alvorlig. Skal pengebruken fortsatt økes uten noen skikkelig form for gjennomgang.

Personlig er jeg ikke mot bistand, det er heller måten det blir gjort på. Jeg skulle ønske vi investerte litt mer med tanke på utvikling, og ikke bare dumpet pengene i hendene på styresmaktene i landene.

Mikrolån til bønder tror jeg kan være ett godt tiltak, noen andre?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...