Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg ble Humanist igår :D Meldte meg ut av statskirka, og meldte meg inn i Human Etisk Forbund! Føltes veldig godt!

Du kunne ventet to dager :p

 

NYHETSPLING

 

FRITANKE.no: Lørdag er den store "meld deg ut av statskirken"-dagen

NRK-kjendisen Vera Micaelsen har startet en Facebook-aksjon for utmelding av statskirken, og det er på lørdag det skal skje.

 

– Herved erklærer jeg 1. november for den store MELD-DEG-UT-AV-STATSKIRKEDAGEN i håp om å starte en bølge som på sikt skal resultere i at medlemslistene til Den norske kirke ikke lenger skal ha masse medlemmer som strengt tatt ikke ønsker å være medlemmer. Spre gjerne det glade budskap! Vi kan bli fri! skriver Micaelsen entusiastisk på Facebook-gruppa.

Les mer...

 

PS. Jeg flyttet noen innlegg om SVs forslag om å registrere legning og religion til elevene til tråden Dotten laget om emnet.

Lenke til kommentar
Det var masse fine fakta som at b mennesker har en døgnrytme på opp til 40 timer. Etter hva jeg har lest så har de fleste en døgnrytme et sted mellom 24-25 timer. De som siden tar med som b-mennesker er personer med en døgnrytme forstyrrelse. Og det er ikke noe som heter a eller b mennesker. De betegnelsene blander flere forskjellige ting som ikke trenger å ha noe med hverandre å gjøre. Døgnrytme, når på dagen man er mest aktiv og hvor stor mengde med søvn man behøver. Om man skal lage en nettside om en sak som man er for er det viktig å ikke blande fakta og meninger, det er ikke det samme. :)

 

Fra forskning.no:

Forskerne tror altså at kroppens døgn kan ligge på over 40 timer hos enkelte, mens døgnet er kortere enn 24 timer for andre.

 

Som vi vet har såkalte B-mennesker gjerne lett for å holde seg våkne om kvelden, men vanskelig for å komme seg opp tidlig om morgenen. De hører sannsynligvis til den gruppa hvor kroppens døgn er mer enn 24 timer langt.

 

A-mennesker, derimot, spretter friskt ut av senga grytidlig om morgenen, og sovner kanskje på sofaen før klokka ti om kvelden. Sannsynligvis er deres biologiske klokke innstilt på et kort døgn.

 

A-mennesker altså har en innebygd biologisk klokke som tilsier at hvis de oppholdt seg i omgivelser uten tilgang til klokke, sollys eller andre indikatorer på døgnvariasjonene og fikk sove og stå opp når de syntes det var naturlig, over tid korter inn noe på døgnet i forhold til reell tid, mens B-mennesker under de samme vilkår tilpasser seg et døgn på over 24 timer.

 

- Tidligere har man sett veldig skjematisk på menneskekroppen, men gjennom studiene av den biologiske klokka ser man hvor stor forskjellen er fra menneske til menneske. Man kan ikke uten videre avfeie det når folk sier at de ikke føler seg opplagt, for eksempel. Det handler om naturlige svingninger, sier Lærum.

 

Kilde: http://www.forskning.no/artikler/2003/januar/1043409515.05

 

@Slikape: Du skal være forsiktig med å bruke deg selv som utgangspunkt for generelle uttalelser om andre. Folk er forskjellige, og bare fordi noe ikke er et problem for deg betyr ikke det at det ikke trenger å være et problem for andre. Du virker rett og slett trangsynt når du konkluderer som du gjør.

Lenke til kommentar

Jeg brukte ikke meg selv som grunnlag for uttalelser, bare et eksempel på at B-mennesker kan bryte med mønsteret. Jeg vet om flere B-mennesker som har fulgt metoder for å komme seg over på A-siden, og fått det til bra.

 

Har dere andre B-folk virkelig prøvd å snu rytmen over en lengre tidsperiode (halvt år i strekk). Feks ved å stå opp til samme tidspunkt hver dag, og legge seg når man er trøtt (ikke før, ikke etter<--viktig).

Lenke til kommentar

Beklager, men "jeg vet om flere"-argumentasjon trumfer ikke informasjon som forskere har kommet fram til gjennom vitenskaplige forsøk i min bok. Har du korrigert for hvilken aldersgruppe personene tilhører? Jeg går utifra at du vet at de fleste beveger seg mer mot en A-menneskes døgnrytme når de beveger seg ut av puberteten? Mye mulig du faktisk har tatt hensyn til dette i observasjonene dine, men dette er bare et av mange eksempler på ting som kan gjøre dine observasjoner lite representative for virkeligheten. Hvilket utvalg du velger å hente observasjonene dine er også et eksempel på dette, og du kan også ha vært forutinntatt og lett etter observasjoner som har støttet din egen teori/ditt syn.

 

Nei, jeg har ikke prøvd å snu døgnrytmen systematisk over lengre tid. Jeg anser heller ikke meg selv for å være noe utpreget B-menneske, men jeg er nok langt nærmere det enn et A-menneske. Allikevel anser jeg det ikke som noe problem for meg å fungere sånn som samfunnet er lagt opp idag, derfor gidder jeg heller ikke prøve å forandre døgnrytmen min. Jeg er dog ikke så snever at jeg ikke anerkjenner at andre mennesker kan ha andre forutsetninger enn meg, og at det for dem faktisk kan være et veldig reellt problem.

 

Derfor er jeg også positiv til at samfunnet gjøres mer fleksibelt tidsmessig og mer imøtekommende mot hele befolkningen der dette lar seg gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-141789

Grunnen til at sammfunnet har blitt lagdt til rette for a-menneskene er fordi bøndene har vert tidleg oppe i mange årtusner og har vell smitta over på vanlig arbeidsplassar.

Kan og ha sammenheng med at dei fleste arbeider bedre om morningen.

Lenke til kommentar

- Frp-leder tappet bestemors konto

 

Mannen var verge for sin bestemor fra Stjørdal, og fikk disposisjonsrett over bankkontoen hennes av overformynderiet. Den tilliten skal han ifølge politiet ha misbrukt.

 

Usikkert motiv

 

– Vi mener han tappet kontoen hennes for 258.300 kroner, og brukte dem til private formål, sier spesialetterforsker Annar Sparby ved økoteamet i Nord-Trøndelag politidistrikt, til Trønder-Avisa.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...