Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Du glemte vel ett av to olje-raffineri i Norge, som jo ikke akkurat bidrar med småpenger. Kan tenke meg det er mer penger enn alle fiskerne i hele nordnorge tilsammen, ren spekulasjon fra min side da.

Men hvor kommer oljen fra?

Dinosaurene. Det sa de på barneskolen. Det er masse sånne søte dinosaurer som døde også ble de lagt i en dinosaurkirkegård på havets bunn og så lå de der og ble til olje. Nesten som når druesaft blir til vin.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Litt mer nøkternt formulert, mener jeg bøndene har karret til seg mye mer offentlige kroner enn en rettferdig fordeling, samtidig som fiskerne har fått mindre enn rettferdig.

Det virker noen ganger (- ofte? -) som om du tror de offentlige overføringene til norsk landbruk er å likestille med "bøndenes lønnsinntekt" og at det derfor er dypt urimelig at de skal "tjene så godt" i forhold til andre grupper. Faktum er at det aller meste renner ut igjen i form av utgifter til drivstoff, kunstgjødsel, maskinpark, bygninger, dyrefor, osv.

Landbrukssubsidiene sidestiller jeg ikke med lønnsinntekt. Det er direkte subsidiering av en privat næring. Offentlige penger bør gå til offentlige oppgaver som skole, veier, infrastruktur, rettsvesen, helsevesen osv. Ikke inn på kontoen til privat industri, samme hvilken næring det gjelder. Ett unntak er kortvarige subsidier for å bevare kompetanse og bedrifter gjennom en vanskelig konjunktur. Landbruksnæringen har fått enorme summer sprøytet inn hvert eneste år i mange tiår. Hadde alle andre private næringer fått like mye per ansatt så skulle jeg ikke klagd for da hadde det ikke vært urettferdig. Men sånn er det ikke. Derfor klager jeg.

 

Hva bøndene bruker subsidiene på er meg fullstendig likegyldig. Poenget er at de tapper samfunnet for offentlige midler som burde gått til offentlige oppgaver.

 

En kan alltids stille spørsmål ved om dette er en fornuftig måte å sponse Statoil, Yara, etc. på, men det er altså ikke slik at pengene ender opp i bøndenes lommer.

Som sagt: Hvordan utgiftsiden til den næringen ser ut er meg totalt likegyldig. Alle andre private næringer har også utgifter, uten at staten trår inn og skal betale de for bedriftene.

 

Det beste er nok å legge norsk landbruk i sin helhet inn under universitetene. Der er det fullt akseptert at man lever av "offentlige kroner", og jeg tror de fleste bøndende ville glede seg over en slik mulighet til et solid lønnsopprykk.

Universiteter og skoler er ikke private bedrifter. Det er offentlige organisasjoner som skal utføre offentlige oppgaver: Utdanning og forskning. Ikke vareproduksjon. En annen vesentlig forskjell er at skoler er offentlig eide, mens en gård har en eller flere aksjonærer som eiere.

 

Det er fullstendig urettferdig å bruke offentlige penger kontinuerlig på en privat næring når andre næringer ikke blir likebehandlet. Rett og slett markedsvridende. Hadde det vært snakk om andre næringer ville det vært ulovlig markedsvridning, slik som med den dørfabrikanten på Vestlandet (Høyanger?). Men "merkelig nok" har norges mektigste lobbygruppe, medlemmene av stortingets eneste yrkesparti, senterpartiet, laget unntak i lovverket som gjør at bøndene får lov til det som er ulovlig i andre næringer.

 

Fytti katta så råttent og korrupt det norske systemet er! Er det rart man blir forbanna på subsidiene?

Lenke til kommentar

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Politidirektoratet ser på hijab!

Politidirektoratet vurderer for tiden om det skal være lov å bruke hijab til politiuniform. En 23 år gammel kvinne fra Sandnes i Rogaland har sendt brev til direktoratet med spørsmål om hvordan det vil bli mottatt, dersom hun bærer hijab til politiuniform. 23-åringen kom til Norge fra Algerie for åtte år siden, og har en drøm om å bli politi. Hun frykter at drømmen ikke kan oppfylles, fordi hun for noen år siden bestemte seg for å bære hijab. Pressetalskvinne Marianne Østensen i Politidirektoratet sier til Stavanger Aftenblad at de ikke kan kommentere saken mens den er til behandling. Direktoratet undersøker nå praksis i andre land. I Danmark kan ikke muslimske polititjenestekvinner bruke hijab.

 

Ja, hva blir det neste? Og hva synes folket om og bli møtt av politi med hijab? Etter min mening er dette et kvinneundertrykkende symbol som bør forbys i offentligheten, og at politiet skal mulig bære hijab... :nei: Heia Norge!

Mer bensin på bålet i "politi-hijab" saken :) her fremført av de geniale Morten. M

 

28c0c8a039913e5a.jpg

 

Dette en god ide?

Lenke til kommentar
Problemet er at når han gjør det så vil han ha det til at vi ikke skal ha fokus på korrupsjon fordi det skjer andre ting i verden.

Men det gjør han jo ikke. Han kunne ha brukt et hvilke som helst annet eksempel og innlegget ville ha frembringet det den var ment til å ta opp, nettopp mediatrening.

At det var korrupsjon og Jensens sine mediamanøvere er kun en illustrasjon på tema han ønsker å skrive om, uten at det var det han snakket om.

 

For å bryte det virkelig ned, så når jeg sier

-Min nye bil er rød.

Snakker jeg da om bilen min, eller fargen rød?

Endret av Montgomery
Lenke til kommentar
Fytti katta så råttent og korrupt det norske systemet er! Er det rart man blir forbanna på subsidiene?

Alle industrialiserte land subsidierer landbruket, så dette er ikke et område der Norge skiller seg ut på noen måte. Der vi skiller oss ut, er vår sterke avhengighet av importerte matvarer; ca. halvparten av det vi forbruker blir importert. Andre land vegrer seg gjerne for å gjøre seg så avhengige av omverdenen ...

Lenke til kommentar

Hei lille sjiraff, jeg håper det går bra

Unger fra hele landet sender nå lykkeønskninger til den nyfødte sjiraffkalven i Kristiansand. Kalven har hatt noen tøffe første dager og er ennå ikke ute av faresonen. Mandag kom sjiraffkalven - den første på 17 år i Kristiansand Dyrepark - til verden. Men kalven har vært skral siden, og de første dagene har vært en kamp om livet. Både natt til onsdag og natt til torsdag har kalven måtte få næring intravenøst. Og begge nettene har dyrepasserne i parken overvåket henne kontinuerlig. Torsdag melder derimot dyreparken om en bedring

 

Det er mange barn som mailer inn, og mange sender brev med posten, det er kjempegøy. Sjiraffkalven har vakt en voldsom interesse, og det er flott å se at interessen rundt dyr engasjerer folk.

- Roger Lian i Kristiansand, markedssjef i Kristiansand dyrepark

Moren vedkjenner seg kalven og skal behandle henne bra, men vil ikke amme. Dyrepasserne har prøvd å gi Malin beroligende midler for å se om det hjelper.

:blush:

 

1225365118694_515.jpg

 

Håper det går bra med den lille, noen navneforslag?

Lenke til kommentar

Death to giraffs.

 

Var i dyreparken da jeg var liten, jeg hadde nettopp fått en helt splitter ny is og så kommer det lange kreket av en giraff...bøyer hodet ned, surrer tunga 3-4 ganger rundt isen og spiser hele driten og jeg står igjen med bare pinnen. Siden da har jeg hatet giraffer. De er ondskapen selv! :(

Lenke til kommentar
Det er nå gjort revolusjonerende forskning om søvnvaner. Forskerne har påvist at det er biologiske forskjeller mellom A- og B-mennesker og at en grovt sett skille befolkningen inn i de to ulike gruppene (se artikkel: http://bsamfunnet.com/?p=7). I Danmark opprettes det stadig flere nye initiativ for å bedre legge til rette et samfunnet for B- menneskenes behov. Dette kan bli en spennende tid for Norges trøttinger! Hvorfor regjerer A- menneskene samfunnet?? Hvor startet dett?? Jeg stemmer for et mer fleksibelt samfunn hvor alle kan yte sitt beste ut i fra sine behov! Er du enig så gi din stemme: http://bsamfunnet.com/?p=122
Lenke til kommentar

Har ikkje lest artikkelen men eg er egentlig enig, er egentlig ikkje noken grunn til at samfunnet skal være styrt av a-mennesker.

 

Men når det er sakt så er det vell egentlig berre arbeidstidene som er tilrettelagt a-mennesker, underholdning og kulturen er tilpassa b-mennesker. Berre sjå på når "beste sendetid" er, mange av dei beste programa på tv går so seint at det strengt tatt er leggetid for a-mennesker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...