Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg synes det burde være gående politipatruljer i byene 24/7. Om natten kan de også ha med hund.

 

Med gående politi til stede i dagliglivet, tror jeg det kunne fått ned antallet kriminelle handlinger, og dermed spart både stat, bedrifter og enkeltpersoner for store beløp i erstatning. Dette forutser jo så klart at partiene er villige til å satse på slik forebyggende arbeid, fremfor bedre behandling av ofre, som hjelper noe på antallet kriminelle handlinger som begås.

Lenke til kommentar
Jeg synes det burde være gående politipatruljer i byene 24/7. Om natten kan de også ha med hund.

 

Med gående politi til stede i dagliglivet, tror jeg det kunne fått ned antallet kriminelle handlinger, og dermed spart både stat, bedrifter og enkeltpersoner for store beløp i erstatning. Dette forutser jo så klart at partiene er villige til å satse på slik forebyggende arbeid, fremfor bedre behandling av ofre, som hjelper noe på antallet kriminelle handlinger som begås.

Har du gjort deg opp noen formening om hvor langt det burde være mellom hver patrulje for at dette skulle virke forebyggende på en effektiv måte? Og hvor mange politimenn vi da ville trenge? (En kan sikkert tenke seg at avstanden mellom patruljene kan variere fra område til område, så dette blir ikke nødvendigvis et enkelt regnestykke.)

Lenke til kommentar

25 kroner høres veldig lite ut

2,5 kr høres ennå mindre ut

Tenk om alle i landet hadde betalt meg usle 2,5 kroner. Såpass synes jeg de kan unne meg. Folk er jo ikke så gniene at de ikke kan ofre meg en 1,5l panteflaske.

 

Legger man derimot sammen pengene så blir det en god del.

 

Poenget mitt er at 125 millioner er veldig mye penger, selv om man prøver å bagatellisere det med å kalle det 25 kroner.

Lenke til kommentar
Med den logikken vil det jo alltid være fornuftig å bruke 100 mill her og der, ganske enkelt fordi dette ikke er "så mye på hver enkelt". Tull og vas! Hurtigruten er allerede sponset med 214 millioner, det får holde.

Tøv og tant! De burde fått enda mer penger! Dette er en institusjon i norsk historie. De burde fått såpass med tilsudd at det ble et reelt reisealternativ for minstepensjonisten som skal reise og besøke barnebarnet sitt. Vi kunne subsidiert billettene for alle nordmenn for å få prisen ned til tilsvarende en tur med lokalbussen. Turistene som kommer har råd til å fullpris da.

Lenke til kommentar
Med den logikken vil det jo alltid være fornuftig å bruke 100 mill her og der, ganske enkelt fordi dette ikke er "så mye på hver enkelt". Tull og vas! Hurtigruten er allerede sponset med 214 millioner, det får holde.

 

Den logikken bruker vi allerede. Hvis det er en god sak noe jeg mener det er i dette tilfellet. Hvis Hurtigruta går under vil det være et enormt tap for Norge. Vi vil miste store mengder turister og en ypperlig feriemulighet.

Lenke til kommentar
Den logikken bruker vi allerede. Hvis det er en god sak noe jeg mener det er i dette tilfellet. Hvis Hurtigruta går under vil det være et enormt tap for Norge. Vi vil miste store mengder turister og en ypperlig feriemulighet.

 

Hvorfor kan ikke turistene betale for gildet da?

 

Fordi det også vil skade Hurtigruten enormt. Det sier seg selv at det kommer færre turister hvis man setter opp prisen. Jeg regnet litt på det prisen og har kommet frem til at for å oppnå 125 millioner ekstra må de ha like mange passasjerer samtidig som de setter opp prisen med 300 kroner. Tror du det kommer til å skje?

 

Jeg synes den nåværende løsningen er god.

Lenke til kommentar
Tenk om alle i landet hadde betalt meg usle 2,5 kroner.
Hadde ikke fått et rødt øre av meg!

Hehe, det var ment som en spøk/poengtering. Jeg har ikke forventet et øre av noen.

 

Når oldboy klager over hvordan man bruker for mye skattepenger vil det også tilsi at han synes det er dyrt. 25 kroner er ikke mye for hver og en av oss for å redde en av norges beste ferietilbud, og en av de største attraksjonene for turister.
Den logikken bruker vi allerede. Hvis det er en god sak noe jeg mener det er i dette tilfellet. Hvis Hurtigruta går under vil det være et enormt tap for Norge. Vi vil miste store mengder turister og en ypperlig feriemulighet.

Vel, tidene forandrer seg og ingenting varer evig. Det store spørsmålet for meg er hvor vidt det er bare 125 offentlige kroner i et sluk som kommer til å gå konk om kort tid likevel. Offentlige penger kastet inn i et konkursbo. Hvis hurtigruta klarer å bli nok lønnsom igjen på sikt er det positivt, men hvis det kun er utsettelse av en konkurs så er det sløs med offentlige penger.

 

Hurtigruta har svært stor betydning for både befolkning og turisme, men heller ikke det for en hver pris. Hurtigruta bør bli lønnsom på sikt for å ha noen fremtid. Det kan ikke fortsette som et evig offentlig pengesluk. Lønnsomheten bør altså komme fra kundene, ikke fra offentlige midler som burde blitt brukt på sykehus, veier, skoler og andre offentlige ting.

 

Dere nevner "småbeløp" som 125 og 214 millioner kroner i engangsbeløp men glemmer helt at Hurtigruta får ca 2000 millioner kroner i offentlige driftstilskudd hvert år. Hvor mye bedre kunne infrastrukturen i kystdistriktene vært om den samme summen heller hadde blitt brukt på vei, kystvakt, ambulansebåter, havner osv?

 

Hvordan skal man kunne bedømme om Hurtigruta er verd pengene sammenlignet med å bruke de pengene på andre tiltak? Og når alt kommer til alt: Hvorfor forskjellsbehandle by og distrikt? Er ikke et bymenneske like mye verd som et distriktsmenneske?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Hurtigruten har vel store problemer nå på grunn av finanskrisen? Hvis de klarer seg gjennom den, ser det ut til å gå en lysende fremtid i møte.

 

Dette handler ikke om hvorvidt vi fokuserer på by eller disktrikt. Hurtigrutens overlevelse vil utvilsomt gavne de som bor i by mye, samtidig som den er utrolig viktig for kystdistriktene. Enorme summer blir allerede brukt i byene og det er flust av goder vi byfolk får av staten som ikke distriktene får se synet av.

 

Hvis staten gir Hurtigruten 2000 milliarder kroner er jeg medlem av St. Olaus til den hvide Leopard»

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...