Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Nå er det et par år siden jeg hadde sidemål, men jeg er fortsatt veldig ung og husker det godt. Trist at jeg ikke ble flinkere i nynorsk, det er et vakkert språk.

Enig i det. Skulle ønske jeg fikk nynorsk som hovedskriftspråk helt fra starten. Det ligger nærmere min nordnorske dialekt enn den danskættede bokmålen. Nå er jeg dessverre fortapt i bokmål.

 

Helt enig. Med de dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at obligatorisk sidemål er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på hovedmålet.

De dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at PC-spilling på kveld og nattetid er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på leksene.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
En som går i 1. klasse ved en VGS skal lære hovedmål, sidemål, engelsk og tysk/fransk. Er det rart at de norske studentene er litt god i alt, og ikke veldig god i de tingene som teller? Tenk hvis de hadde kuttet ut sidemål og tysk/fransk, det er da 5-6 timer ekstra pr uke. Noen som sa matte? naturfag? fordypinger?

Mjah. Jeg er ikke helt sikker på at et opplegg hvor man byttet ut sidemål/annet fremmedspråk med obligatorisk realfag er det beste alternativet. Å gjøre sidemål/annet fremmedspråk valgfritt, og heller gi mer frihet med hensyn til hva man skal fylle timene med, hadde etter min mening vært en bedre idé.

 

Jeg vet med meg selv at jeg aldri hadde villet/kunnet gjort det bra i en jobb med mye realfag i, og jeg er glad til at jeg fikk sjansen til å velge dem bort etter første året på vgs, med tanke på at det etter all sannsynlighet ikke vil komme meg til nytte i fremtiden.

 

Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående.

Hvis det virkelig stemmer som de sier at det man lærer ikke vil være relevant i sitt videre liv synes jeg absolutt det er relevant i diskusjonen. Hvorvidt påstanden stemmer kan man selvfølgelig diskutere. Men det blir litt enkelt å sette merkelappene "sutring" og "mas" på kritikk av skolesystemet fordi man er uenig i de som fremfører det sitt standpunkt.

Lenke til kommentar
Sidemål burde vært avskaffet for lenge siden, la oss håpe det snart skjer noe.

Jeg er ikke enig i at sidemål burde vært avskaffet. Obligatorisk sidemål derimot kunne godt være avskaffet.

 

Det var det jeg mente. La skoleungdommen konsentrere seg om en målform. Å kalle kritikk av dagens undervisningsopplegg for sutring, klaging og hva det måtte være er å forenkle det hele for mye.

Slik utviklingen er i dag så burde man konsentrere undervisningen om en målform, hva med å heller sette av de resterende timene til noen andre fag. F.eks: teknologi, IT-kunnskap, personlig-økonomi, politikk osv...

Lenke til kommentar
Det var det jeg mente. La skoleungdommen konsentrere seg om en målform. Å kalle kritikk av dagens undervisningsopplegg for sutring, klaging og hva det måtte være er å forenkle det hele for mye.

Slik utviklingen er i dag så burde man konsentrere undervisningen om en målform, hva med å heller sette av de resterende timene til noen andre fag. F.eks: teknologi, IT-kunnskap, personlig-økonomi, politikk osv...

Med andre ord: Bruke tiden på dilldall som man allerede har mer enn nok av i dag? Økonomi lærer man allerede i dag (jeg gjorde iallefall det i allmennfag for cirka 5 år siden), politikk og IT kan man lære seg i dag gjennom obligatoriske og/eller valgfrie fag.

 

Jeg ville heller bruke mer tid på grunnfagene norsk og/eller matematikk uten å gjøre pensum vanskeligere enn det den allerede er i dag. Kombinert med et system med to fagnivåer som er tilpasset elevenes nivå.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar

Slutter å si «vestlig» og «ikke-vestlig»

Ømtålige begrep, mener SSB. I stedet erstattes vestlig med «EU / EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand», og ikke-vestlig med «Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS». SSB holder fast ved at det er behov for å skille mellom disse to gruppene, blant annet for å beskrive innvandringen til forskjellige kommuner. Men de gamle uttrykkene har blitt for ømtålige, mener de.

 

Trond Thorbjørnsen, leder i SOS Rasisme, applauderer avgjørelsen til SSB. Han trekker paralleller til debatten om ordet «neger».

 

år folk hører ordet «ikke-vestlig», tenker de i prinsippet «mørkhuda». Det i seg selv er stigmatiserende. Begrepet henger ikke på greip, det er ikke sånn verden er lenger. Der spurte folk hva man skulle bytte ut ordet med. Men poenget er jo å slutte å bruke det, slik som vi må slutte å bruke feilaktige begreper. Det er bedre å gå over til noe som er klart og tydelig, som å ramse opp hvilke land man er fra.

- Trond Thorbjørnsen, leder i SOS Rasisme

Sylfest Lomheim, direktør i Språkrådet, er av en annen oppfatning.

 

Ordene er ikke mer belasta i 2008 enn de var i 1978. Alle kjenner vestens rolle i den globale historien. Problemet er at ordene ikke er veldig presise. Men det er det mange ord som ikke er. Det blir mer tungvint med de nye begrepene deres, men presisjonsnivået blir langt høyere, påpeker han.

- Sylfest Lomheim, Direktør for Språkrådet

 

Jaha, hva mener vi om dette. Nok et steg i riktig retning eller er dette bare og le av? Eller kanskje gråte litt?

 

E: Feil i link

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

"En mann som ikke hadde opprinnelse fra EU / EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand ble i går dømt for uaktsomt drap, Trond Thorbjørnsen sier til Dagbla at dette aldri hadde skjedd hvis mannen ikke hadde vært fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS."

 

:thumbup:

Lenke til kommentar
"En mann som ikke hadde opprinnelse fra EU / EØS, USA, Canada, Australia og New Zealand ble i går dømt for uaktsomt drap, Trond Thorbjørnsen sier til Dagbla at dette aldri hadde skjedd hvis mannen ikke hadde vært fra Asia, Afrika, Latin-Amerika, Oseania unntatt Australia og New Zealand, og Europa utenom EU/EØS."

Ser på torsdagsklubben du også ;)

Lenke til kommentar
De dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at PC-spilling på kveld og nattetid er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på leksene.

 

Fysj da, uten flere timer med Quest for Glory, Larry, Police Quest m.m så ville jeg aldri blitt en kløpper i engelsk. Gikk fra å være blant de verste til den beste på barneskolen, det la et fundament jeg dro med meg og slet derfor aldri med engelsk hverken på ungdomsskole eller videregående. Var mer effektiv læring enn hva skolen maktet ihvertfall. Men så ble alt pek og klikk :(

 

Sidemål fungerer best som valgfritt. Evt. som voksenkurs for de som skal ha seg en kommunal jobb. Nynorsk er et flott språk, men det forhindrer ikke at jeg har brukt ufattelig mange timer (25% av norsktimene på videregående, samt hva det nå var på ungdomsskolen) på et fag jeg aldri har hatt bruk for. Det meste er glemt nå. Folk kan gripe fatt i så mange tråder de bare vil, men sidemål blir noe som kun blir relevant for en veldig liten andel av befolkningen (stort sett administrasjon i kommune og stat)

 

Men Norge er et potetland. Skal bruke litt på alt, fremfor å bli flink på noe. Det være seg pensum på skolen, eller fordelingspolitikk. Finnene banker oss på skolen, svenskene banker oss innen kultur, danskene innen ... alt mulig? Vi slår islendingene i bankvesen, såvidt. For lite krydder og for mye poteter :)

Lenke til kommentar

Første engelsk-ordene mine var visstnok "Autobots transform" ifølge min far. Så Transformers og He-Man var nok medvirkende de også :)

 

I dag er alt dubbet. Forferdelig traust. Når til og med 13-14 år gamle unger heller ser en dubbet versjon enn en engelsk versjon så er det trist i mine øyne.

Lenke til kommentar
De dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at PC-spilling på kveld og nattetid er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på leksene.

 

Fysj da, uten flere timer med Quest for Glory, Larry, Police Quest m.m så ville jeg aldri blitt en kløpper i engelsk. Gikk fra å være blant de verste til den beste på barneskolen, det la et fundament jeg dro med meg og slet derfor aldri med engelsk hverken på ungdomsskole eller videregående. Var mer effektiv læring enn hva skolen maktet ihvertfall. Men så ble alt pek og klikk :(

 

Kan jo også nevne at en god venn av meg har forbedret den muntlige engelsken sin betraktelig etter mangfoldige timer på Ventrilo :!:

 

Sidemål fungerer best som valgfritt. Evt. som voksenkurs for de som skal ha seg en kommunal jobb. Nynorsk er et flott språk, men det forhindrer ikke at jeg har brukt ufattelig mange timer (25% av norsktimene på videregående, samt hva det nå var på ungdomsskolen) på et fag jeg aldri har hatt bruk for. Det meste er glemt nå. Folk kan gripe fatt i så mange tråder de bare vil, men sidemål blir noe som kun blir relevant for en veldig liten andel av befolkningen (stort sett administrasjon i kommune og stat)

 

Kan være greit å skille mellom sidemål og nynorsk, da de ikke er samme ting.

Lenke til kommentar

Jeg er ikke sikker på om det er så lurt å fjerne sidemålet fullstendig. Selv om man ikke skal skrive det så kan det være kjekt å kunne lese. For en effektiv opplæring i lesing av sidemål kan det godt hende at litt skriving er et effektivt hjelpemiddel i læringsprosessen.

 

Dotten: Jeg visste jeg kom til å tråkke noen på tærne når jeg sa PC-spilling er en uting som går ut over lekser og søvn. Jeg bare viste ikke hvem som ville bli den første til å føle seg så angrepet at h*n ville forsvare spillene :p

 

Hilsen tidligere ivrig Zak McCracken-spiller. (og Kings Quest, Larry laffer osv)

Lenke til kommentar

Kvinner vil, men får det ikke til (Aftenposten)

 

Nettdebatt

Bør det være ulike opptakskrav for menn og kvinner? Si din mening i kommentarfeltet nederst i saken.

 

Se på dette spørsmålet. I konteksten: Skal kvinnelige flyvelederstudenter ha mindre opptakskrav enn menn, da statistikken viser at flere kvinner stryker på romforståelse enn menn.

 

Jeg finner meg skeptisk til dette...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...