Dotten Skrevet 20. oktober 2008 Del Skrevet 20. oktober 2008 Allikevel ikke forbud for turister med bikini Jeg stemmer for at vårt lands kvinner, spesielt de yngre, slår et slag for de stakkars kvinnene som ikke får kle seg slik de vil. La oss få igang en storstilt demonstasjon, hvor norske kvinner i solidaritet, stiller i bikini alle som en. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg ønsker ikke å se Kvinnegruppen Ottar i bikini! Lenke til kommentar
Fin Skjorte Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 islam is the light Lenke til kommentar
operg Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Har det vært noen forsøk på kapitalistisk økonomi uten børs i noe moderne samfunn? Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 Jeg ønsker ikke å se Kvinnegruppen Ottar i bikini! Huff... Det kunne blitt en hårete opplevelse. Lenke til kommentar
Flack90 Skrevet 21. oktober 2008 Del Skrevet 21. oktober 2008 (endret) Jeg ønsker ikke å se Kvinnegruppen Ottar i bikini! Huff... Det kunne blitt en hårete opplevelse. Damn you, images in my head....... Endret 21. oktober 2008 av Flack90 Lenke til kommentar
Leviath Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Jeg ønsker ikke å se Kvinnegruppen Ottar i bikini! Huff... Det kunne blitt en hårete opplevelse. Det kalles naturlig bikini. Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Går sammen om å kreve valgfritt sidemål La oss håpe at regjeringen og utdanningsministeren snart tar til vettet og slutter med dette tullet. Sidemål burde vært avskaffet for lenge siden, la oss håpe det snart skjer noe. Lenke til kommentar
Feltherre Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Enig ,håper regjeringen gjør noe med det så for så mulig. Lenke til kommentar
Simon Aldra Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Nå er det et par år siden jeg hadde sidemål, men jeg er fortsatt veldig ung og husker det godt. Trist at jeg ikke ble flinkere i nynorsk, det er et vakkert språk. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 (endret) Sidemål burde vært avskaffet for lenge siden, la oss håpe det snart skjer noe. Jeg er ikke enig i at sidemål burde vært avskaffet. Obligatorisk sidemål derimot kunne godt være avskaffet. Endret 22. oktober 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Heilage Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Sidemål burde vært avskaffet for lenge siden, la oss håpe det snart skjer noe. Jeg er ikke enig i at sidemål burde vært avskaffet. Obligatorisk sidemål derimot kunne godt være avskaffet. Helt enig. Med de dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at obligatorisk sidemål er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på hovedmålet. Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Agreed. Det finnes viktigere språk å lære seg enn sidemål. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Hvor mange timer utgjør sidemålet av norskfaget? Jeg kan ikke huske å ha hatt mange timene med sidemål. Sidemålsundervisningen kommer uansett på et tidspunkt hvor elevene burde kunne hovedmålet sitt rimelig godt og hvor undervisningen stort sett går på språkhistorie, litteraturhistorie og slikt, ikke grammatikk og rettskriving. Kanskje man burde hatt to norskfag slik som man har to (tre?) matematikkfag? Norsk A for de som kan å skrive som konsentrerer seg om språkhistorie, litteraturhistorie, sidemål og lignende og Norsk B for de som skriver dårlig som konsentrerer seg om grammatikk og rettskriving. Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående. Lenke til kommentar
monzilla Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 En som går i 1. klasse ved en VGS skal lære hovedmål, sidemål, engelsk og tysk/fransk. Er det rart at de norske studentene er litt god i alt, og ikke veldig god i de tingene som teller? Tenk hvis de hadde kuttet ut sidemål og tysk/fransk, det er da 5-6 timer ekstra pr uke. Noen som sa matte? naturfag? fordypinger? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående. Hvorfor hører ikke en slik holdning hjemme på videregående? Det er da en grunn til at man kan velge hvilke fag man skal ta? Lenke til kommentar
Alinoe Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Thlom: Det du nevner er for min del ett av de beste argumentene for valgfritt sidemål. Det er så godt som ikke noe sidemålsundervisning, men likevel teller karakteren like mye, Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Man bør beholde undervisning i fremmedspråk som før. Videregående skole skal ikke bare undervise matte/naturfag-genier, men klargjøre for studier i et bredt spekter av ulike fag. Pluss at det blir stadigere viktigere å kunne kommunisere på tvers av landegrenser. Arbeidsgivere etterspør også stadig bedre språkkompetanse. Da holder ikke bare "ai spik inglisj" liksom. Jeg har litt sansen for ideen med å ha to norsk-fag, etter elevenes kompetansenivå. Men sidemål kunne godt blitt frivillig, men da må det følges opp med en oppmyking av krav til nynorsk i offentlig byråkrati. Lenke til kommentar
Thlom Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående. Hvorfor hører ikke en slik holdning hjemme på videregående? Det er da en grunn til at man kan velge hvilke fag man skal ta? Det er mange fag man ikke har noe valg om man vil ha eller ikke, norsk er så vidt jeg vet et av disse. At man får litt mer frihet til å velge fag 2. og 3. året på allmennfag er noe helt annet enn at man kan velge og vrake i hvilke fag man vil ha eller ikke. Thlom: Det du nevner er for min del ett av de beste argumentene for valgfritt sidemål. Det er så godt som ikke noe sidemålsundervisning, men likevel teller karakteren like mye, Eksamenskarakteren teller like mye, kanskje man i stedet for å ha to eksamenskarakterer burde hatt en felles karakter hvor sidemålskarakteren telte 1/3? Lenke til kommentar
Essem Skrevet 22. oktober 2008 Del Skrevet 22. oktober 2008 Det er mange fag man ikke har noe valg om man vil ha eller ikke, norsk er så vidt jeg vet et av disse. At man får litt mer frihet til å velge fag 2. og 3. året på allmennfag er noe helt annet enn at man kan velge og vrake i hvilke fag man vil ha eller ikke. Så vidt jeg har forstått, velger man 3 fag fra 2. året på videregående à 5 timer i uken. Dette blir da 15 timer til valg. I tillegg skal man velge hvilken matte man vil ha, og allerede i 8.-klasse velger man 3. fremmedspråk. Man får mer enn litt frihet, og jeg har aldri sagt man kan velge og vrake hvilke fag man vil ha. Det kan man heller ikke. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå