Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Sidemål burde vært avskaffet for lenge siden, la oss håpe det snart skjer noe.

Jeg er ikke enig i at sidemål burde vært avskaffet. Obligatorisk sidemål derimot kunne godt være avskaffet.

 

Helt enig. Med de dårlige hovedmålskunnskapene norske skoleelever kan vise oss i dag vitner om at obligatorisk sidemål er noe vi burde kvitte oss med, og heller fokusere på hovedmålet.

Lenke til kommentar

Hvor mange timer utgjør sidemålet av norskfaget? Jeg kan ikke huske å ha hatt mange timene med sidemål. Sidemålsundervisningen kommer uansett på et tidspunkt hvor elevene burde kunne hovedmålet sitt rimelig godt og hvor undervisningen stort sett går på språkhistorie, litteraturhistorie og slikt, ikke grammatikk og rettskriving. Kanskje man burde hatt to norskfag slik som man har to (tre?) matematikkfag? Norsk A for de som kan å skrive som konsentrerer seg om språkhistorie, litteraturhistorie, sidemål og lignende og Norsk B for de som skriver dårlig som konsentrerer seg om grammatikk og rettskriving.

 

Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående.

Lenke til kommentar

En som går i 1. klasse ved en VGS skal lære hovedmål, sidemål, engelsk og tysk/fransk. Er det rart at de norske studentene er litt god i alt, og ikke veldig god i de tingene som teller? Tenk hvis de hadde kuttet ut sidemål og tysk/fransk, det er da 5-6 timer ekstra pr uke. Noen som sa matte? naturfag? fordypinger?

Lenke til kommentar
Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående.

Hvorfor hører ikke en slik holdning hjemme på videregående? Det er da en grunn til at man kan velge hvilke fag man skal ta?

Lenke til kommentar

Man bør beholde undervisning i fremmedspråk som før. Videregående skole skal ikke bare undervise matte/naturfag-genier, men klargjøre for studier i et bredt spekter av ulike fag. Pluss at det blir stadigere viktigere å kunne kommunisere på tvers av landegrenser. Arbeidsgivere etterspør også stadig bedre språkkompetanse. Da holder ikke bare "ai spik inglisj" liksom.

 

Jeg har litt sansen for ideen med å ha to norsk-fag, etter elevenes kompetansenivå.

 

Men sidemål kunne godt blitt frivillig, men da må det følges opp med en oppmyking av krav til nynorsk i offentlig byråkrati.

Lenke til kommentar
Dette maset om valgfritt sidemål minner meg mest om elever som sutrer og bærer seg over at de må lære ting de "ikke får bruk for", og det er en holdning som ikke hører hjemme i grunnskolen og på videregående.

Hvorfor hører ikke en slik holdning hjemme på videregående? Det er da en grunn til at man kan velge hvilke fag man skal ta?

Det er mange fag man ikke har noe valg om man vil ha eller ikke, norsk er så vidt jeg vet et av disse. At man får litt mer frihet til å velge fag 2. og 3. året på allmennfag er noe helt annet enn at man kan velge og vrake i hvilke fag man vil ha eller ikke.

 

Thlom: Det du nevner er for min del ett av de beste argumentene for valgfritt sidemål. Det er så godt som ikke noe sidemålsundervisning, men likevel teller karakteren like mye,

Eksamenskarakteren teller like mye, kanskje man i stedet for å ha to eksamenskarakterer burde hatt en felles karakter hvor sidemålskarakteren telte 1/3?

Lenke til kommentar
Det er mange fag man ikke har noe valg om man vil ha eller ikke, norsk er så vidt jeg vet et av disse. At man får litt mer frihet til å velge fag 2. og 3. året på allmennfag er noe helt annet enn at man kan velge og vrake i hvilke fag man vil ha eller ikke.

Så vidt jeg har forstått, velger man 3 fag fra 2. året på videregående à 5 timer i uken. Dette blir da 15 timer til valg. I tillegg skal man velge hvilken matte man vil ha, og allerede i 8.-klasse velger man 3. fremmedspråk. Man får mer enn litt frihet, og jeg har aldri sagt man kan velge og vrake hvilke fag man vil ha. Det kan man heller ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...