Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Google samarbeider jo med Kina for å ha et sensurfilter i søkemotoren sin, er ikke noe nytt at prinsippet om mest mulig inntjening går foran prinsippet om ytringsfrihet.

 

Her hjemme er det jo frykt som styrer. Frykten for å høre hva en rasist har å si medfører eksempelvis forbud mot det. Som i praksis betyr at jeg som anti-rasist er frarøvet muligheten å diskutere rasisme med en rasist.

 

Jeg får særdeles lite ut av å diskutere rasisme med en likesinnet. Nå skal jeg ikke be om baller fra de som styrer i Norge, er jo så mange kvinner der så det blir litt feil. Men gjerne litt mot og innsikt :)

 

Angående Sony så er de heldigvis bare et selskap. Er verre om myndigheter går inn og forbyr slike spill grunnet referanse til koranen. Er jo ikke så alt for mange år siden Norge forbød filmen Life of Brian. Heldigvis kommet på bedre tanker ...

Lenke til kommentar
Google samarbeider jo med Kina for å ha et sensurfilter i søkemotoren sin, er ikke noe nytt at prinsippet om mest mulig inntjening går foran prinsippet om ytringsfrihet.

Nei, tenk deg det og jeg som har gått over til og bruke Chrome og alt ting :dontgetit: Kanskje Google etterhvert prøver det samme som Apple, altså og fjernstyre maskinene våre?!

Lenke til kommentar
Det er grunnet frykt for boikott av spillet i den muslimske verden at de har trukket spillet.

Kilde? Amerikanerne har vel alltid vært litt fanatiske på at "familieunderholdning" ikke skal inneholde referanser til religion og sånn. Kan det være begge deler?

 

De har vel alltid kjørt linjen at det er helt greit med referanser til religion så lenge det er kristendom? :)

Lenke til kommentar
Det er grunnet frykt for boikott av spillet i den muslimske verden at de har trukket spillet.

Kilde? Amerikanerne har vel alltid vært litt fanatiske på at "familieunderholdning" ikke skal inneholde referanser til religion og sånn. Kan det være begge deler?

De har vel alltid kjørt linjen at det er helt greit med referanser til religion så lenge det er kristendom? :)

Korrektomundo.

 

logo_diablo_3.jpg

 

Tror jeg bør klage til Blizzard angående bruk av bibelske referanser.

Lenke til kommentar

Nå er det rimelig stor forskjell på LBP og Diablo da. LBP skal være et systemselgende spill og det er nok lagt endel ressurser i å ikke støte noen. Når Sony så noen dager før lansering får beskjed om at det er referanser til Koranen i en låt på spillet og at dette kan virke støtende for noen muslimer så var det nok bare en kommersiell grunn til at de valgte å utsette lanseringen noen dager for å få ordnet opp i det. Det var ingen fanatiske islamister eller rabiate terrorister som truet Sony til å gjøre det, det var en muslim som på en respektfull måte påpekte dette på forumet til Sony og ba om en software-patch og at fremtidige utgivelser av spillet ikke inneholdt den aktuelle sangen. Hadde Sony fått beskjed fra en kristen om at det var noe i spillet som kunne virke støtende på kristne så hadde de sikkert gjort det samme.

Lenke til kommentar
(Diablo-logo)

 

Tror jeg bør klage til Blizzard angående bruk av bibelske referanser.

Betyr det at GTA er et eksempel på at ekstrem vold er akseptabel i alle dataspill i USA?

 

Men det var riktignok muslimer som protesterte, så det er nok hensynet til muslimer som teller her. De synes nemlig det er støtende å blande musikk og koran-verser.

 

Nå er det rimelig stor forskjell på LBP og Diablo da. LBP skal være et systemselgende spill og det er nok lagt endel ressurser i å ikke støte noen. Når Sony så noen dager før lansering får beskjed om at det er referanser til Koranen i en låt på spillet og at dette kan virke støtende for noen muslimer så var det nok bare en kommersiell grunn til at de valgte å utsette lanseringen noen dager for å få ordnet opp i det. Det var ingen fanatiske islamister eller rabiate terrorister som truet Sony til å gjøre det, det var en muslim som på en respektfull måte påpekte dette på forumet til Sony og ba om en software-patch og at fremtidige utgivelser av spillet ikke inneholdt den aktuelle sangen. Hadde Sony fått beskjed fra en kristen om at det var noe i spillet som kunne virke støtende på kristne så hadde de sikkert gjort det samme.

Enig der. Det er målgruppen som teller. Et spill som Diablo vil selvsagt ikke ha hyperreligiøse kristne som målgruppe. LBP derimot har en målgruppe som favner bredt, og også inkluderer kristne og muslimer. Da er det selvsagt at Sony gjør det de kan for å unngå å støte disse, da de ellers risikerer å miste store inntekter.

 

De som tror det handler om å "gi etter for terrorister" eller "fire på ytringsfriheten", har ikke helt forstått hva dette handler om. Sony er ikke en avis med debattspalter eller et medium for kontroversielle ytringer på noen som helst måte. De er et firma som lever på (blant annet) å selge dataspill og andre konsumentprodukter, og vil tape stort på det hvis de blir forbundet med "støtende ytringer". Da må de ha lov til å ta sine valg for å tilpasse seg målgruppen sin.

Lenke til kommentar

 

vogntog_478137b.jpg

 

To vogntog har overoptimistisk kilt seg fast på RV7, nær Kvanndal. - Dette kan ta tid, seier vegvesenet til BT. Dei er usikre på om vegen er brei nok til bergingsbilen, med all køa som er der.

 

Ditta kjem nok dei to sjåførane til å huske og gremmast over ei stund!Meir seriøst, så er dette innlegget meint å gje eit inntrykk av norsk vegstandard rundt omkring. Eg er fullt klar over at ein del områder har eit større trafikkgrunnlag enn andre og dermed behov for fleire felt. Men dette biletet illustrerar ganske godt korleis ting kan sjå ut og vere enkelte plassar, når det ikkje er ei veiledande gulstripe der. Eg skal ikkje påstå at dette området treng meir midlar enn andre, sjølv om flyten i trafikken ville ha gått kjappare om det faktisk var to felt her.

Jeg synes det er teit at de avskaffet alle fergene. Man hadde ikke trengt så breie veger om de store trailerene hadde blitt fraktet med båt. Det, eller vareleveringsbåter. Menneh, i en kapitalistisk verden er det ikke lønnsomt.

I en kommunistisk verden er det heller ikke lønnsomt. Problemet er ikke den politiske fargen men lønnsomheten.

 

Den veien der er sikkert dyr å oppgradere. Hvis trafikkgrunnlaget er lavt så vil det ikke være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Ferger er en måte å løse det på, men det gir store begrensninger i tilgjengelighet og kun frakt en vei av gangen, med kanskje 1-2 timers venting i mellom. Ferger er også relativt dyre i drift siden det krever flere fulltidsstillinger og mange tonn tungolje i døgnet.

 

Det forrige avsnittet er bare en oppbygning til løsningen jeg skal presentere nå. Det er lysregulert enveiskjøring på slike strekninger. Det skal fungere sånn at man må må trykke på en knapp for at en bom skal åpne seg. Da vil det bli rødt lys i motsatt retning inntil man kommer til bommen på andre siden. Når man trykker på knappen åpner bommen seg og man registreres som ute av strekningen. Veien er akkurat passe bred til ett vogntog og dermed vil trafikken gå fint så lenge man er sikker på at det kun kjøres en vei av gangen. Dette vil gi svært mye lavere kostnader enn ferge, helt grei tilgjengelighet døgnet rundt og man trenger ikke vente timesvis på neste ferge. Lysregulering, bom og trykknapper koster utrolig lite.

 

Ellers så synes jeg at politikerne tenker litt for mye ensporet. Dvs. de tenker nybygging av veier men aldri nedleggelse av veier med for lavt trafikkgrunnlag. Mange veier i svært grisgrendte strøk burde blitt lagt ned, solgt til f.eks høystbydende med forbehold om at den ikke skal brukes til veiformål på grunn av sikkerhet.

Lenke til kommentar
Jeg synes kraftselskap skulle vært statlig eid.
Velkommen i gjengen, selv om jeg tror staten er like, om ikke vel så griske som karftselskapene.

Se på tanken om null nettleie, da betaler du kun for den strømen du faktisk bruker og da blir oppgradering og vedlikehold av nette en skatteutgift isteden.

Ingen som har en mening om dette?

 

Se denne dokumentaren "enron the smartest guys in the room" Så mener du det samme som meg.

 

Jeg bruker å si at alle er sosialister, men probleme er at mange ikke har kunskap om at de er det. Man kan jo ikke ha kunskap om noe man ikke har kunskap om. Tror du meg ikke se dokumentaren!

Endret av snurre86
Lenke til kommentar
vogntog_478137b.jpg

 

To vogntog har overoptimistisk kilt seg fast på RV7, nær Kvanndal. - Dette kan ta tid, seier vegvesenet til BT. Dei er usikre på om vegen er brei nok til bergingsbilen, med all køa som er der.

 

Ditta kjem nok dei to sjåførane til å huske og gremmast over ei stund!Meir seriøst, så er dette innlegget meint å gje eit inntrykk av norsk vegstandard rundt omkring. Eg er fullt klar over at ein del områder har eit større trafikkgrunnlag enn andre og dermed behov for fleire felt. Men dette biletet illustrerar ganske godt korleis ting kan sjå ut og vere enkelte plassar, når det ikkje er ei veiledande gulstripe der. Eg skal ikkje påstå at dette området treng meir midlar enn andre, sjølv om flyten i trafikken ville ha gått kjappare om det faktisk var to felt her.

Jeg synes det er teit at de avskaffet alle fergene. Man hadde ikke trengt så breie veger om de store trailerene hadde blitt fraktet med båt. Det, eller vareleveringsbåter. Menneh, i en kapitalistisk verden er det ikke lønnsomt.

I en kommunistisk verden er det heller ikke lønnsomt. Problemet er ikke den politiske fargen men lønnsomheten.

 

Den veien der er sikkert dyr å oppgradere. Hvis trafikkgrunnlaget er lavt så vil det ikke være samfunnsøkonomisk lønnsomt. Ferger er en måte å løse det på, men det gir store begrensninger i tilgjengelighet og kun frakt en vei av gangen, med kanskje 1-2 timers venting i mellom. Ferger er også relativt dyre i drift siden det krever flere fulltidsstillinger og mange tonn tungolje i døgnet.

 

Det forrige avsnittet er bare en oppbygning til løsningen jeg skal presentere nå. Det er lysregulert enveiskjøring på slike strekninger. Det skal fungere sånn at man må må trykke på en knapp for at en bom skal åpne seg. Da vil det bli rødt lys i motsatt retning inntil man kommer til bommen på andre siden. Når man trykker på knappen åpner bommen seg og man registreres som ute av strekningen. Veien er akkurat passe bred til ett vogntog og dermed vil trafikken gå fint så lenge man er sikker på at det kun kjøres en vei av gangen. Dette vil gi svært mye lavere kostnader enn ferge, helt grei tilgjengelighet døgnet rundt og man trenger ikke vente timesvis på neste ferge. Lysregulering, bom og trykknapper koster utrolig lite.

 

Ellers så synes jeg at politikerne tenker litt for mye ensporet. Dvs. de tenker nybygging av veier men aldri nedleggelse av veier med for lavt trafikkgrunnlag. Mange veier i svært grisgrendte strøk burde blitt lagt ned, solgt til f.eks høystbydende med forbehold om at den ikke skal brukes til veiformål på grunn av sikkerhet.

Jeg likter ideen, har selv vært litt i dialog med lokale politikere med mine ideer, men der er ikke engasement til endrig tiltross for at de liker det de hører! +at der er mye spørsmål til personen som kommer med ideen ikke selve ideen jeg er 22år og der er få som gidder høre på hva jeg har og si på grunn av det!

Endret av snurre86
Lenke til kommentar

Ang. sangen LBP: Synes det er svært merkelig at muslimer skulle reagere negativt på de strofene der? Min første innskytelse var at dette skyldes de religiøse fanatikerne i USA, ikke de i midtøsten.

 

red: Leste tråden hos sony nå, og det er tydligvis disse satans fintfølende, alt-som-ikke-passer-osss-undertrykkende jævlene av npen jallaallah-tilbedere. Hvis de skal være så hårsåre at det ikke er tillatt med koransitater til musikk, så kan de jo i hvert fall ikke spille noe der man skal skape eller forme ting, for det er jo i hvert fall stor synd. Så iom. at religionen deres hindrer dem fra å spille spillet i utgangspunktet, er det litt rart at de reagerer på en sang i spillet.

 

red2: "alt-som-ikke-passer-osss-undertrykkende jævlene " var myntet nettopp på dem, og ikke alle de religiøse (aka sinnsyke) som tilber Allah i stedt for en annen Skybert.

Endret av NgZ
Lenke til kommentar

Jeg vet det er enkelte steder på veier med ekstreme forhold hvor man bruker permanente trafikklys for å dirigere trafikken. For eksempel er det et par bruer i nærheten av Reine i Lofoten som er alt for smal til at to kjøretøy kan møtes, og som er formet på en slik måte at man har svært dårlig sikt over broen når man står i oppkjøringen til broen. Disse er regulert med trafikklys.

 

Jeg har mine tvil om dette ville fungert på lengre fjellveier dog (da måtte man muligens hatt flere slike etter hverandre). Det hadde antagelig endt med at utålmodige førere bare hadde blitt lei etter n-te trafikklys og kjørt på rødt lys. Man måtte da uansett også bruke penger på å utvide plass til møteplasser der trafikklysene skulle være.

 

Nå snakker vi tross alt om Rv7, som er en av de viktigste veiene mellom Øst- og Vestlandet (og store deler av Rv7 er også stamvei). Det er mange større kjøretøy som kjører på denne veien, og jeg mener absolutt det er grunnlag for å utbedre standarden på denne veien. Men det er vel lite som skjer med den veipolitikken som vi har i dag.

 

Generelt kan jeg ikke si meg enig i Simen1s forslag om at man burde legge ned veier. Alle veier har en funksjon, om det så er for å koble en bitteliten bygd med resten av verden. Det som er problemet her er at vi ikke har god nok standard på veier hvor det faktisk er mye trafikk.

 

Veien som er nevnt over ville antagelig hatt god nok standard om den var en sidevei til en liten bygd, fordi det da ikke ville vært så mye trafikk på den. Men når den er en hovedvei mellom øst og vest og har mye trafikk med trailere blir standarden katastrofal.

 

Vi burde heller fokusert på å ruste opp veier hvor det faktisk er mye trafikk, og prøvd å få i stand noen få hovedveier med veldig god standard som kan ta det meste av tungtrafikken. Heller enn å bygge bruer og tunneller til avsidesliggende steder som uansett er fraflyttet om tjue år (noe som ser ut til å være hovedfokuset med dagens samferdselspolitikk).

 

EDIT: Jeg må presisere at jeg ikke er mot nedlegging av veier når det er strengt tatt nødvendig, det er jo noe som skjer stadig vekk allerede i dag. For eksempel når en gammel fjellovergang blir stengt fordi man har bygd tunnell som overflødiggjør den.

 

Men jeg synes det blir litt feil å legge ned en vei bare fordi den er litt smal eller litt svingete, hvis det faktisk er en sidevei med lite trafikk uansett.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg likter ideen, har selv vært litt i dialog med lokale politikere med mine ideer, men der er ikke engasement til endrig tiltross for at de liker det de hører! +at der er mye spørsmål til personen som kommer med ideen ikke selve ideen jeg er 22år og der er få som gidder høre på hva jeg har og si på grunn av det!

Mye av nettopp det som skjer her i tråden om at AP bruker FRP sin politikk ... akkurat som om det var kopibeskytelse på politikk. Dette fører til at en som er med i AP ikke kan stemme for en ide som han synes er lur fordi en fra FRP kom opp med den etc.

Endret av snurre86
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...