Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Machiavelli er litt høytsvevende for videregående vil jeg påstå. På videregående er det mange som i det hele tatt sliter med å forstå grunnleggende politikk. Politisk filosofi synes jeg hører hjemme på høyere utdanning. Machiavelli er for dem som forstår/interesserer seg litt mer enn gjennomsnittlig og da synes jeg det passer ypperlig på universitet/høyskole.

Har forresten lagt merke til slike personer har blitt "mote" for tiden. Machiavelli, Nietzche etc.

Utbrodert.

Mange på videregående ville nok rynket på nesa, men de som virkelig er interessert i samfunn og stat BØR vise interesse for han der.

Da søker du på høyere utdanning som omhandler samfunn og stat. Det er horder av mennesker som ikke ville forstått bæret av dette på videregående.

Lenke til kommentar
Da søker du på høyere utdanning som omhandler samfunn og stat.

Vel, du kan ha rett i det. Men Jeg vil si at 3MX eller 3FY ikke akkurat er så mye enklere.

Nei, men både 3MX og 3FY er jo valgfritt?

Har man statsvitenskap som valgfag på videregående synes jeg heller han kunne få innpass der. :)

Endret av GrandMa
Lenke til kommentar

Vi hadde han såvidt i Sosiologi og Sosialantropologi (2SK) i fjor, men det var ca. fire setninger i boka. Jeg fikk en skikkelig knyttneve i fjeset når jeg begynte på studiene, for læreren hadde unngått å undervise i så mye at mange av begrepene jeg burde ha kunnet, var ikke der da jeg startet, så jeg måtte nilese videregåendeboka i to uker før jeg begynte på Universitetet.

Lenke til kommentar
Ikke så vanskelig å se hvem det er da,siden det står i filnavnet. :)

Det er ikke godt nok for en slik påstand. Jeg vet at jeg fint kunne sjekket filnavnet og funnet ut hvem det er, men det fratar Astralnoise ansvaret for å begrunne hvorfor jeg burde bruke tid på lese personens teorier. :)

Lenke til kommentar

Jeg synes det er ei fin historiebok (fyrsten). Det viser et... tja. delvis objektivt syn "ovenfra og ned" når det gjalt stats- og samfunnsstyringen på den tiden, og siden middelalderen for meg er veldig viktig, liker jeg boka. Så klart er den preget av datidens relativt barbariske metoder og mangel på menneskerettigheter, men likevel. Han har også mange fine samfunnssatiriske komedier.

Men det som fascinerer meg mest må være sannheten i mye av det han sier. For eksempel dette med at man ikke må være for snill mot folket, og ikke for slem. Måtene han beskriver folkets reaksjoner på å være for gavmild passer så utrolig godt med det generelle inntrykket jeg har fått av mennesker i dag også. Dermed mener jeg at mye av det rent sosiologiske (studien av det sosiale og dets individer) er veldig historisk viktig.

Så klart kan han ikke måle seg med Max Weber, Emile Durkheim, Karl Marx og gjengen som står i sosiologilærebøkene, men likefullt et godt bidrag til det. Kanskje det ikke skulle være totalstudie av ham på videregående, men for de som ønsker sekser i faget burde det virkelig være tilgjengelig mer faglitteratur i lærebøkene om ham.

Lenke til kommentar
Som dere vet, ble regjeringens budsjettforslag fremlagt i dag. Mer om dette her (DN)

Såvidt fått med meg noen "hovedsaker", og så langt synes jeg det ser ganske standard ut: Noe positivt, og noe negativt. Fint med lavere avgift på miljøvennlige biler, lavere arveavgift og høyere innslag for toppskatt. Ikke så bra med høyere NRK-avgift, økt eiendomsskatt (i praksis) og formueskatt. Alt i alt tror jeg ikke dette budsjettet innebærer noen voldsomme endringer for Ola Nordmann.

Endret av klilleng
Lenke til kommentar
Ikke så bra med høyere NRK-avgift,

Ser vi bort fra økt skattebelastning er jo egentlig økt NRK-avgift bra. Da får NRK mer penger = bedre kvalitet. Slik jeg ser det er det som er "bra" å enten øke NRK-avgiften, eller å fjerne den og inkludere i vanlig skatt. Betale for NRK må vi uansett (mener du at NRK burde reduseres eller legges ned blir det en annen diskusjon).

Å senke NRK-avgiften ville ikke være bra, da det ville strupe hovedinntektskilden til NRK.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Ikke så bra med høyere NRK-avgift,

Ser vi bort fra økt skattebelastning er jo egentlig økt NRK-avgift bra. Da får NRK mer penger = bedre kvalitet. Slik jeg ser det er det som er "bra" å enten øke NRK-avgiften, eller å fjerne den og inkludere i vanlig skatt. Betale for NRK må vi uansett (mener du at NRK burde reduseres eller legges ned blir det en annen diskusjon).

Å senke NRK-avgiften ville ikke være bra, da det ville strupe hovedinntektskilden til NRK.

NRK bruker for mye penger = ikke bra. Det er tullete å ha NRK2 og NRK3 og hva de nå driver med. NRK skal ikke være en kanal som konkurrerer med de kommersielle. At NRK bør reduseres passer utmerket i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar
Jeg leste Machiavelli for endel år siden husker ikke alt, men han gjorde uslettelig inntrykk. Det er kjekt å kunne metoder for befolkningskontroll, om ikke annet så for innsiktens del.

XLBB-Statsbudsjette_150543a.jpg

Som dere vet, ble regjeringens budsjettforslag fremlagt i dag. Mer om dette her (DN)

-

Sjelden så store økninger

STATSBUDSJETTET: Ordfører Svein Roar Jacobsen i Sortland kunne trekke et foreløpig lettelsens sukk etter at statsbudsjettet ble gjort kjent i dag.

http://www.vol.no/nyhet.asp?F=F&N=22765

Lenke til kommentar

Vil ikke ha hijab i politiet

Politiets eget forbund sier nei til å la politifolk bruke hijab i tjenesten. - Det vil bryte med prinsippet om et verdinøytralt politi, sier leder i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen. Politiets Fellesforbund har også vurdert saken en stund, og leder Arne Johannessen er ikke i tvil: Hijab og politi hører ikke sammen.

Vi har et reglement som er veldig strengt, der det ikke er lov å gå med noen personlige efffekter som signaliserer politisk eller verdimessig ståsted. Bruk av hijab vil bryte med dette prinsippet. Hijab vil kunne gjøre det lettere å komme i kontakt med muslimer, og det vil kanskje også gjøre det lettere å rekruttere muslimske kvinner til politiyrket. Men disse argumentene er ikke gode nok når vi skal se prinsipielt på saken.

- Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund

Hurra! Endelig noen som hadde baller til og si nei til dette. En gledens dag for Norge :new_woot:

E: Kode

Endret av roberteh™
Lenke til kommentar

Sitter å ser på landstinget nå. Og jeg kan vel ikke si annet at jeg blir litt varm i toppen.

Feks, det med OL i 2018, som ikke ble noe av. Det kosta flere milliarder, som var "greit". Men det å ruste opp veiene, få sykehus og gamlehjem til å gå rundt, nei det har vi ikke råd til!! Vi har jo nesten ikke råd til politi her i landet.

Er jo reine suppe-rådet den regjeringa vi har..

Lenke til kommentar
Vil ikke ha hijab i politiet

Politiets eget forbund sier nei til å la politifolk bruke hijab i tjenesten. - Det vil bryte med prinsippet om et verdinøytralt politi, sier leder i Politiets Fellesforbund, Arne Johannessen. Politiets Fellesforbund har også vurdert saken en stund, og leder Arne Johannessen er ikke i tvil: Hijab og politi hører ikke sammen.

Vi har et reglement som er veldig strengt, der det ikke er lov å gå med noen personlige efffekter som signaliserer politisk eller verdimessig ståsted. Bruk av hijab vil bryte med dette prinsippet. Hijab vil kunne gjøre det lettere å komme i kontakt med muslimer, og det vil kanskje også gjøre det lettere å rekruttere muslimske kvinner til politiyrket. Men disse argumentene er ikke gode nok når vi skal se prinsipielt på saken.

- Arne Johannessen, leder i Politiets Fellesforbund

Hurra! Endelig noen som hadde baller til og si nei til dette. En gledens dag for Norge :new_woot:

E: Kode

Du er klar over at Politiets Fellesforbund ikke bestemmer dette?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...