Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Det å kunne se ansiktet på en person man interagerer med mener jeg er viktig. Å kunne vise sitt ansikt til andre er også dypt grunnfestet i norsk kultur. Tenk på hvorfor vi tar hverandre i høyre hånd for å hilse. Det samme er ting som at politifolk har samme uniform, og at skolebarn svømmer i samme basseng uansett kjønn. Bør ikke våre nye landsmenn også ta noen hensyn til vår kultur og væremåte?

 

Hvis noen ønsker å ha et sjal under politiluen, så ser jeg egentlig ikke noe voldsomt problem med det, så lenge ansiktet er synlig. Jeg trenger ikke like det, men behøver ikke forby det av den grunn. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Bruker-95147
Kommer vel litt ann på alvorlighetsgraden? Men hvem vet, kanskje de muslimske politibetjenten med hijab hadde diskriminert meg som etnisk Norsk :hmm: VG hadde vel ikke vært der da tenker jeg!

 

Så er vi tilbake til "hypoteser".

 

 

La oss nå si at du fjerner all personlig tvil til andre mennesker (siden du så klart elsker deg selv som et flott menneske) og dermed møter alle andre unike personer, med det grunnsynet som det første instinktive signalet du ønsker å bli bedømt for.

 

Hva tror du hadde skjedd?

 

Har du prøvd, forresten?

 

Hvor mye ansvar har nettopp du for hele prosessen?

 

:)

Lenke til kommentar
Så er vi tilbake til "hypoteser". La oss nå si at du fjerner all personlig tvil til andre mennesker (siden du så klart elsker deg selv som et flott menneske) og dermed møter alle andre unike personer, med det grunnsynet som det første instinktive signalet du ønsker å bli bedømt for.

 

Hva tror du hadde skjedd? Har du prøvd, forresten? Hvor mye ansvar har nettopp du for hele prosessen?

Så var diskusjon.no's store filosof igang igjen... Min skeptiske holdning til muslimer er tuftet på personlige erfaringer ergo jeg har hatt med de og gjøre, ikke bare gjennom media. Jeg møter folk slik de møter meg. Har alltid ment at innvandrere (og muslimer), som kommer til Norge for og jobbe, lære seg Norsk, betale skatt og bidra til et bedre Norge, uten og nedsette krav og komme med truende utalelser har aldri skadet noen. Så klart jeg har ansvar for prosessen, har aldri ment noe annet. Men de kulturelle forskjellene er så store i mange sammenhenger at det rett og slett blit kollisjoner.

Lenke til kommentar
Må si meg enig med deg her, i nesten alle jobber finnes det bestemte kleskoder som du må følge om du vil ha jobb, hvorfor skal folk motta forskjellsbehandling kun fordi de er muslimer? Dette åpner jo for at folk med alle slags politiske/religiøse syn skal få muligheten til å kle seg nøyaktig som de vil, jeg lurer på om Dotten og Pencilcase hadde likt å bli betjent av en mannlig poltibetjent kledd i finlandshette. :D

Hehe... Akkurat! Eller en poltibetjent med nagler og slayer t-skjorte :) Den evige forskjellsbehandling vil ingen ende ta. Har egentlig ikke noe med "reguleringskåthet", som Dotten utalte, men om at kleskoder og at man ikke burde få bære relgiøse symboler på jobb, der man skal behandle mennesker.

 

Jeg har aldri sagt at jeg er imot at man kan kreve kleskodeks på en arbeidsplass. Jeg svarte på din mening hvor du ønsket å forby et spesifikt klesplagg i offentligheten (sitat: "Etter min mening er dette et kvinneundertrykkende symbol som bør forbys i offentligheten".)

 

Det er en vesentlig forskjell på å forby et klesplagg i offentligheten og det å forby uniformert forsvarspersonell å eksempelvis gå med fotballeffekter når de er i tjeneste. Det får være opp til eksempelvis forsvaret å definere sitt uniformsreglement.

Lenke til kommentar

Det kan godt være reguleringskåte arbeidsgivere (husker en gang i Posten hvor sjefen forbød øredobber for mannlige ansatte ...). Men at forsvaret krever uniform og at banker kan nekte folk som skjuler ansiktet adgang til sine lokaler er for meg greit nok. Men det setter ingen presedens for friheten man har i samfunnet. Om man derimot lager en norsk lov som forbyr et hodeplagg, så er det reguleringskåthet på statlig nivå.

 

Husker jeg løp rundt med finlandshette når jeg som ungdom gikk med avisen klokken 5 om morgenen i mangfoldige minusgrader. Noe som heldigvis ikke er ulovlig.

Lenke til kommentar
Så da synes du det er greit med politibetjenter som bruker hijab ol. hvis politiet godkjenner det som en del av kleskodeksen?

 

Om politiet kommer frem til det så tror jeg de har en god grunn. I mitt korte liv så er ikke det akkurat noe jeg ønsker å fundere for mye over, det blir bagatellmessig.

 

Jeg registrerer litt mer med undring når det kommer til forsvaret. I min tid på KNM Otto Sverdrup fikk vi utdelt offisielle KNM Otto Sverdrup caps (med 1st crew bakpå, klenodium). Men det var ikke lov å bruke denne capsen, i marineblå, til uniformen. At man skal få lov til å gå med Hijab blir da litt merkelig. :wee:

Lenke til kommentar
Om politiet kommer frem til det så tror jeg de har en god grunn. I mitt korte liv så er ikke det akkurat noe jeg ønsker å fundere for mye over, det blir bagatellmessig.

God grunn? Grunnen er vel at muslimer krever (ofte brukt setning på forumet), at de må få bære det. Og nå denne 23 årige gamle kvinnen fra Sandnes i Rogaland(!) som har gitt det hele et ansikt ved og ha sendt brev til direktoratet med spørsmål om hvordan det vil bli mottatt, dersom hun bærer hijab til politiuniform. Enig at dette kan være bagatellmessig, men mange elver små Dotten! Og når det gjelder forsvaret er dette helt utrolig. Hva hvis hijaben sklir ned under kamp? Latterlig...

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147
Hijab eller ikke hijab, politiet funker ikke i dag likevel. De har jo ikke lov til noe som helst. Ikke rart det er masse drap og vold rundt omkring.

 

Jeg ville gjerne sett politipatrujler (og evt. hundepatruljer) i gatene i byene. Folk ville fått mye mer tillitt og respekt til politiet om de viste seg daglig også.

 

Jeg ønsker meg flest mulig betjenter vervet fra våre nye landsmenn. Og hvis det betyr at jeg må godta et lite hodetørkle, så sier jeg; greit nok!

 

:)  

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...