Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si


Anbefalte innlegg

Brennpunkt slår til med gode dokumentarer av og til, men dette var et makkverk uten sidestykke. Selv forskerne som hevder at "hverdagsstrålingen" er skadelig sier at det finnes ikke noe bevis for påstandene deres. Litt artig å mentalt notere ned hva elektromagnetisk stråling visstnok kan føre til: Hodepine, trøtthet, konsentrasjonsvansker, utslett, depresjoner(dette er typiske psykosomatiske plager), kreft og hjernesvulst.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Frustrerende å se at NRK bruker penger på sånt makkverk som Brennpunkt. Noen ting jeg reagerte på i kveldens sending som omhandlet radiostråling:

 

* Det snakkes støtt og stadig om at høye stråleverdier tillattes og at det hele tiden kommer "nye" trådløse løsninger. Ikke en gang nevnes det at nye teknologier bruker redusert strålingseffekt.

 

* Journalisten kommer med en påstand til en representant for Statens Strålevern og representanten ber om en forklaring på hvor han har dette fra. Virker ikke som at journalisten forstår at dette faktisk er et relevant og berettiget spørsmål.

 

* Masse skumle "strålelyder"

 

* Personer blir presentert som "lite snakkesalige" når de ikke stiller til intervju, kanskje ikke så rart når PFU gir Brennpunkt kritikk for å ta med et intervjuinnslag mot intervjuobjektets vilje. Presentert i samme sending av en journalist som ikke lot til å ha noe særlig respekt for klageorganet.

 

* Koblinger som er laget mer for å skremme enn å informere, konspirasjonsaktige påstander på tynt grunnlag, og til dels selvmotsigende budskap. Når Telenor hevder at at bidrag fra dem til forskning på skadevirkninger vil skade forskningens integritet svar journalisten at "det kommer an på hva dere finner ut". Hva slags forskning er det?

 

Ikke forvent at det blir bedre med årene. Merkes for fullt blant den kommende generasjon med filmskapere at folk som Michael Moore er fasiten på en god dokumentar...

 

Det handler dessverre mer om å lage "god tv", hvor da de fleste midler blir helliggjort av målet ("god tv"). Nå svartmaler jeg litt (har ikke tid til mer nyansert innlegg), men jeg håper det blir mer fokus på integritet og skikkelig bakgrunnsarbeid for journalister og dokumentarskapere i fremtiden.

 

Tabloidisering, ensidighet og krisemaksimering ser ut til å vinne over kvalitet. Jeg håper virkelig jeg tar feil, det må nevnes :)

Lenke til kommentar
Når Telenor hevder at at bidrag fra dem til forskning på skadevirkninger vil skade forskningens integritet svar journalisten at "det kommer an på hva dere finner ut". Hva slags forskning er det?

 

Jeg så bare slutten på dette programmet (heldigvis?) og reagerte også ganske kraftig på akkurat dette. Telenor vet meget godt at dersom de bidrar økonomisk til slik forskning og det ikke blir påvist noen helsefare, vil den samme journalisten stille spørsmål om hvorvidt denne forskningen er "kjøpt og betalt".

Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147

Spennede, ja visst! Men ordet "ydmykhet" var ikke det første jeg forbandt med sammensetningen...  :whistle:

 

- Gruppen er smalt sammensatt, men vi har ikke tenkt å isolere oss og er åpne for andre syn enn våre egne. Vi er ydmyke og har ingen fasitsvar. Men dette er en gruppe der alle tilhører samme skole, sier Drillo.

 

blabladet.no

Lenke til kommentar
Tro om det finnes noen våpenglade gutter der ute, som ikke hører på metal-musikk, og ikke spiller voldelige dataspill?

 

Noen...?!

 

De er nok veldig, veldig mange. Men de begår ikke massakrer, så vi hører ikke om dem. Det er lite interessant å høre en nyhetsoppleser fortelle om en 18-åring som ikke drepte 15 på skolen sin.

Lenke til kommentar

Nei, nå tror jeg snart vi må forby pusting også! Ingenting er mer irriterende enn folk som puster! :realmad:

 

Litt mer seriøst, snus er litt problematisk hygienisk, så kanksje noen pålegg om hygiensk behandling av snus hadde vært fornuftig (feks spytte ut i designated area only + vaske seg på hendene ifm snusforbruk), men jeg ser ikke for meg totalforbud mot snus.

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
At snus er ekkelt når det kastes på feil sted er ikke noe argument.

Det er mer enn bare ekkelt. Å ikke vaske seg på hendene ved håndtering av snus og kaste snus på feil sted er uhygienisk på den måten at det kan spre sykdommer og lignende. Men ser ikke at det er noe argument for totalforbud.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...