oldboy Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ja en kan så si, det er tragisk at det ikke blir laget noen ordentlig plan for transport-norge.Nettopp hørte en på TV at Oslo har en kollektivtrafikk som er 70% dyrer en igjennomsnittet i Europa. Vi sliter...kraftig. Oslo... Sa du Oslo?! Tydelig at du ikke har ferdes noe særlig på vestlandet... Eller hva? Oslogryta er vel den delen av Norge som nyter mest av samferdselsbudsjettet... Lenke til kommentar
Aiven Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Nettopp hørte en på TV at Oslo har en kollektivtrafikk som er 70% dyrer en igjennomsnittet i Europa. Vi sliter...kraftig. Tull og tøys. Vi er et av landene i verden med aller best kjøpekraft, de eneste som er like bra er Irland, hvis jeg ikke husker feil. Kilde: Morgenbladet. Nordmenn har lønninger minst (!) 70% over resten av Europa også, da Europa omfatter Øst-Europa, say no more. Endret 12. august 2008 av AvieN Lenke til kommentar
klilleng Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Nettopp hørte en på TV at Oslo har en kollektivtrafikk som er 70% dyrer en igjennomsnittet i Europa. Vi sliter...kraftig. Tull og tøys. Vi er et av landene i verden med aller best kjøpekraft, de eneste som er like bra er Irland, hvis jeg ikke husker feil. Kilde: Morgenbladet. Nordmenn har lønninger minst (!) 70% over resten av Europa også, da Europa omfatter Øst-Europa, say no more. Jeg tror faktisk enkeltbillettene er dyre, selv kjøpekraft iberegnet. Derimot er månedsbilletter relativt mer gunstig. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Jeg tror faktisk enkeltbillettene er dyre, selv kjøpekraft iberegnet. Derimot er månedsbilletter relativt mer gunstig. Ja, og sånn skal det være. Det skal lønne seg å forplikte seg til å bruke kollektivtransport daglig. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Oslogryta er vel den delen av Norge som nyter mest av samferdselsbudsjettet... Har du noen tall på dette? Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Alle tunnelene på vestlandet som ble bygget på 80 og 90-tallet var ikke akkurat gratis. Men nå betales det meste av prosjekter med bompenger. Men at kollektivtrafikken i Oslo overgår de andre norske byene er jeg ganske sikker på. Er i hvert fall det jeg har erfart og jeg har prøvd ut kollektivtrafikkken i de fleste byer. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Men at kollektivtrafikken i Oslo overgår de andre norske byene er jeg ganske sikker på. Er i hvert fall det jeg har erfart og jeg har prøvd ut kollektivtrafikkken i de fleste byer. Men er det dyrere også per innbyggere? Oslo må jo tross alt ha et visst kollektivsystem for å fungere. Jeg ser for meg New York fungere på samferdselsbudsjettet til Trondheim eller Kristiansand :!: Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Over dobbelt så rask kollektiv-transport i Oslo Det er selvfølgelig variabler inne i bildet her, men det gir en viss indikasjon. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Hva det forteller om hvor lang tid en tur gjennom sentrum, har vi ikke testet. Kunne vært greit å teste? artikkel Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Over dobbelt så rask kollektiv-transport i Oslo Det er selvfølgelig variabler inne i bildet her, men det gir en viss indikasjon. Nå er det snakk om en sammenligning av metro vs. buss, noe som aldri vil bli en rettferdig sammenligning. Metro i Stavanger er ikke noe særlig realistisk. Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Storby vel ... Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vel, jeg har erfaring fra kollektivtransport fra både Oslo og Stavager, i tillegg har jeg kjørt en del med bil på vestlandet og på østlandet, det skal ikke mer til for å vite at det er en viss skjevfordeling ute og går... Når det er sagt, så er ikke poenget at vi har det så jævlig her på vestlandet, det er bare for å vise at det ikke alltid er så forferdelig i hovedstaden, skjønner? Nå er det snakk om en sammenligning av metro vs. buss, noe som aldri vil bli en rettferdig sammenligning. Metro i Stavanger er ikke noe særlig realistisk. Tro meg, mange her i området har våte drømmer om en bybane :!: Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Vel, jeg har erfaring fra kollektivtransport fra både Oslo og Stavager, i tillegg har jeg kjørt en del med bil på vestlandet og på østlandet, det skal ikke mer til for å vite at det er en viss skjevfordeling ute og går...Når det er sagt, så er ikke poenget at vi har det så jævlig her på vestlandet, det er bare for å vise at det ikke alltid er så forferdelig i hovedstaden, skjønner? Capice totalitære! Lenke til kommentar
oldboy Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Når vi først er inne på temaet... Gode veier om 30 år – kanskje… Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Får jo bybane i Bergen, selv om den går i feil retning da ... Men prisene er gått ned her i Bergen. Fra 31 kroner til 23. Det går nå raskt å transportere seg i områdene rundt Bergen. Selve byen er jo som en pyramide og man kan oppleve å måtte kjøre et par kilometer for å komme seg ti meter avgårde. Men det skjedde som ledd i å få en mer bilfri Bergen, noe som er bra. Får håpe de tømmer byen enda mer for kjøretøy. Lenke til kommentar
A-Jay Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 (endret) Nå er det snakk om en sammenligning av metro vs. buss, noe som aldri vil bli en rettferdig sammenligning. Metro i Stavanger er ikke noe særlig realistisk. Tro meg, mange her i området har våte drømmer om en bybane :!: Bybane (ikke det samme som metro) er kanskje litt mer realistisk. Men jeg mener fortsatt at man kan få mye mer kollektivtransport for pengene med buss. Slik det praksiseres i norske byer i dag funger det riktignok ikke så bra, men jeg tror bussen kan bli et mye bedre og mer attraktivt tilbud om man satser på "superbuss", med separate traséer og høy regularitet. Og allikevel langt billigere enn bybane. TØIs rapport om superbuss Endret 12. august 2008 av A-Jay Lenke til kommentar
Pricks Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Merkelig hvordan Venstre ikke har noen problemer med å samarbeide med homsehaterne, abortmotstanderne og kristenfanatikerne i Krf, men Frp er fæle greier! Men de finner man jo i FRP også. Sikkert, men det er egentlig ikke relevant for poenget mitt I en barne og familiepolitikk som er av de beste som er å finne blant partiene (en fin motvekt mot de rødgrønnes arbeidsmaur-politikk hvor barna blir mer og mer "institusjonalisert" og foreldrenes rolle mer og mer minimalisert) så har FRP et par bomskudd. Å nekte homofile å adoptere er en av dem. At de presterer å si at det er til barnas beste viser hvor lite de tenker i den sammenheng. Enig der, men fortsatt ikke egentlig relevant Lenke til kommentar
b-real Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Ja en kan så si, det er tragisk at det ikke blir laget noen ordentlig plan for transport-norge.Nettopp hørte en på TV at Oslo har en kollektivtrafikk som er 70% dyrer en igjennomsnittet i Europa. Vi sliter...kraftig. Oslo... Sa du Oslo?!Tydelig at du ikke har ferdes noe særlig på vestlandet... Eller hva? Oslogryta er vel den delen av Norge som nyter mest av samferdselsbudsjettet... Ja jeg sa Oslo.Nei jeg har ikke vært særlig på vestlandet men jeg kan ikke forestille meg at det er noe billigere en her i Nord-Norge. Lenke til kommentar
Kalinken Skrevet 12. august 2008 Del Skrevet 12. august 2008 Finansdepartementet er lite begeistret for Frps Gjermund Hagesæters forslag om å ta med boligprisene i konsumprisindeksen. - Hvis renten skal settes slik Frp foreslår, vil Norge gå fra å være et høykostnadsland til å bli et superhøykostnadsland, advarer statssekretær i Finansdepartementet, Roger Schjerva (bildet), til E24. Schjerva sikter til Frps Gjermund Hagesæters forslag om å ta med boligprisene i konsumprisindeksen. Denne tar i dag kun hensyn til leiepriser, noe som igjen gir for store rentesvingninger, fremholdt Hagesæter mandag. ..... Vant til uenighet - Jeg registerer også at Frp-forslaget henter liten støtte i økonomiske fagmiljøer, sier Finansdepartementets statssekretær. Det tar Gjermund Hagesæter imidlertid med knusende ro, da fagøkonomer etter hans mening avviser Frps forslag systematisk. Også regjeringens reaksjon er helt i tråd med Frps forventninger. - Det ville vært en stor overraskelse om ikke Finansdepartementet var uenige med oss, sier Hagesæter til E24. Frps forslag vil gi kostnadseksplosjon Det virker på meg som om FrP nå angriper den illusoriske elitismen fra alle kanter. I første omgang gjennom uttalelsene om kulturpolitikken og nå også mot den økonomiske politikken, hvor de implisitt hevder at forslaget ble avvist fordi det var FrP som fremmet det, og fordi "fagøkonomene" visstnok har fordommer mot FrP. Merkelig at de ikke anser det som en mulighet at det enkleste alternativet kan være det riktige; at økonomene faktisk bare mener at FrPs forslag ikke ville være samfunnsøkonomisk gunstig? Lenke til kommentar
Gjest Bruker-95147 Skrevet 13. august 2008 Del Skrevet 13. august 2008 Litt betryggende at selv 200 milliarder flis ikke fjerner denne lille kjenningen. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå