Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

boondocks-bush.gif

JEG HATER SMATTING!

I dag har jeg fått en ny innsikt. Jeg hater smatting! Jeg hater folk som smatter, og jeg hater folk som ikke hater smatting eller folk som smatter.

Med en kamerat, og hans kamerat, gjør jeg meg klar for å innta ukens junkfood-måletid. Jeg aner fred og ingen fare, og ser frem til å fortære den innbydende kebaben. Så kommer det – min kamerats kamerat åpner gapet og kjører bokstavlig talt gaffelen med rykende varmt kebabkjøtt inn i kjeften. Uten å lukke munnen starter hans tenner å skjære gjennom kjøttet som en apatisk drøvtygger på valium. Kebabsaus surkler i munnvikene hans, mens slafsing overdøver selv lyden av forbipasserende biler. En slafsing som bringer tankende til gjennomvåte ullsokker som i et forgjeves forsøk prøver å flykte fra gummistøvelens vakuum. For en gris! Æsj!

Kan noen fortelle meg hvorfor noen folk smatter? Er de helt evneveike? Skjønner de ikke at folk oppfatter deres uvane som fullstendig motbydelig og frastøtende? Æsj! Det skulle ha vært nedfelt i grunnloven at alle smattere skulle tvinges til å spise i badekaret …

Er du en smatter, så for all del, ta dette personlig. Og ikke minst skam deg! Fy faen!

Hva med å ta det opp med han og ikke med oss? :roll:

Lenke til kommentar

Hehe, fikk meg nesten til å tenke på Jens Stoltenberg det der. Virker som en trend at rikmannssønnene ender opp som statsledere.

Syntes forøvrig det er litt frekt av Stoltenberg å be innvandrerne "

". Til tider ser det ut som om han har hentet litt vel mye inspirasjon fra den godeste Bush når det kommer til å
:wee:

Er jo litt sjarm med det hele også, vi trenger politikere som kan underholde litt også. Selv om det er ufrivillig.

Lenke til kommentar
Hehe, fikk meg nesten til å tenke på Jens Stoltenberg det der. Virker som en trend at rikmannssønnene ender opp som statsledere.
Du sier noe der.

Syntes forøvrig det er litt frekt av Stoltenberg å be innvandrerne "
". Til tider ser det ut som om han har hentet litt vel mye inspirasjon fra den godeste Bush når det kommer til å
:wee:

Enten får han lære seg engelsk, eller så får han holde seg til norsk.

Er jo litt sjarm med det hele også, vi trenger politikere som kan underholde litt også. Selv om det er ufrivillig.
Han burde skamme seg.
Lenke til kommentar

Jeg trenger noen å dele min glede for lånekassen med!

LÅNEKASSEN ER MIN VENN, LA OSS GI DEM EN KLEM! <3

Jeg er nå i Australia på utveksling, og jeg kunne aldri gjort det uten lånekasens støtte! Med en mor på trygd og skilte foreldre. Jeg takker alle skattebetalere som støtter lånekassen enten med glede eller ei. Jeg er sinnsykt glad for at jeg er fra Norge og at vi har lånekassen som et tilbud for studenter.

Takk skattebetalere <3

Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at røykerene og alkoholikerene også fortjener en takk. :)

De genererer store inntekter pga avgifter, men påfører også samfunnet store utgifter. Så det spørs om ikke "vinningen går opp i spinningen".

Endret av A-Jay
Lenke til kommentar
Jeg vil påstå at røykerene og alkoholikerene også fortjener en takk. :)
De genererer store inntekter pga avgifter, men påfører også samfunnet store utgifter. Så det spørs om ikke "vinningen går opp i spinningen".
Vel, nå vet jeg ikke med alkoholikerene, men det ER faktisk satt opp et regnestykke på det der når det gjelder røykerene i hvertfall.

Da regnet de med inntkter fra avgifter, utgifter til helsemessige problemer, frafall av inntekter pga. helseproblemer og tilogmed frafall av utgifter til pensjon for de som dør tidligere pga. røyking.

Resultatet var at det er et overskudd på 10 milliarder hvert år om jeg husker riktig.

Lenke til kommentar
Vel, nå vet jeg ikke med alkoholikerene, men det ER faktisk satt opp et regnestykke på det der når det gjelder røykerene i hvertfall.

Da regnet de med inntkter fra avgifter, utgifter til helsemessige problemer, frafall av inntekter pga. helseproblemer og tilogmed frafall av utgifter til pensjon for de som dør tidligere pga. røyking.

Resultatet var at det er et overskudd på 10 milliarder hvert år om jeg husker riktig.

Dette er jo ikke noe som egentlig burde komme som et sjokk. De fleste havner på sykehus eller pleiehjem etterhvert allikevel, og har sugerøret i pensjonskassa i 10-20 år. Røykerenes sykdommer koster kanskje litt mer, men de dør gjerne tidligere og sparer da staten for enorme utgifter.

Men skal man stigmatisere røykere, så må man jo ta i skikkelig. Og da kan vi ikke la sunn fornuft komme i veien.

Lenke til kommentar
Har leita gjennom og det viste seg at regnestykket ble presentert i påskenummeret til ViMenn. Jeg vet ikke helt om det påvirker troverdigheten, mne der har dere det hvertfall. :p

Det gjør det nok, i hvertfall dersom de ikke har oppgitt kildene sine ;)

Lever på stipend, sparer alt lånet for å tjene på renter ;D

Imponerende. Det var min plan en gang i tida også :)

Lenke til kommentar

Siterer meg selv fra en annen tråd anngående røyking:

Røykere betaler i Norge i dag for sin egen behandling, og mer enn det også. Tobakksavgiftene er såpass høye at de grovt sett dekker mer enn utgiftene for samfunnet.

1.4.1.5 Oppsummering av avgiftsnivå

Figur 1.1 oppsummerer diskusjonen og setter anslagene opp mot faktisk særavgift på tobakk. Utifra dette kan det se ut som om dagens tobakksavgifter i Norge er høyere enn det «tradisjonelle» eksternalitetsrasjonalet kan begrunne. Dette er i overensstemmelse med det andre har funnet:

Virtually all empirical research [...] suggests that the net external costs of smoking are quite small. To the extent that this is so, the high levels of tobacco taxation we observe seem to reflect paternalistic attitudes to smoking, rather than externality considerations appropriate to a government that respects consumer sovereignty (Cnossen and Smart 2005).

Samtidig kan det virke som om nåtidsskjevhet er i stand til å begrunne høyere avgifter dersom det stemmer at en betraktelig andel av befolkningen lider av beslutningssvikt og ønsker å få hjelp til å korrigere denne via en særavgift. Antar vi at våre indikative estimat er i riktig størrelsesorden, vil en antagelse om at 30% av befolkningen overser 45% av fremtidige kostnader grunnet nåtidsskjevhet løfte de totale særavgiftene (eksternalitetesavgifter inkludert) opp til det faktiske nivået. Utifra teorien skulle vi da også finne en sterk støtte og forsvar for høye avgifter på tobakk hos røykerne selv.

Samtidig bør det igjen påpekes at disse røffe anslagene ikke skal tas som presise estimater, men er mer ment for å illusterere størrelsesordenen på avgiftene som kan begrunnes utifra de ulike kildene.

http://www.regjeringen.no/nb/dep/fin/dok/N....html?id=478166

Her kan du se hvordan avgiftene er lagt oppå tobakksprisen:

http://www.regjeringen.no/pages/1989063/HFIG/figv1-1.gif

Vet dette ble en liten avsporing, men det viser bare at i land hvor staten fungerer som en universiell forsikkrer på helsetjenester så vil individet tjene på det (med tanke på antiseleksjon hos private forsikringsselskap som fører til høyere forsikringspremier generelt for alle).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...