Gå til innhold

Såpeboksen - Når du har noe du vil si

Anbefalte innlegg

Er nok forskjell på å dekke seg til med klær og å regelrett blotte seg (noe som i og for seg ikke er lov).

Skal du ta hensyn til den ene kulturen må man også ta hensyn til den andre. Så lenge man dekker til penis bør man vel komme på riktig side av norsk lov, samtidig som man kan iføre seg en tradisjonell klesdrakt fra Amazonas.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Osloskolene forbyr ansiktsslør i timene

Jeg er helt enig. Hva man har på seg privat og i skolegården er ens egen sak. Men når man sitter i time på skolen, så burde man ta av seg sløret. Jeg husker enda tiden på ungdomsskolen da vi ikke fikk lov og ha på oss lue inne.

Min mor er lærer, og jeg har snakket med henne om dette. Og hun, i likhet med andre lærere mener at slike slør er forstyrrende for læringsprosessen. Så jeg skjønner godt at de forbyr det.

Lenke til kommentar
Er nok forskjell på å dekke seg til med klær og å regelrett blotte seg (noe som i og for seg ikke er lov).

Skal du ta hensyn til den ene kulturen må man også ta hensyn til den andre. Så lenge man dekker til penis bør man vel komme på riktig side av norsk lov, samtidig som man kan iføre seg en tradisjonell klesdrakt fra Amazonas.

Helt enig, så minst en av disse to burde i såfall være velkommen i en hvilken som helst skoleklasse.

Link til en annen diskusjon på forumet, sees på eget ansvar. :tease:

http://forum.hardware.no/index.php?showtopic=476993&st=35

Lenke til kommentar
Skattesøk for B-mennesker

Offentliggjøring av skattelister er et helt latterlig opplegg. Den eneste rasjonelle forklaringen jeg klarer å finne for hvorfor vi fortsatt har det er Ap og SVs (og diverse andre småpartiers) fåfengte behov for å få frem så mye misunnelse som mulig i Norge, det er tross alt derfor folk stemmer på de.

Nå er du virkelig på villspor.

Lenke til kommentar

Men det er jo tross alt en litt høyere terskel å gå inn på ligningskontoret å be om å få se skattelistene.

Se for deg narko-Harry og Brekkjern-Kåre gå inn på ligningskontoret, og ser gjennom skattelistene mens de tar notater i blokka si. Tror du det hadde vært et indisium i en eventuell etterforskning?

Nå kan de sitte hjemme på nett, og ingen kan spore dem.

Lenke til kommentar
Javel. Hvorfor skal privatøkonomien til alle privatpersoner offentliggjøres?

I et demokrati er det et prinsipp om åpenhet og fritt tilgjengelig informasjon. Grunnen til det er at et demokrati kan bare fungere dersom folket har tilgang på informasjon. jo mer informasjon som skjules, jo mindre opplyste folket er, desto dårligere er vilkårene for demokratiet.

Derfor bør det alltid være et prinsipp at informasjon er fritt tilgjengelig med mindre det finnes gode grunner til skjule informasjonen.

Man bør etter min mening aldri spørre spørsmålet "hvorfor skal informasjonen offentliggjøres?" Grunnen til det er at det gir myndigheter aneldning til å tilbakeholde informasjon i stillhet, og uten at noen er klar over det. Og hvis det skulle bli kjent, gi begrunnelsen "det var ingen grunn til å offentliggjøre informasjonen."

Derimot, om all hemmeligholdelse av informasjon må begrunnes, så kan ikke myndigheter opptre korrupt på denne måten. Det vil fortsatt være mulig å tilbakeholde informasjon av forskjellige grunner. Men det vil til enhver tid være kjent at det er skjult informasjon her.

Så mitt svar på spørsmålet ditt er, fordi informasjon skal være fritt tilgjengelig i et demokrati inntil det er godt nok begrunnet at den skal tilbaketrekkes fra offentligheten.

Lenke til kommentar

Greit nok JBlack, vi kan ta debatten på den basisen.

Min grunnleggende påstand er at det får mange unødige negative sosiale konsekvenser når man offentliggjør informasjonen.

Dette skjer på mange forskjellige måter, for eksempel dersom barn/ungdom sjekker inntekten til foreldrene til andre i klassen/omgangskretsen, her kan det være 'feil' å komme ut både med høy og lav inntekt.

Arbeidsgivere vil naturlig nok ha forskjellig nytte av arbeidstakere, og lønnen vil i de aller fleste tilfeller være justert deretter (unntaket er offentlige stillinger, som i langt større grad gir lønninger ut fra ansiennitet), og dersom en arbeider merker at han eller hun er lønnet lavere enn kollegaen på samme nivå, vil denne få følelsen av å gjøre en dårlig jobb. Dette vil være ekstremt demoraliserende og vil kun føre til en ytterligere økning av forskjeller.

Det er ikke heldig å skulle poengtere forskjeller i inntekt og formue. Om noen finner på å sjekke den personlige økonomiske situasjonen til forskjellige i vennekretsen, og finner ut at enkelte er betraktelig rikere enn de selv, vil det oppstå et grunnlag for misunnelse.

I tillegg må det (til tross for at et åpenhetsprinsipp skal gjelde) kunne være mulig å konstatere at en bør kunne holde på som en selv vil, uten at offentligheten skal ha krav på innsyn i mest mulig, når vi forholder oss til det rent private plan. Offentligheten har ikke tilgang til å få vite noe om hva som skjer i mine hus eller på mine eiendommer av hensyn til privatlivets fred, derfor bør den samme offentligheten ikke ha tilgang til informasjon til mine private kontoer av hensyn til privatlivets fred.

(Alternativet er selvfølgelig å gjemme bort pengene i utlandet, som fungerer utmerket godt for min del, men det kan ikke være meningen at en skal legge opp samfunnet for at bankkontoer i Sveits skal være normen).

Lenke til kommentar

PelsJakob, prinsippet er det samme. Prinsippet sier ingen ting om hva konklusjonen skal bli, bare at hemmeligholdelse skal og må begrunnes. Og at informasjon ikke kan holdes hemmelighet til det begrunnes hvorfor det skal frigjøres.

Hvis du mener det er gode grunner til å skjule skatteinformasjon, så trenger du ikke være redd for dette prinsippet. Kun om du mangler gode grunner trenger du være redd. Og det er det prinsippet er til for, å hindre hemmeligholdelse uten gode grunner.

Endret av JBlack
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...